O mundo da criança portadora de asma grave na escola

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Borba, Regina Issuzu Hirooka de [UNIFESP]
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Ribeiro, Circéa Amalia [UNIFESP], Ohara, Conceicao Vieira da Silva [UNIFESP], Sarti, Cynthia Andersen [UNIFESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-21002009000700015
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4760
Resumo: OBJECTIVES: To understand the meaning of asthma and its implications in daily life of children with acute asthma and their family in school settings. METHODS: A qualitative case study with 3 children from a pediatric outpatient clinic of a hospital in the municipal district of São Paulo. Data were collected through participant observation, interviews, and therapeutic play. RESULTS: Treatment demands and frequency of asthma crisis affected the daily life of the children in school settings: missing classes, decreased opportunity to learn, restrictions on type of plays, and conflicting interactions with the other children. FINAL CONSIDERATIONS: There is need for health care providers and teachers to work together in order to guarantee those children formal education and quality social interactions.
id UFSP_53dc542cb217a59cd30654babc542542
oai_identifier_str oai:repositorio.unifesp.br/:11600/4760
network_acronym_str UFSP
network_name_str Repositório Institucional da UNIFESP
repository_id_str 3465
spelling O mundo da criança portadora de asma grave na escolaDaily life of children with acute asthma in school settingsEl mundo del niño portador de asma grave en la escuelaHospitals,teachingAsthmaPediatric nursingPlay and playthingsHospitais escolaAsmaEnfermagem pediátricaJogos e brinquedosOBJECTIVES: To understand the meaning of asthma and its implications in daily life of children with acute asthma and their family in school settings. METHODS: A qualitative case study with 3 children from a pediatric outpatient clinic of a hospital in the municipal district of São Paulo. Data were collected through participant observation, interviews, and therapeutic play. RESULTS: Treatment demands and frequency of asthma crisis affected the daily life of the children in school settings: missing classes, decreased opportunity to learn, restrictions on type of plays, and conflicting interactions with the other children. FINAL CONSIDERATIONS: There is need for health care providers and teachers to work together in order to guarantee those children formal education and quality social interactions.OBJETIVO: Comprender el significado que el niño asmático grave y su familia atribuyen a la enfermedad y sus implicancias en la escuela. MÉTODOS: Se trata de un estudio de caso cualitativo, desarrollado en el consultorio externo de pediatría de un hospital del Municipio de São Paulo. Fueron estudiados tres niños y sus familiares, utilizando la observación participante, entrevista y juego terapéutico dramático. RESULTADOS: Las demandas del tratamiento y las frecuentes crisis de asma influenciaron en el cotidiano del niño en la escuela como: falta a las clases; dejar de aprender; restricción en los juegos y relación conflictiva con sus colegas. CONSIDERACIONES FINALES: Teniendo en vista las dificultades encontradas por los niños para frecuentar a la escuela y convivir con sus colegas, se recomineda un trabajo conjunto entre los profesionales de salud y de educación, asegurando la manutención de la educación formal y de la convivencia social saludable.OBJETIVO: Compreender o significado que a criança asmática grave e sua família atribuem à doença e suas implicações na escola. MÉTODOS: Estudo de caso qualitativo, desenvolvido no ambulatório de pediatria de um hospital do Município de São Paulo. Foram estudadas três crianças e seus familiares, utilizando observação participante, entrevista e brinquedo terapêutico dramático. RESULTADOS: As demandas do tratamento e as freqüentes crises de asma influenciaram no cotidiano da criança na escola como: falta às aulas; deixar de aprender; restrinção nas brincadeiras e relacionamento conflituoso com colegas. CONSIDERAÇÕES FINAIS: Tendo em vista as dificuldades encontradas pelas crianças em freqüentar a escola e conviver com os colegas, recomenda-se um trabalho conjunto entre os profissionais de saúde e da educação, assegurando a manutenção da educação formal e do convívio social salutar.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Departamento de EnfermagemUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)UNIFESP, Depto. de EnfermagemSciELOEscola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Borba, Regina Issuzu Hirooka de [UNIFESP]Ribeiro, Circéa Amalia [UNIFESP]Ohara, Conceicao Vieira da Silva [UNIFESP]Sarti, Cynthia Andersen [UNIFESP]2015-06-14T13:38:56Z2015-06-14T13:38:56Z2009-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion921-927application/pdfapplication/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0103-21002009000700015Acta Paulista de Enfermagem. Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), v. 22, n. spe, p. 921-927, 2009.10.1590/S0103-21002009000700015S0103-21002009000700015-en.pdfS0103-21002009000700015-pt.pdf0103-2100S0103-21002009000700015http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4760WOS:000275345000015porActa Paulista de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-07-29T20:42:50Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/4760Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-07-29T20:42:50Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O mundo da criança portadora de asma grave na escola
Daily life of children with acute asthma in school settings
El mundo del niño portador de asma grave en la escuela
title O mundo da criança portadora de asma grave na escola
spellingShingle O mundo da criança portadora de asma grave na escola
Borba, Regina Issuzu Hirooka de [UNIFESP]
Hospitals,teaching
Asthma
Pediatric nursing
Play and playthings
Hospitais escola
Asma
Enfermagem pediátrica
Jogos e brinquedos
title_short O mundo da criança portadora de asma grave na escola
title_full O mundo da criança portadora de asma grave na escola
title_fullStr O mundo da criança portadora de asma grave na escola
title_full_unstemmed O mundo da criança portadora de asma grave na escola
title_sort O mundo da criança portadora de asma grave na escola
author Borba, Regina Issuzu Hirooka de [UNIFESP]
author_facet Borba, Regina Issuzu Hirooka de [UNIFESP]
Ribeiro, Circéa Amalia [UNIFESP]
Ohara, Conceicao Vieira da Silva [UNIFESP]
Sarti, Cynthia Andersen [UNIFESP]
author_role author
author2 Ribeiro, Circéa Amalia [UNIFESP]
Ohara, Conceicao Vieira da Silva [UNIFESP]
Sarti, Cynthia Andersen [UNIFESP]
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Borba, Regina Issuzu Hirooka de [UNIFESP]
Ribeiro, Circéa Amalia [UNIFESP]
Ohara, Conceicao Vieira da Silva [UNIFESP]
Sarti, Cynthia Andersen [UNIFESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Hospitals,teaching
Asthma
Pediatric nursing
Play and playthings
Hospitais escola
Asma
Enfermagem pediátrica
Jogos e brinquedos
topic Hospitals,teaching
Asthma
Pediatric nursing
Play and playthings
Hospitais escola
Asma
Enfermagem pediátrica
Jogos e brinquedos
description OBJECTIVES: To understand the meaning of asthma and its implications in daily life of children with acute asthma and their family in school settings. METHODS: A qualitative case study with 3 children from a pediatric outpatient clinic of a hospital in the municipal district of São Paulo. Data were collected through participant observation, interviews, and therapeutic play. RESULTS: Treatment demands and frequency of asthma crisis affected the daily life of the children in school settings: missing classes, decreased opportunity to learn, restrictions on type of plays, and conflicting interactions with the other children. FINAL CONSIDERATIONS: There is need for health care providers and teachers to work together in order to guarantee those children formal education and quality social interactions.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-01-01
2015-06-14T13:38:56Z
2015-06-14T13:38:56Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0103-21002009000700015
Acta Paulista de Enfermagem. Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), v. 22, n. spe, p. 921-927, 2009.
10.1590/S0103-21002009000700015
S0103-21002009000700015-en.pdf
S0103-21002009000700015-pt.pdf
0103-2100
S0103-21002009000700015
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4760
WOS:000275345000015
url http://dx.doi.org/10.1590/S0103-21002009000700015
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4760
identifier_str_mv Acta Paulista de Enfermagem. Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), v. 22, n. spe, p. 921-927, 2009.
10.1590/S0103-21002009000700015
S0103-21002009000700015-en.pdf
S0103-21002009000700015-pt.pdf
0103-2100
S0103-21002009000700015
WOS:000275345000015
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Acta Paulista de Enfermagem
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 921-927
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
publisher.none.fl_str_mv Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNIFESP
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Repositório Institucional da UNIFESP
collection Repositório Institucional da UNIFESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.csp@unifesp.br
_version_ 1814268285258039296