O lugar da matemática escolar na Licenciatura em Matemática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0103-636X2013000400012 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8113 |
Resumo: | This paper analyzes the importance of considering the elementary mathematics contents in Mathematics Teacher Degree programs, given the subject of mathematical training of future teachers. Two aspects of elementary mathematics are addressed: historical and epistemological. The study considers theoretical contributions of historians like Andrew Chervel, Dominique Julia and Roger Chartier. Sources for analysis in the research included recent studies on the role of the history of mathematics and the potential of history of mathematics education. Finally, the paper advocates the inclusion of the history of mathematics education as a methodology for mathematics teacher education. |
id |
UFSP_31e007b5ed03bd73e5f3b439129d686b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unifesp.br/:11600/8113 |
network_acronym_str |
UFSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository_id_str |
3465 |
spelling |
O lugar da matemática escolar na Licenciatura em MatemáticaSchool mathematics in Mathematics Teacher education programsTeacher's Education of MathematicsMathematics EducationHistory of MathematicsProblem SolvingFormação de Professores de MatemáticaMatemática EscolarHistória da MatemáticaResolução de ProblemasThis paper analyzes the importance of considering the elementary mathematics contents in Mathematics Teacher Degree programs, given the subject of mathematical training of future teachers. Two aspects of elementary mathematics are addressed: historical and epistemological. The study considers theoretical contributions of historians like Andrew Chervel, Dominique Julia and Roger Chartier. Sources for analysis in the research included recent studies on the role of the history of mathematics and the potential of history of mathematics education. Finally, the paper advocates the inclusion of the history of mathematics education as a methodology for mathematics teacher education.Considerando o tema da formação matemática do futuro professor, este texto analisa a importância em se considerar os conteúdos elementares matemáticos no curso de licenciatura. Para isso, aborda a matemática escolar sob dois aspectos: epistemológico e histórico. Na abordagem, o estudo considera como aportes teóricos os textos de historiadores como André Chervel, Dominique Julia e Roger Chartier. Constituem fontes de pesquisa para a discussão estudos e investigações recentes sobre o papel da História da Matemática na formação de educadores e as potencialidades da História da educação matemática. Por fim, defende-se a inclusão da História da educação matemática como uma metodologia para a formação de professores de matemática.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Departamento de EducaçãoUNIFESP, Depto. de EducaçãoSciELOUNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação MatemáticaUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Valente, Wagner Rodrigues [UNIFESP]2015-06-14T13:46:47Z2015-06-14T13:46:47Z2013-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion939-953application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0103-636X2013000400012Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 27, n. 47, p. 939-953, 2013.10.1590/S0103-636X2013000400012S0103-636X2013000400012.pdf0103-636XS0103-636X2013000400012http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8113porBolema: Boletim de Educação Matemáticainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-07-29T03:36:30Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/8113Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-07-29T03:36:30Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O lugar da matemática escolar na Licenciatura em Matemática School mathematics in Mathematics Teacher education programs |
title |
O lugar da matemática escolar na Licenciatura em Matemática |
spellingShingle |
O lugar da matemática escolar na Licenciatura em Matemática Valente, Wagner Rodrigues [UNIFESP] Teacher's Education of Mathematics Mathematics Education History of Mathematics Problem Solving Formação de Professores de Matemática Matemática Escolar História da Matemática Resolução de Problemas |
title_short |
O lugar da matemática escolar na Licenciatura em Matemática |
title_full |
O lugar da matemática escolar na Licenciatura em Matemática |
title_fullStr |
O lugar da matemática escolar na Licenciatura em Matemática |
title_full_unstemmed |
O lugar da matemática escolar na Licenciatura em Matemática |
title_sort |
O lugar da matemática escolar na Licenciatura em Matemática |
author |
Valente, Wagner Rodrigues [UNIFESP] |
author_facet |
Valente, Wagner Rodrigues [UNIFESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Valente, Wagner Rodrigues [UNIFESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher's Education of Mathematics Mathematics Education History of Mathematics Problem Solving Formação de Professores de Matemática Matemática Escolar História da Matemática Resolução de Problemas |
topic |
Teacher's Education of Mathematics Mathematics Education History of Mathematics Problem Solving Formação de Professores de Matemática Matemática Escolar História da Matemática Resolução de Problemas |
description |
This paper analyzes the importance of considering the elementary mathematics contents in Mathematics Teacher Degree programs, given the subject of mathematical training of future teachers. Two aspects of elementary mathematics are addressed: historical and epistemological. The study considers theoretical contributions of historians like Andrew Chervel, Dominique Julia and Roger Chartier. Sources for analysis in the research included recent studies on the role of the history of mathematics and the potential of history of mathematics education. Finally, the paper advocates the inclusion of the history of mathematics education as a methodology for mathematics teacher education. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-12-01 2015-06-14T13:46:47Z 2015-06-14T13:46:47Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0103-636X2013000400012 Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 27, n. 47, p. 939-953, 2013. 10.1590/S0103-636X2013000400012 S0103-636X2013000400012.pdf 0103-636X S0103-636X2013000400012 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8113 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0103-636X2013000400012 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8113 |
identifier_str_mv |
Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 27, n. 47, p. 939-953, 2013. 10.1590/S0103-636X2013000400012 S0103-636X2013000400012.pdf 0103-636X S0103-636X2013000400012 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Bolema: Boletim de Educação Matemática |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
939-953 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNIFESP instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
collection |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.csp@unifesp.br |
_version_ |
1814268463889252352 |