COMPUTATIONAL THINKING IN POLICY AND PRACTICE IN SEVERAL COUNTRIES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4742 |
Resumo: | The pedagogical practices of integrating digital information and communication technologies (DICT) into the curriculum have focused on the use of office tools or the process of transmitting information to learners. However, this is changing. This article presents the results of studies conducted in a discipline of the Postgraduate Program in Education: Curriculum of PUC-SP, aiming to understand the policies and use of DICT in education in several countries - Estonia, Portugal, Spain and Finland. We analyze how the policies guide the realization of pedagogical practices that explore the concept of programming related to the development of logical and computational thinking. |
id |
UFT-8_7be7729b86b893bf62c4b02ee4026252 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4742 |
network_acronym_str |
UFT-8 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
COMPUTATIONAL THINKING IN POLICY AND PRACTICE IN SEVERAL COUNTRIESPENSAMIENTO COMPUTACIONAL EN LAS POLÍTICAS Y EN LAS PRÁCTICAS EN ALGUNOS PAÍSESPENSAMENTO COMPUTACIONAL NAS POLÍTICAS E NAS PRÁTICAS EM ALGUNS PAÍSESTecnologias educacionais; Currículo; Ensino Básico; Informática na Educação; TICpensamento computacionalThe pedagogical practices of integrating digital information and communication technologies (DICT) into the curriculum have focused on the use of office tools or the process of transmitting information to learners. However, this is changing. This article presents the results of studies conducted in a discipline of the Postgraduate Program in Education: Curriculum of PUC-SP, aiming to understand the policies and use of DICT in education in several countries - Estonia, Portugal, Spain and Finland. We analyze how the policies guide the realization of pedagogical practices that explore the concept of programming related to the development of logical and computational thinking.Las prácticas pedagógicas de integración de las tecnologías digitales de información y comunicación (TDIC) al currículo han mostrado un uso más centrado en las herramientas de oficina para la elaboración de trabajos o en el proceso de transmisión de informaciones a los aprendices. Sin embargo, eso está cambiando. Este artículo presenta el resultado de estudios realizados en una disciplina del Programa de Postgrado en Educación: Currículo de la PUC-SP, con el objetivo de entender las políticas y el uso de las TDIC en la educación de algunos países - Estonia, Portugal, España y Finlandia. Analizamos cómo las políticas orientan la realización de prácticas pedagógicas que explotan el concepto de programación con foco en el desarrollo del pensamiento lógico y computacional.As práticas pedagógicas de integração das tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC) ao currículo têm mostrado um uso mais centrado nas ferramentas de escritório para a elaboração de trabalhos ou no processo de transmissão de informações aos aprendizes. No entanto isso está mudando. Este artigo apresenta o resultado de estudos realizados em uma disciplina do Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo da PUC-SP, com o objetivo de entender as políticas e uso das TDIC na educação de alguns países - Estônia, Portugal, Espanha e Finlândia. Analisamos como as políticas orientam a realização de práticas pedagógicas que exploram o conceito de programação com foco no desenvolvimento do pensamento lógico e computacional.Universidade Federal do Tocantins - UFT2019-01-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/474210.20873/uft.2447-4266.2019v5n1p202Observatory Journal; Vol. 5 No. 1 (2019): Vol. 5 N. 1 Redes Educativas e Espaços Multirreferenciais de Aprendizagem Jan-Mar 2019; 202-242Observatorio Magazine; Vol. 5 Núm. 1 (2019): Vol. 5 N. 1 Redes Educativas e Espaços Multirreferenciais de Aprendizagem Jan-Mar 2019; 202-242Observatoire Journal; Vol. 5 No. 1 (2019): Vol. 5 N. 1 Redes Educativas e Espaços Multirreferenciais de Aprendizagem Jan-Mar 2019; 202-242Revista Observatório ; v. 5 n. 1 (2019): Vol. 5 N. 1 Redes Educativas e Espaços Multirreferenciais de Aprendizagem Jan-Mar 2019; 202-2422447-426610.20873/uft.2447-4266.2019v5n1reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4742/14697https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4742/14711https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4742/14722https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4742/14741https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4742/14752https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4742/14763Copyright (c) 2019 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Maria Elizabeth Bianconcini deValente, José Armando2022-03-04T13:07:08Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4742Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:07:08Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
COMPUTATIONAL THINKING IN POLICY AND PRACTICE IN SEVERAL COUNTRIES PENSAMIENTO COMPUTACIONAL EN LAS POLÍTICAS Y EN LAS PRÁCTICAS EN ALGUNOS PAÍSES PENSAMENTO COMPUTACIONAL NAS POLÍTICAS E NAS PRÁTICAS EM ALGUNS PAÍSES |
title |
COMPUTATIONAL THINKING IN POLICY AND PRACTICE IN SEVERAL COUNTRIES |
spellingShingle |
COMPUTATIONAL THINKING IN POLICY AND PRACTICE IN SEVERAL COUNTRIES Almeida, Maria Elizabeth Bianconcini de Tecnologias educacionais; Currículo; Ensino Básico; Informática na Educação; TIC pensamento computacional |
title_short |
COMPUTATIONAL THINKING IN POLICY AND PRACTICE IN SEVERAL COUNTRIES |
title_full |
COMPUTATIONAL THINKING IN POLICY AND PRACTICE IN SEVERAL COUNTRIES |
title_fullStr |
COMPUTATIONAL THINKING IN POLICY AND PRACTICE IN SEVERAL COUNTRIES |
title_full_unstemmed |
COMPUTATIONAL THINKING IN POLICY AND PRACTICE IN SEVERAL COUNTRIES |
title_sort |
COMPUTATIONAL THINKING IN POLICY AND PRACTICE IN SEVERAL COUNTRIES |
author |
Almeida, Maria Elizabeth Bianconcini de |
author_facet |
Almeida, Maria Elizabeth Bianconcini de Valente, José Armando |
author_role |
author |
author2 |
Valente, José Armando |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Maria Elizabeth Bianconcini de Valente, José Armando |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tecnologias educacionais; Currículo; Ensino Básico; Informática na Educação; TIC pensamento computacional |
topic |
Tecnologias educacionais; Currículo; Ensino Básico; Informática na Educação; TIC pensamento computacional |
description |
The pedagogical practices of integrating digital information and communication technologies (DICT) into the curriculum have focused on the use of office tools or the process of transmitting information to learners. However, this is changing. This article presents the results of studies conducted in a discipline of the Postgraduate Program in Education: Curriculum of PUC-SP, aiming to understand the policies and use of DICT in education in several countries - Estonia, Portugal, Spain and Finland. We analyze how the policies guide the realization of pedagogical practices that explore the concept of programming related to the development of logical and computational thinking. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-01-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4742 10.20873/uft.2447-4266.2019v5n1p202 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4742 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2019v5n1p202 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4742/14697 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4742/14711 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4742/14722 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4742/14741 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4742/14752 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4742/14763 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip application/octet-stream application/zip application/x-gzip application/zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 5 No. 1 (2019): Vol. 5 N. 1 Redes Educativas e Espaços Multirreferenciais de Aprendizagem Jan-Mar 2019; 202-242 Observatorio Magazine; Vol. 5 Núm. 1 (2019): Vol. 5 N. 1 Redes Educativas e Espaços Multirreferenciais de Aprendizagem Jan-Mar 2019; 202-242 Observatoire Journal; Vol. 5 No. 1 (2019): Vol. 5 N. 1 Redes Educativas e Espaços Multirreferenciais de Aprendizagem Jan-Mar 2019; 202-242 Revista Observatório ; v. 5 n. 1 (2019): Vol. 5 N. 1 Redes Educativas e Espaços Multirreferenciais de Aprendizagem Jan-Mar 2019; 202-242 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2019v5n1 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br|| |
_version_ |
1797174754632794112 |