COMPUTATIONAL THINKING IN POLICY AND PRACTICE IN SEVERAL COUNTRIES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Maria Elizabeth Bianconcini de
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Valente, José Armando
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4742
Resumo: The pedagogical practices of integrating digital information and communication technologies (DICT) into the curriculum have focused on the use of office tools or the process of transmitting information to learners. However, this is changing. This article presents the results of studies conducted in a discipline of the Postgraduate Program in Education: Curriculum of PUC-SP, aiming to understand the policies and use of DICT in education in several countries - Estonia, Portugal, Spain and Finland. We analyze how the policies guide the realization of pedagogical practices that explore the concept of programming related to the development of logical and computational thinking.
id UFT-7_7be7729b86b893bf62c4b02ee4026252
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4742
network_acronym_str UFT-7
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling COMPUTATIONAL THINKING IN POLICY AND PRACTICE IN SEVERAL COUNTRIESPENSAMIENTO COMPUTACIONAL EN LAS POLÍTICAS Y EN LAS PRÁCTICAS EN ALGUNOS PAÍSESPENSAMENTO COMPUTACIONAL NAS POLÍTICAS E NAS PRÁTICAS EM ALGUNS PAÍSESTecnologias educacionais; Currículo; Ensino Básico; Informática na Educação; TICpensamento computacionalThe pedagogical practices of integrating digital information and communication technologies (DICT) into the curriculum have focused on the use of office tools or the process of transmitting information to learners. However, this is changing. This article presents the results of studies conducted in a discipline of the Postgraduate Program in Education: Curriculum of PUC-SP, aiming to understand the policies and use of DICT in education in several countries - Estonia, Portugal, Spain and Finland. We analyze how the policies guide the realization of pedagogical practices that explore the concept of programming related to the development of logical and computational thinking.Las prácticas pedagógicas de integración de las tecnologías digitales de información y comunicación (TDIC) al currículo han mostrado un uso más centrado en las herramientas de oficina para la elaboración de trabajos o en el proceso de transmisión de informaciones a los aprendices. Sin embargo, eso está cambiando. Este artículo presenta el resultado de estudios realizados en una disciplina del Programa de Postgrado en Educación: Currículo de la PUC-SP, con el objetivo de entender las políticas y el uso de las TDIC en la educación de algunos países - Estonia, Portugal, España y Finlandia. Analizamos cómo las políticas orientan la realización de prácticas pedagógicas que explotan el concepto de programación con foco en el desarrollo del pensamiento lógico y computacional.As práticas pedagógicas de integração das tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC) ao currículo têm mostrado um uso mais centrado nas ferramentas de escritório para a elaboração de trabalhos ou no processo de transmissão de informações aos aprendizes. No entanto isso está mudando. Este artigo apresenta o resultado de estudos realizados em uma disciplina do Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo da PUC-SP, com o objetivo de entender as políticas e uso das TDIC na educação de alguns países - Estônia, Portugal, Espanha e Finlândia. Analisamos como as políticas orientam a realização de práticas pedagógicas que exploram o conceito de programação com foco no desenvolvimento do pensamento lógico e computacional.Universidade Federal do Tocantins - UFT2019-01-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/474210.20873/uft.2447-4266.2019v5n1p202Observatory Journal; Vol. 5 No. 1 (2019): Vol. 5 N. 1 Redes Educativas e Espaços Multirreferenciais de Aprendizagem Jan-Mar 2019; 202-242Observatorio Magazine; Vol. 5 Núm. 1 (2019): Vol. 5 N. 1 Redes Educativas e Espaços Multirreferenciais de Aprendizagem Jan-Mar 2019; 202-242Observatoire Journal; Vol. 5 No. 1 (2019): Vol. 5 N. 1 Redes Educativas e Espaços Multirreferenciais de Aprendizagem Jan-Mar 2019; 202-242Revista Observatório ; v. 5 n. 1 (2019): Vol. 5 N. 1 Redes Educativas e Espaços Multirreferenciais de Aprendizagem Jan-Mar 2019; 202-2422447-426610.20873/uft.2447-4266.2019v5n1reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4742/14697https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4742/14711https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4742/14722https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4742/14741https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4742/14752https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4742/14763Copyright (c) 2019 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Maria Elizabeth Bianconcini deValente, José Armando2022-03-04T13:07:08Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4742Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:07:08Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv COMPUTATIONAL THINKING IN POLICY AND PRACTICE IN SEVERAL COUNTRIES
PENSAMIENTO COMPUTACIONAL EN LAS POLÍTICAS Y EN LAS PRÁCTICAS EN ALGUNOS PAÍSES
PENSAMENTO COMPUTACIONAL NAS POLÍTICAS E NAS PRÁTICAS EM ALGUNS PAÍSES
title COMPUTATIONAL THINKING IN POLICY AND PRACTICE IN SEVERAL COUNTRIES
spellingShingle COMPUTATIONAL THINKING IN POLICY AND PRACTICE IN SEVERAL COUNTRIES
Almeida, Maria Elizabeth Bianconcini de
Tecnologias educacionais; Currículo; Ensino Básico; Informática na Educação; TIC
pensamento computacional
title_short COMPUTATIONAL THINKING IN POLICY AND PRACTICE IN SEVERAL COUNTRIES
title_full COMPUTATIONAL THINKING IN POLICY AND PRACTICE IN SEVERAL COUNTRIES
title_fullStr COMPUTATIONAL THINKING IN POLICY AND PRACTICE IN SEVERAL COUNTRIES
title_full_unstemmed COMPUTATIONAL THINKING IN POLICY AND PRACTICE IN SEVERAL COUNTRIES
title_sort COMPUTATIONAL THINKING IN POLICY AND PRACTICE IN SEVERAL COUNTRIES
author Almeida, Maria Elizabeth Bianconcini de
author_facet Almeida, Maria Elizabeth Bianconcini de
Valente, José Armando
author_role author
author2 Valente, José Armando
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Maria Elizabeth Bianconcini de
Valente, José Armando
dc.subject.por.fl_str_mv Tecnologias educacionais; Currículo; Ensino Básico; Informática na Educação; TIC
pensamento computacional
topic Tecnologias educacionais; Currículo; Ensino Básico; Informática na Educação; TIC
pensamento computacional
description The pedagogical practices of integrating digital information and communication technologies (DICT) into the curriculum have focused on the use of office tools or the process of transmitting information to learners. However, this is changing. This article presents the results of studies conducted in a discipline of the Postgraduate Program in Education: Curriculum of PUC-SP, aiming to understand the policies and use of DICT in education in several countries - Estonia, Portugal, Spain and Finland. We analyze how the policies guide the realization of pedagogical practices that explore the concept of programming related to the development of logical and computational thinking.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-01-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4742
10.20873/uft.2447-4266.2019v5n1p202
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4742
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2019v5n1p202
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4742/14697
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4742/14711
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4742/14722
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4742/14741
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4742/14752
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4742/14763
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/octet-stream
application/zip
application/x-gzip
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 5 No. 1 (2019): Vol. 5 N. 1 Redes Educativas e Espaços Multirreferenciais de Aprendizagem Jan-Mar 2019; 202-242
Observatorio Magazine; Vol. 5 Núm. 1 (2019): Vol. 5 N. 1 Redes Educativas e Espaços Multirreferenciais de Aprendizagem Jan-Mar 2019; 202-242
Observatoire Journal; Vol. 5 No. 1 (2019): Vol. 5 N. 1 Redes Educativas e Espaços Multirreferenciais de Aprendizagem Jan-Mar 2019; 202-242
Revista Observatório ; v. 5 n. 1 (2019): Vol. 5 N. 1 Redes Educativas e Espaços Multirreferenciais de Aprendizagem Jan-Mar 2019; 202-242
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2019v5n1
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313247007309824