Letramentos acadêmicos e participação periférica legítima em uma comunidade de prática de robótica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Selbach, Helena Vitalina
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
dARK ID: ark:/26339/001300000k6ns
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15274
Resumo: Situated within the realm of Applied Linguistics and supported by the interdisciplinary perspective of Critical Genre Analysis (MEURER, 2002; MOTTA-ROTH, 2005), this qualitative research of interpretative perspective and ethnographic orientation (ERICKSON, 1990) investigates the discourses of participants of a Community of Practice (CoP) of Robotics at a university of Southern Brazil about its academic literacy practices. Linked to the project “Letramento acadêmico/científico e participação periférica legítima na produção de conhecimento” (MOTTA-ROTH, 2013), which seeks to build knowledge about academic literacies from the observation of knowledge production practices in situated communities, this study aims to analyze the discourse of participants of a Robotics CoP on the role of academic literacy practices in their professional training and in the constitution and maintenance of the CoP itself. To carry out this analysis, we describe the system of activities and the system of genre that constitute these activities. Our data are composed of notes and field diaries, audios transcribed from meetings and their respective registers, answers to questionnaires and interviews with the student participants. We argue that written textual production is constitutive of the system of activities despite the naturalized discourse of its participants indicating that the CoP is essentially focused on practical knowledge, dissociated from theoretical elaboration, research and writing processes.
id UFSM_e87de334c2bc483d12cb8e7b2a883ce1
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/15274
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Letramentos acadêmicos e participação periférica legítima em uma comunidade de prática de robóticaAcademic literacies and legitimate peripheral participation in a community of practice of roboticsLetramentos acadêmicosRobóticaComunidade de práticaAcademic literaciesRoboticsCommunity of practiceCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASSituated within the realm of Applied Linguistics and supported by the interdisciplinary perspective of Critical Genre Analysis (MEURER, 2002; MOTTA-ROTH, 2005), this qualitative research of interpretative perspective and ethnographic orientation (ERICKSON, 1990) investigates the discourses of participants of a Community of Practice (CoP) of Robotics at a university of Southern Brazil about its academic literacy practices. Linked to the project “Letramento acadêmico/científico e participação periférica legítima na produção de conhecimento” (MOTTA-ROTH, 2013), which seeks to build knowledge about academic literacies from the observation of knowledge production practices in situated communities, this study aims to analyze the discourse of participants of a Robotics CoP on the role of academic literacy practices in their professional training and in the constitution and maintenance of the CoP itself. To carry out this analysis, we describe the system of activities and the system of genre that constitute these activities. Our data are composed of notes and field diaries, audios transcribed from meetings and their respective registers, answers to questionnaires and interviews with the student participants. We argue that written textual production is constitutive of the system of activities despite the naturalized discourse of its participants indicating that the CoP is essentially focused on practical knowledge, dissociated from theoretical elaboration, research and writing processes.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESInscrita na Linguística Aplicada e amparada na perspectiva interdisciplinar da Análise Crítica de Gênero (MEURER, 2002; MOTTA-ROTH, 2005), esta pesquisa qualitativa de perspectiva interpretativista e de orientação etnográfica (ERICKSON, 1990) investiga os discursos de participantes de uma Comunidade de Prática (CdP) de Robótica de uma universidade do sul do Brasil sobre suas práticas de letramentos acadêmicos. Vinculado ao projeto “Letramento acadêmico/científico e participação periférica legítima na produção de conhecimento” (MOTTA-ROTH, 2013), que investiga práticas de letramentos acadêmicos a partir da observação de práticas de produção de conhecimento em CdP particulares, este trabalho tem o objetivo de analisar o discurso de participantes de uma CdP de Robótica sobre o papel das práticas de letramentos acadêmicos na sua formação profissional e na constituição e manutenção da própria CdP. Para realizarmos essa análise, descrevemos o sistema de atividades e o sistema de gêneros constitutivos dessas atividades. Nossos dados são compostos por notas e diários de campo, áudios transcritos de reuniões e seus respectivos registros (atas das reuniões elaboradas pelos participantes), respostas a questionários e entrevistas. Argumentamos que a produção textual escrita é constitutiva do sistema de atividades sociais acadêmicas cotidianas da CdP ECOR, apesar do discurso naturalizado de seus participantes sinalizar que a Cdp é essencialmente voltada ao conhecimento prático, dissociada da elaboração teórica, da pesquisa e de processos de escrita.Universidade Federal de Santa MariaBrasilLetrasUFSMPrograma de Pós-Graduação em LetrasCentro de Artes e LetrasRoth, Désirée Mottahttp://lattes.cnpq.br/1041903940850268Alves Filho, Franciscohttp://lattes.cnpq.br/4022387879551766Rios, Guilherme Veigahttp://lattes.cnpq.br/2272993237239437Hendges, Graciela Rabuskehttp://lattes.cnpq.br/9058747002590961Marcuzzo, Patríciahttp://lattes.cnpq.br/0111290356352068Selbach, Helena Vitalina2019-01-09T14:45:02Z2019-01-09T14:45:02Z2018-10-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/15274ark:/26339/001300000k6nsporAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2019-01-10T05:02:31Zoai:repositorio.ufsm.br:1/15274Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2019-01-10T05:02:31Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Letramentos acadêmicos e participação periférica legítima em uma comunidade de prática de robótica
Academic literacies and legitimate peripheral participation in a community of practice of robotics
title Letramentos acadêmicos e participação periférica legítima em uma comunidade de prática de robótica
spellingShingle Letramentos acadêmicos e participação periférica legítima em uma comunidade de prática de robótica
Selbach, Helena Vitalina
Letramentos acadêmicos
Robótica
Comunidade de prática
Academic literacies
Robotics
Community of practice
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
title_short Letramentos acadêmicos e participação periférica legítima em uma comunidade de prática de robótica
title_full Letramentos acadêmicos e participação periférica legítima em uma comunidade de prática de robótica
title_fullStr Letramentos acadêmicos e participação periférica legítima em uma comunidade de prática de robótica
title_full_unstemmed Letramentos acadêmicos e participação periférica legítima em uma comunidade de prática de robótica
title_sort Letramentos acadêmicos e participação periférica legítima em uma comunidade de prática de robótica
author Selbach, Helena Vitalina
author_facet Selbach, Helena Vitalina
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Roth, Désirée Motta
http://lattes.cnpq.br/1041903940850268
Alves Filho, Francisco
http://lattes.cnpq.br/4022387879551766
Rios, Guilherme Veiga
http://lattes.cnpq.br/2272993237239437
Hendges, Graciela Rabuske
http://lattes.cnpq.br/9058747002590961
Marcuzzo, Patrícia
http://lattes.cnpq.br/0111290356352068
dc.contributor.author.fl_str_mv Selbach, Helena Vitalina
dc.subject.por.fl_str_mv Letramentos acadêmicos
Robótica
Comunidade de prática
Academic literacies
Robotics
Community of practice
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
topic Letramentos acadêmicos
Robótica
Comunidade de prática
Academic literacies
Robotics
Community of practice
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
description Situated within the realm of Applied Linguistics and supported by the interdisciplinary perspective of Critical Genre Analysis (MEURER, 2002; MOTTA-ROTH, 2005), this qualitative research of interpretative perspective and ethnographic orientation (ERICKSON, 1990) investigates the discourses of participants of a Community of Practice (CoP) of Robotics at a university of Southern Brazil about its academic literacy practices. Linked to the project “Letramento acadêmico/científico e participação periférica legítima na produção de conhecimento” (MOTTA-ROTH, 2013), which seeks to build knowledge about academic literacies from the observation of knowledge production practices in situated communities, this study aims to analyze the discourse of participants of a Robotics CoP on the role of academic literacy practices in their professional training and in the constitution and maintenance of the CoP itself. To carry out this analysis, we describe the system of activities and the system of genre that constitute these activities. Our data are composed of notes and field diaries, audios transcribed from meetings and their respective registers, answers to questionnaires and interviews with the student participants. We argue that written textual production is constitutive of the system of activities despite the naturalized discourse of its participants indicating that the CoP is essentially focused on practical knowledge, dissociated from theoretical elaboration, research and writing processes.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-10-30
2019-01-09T14:45:02Z
2019-01-09T14:45:02Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15274
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/26339/001300000k6ns
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15274
identifier_str_mv ark:/26339/001300000k6ns
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Letras
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Letras
Centro de Artes e Letras
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Letras
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Letras
Centro de Artes e Letras
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1815172354568880128