O lugar da matemática escolar na Licenciatura em Matemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Valente, Wagner Rodrigues [UNIFESP]
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-636X2013000400012
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8113
Resumo: This paper analyzes the importance of considering the elementary mathematics contents in Mathematics Teacher Degree programs, given the subject of mathematical training of future teachers. Two aspects of elementary mathematics are addressed: historical and epistemological. The study considers theoretical contributions of historians like Andrew Chervel, Dominique Julia and Roger Chartier. Sources for analysis in the research included recent studies on the role of the history of mathematics and the potential of history of mathematics education. Finally, the paper advocates the inclusion of the history of mathematics education as a methodology for mathematics teacher education.
id UFSP_31e007b5ed03bd73e5f3b439129d686b
oai_identifier_str oai:repositorio.unifesp.br/:11600/8113
network_acronym_str UFSP
network_name_str Repositório Institucional da UNIFESP
repository_id_str 3465
spelling O lugar da matemática escolar na Licenciatura em MatemáticaSchool mathematics in Mathematics Teacher education programsTeacher's Education of MathematicsMathematics EducationHistory of MathematicsProblem SolvingFormação de Professores de MatemáticaMatemática EscolarHistória da MatemáticaResolução de ProblemasThis paper analyzes the importance of considering the elementary mathematics contents in Mathematics Teacher Degree programs, given the subject of mathematical training of future teachers. Two aspects of elementary mathematics are addressed: historical and epistemological. The study considers theoretical contributions of historians like Andrew Chervel, Dominique Julia and Roger Chartier. Sources for analysis in the research included recent studies on the role of the history of mathematics and the potential of history of mathematics education. Finally, the paper advocates the inclusion of the history of mathematics education as a methodology for mathematics teacher education.Considerando o tema da formação matemática do futuro professor, este texto analisa a importância em se considerar os conteúdos elementares matemáticos no curso de licenciatura. Para isso, aborda a matemática escolar sob dois aspectos: epistemológico e histórico. Na abordagem, o estudo considera como aportes teóricos os textos de historiadores como André Chervel, Dominique Julia e Roger Chartier. Constituem fontes de pesquisa para a discussão estudos e investigações recentes sobre o papel da História da Matemática na formação de educadores e as potencialidades da História da educação matemática. Por fim, defende-se a inclusão da História da educação matemática como uma metodologia para a formação de professores de matemática.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Departamento de EducaçãoUNIFESP, Depto. de EducaçãoSciELOUNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação MatemáticaUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Valente, Wagner Rodrigues [UNIFESP]2015-06-14T13:46:47Z2015-06-14T13:46:47Z2013-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion939-953application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0103-636X2013000400012Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 27, n. 47, p. 939-953, 2013.10.1590/S0103-636X2013000400012S0103-636X2013000400012.pdf0103-636XS0103-636X2013000400012http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8113porBolema: Boletim de Educação Matemáticainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-07-29T03:36:30Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/8113Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-07-29T03:36:30Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O lugar da matemática escolar na Licenciatura em Matemática
School mathematics in Mathematics Teacher education programs
title O lugar da matemática escolar na Licenciatura em Matemática
spellingShingle O lugar da matemática escolar na Licenciatura em Matemática
Valente, Wagner Rodrigues [UNIFESP]
Teacher's Education of Mathematics
Mathematics Education
History of Mathematics
Problem Solving
Formação de Professores de Matemática
Matemática Escolar
História da Matemática
Resolução de Problemas
title_short O lugar da matemática escolar na Licenciatura em Matemática
title_full O lugar da matemática escolar na Licenciatura em Matemática
title_fullStr O lugar da matemática escolar na Licenciatura em Matemática
title_full_unstemmed O lugar da matemática escolar na Licenciatura em Matemática
title_sort O lugar da matemática escolar na Licenciatura em Matemática
author Valente, Wagner Rodrigues [UNIFESP]
author_facet Valente, Wagner Rodrigues [UNIFESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Valente, Wagner Rodrigues [UNIFESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher's Education of Mathematics
Mathematics Education
History of Mathematics
Problem Solving
Formação de Professores de Matemática
Matemática Escolar
História da Matemática
Resolução de Problemas
topic Teacher's Education of Mathematics
Mathematics Education
History of Mathematics
Problem Solving
Formação de Professores de Matemática
Matemática Escolar
História da Matemática
Resolução de Problemas
description This paper analyzes the importance of considering the elementary mathematics contents in Mathematics Teacher Degree programs, given the subject of mathematical training of future teachers. Two aspects of elementary mathematics are addressed: historical and epistemological. The study considers theoretical contributions of historians like Andrew Chervel, Dominique Julia and Roger Chartier. Sources for analysis in the research included recent studies on the role of the history of mathematics and the potential of history of mathematics education. Finally, the paper advocates the inclusion of the history of mathematics education as a methodology for mathematics teacher education.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-12-01
2015-06-14T13:46:47Z
2015-06-14T13:46:47Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0103-636X2013000400012
Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 27, n. 47, p. 939-953, 2013.
10.1590/S0103-636X2013000400012
S0103-636X2013000400012.pdf
0103-636X
S0103-636X2013000400012
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8113
url http://dx.doi.org/10.1590/S0103-636X2013000400012
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8113
identifier_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 27, n. 47, p. 939-953, 2013.
10.1590/S0103-636X2013000400012
S0103-636X2013000400012.pdf
0103-636X
S0103-636X2013000400012
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 939-953
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNIFESP
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Repositório Institucional da UNIFESP
collection Repositório Institucional da UNIFESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.csp@unifesp.br
_version_ 1814268463889252352