O ensino do exame físico em escolas de graduação em enfermagem do município de São Paulo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Valmi Delfino De
Data de Publicação: 1998
Outros Autores: Barros, Alba Lucia Bottura Leite de [UNIFESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11691998000300003
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/652
Resumo: The present study is an exploratory survey attempting to get the point of view of the faculty of subjects considered responsible by teaching physical examination in the nursing undergraduate schools of São Paulo city that were selected for this study. The goals were: to detect the situation of teaching of propaedeutics basis; to identify factors that make them difficult; and to identify the recommendations of the faculty for the improvement of teaching and its implementation. The population studied was formed by 39 faculty of the subjects considered responsible by teaching physical examination. Results show us there is not a specific subject to teach physical examination, although it is tauhgt mainly in Fundamental Nursing; faculty are not entirely prepared to teach physical examination. To improve teaching of physical examination, the faculty suggest enhancing their knowledge and skills as well as to create a specific subject to teach physical examination with sufficient hours according to the content.
id UFSP_44c861050e686b20628fe17baf5f31b5
oai_identifier_str oai:repositorio.unifesp.br/:11600/652
network_acronym_str UFSP
network_name_str Repositório Institucional da UNIFESP
repository_id_str 3465
spelling O ensino do exame físico em escolas de graduação em enfermagem do município de São PauloThe teaching of physical examination in undergraduate nursing schools of São Paulo cityLa enseñanza del examen físico en las escuelas de pregrado en enfermería del municipio de São Paulophysical examinationteachingnursing educationexame físicoensinoeducação em enfermagemThe present study is an exploratory survey attempting to get the point of view of the faculty of subjects considered responsible by teaching physical examination in the nursing undergraduate schools of São Paulo city that were selected for this study. The goals were: to detect the situation of teaching of propaedeutics basis; to identify factors that make them difficult; and to identify the recommendations of the faculty for the improvement of teaching and its implementation. The population studied was formed by 39 faculty of the subjects considered responsible by teaching physical examination. Results show us there is not a specific subject to teach physical examination, although it is tauhgt mainly in Fundamental Nursing; faculty are not entirely prepared to teach physical examination. To improve teaching of physical examination, the faculty suggest enhancing their knowledge and skills as well as to create a specific subject to teach physical examination with sufficient hours according to the content.El presente trabajo es una investigación exploratoria realizada con vistas a conocer las opiniones de los docentes de las asignaturas consideradas responsables de la ensenãnza del examen físico en las escuelas de pregrado en enfermería del Municipio de São Paulo, cuyos objetivos fueron: detectar la situación de la ensenãnza de bases propedéuticas; identificar factores que constituyen dificuldades y recomendaciones de los docentes para mejoría de su ensenãnza y de su realización. La población investigada se constituyó de 39 docentes de asignaturas consideradas responsables de la ensenãnza del examen físico. Los resultados muestran que no existe una asignatura específica para estudio del examen físico, cuya ensenãnza se imparte principalmente en Fundamentos de Enfermería, y los docentes no están completamente preparados para ensenãr el examen físico. Como recomendaciones para mejorar la ensenãnza del examen físico, ellos sugieren el aperfeccionamiento de conocimientos y habilidades de los docentes, y la creación de una asignatura específica para ensenãr el examen físico con una carga horaria adecuada a su contenido.Trata-se de uma pesquisa exploratória, que procurou obter opiniões dos docentes das disciplinas consideradas responsáveis pelo ensino do exame físico nas escolas de graduação em enfermagem do Município de São Paulo, selecionadas para este estudo, cujo objetivos foram: detectar a situação do ensino de bases propedêuticas; identificar os fatores que constituem dificuldades; e identificar as recomendações dos docentes para melhoria de seu ensino e de sua realização. A população estudada foi constituída de 39 docentes das disciplinas consideradas responsáveis pelo ensino do exame físico. Os resultados mostram que não existe uma disciplina específica para ensinar o exame físico, sendo este ministrado principalmente em Fundamentos de Enfermagem, e que os docentes não estão completamente preparados para o ensino desta atividade. Como recomendações para melhorar o ensino do exame físico, sugerem melhorar os conhecimentos e habilidades dos docentes, como também criar uma disciplina específica para ensinar o exame físico com uma carga horária adequada ao seu conteúdo.Case Western Reserve UniversityUNIFESP-EPM Departamento de EnfermagemUNIFESP Hospital São PauloUNIFESP, EPM, Depto. de EnfermagemUNIFESP, Hospital São PauloSciELOEscola de Enfermagem de Ribeirão Preto / Universidade de São PauloCase Western Reserve UniversityUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Sousa, Valmi Delfino DeBarros, Alba Lucia Bottura Leite de [UNIFESP]2015-06-14T13:24:45Z2015-06-14T13:24:45Z1998-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion11-22application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0104-11691998000300003Revista Latino-Americana de Enfermagem. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto / Universidade de São Paulo, v. 6, n. 3, p. 11-22, 1998.10.1590/S0104-11691998000300003S0104-11691998000300003.pdf0104-1169S0104-11691998000300003http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/652porRevista Latino-Americana de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-10-10T10:58:58Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/652Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-10-10T10:58:58Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O ensino do exame físico em escolas de graduação em enfermagem do município de São Paulo
The teaching of physical examination in undergraduate nursing schools of São Paulo city
La enseñanza del examen físico en las escuelas de pregrado en enfermería del municipio de São Paulo
title O ensino do exame físico em escolas de graduação em enfermagem do município de São Paulo
spellingShingle O ensino do exame físico em escolas de graduação em enfermagem do município de São Paulo
Sousa, Valmi Delfino De
physical examination
teaching
nursing education
exame físico
ensino
educação em enfermagem
title_short O ensino do exame físico em escolas de graduação em enfermagem do município de São Paulo
title_full O ensino do exame físico em escolas de graduação em enfermagem do município de São Paulo
title_fullStr O ensino do exame físico em escolas de graduação em enfermagem do município de São Paulo
title_full_unstemmed O ensino do exame físico em escolas de graduação em enfermagem do município de São Paulo
title_sort O ensino do exame físico em escolas de graduação em enfermagem do município de São Paulo
author Sousa, Valmi Delfino De
author_facet Sousa, Valmi Delfino De
Barros, Alba Lucia Bottura Leite de [UNIFESP]
author_role author
author2 Barros, Alba Lucia Bottura Leite de [UNIFESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Case Western Reserve University
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa, Valmi Delfino De
Barros, Alba Lucia Bottura Leite de [UNIFESP]
dc.subject.por.fl_str_mv physical examination
teaching
nursing education
exame físico
ensino
educação em enfermagem
topic physical examination
teaching
nursing education
exame físico
ensino
educação em enfermagem
description The present study is an exploratory survey attempting to get the point of view of the faculty of subjects considered responsible by teaching physical examination in the nursing undergraduate schools of São Paulo city that were selected for this study. The goals were: to detect the situation of teaching of propaedeutics basis; to identify factors that make them difficult; and to identify the recommendations of the faculty for the improvement of teaching and its implementation. The population studied was formed by 39 faculty of the subjects considered responsible by teaching physical examination. Results show us there is not a specific subject to teach physical examination, although it is tauhgt mainly in Fundamental Nursing; faculty are not entirely prepared to teach physical examination. To improve teaching of physical examination, the faculty suggest enhancing their knowledge and skills as well as to create a specific subject to teach physical examination with sufficient hours according to the content.
publishDate 1998
dc.date.none.fl_str_mv 1998-07-01
2015-06-14T13:24:45Z
2015-06-14T13:24:45Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11691998000300003
Revista Latino-Americana de Enfermagem. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto / Universidade de São Paulo, v. 6, n. 3, p. 11-22, 1998.
10.1590/S0104-11691998000300003
S0104-11691998000300003.pdf
0104-1169
S0104-11691998000300003
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/652
url http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11691998000300003
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/652
identifier_str_mv Revista Latino-Americana de Enfermagem. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto / Universidade de São Paulo, v. 6, n. 3, p. 11-22, 1998.
10.1590/S0104-11691998000300003
S0104-11691998000300003.pdf
0104-1169
S0104-11691998000300003
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Latino-Americana de Enfermagem
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 11-22
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto / Universidade de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto / Universidade de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNIFESP
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Repositório Institucional da UNIFESP
collection Repositório Institucional da UNIFESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.csp@unifesp.br
_version_ 1814268449421000704