Teorema de Tales: uma abordagem usando anamorfismos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/16399 |
Resumo: | The Flat Euclidian Geometry is a gigantic field and it is possible to have a very wide work with its concepts, since the more basic until the more sophisticated, but, the study of Geometry on the basic education leave a little to be desired. From the moment that study Geometry on the school and, being aware that Maths’ formulas doesn’t matter without a understanding of what is studying, this dissertation aimed search on didatic books, how is done the study of Thales’ Theorem, its demonstrations and applications, creating a alternative proposal based on anamorphisms study and its relation with the Theorem. The application of the alternative proposal may cause the Tales Theorem to be perceived in situations where the students did not expect and the creation of the anamorphisms caused the students’ creative spirit and teamwork to come to the surface as they learned more about or Tales Theorem. |
id |
UFSM_8276ae24c5b7b1bc27026f7c28db96f8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/16399 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
Teorema de Tales: uma abordagem usando anamorfismosAbout anamorphysmsAnamorfismosTeorema de TalesLivros didáticosAnamorphismsThales’ theoremDidatic booksCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAThe Flat Euclidian Geometry is a gigantic field and it is possible to have a very wide work with its concepts, since the more basic until the more sophisticated, but, the study of Geometry on the basic education leave a little to be desired. From the moment that study Geometry on the school and, being aware that Maths’ formulas doesn’t matter without a understanding of what is studying, this dissertation aimed search on didatic books, how is done the study of Thales’ Theorem, its demonstrations and applications, creating a alternative proposal based on anamorphisms study and its relation with the Theorem. The application of the alternative proposal may cause the Tales Theorem to be perceived in situations where the students did not expect and the creation of the anamorphisms caused the students’ creative spirit and teamwork to come to the surface as they learned more about or Tales Theorem.A Geometria Euclidiana Plana é um campo gigantesco e é possível ter um trabalho muito amplo com seus conceitos, desde o mais básico ao mais sofisticado. Entretanto, o estudo dos conceitos geométricos na educação básica pode deixar um pouco a desejar. A partir do momento em que se estuda geometria na escola e, estando ciente de que fórmulas e expressões matemáticas não possuem aplicabilidade sem uma compreensão do que se está estudando, esta dissertação visou analisar livros didáticos, no intuito de verificar como é realizado o estudo do Teorema de Tales, suas demonstrações e aplicações. Além disso, foi criada e implementada uma proposta alternativa baseada no estudo de anamorfismos e sua relação com o Teorema. A aplicação da proposta alternativa pode fazer com que o Teorema de Tales pudesse ser percebido em situações surpreendentes para os alunos e a construção dos anamorfismos fez com que o espírito criativo e o trabalho em equipe dos alunos viesse à tona, ao mesmo tempo que conseguiam dar significado ao Teorema estudado.Universidade Federal de Santa MariaBrasilMatemáticaUFSMPrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede NacionalCentro de Ciências Naturais e ExatasMathias, Carmen Vieirahttp://lattes.cnpq.br/0112509701698645Tolfo, Daniela de Rossohttp://lattes.cnpq.br/5764733726937478Tonet, Luciane Gobbihttp://lattes.cnpq.br/2967237846212650Silva, Jonathan de Aquino da2019-05-07T11:48:05Z2019-05-07T11:48:05Z2018-08-16info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/16399porAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2019-05-08T06:01:50Zoai:repositorio.ufsm.br:1/16399Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2019-05-08T06:01:50Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teorema de Tales: uma abordagem usando anamorfismos About anamorphysms |
title |
Teorema de Tales: uma abordagem usando anamorfismos |
spellingShingle |
Teorema de Tales: uma abordagem usando anamorfismos Silva, Jonathan de Aquino da Anamorfismos Teorema de Tales Livros didáticos Anamorphisms Thales’ theorem Didatic books CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Teorema de Tales: uma abordagem usando anamorfismos |
title_full |
Teorema de Tales: uma abordagem usando anamorfismos |
title_fullStr |
Teorema de Tales: uma abordagem usando anamorfismos |
title_full_unstemmed |
Teorema de Tales: uma abordagem usando anamorfismos |
title_sort |
Teorema de Tales: uma abordagem usando anamorfismos |
author |
Silva, Jonathan de Aquino da |
author_facet |
Silva, Jonathan de Aquino da |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Mathias, Carmen Vieira http://lattes.cnpq.br/0112509701698645 Tolfo, Daniela de Rosso http://lattes.cnpq.br/5764733726937478 Tonet, Luciane Gobbi http://lattes.cnpq.br/2967237846212650 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Jonathan de Aquino da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Anamorfismos Teorema de Tales Livros didáticos Anamorphisms Thales’ theorem Didatic books CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
topic |
Anamorfismos Teorema de Tales Livros didáticos Anamorphisms Thales’ theorem Didatic books CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
The Flat Euclidian Geometry is a gigantic field and it is possible to have a very wide work with its concepts, since the more basic until the more sophisticated, but, the study of Geometry on the basic education leave a little to be desired. From the moment that study Geometry on the school and, being aware that Maths’ formulas doesn’t matter without a understanding of what is studying, this dissertation aimed search on didatic books, how is done the study of Thales’ Theorem, its demonstrations and applications, creating a alternative proposal based on anamorphisms study and its relation with the Theorem. The application of the alternative proposal may cause the Tales Theorem to be perceived in situations where the students did not expect and the creation of the anamorphisms caused the students’ creative spirit and teamwork to come to the surface as they learned more about or Tales Theorem. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-08-16 2019-05-07T11:48:05Z 2019-05-07T11:48:05Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/16399 |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/16399 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil Matemática UFSM Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional Centro de Ciências Naturais e Exatas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil Matemática UFSM Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional Centro de Ciências Naturais e Exatas |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1805922117269585920 |