PERSONAL LEARNING IN INFORMAL CONTEXTS: opportunities created by the Internet
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3527 |
Resumo: | This paper presents the results of a research carried out with the objective of studying adult subjects’ learning in non-formal online contexts. Within a qualitative research approach, we questioned adult Internet users through an online questionnaire. We found that the learning carried out in online contexts is mostly of declarative nature, related to learners’ personal context, mainly in online environments related to the information domain and carried out according to a process-centered strategy, in which decision-making happens in the course of action and is based on the research and its results, or it follows guidelines in the form of a script or tutorial. |
id |
UFT-7_501b17e91adccc16171a2ae5ae1b8348 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3527 |
network_acronym_str |
UFT-7 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
PERSONAL LEARNING IN INFORMAL CONTEXTS: opportunities created by the InternetAPRENDIZAJE PERSONAL EM ENTORNOS INFORMALES: las oportunidades creadas por InternetAPRENDIZAGENS PESSOAIS EM CONTEXTOS INFORMAIS: oportunidades criadas pela Internetonline contextsonline learningnon-formal contextsonline contextsonline learningnon-formal contextscontextos onlineaprendizajes onlinenon-formal contextscontextos onlineaprendizajes onlinenon-formal contextscontexto onlineaprendizagem onlinecontextos não formaiscontexto onlineaprendizagem onlinecontextos não formaisThis paper presents the results of a research carried out with the objective of studying adult subjects’ learning in non-formal online contexts. Within a qualitative research approach, we questioned adult Internet users through an online questionnaire. We found that the learning carried out in online contexts is mostly of declarative nature, related to learners’ personal context, mainly in online environments related to the information domain and carried out according to a process-centered strategy, in which decision-making happens in the course of action and is based on the research and its results, or it follows guidelines in the form of a script or tutorial.En este texto presentamos los resultados de un estudio realizado con el objetivo de analizar los aprendizajes realizados por sujetos adultos en contextos online, de carácter no formal. Con un abordaje investigador de carácter cualitativo, realizamos una encuesta, mediante un cuestionario online, a adultos usuarios regulares de Internet. Comprobamos que, en contextos online, los aprendizajes que se llevan a cabo son, en su mayoría, de tipo predominantemente declarativo y relacionados con el contexto personal de los estudiantes. Estos aprendizajes se producen esencialmente en el campo de la información y de acuerdo con una estrategia centrada en el proceso, en el cual la toma de decisiones se produce en el transcurso de la acción y se basa en la investigación y en los resultados obtenidos, o bien en las orientaciones fornecidas por un guión o tutorial.Neste texto apresentam-se os resultados de uma investigação realizada com o objetivo de estudar as aprendizagens que são realizadas por sujeitos adultos em contextos online, de caráter não formal. Com uma abordagem investigativa de vertente qualitativa, inquiriram-se adultos utilizadores regulares da Internet através da distribuição de um questionário online. Verificou-se que, em contextos online, as aprendizagens realizadas são, na sua maioria, de caráter predominantemente declarativo, relativas ao contexto pessoal dos aprendentes, essencialmente em ambientes online relativos ao domínio da informação e realizam-se de acordo com uma estratégia centrada no processo, em que a tomada de decisões é realizada no decurso da ação e baseia-se na pesquisa e nos resultados que daí decorrem, ou seguindo orientações sob a forma de guião ou tutorial.Universidade Federal do Tocantins - UFT2017-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/352710.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p190Observatory Journal; Vol. 3 No. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 190-231Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 190-231Observatoire Journal; Vol. 3 No. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 190-231Revista Observatório ; v. 3 n. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 190-2312447-426610.20873/uft.2447-4266.2017v3n4reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3527/9782https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3527/9811https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3527/9847https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3527/9878https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3527/9909https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3527/9938Século XX/XXICopyright (c) 2017 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessViana, JoanaCosta, Fernando AlbuquerquePeralta, Helena2022-03-04T13:19:24Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3527Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:19:24Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PERSONAL LEARNING IN INFORMAL CONTEXTS: opportunities created by the Internet APRENDIZAJE PERSONAL EM ENTORNOS INFORMALES: las oportunidades creadas por Internet APRENDIZAGENS PESSOAIS EM CONTEXTOS INFORMAIS: oportunidades criadas pela Internet |
title |
PERSONAL LEARNING IN INFORMAL CONTEXTS: opportunities created by the Internet |
spellingShingle |
PERSONAL LEARNING IN INFORMAL CONTEXTS: opportunities created by the Internet Viana, Joana online contexts online learning non-formal contexts online contexts online learning non-formal contexts contextos online aprendizajes online non-formal contexts contextos online aprendizajes online non-formal contexts contexto online aprendizagem online contextos não formais contexto online aprendizagem online contextos não formais |
title_short |
PERSONAL LEARNING IN INFORMAL CONTEXTS: opportunities created by the Internet |
title_full |
PERSONAL LEARNING IN INFORMAL CONTEXTS: opportunities created by the Internet |
title_fullStr |
PERSONAL LEARNING IN INFORMAL CONTEXTS: opportunities created by the Internet |
title_full_unstemmed |
PERSONAL LEARNING IN INFORMAL CONTEXTS: opportunities created by the Internet |
title_sort |
PERSONAL LEARNING IN INFORMAL CONTEXTS: opportunities created by the Internet |
author |
Viana, Joana |
author_facet |
Viana, Joana Costa, Fernando Albuquerque Peralta, Helena |
author_role |
author |
author2 |
Costa, Fernando Albuquerque Peralta, Helena |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Viana, Joana Costa, Fernando Albuquerque Peralta, Helena |
dc.subject.por.fl_str_mv |
online contexts online learning non-formal contexts online contexts online learning non-formal contexts contextos online aprendizajes online non-formal contexts contextos online aprendizajes online non-formal contexts contexto online aprendizagem online contextos não formais contexto online aprendizagem online contextos não formais |
topic |
online contexts online learning non-formal contexts online contexts online learning non-formal contexts contextos online aprendizajes online non-formal contexts contextos online aprendizajes online non-formal contexts contexto online aprendizagem online contextos não formais contexto online aprendizagem online contextos não formais |
description |
This paper presents the results of a research carried out with the objective of studying adult subjects’ learning in non-formal online contexts. Within a qualitative research approach, we questioned adult Internet users through an online questionnaire. We found that the learning carried out in online contexts is mostly of declarative nature, related to learners’ personal context, mainly in online environments related to the information domain and carried out according to a process-centered strategy, in which decision-making happens in the course of action and is based on the research and its results, or it follows guidelines in the form of a script or tutorial. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-07-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3527 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p190 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3527 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p190 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3527/9782 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3527/9811 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3527/9847 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3527/9878 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3527/9909 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3527/9938 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip application/octet-stream application/zip application/x-gzip application/zip |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Século XX/XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 3 No. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 190-231 Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 190-231 Observatoire Journal; Vol. 3 No. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 190-231 Revista Observatório ; v. 3 n. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 190-231 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798313245415571456 |