O mundo da criança portadora de asma grave na escola
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0103-21002009000700015 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4760 |
Resumo: | OBJECTIVES: To understand the meaning of asthma and its implications in daily life of children with acute asthma and their family in school settings. METHODS: A qualitative case study with 3 children from a pediatric outpatient clinic of a hospital in the municipal district of São Paulo. Data were collected through participant observation, interviews, and therapeutic play. RESULTS: Treatment demands and frequency of asthma crisis affected the daily life of the children in school settings: missing classes, decreased opportunity to learn, restrictions on type of plays, and conflicting interactions with the other children. FINAL CONSIDERATIONS: There is need for health care providers and teachers to work together in order to guarantee those children formal education and quality social interactions. |
id |
UFSP_53dc542cb217a59cd30654babc542542 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unifesp.br/:11600/4760 |
network_acronym_str |
UFSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository_id_str |
3465 |
spelling |
O mundo da criança portadora de asma grave na escolaDaily life of children with acute asthma in school settingsEl mundo del niño portador de asma grave en la escuelaHospitals,teachingAsthmaPediatric nursingPlay and playthingsHospitais escolaAsmaEnfermagem pediátricaJogos e brinquedosOBJECTIVES: To understand the meaning of asthma and its implications in daily life of children with acute asthma and their family in school settings. METHODS: A qualitative case study with 3 children from a pediatric outpatient clinic of a hospital in the municipal district of São Paulo. Data were collected through participant observation, interviews, and therapeutic play. RESULTS: Treatment demands and frequency of asthma crisis affected the daily life of the children in school settings: missing classes, decreased opportunity to learn, restrictions on type of plays, and conflicting interactions with the other children. FINAL CONSIDERATIONS: There is need for health care providers and teachers to work together in order to guarantee those children formal education and quality social interactions.OBJETIVO: Comprender el significado que el niño asmático grave y su familia atribuyen a la enfermedad y sus implicancias en la escuela. MÉTODOS: Se trata de un estudio de caso cualitativo, desarrollado en el consultorio externo de pediatría de un hospital del Municipio de São Paulo. Fueron estudiados tres niños y sus familiares, utilizando la observación participante, entrevista y juego terapéutico dramático. RESULTADOS: Las demandas del tratamiento y las frecuentes crisis de asma influenciaron en el cotidiano del niño en la escuela como: falta a las clases; dejar de aprender; restricción en los juegos y relación conflictiva con sus colegas. CONSIDERACIONES FINALES: Teniendo en vista las dificultades encontradas por los niños para frecuentar a la escuela y convivir con sus colegas, se recomineda un trabajo conjunto entre los profesionales de salud y de educación, asegurando la manutención de la educación formal y de la convivencia social saludable.OBJETIVO: Compreender o significado que a criança asmática grave e sua família atribuem à doença e suas implicações na escola. MÉTODOS: Estudo de caso qualitativo, desenvolvido no ambulatório de pediatria de um hospital do Município de São Paulo. Foram estudadas três crianças e seus familiares, utilizando observação participante, entrevista e brinquedo terapêutico dramático. RESULTADOS: As demandas do tratamento e as freqüentes crises de asma influenciaram no cotidiano da criança na escola como: falta às aulas; deixar de aprender; restrinção nas brincadeiras e relacionamento conflituoso com colegas. CONSIDERAÇÕES FINAIS: Tendo em vista as dificuldades encontradas pelas crianças em freqüentar a escola e conviver com os colegas, recomenda-se um trabalho conjunto entre os profissionais de saúde e da educação, assegurando a manutenção da educação formal e do convívio social salutar.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Departamento de EnfermagemUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)UNIFESP, Depto. de EnfermagemSciELOEscola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Borba, Regina Issuzu Hirooka de [UNIFESP]Ribeiro, Circéa Amalia [UNIFESP]Ohara, Conceicao Vieira da Silva [UNIFESP]Sarti, Cynthia Andersen [UNIFESP]2015-06-14T13:38:56Z2015-06-14T13:38:56Z2009-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion921-927application/pdfapplication/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0103-21002009000700015Acta Paulista de Enfermagem. Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), v. 22, n. spe, p. 921-927, 2009.10.1590/S0103-21002009000700015S0103-21002009000700015-en.pdfS0103-21002009000700015-pt.pdf0103-2100S0103-21002009000700015http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4760WOS:000275345000015porActa Paulista de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-07-29T20:42:50Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/4760Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-07-29T20:42:50Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O mundo da criança portadora de asma grave na escola Daily life of children with acute asthma in school settings El mundo del niño portador de asma grave en la escuela |
title |
O mundo da criança portadora de asma grave na escola |
spellingShingle |
O mundo da criança portadora de asma grave na escola Borba, Regina Issuzu Hirooka de [UNIFESP] Hospitals,teaching Asthma Pediatric nursing Play and playthings Hospitais escola Asma Enfermagem pediátrica Jogos e brinquedos |
title_short |
O mundo da criança portadora de asma grave na escola |
title_full |
O mundo da criança portadora de asma grave na escola |
title_fullStr |
O mundo da criança portadora de asma grave na escola |
title_full_unstemmed |
O mundo da criança portadora de asma grave na escola |
title_sort |
O mundo da criança portadora de asma grave na escola |
author |
Borba, Regina Issuzu Hirooka de [UNIFESP] |
author_facet |
Borba, Regina Issuzu Hirooka de [UNIFESP] Ribeiro, Circéa Amalia [UNIFESP] Ohara, Conceicao Vieira da Silva [UNIFESP] Sarti, Cynthia Andersen [UNIFESP] |
author_role |
author |
author2 |
Ribeiro, Circéa Amalia [UNIFESP] Ohara, Conceicao Vieira da Silva [UNIFESP] Sarti, Cynthia Andersen [UNIFESP] |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Borba, Regina Issuzu Hirooka de [UNIFESP] Ribeiro, Circéa Amalia [UNIFESP] Ohara, Conceicao Vieira da Silva [UNIFESP] Sarti, Cynthia Andersen [UNIFESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Hospitals,teaching Asthma Pediatric nursing Play and playthings Hospitais escola Asma Enfermagem pediátrica Jogos e brinquedos |
topic |
Hospitals,teaching Asthma Pediatric nursing Play and playthings Hospitais escola Asma Enfermagem pediátrica Jogos e brinquedos |
description |
OBJECTIVES: To understand the meaning of asthma and its implications in daily life of children with acute asthma and their family in school settings. METHODS: A qualitative case study with 3 children from a pediatric outpatient clinic of a hospital in the municipal district of São Paulo. Data were collected through participant observation, interviews, and therapeutic play. RESULTS: Treatment demands and frequency of asthma crisis affected the daily life of the children in school settings: missing classes, decreased opportunity to learn, restrictions on type of plays, and conflicting interactions with the other children. FINAL CONSIDERATIONS: There is need for health care providers and teachers to work together in order to guarantee those children formal education and quality social interactions. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-01-01 2015-06-14T13:38:56Z 2015-06-14T13:38:56Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0103-21002009000700015 Acta Paulista de Enfermagem. Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), v. 22, n. spe, p. 921-927, 2009. 10.1590/S0103-21002009000700015 S0103-21002009000700015-en.pdf S0103-21002009000700015-pt.pdf 0103-2100 S0103-21002009000700015 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4760 WOS:000275345000015 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0103-21002009000700015 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4760 |
identifier_str_mv |
Acta Paulista de Enfermagem. Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), v. 22, n. spe, p. 921-927, 2009. 10.1590/S0103-21002009000700015 S0103-21002009000700015-en.pdf S0103-21002009000700015-pt.pdf 0103-2100 S0103-21002009000700015 WOS:000275345000015 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Acta Paulista de Enfermagem |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
921-927 application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNIFESP instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
collection |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.csp@unifesp.br |
_version_ |
1814268285258039296 |