ENVIRONMET MOODLE AND AMPLICATION OF DIGITAL LITERACY: experience with emerging genre discussion forum
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5632 |
Resumo: | Describes an interactive experience with the Moodle environment in the Distance Education component, taught at the Pedagogia course at the State University of Bahia (UNEB). It reflects on this platform as a public sphere, which corresponds to a dynamic space in the expansion of digital literacy, from reading and writing practices mediated by the emerging genre discussion forum. This genre allowed the student to construct and socialize authorial texts, increasing the interaction and participation in this virtual environment. This work presents students' reflections on the process of interaction and collective construction of texts, paying attention to the communicative relations and the problematization of knowledge that they create. |
id |
UFT-8_25cce3a3254a119795451d21abcf95af |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5632 |
network_acronym_str |
UFT-8 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
ENVIRONMET MOODLE AND AMPLICATION OF DIGITAL LITERACY: experience with emerging genre discussion forumAMBIENTE MOODLE Y AMPLIACIÓN DEL LETRAMENTO DIGITAL: experiencia con género emergente foro de discusiónAMBIENTE MOODLE E AMPLIAÇÃO DO LETRAMENTO DIGITAL: experiência com gênero emergente fórum de discussãoemerging genresdigital literacyinteraction and interactivityMoodle environmentemerging genresdigital literacyinteraction and interactivityMoodle environmentlos géneros emergentesdigital digitalinteracción e interactividadEntorno Moodlelos géneros emergentesdigital digitalinteracción e interactividadEntorno Moodlegêneros emergentesletramento digitalinteração e interatividadeambiente Moodlegêneros emergentesletramento digitalinteração e interatividadeambiente MoodleDescribes an interactive experience with the Moodle environment in the Distance Education component, taught at the Pedagogia course at the State University of Bahia (UNEB). It reflects on this platform as a public sphere, which corresponds to a dynamic space in the expansion of digital literacy, from reading and writing practices mediated by the emerging genre discussion forum. This genre allowed the student to construct and socialize authorial texts, increasing the interaction and participation in this virtual environment. This work presents students' reflections on the process of interaction and collective construction of texts, paying attention to the communicative relations and the problematization of knowledge that they create.Describe experiencia interactiva con el ambiente Moodle en el componente Educación a Distancia, impartido en el curso presencial de Pedagogía, de la Universidad del Estado de Bahía (UNEB). Refleja sobre esta plataforma como esfera pública, que corresponde a un espacio dinámico en la ampliación de los letras digitales, a partir de prácticas de lectura y de escritura mediadas por el género emergente foro de discusión. Este género permitió al alumnado construir y socializar textos de autor, ampliando la interacción y la participación en ese ambiente virtual. Este trabajo presenta reflexiones de los alumnos sobre el proceso de interacción y de construcción colectiva de textos, atentándose para las relaciones comunicativas y de problematización del conocimiento tejidas por ellos.Descreve experiência interativa com o ambiente Moodle no componente Educação a Distância, ministrado no curso presencial de Pedagogia, da Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Reflete sobre essa plataforma como esfera pública, que corresponde a um espaço dinâmico na ampliação dos letramentos digitais, a partir de práticas de leitura e de escrita mediadas pelo gênero emergente fórum de discussão. Esse gênero permitiu ao discente construir e socializar textos autorais, ampliando a interação e a participação nesse ambiente virtual. Este trabalho apresenta reflexões dos alunos sobre o processo de interação e de construção coletiva de textos, atentando-se para as relações comunicativas e de problematização do conhecimento tecidas por eles.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/563210.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p182Observatory Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 182-205Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 182-205Observatoire Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 182-205Revista Observatório ; v. 4 n. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 182-2052447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n5reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5632/13699https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5632/13740https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5632/13749https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5632/13764https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5632/13776https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5632/13785Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessAnecleto, Úrsula Cunha2022-03-04T13:09:57Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5632Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:09:57Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ENVIRONMET MOODLE AND AMPLICATION OF DIGITAL LITERACY: experience with emerging genre discussion forum AMBIENTE MOODLE Y AMPLIACIÓN DEL LETRAMENTO DIGITAL: experiencia con género emergente foro de discusión AMBIENTE MOODLE E AMPLIAÇÃO DO LETRAMENTO DIGITAL: experiência com gênero emergente fórum de discussão |
title |
ENVIRONMET MOODLE AND AMPLICATION OF DIGITAL LITERACY: experience with emerging genre discussion forum |
spellingShingle |
ENVIRONMET MOODLE AND AMPLICATION OF DIGITAL LITERACY: experience with emerging genre discussion forum Anecleto, Úrsula Cunha emerging genres digital literacy interaction and interactivity Moodle environment emerging genres digital literacy interaction and interactivity Moodle environment los géneros emergentes digital digital interacción e interactividad Entorno Moodle los géneros emergentes digital digital interacción e interactividad Entorno Moodle gêneros emergentes letramento digital interação e interatividade ambiente Moodle gêneros emergentes letramento digital interação e interatividade ambiente Moodle |
title_short |
ENVIRONMET MOODLE AND AMPLICATION OF DIGITAL LITERACY: experience with emerging genre discussion forum |
title_full |
ENVIRONMET MOODLE AND AMPLICATION OF DIGITAL LITERACY: experience with emerging genre discussion forum |
title_fullStr |
ENVIRONMET MOODLE AND AMPLICATION OF DIGITAL LITERACY: experience with emerging genre discussion forum |
title_full_unstemmed |
ENVIRONMET MOODLE AND AMPLICATION OF DIGITAL LITERACY: experience with emerging genre discussion forum |
title_sort |
ENVIRONMET MOODLE AND AMPLICATION OF DIGITAL LITERACY: experience with emerging genre discussion forum |
author |
Anecleto, Úrsula Cunha |
author_facet |
Anecleto, Úrsula Cunha |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Anecleto, Úrsula Cunha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
emerging genres digital literacy interaction and interactivity Moodle environment emerging genres digital literacy interaction and interactivity Moodle environment los géneros emergentes digital digital interacción e interactividad Entorno Moodle los géneros emergentes digital digital interacción e interactividad Entorno Moodle gêneros emergentes letramento digital interação e interatividade ambiente Moodle gêneros emergentes letramento digital interação e interatividade ambiente Moodle |
topic |
emerging genres digital literacy interaction and interactivity Moodle environment emerging genres digital literacy interaction and interactivity Moodle environment los géneros emergentes digital digital interacción e interactividad Entorno Moodle los géneros emergentes digital digital interacción e interactividad Entorno Moodle gêneros emergentes letramento digital interação e interatividade ambiente Moodle gêneros emergentes letramento digital interação e interatividade ambiente Moodle |
description |
Describes an interactive experience with the Moodle environment in the Distance Education component, taught at the Pedagogia course at the State University of Bahia (UNEB). It reflects on this platform as a public sphere, which corresponds to a dynamic space in the expansion of digital literacy, from reading and writing practices mediated by the emerging genre discussion forum. This genre allowed the student to construct and socialize authorial texts, increasing the interaction and participation in this virtual environment. This work presents students' reflections on the process of interaction and collective construction of texts, paying attention to the communicative relations and the problematization of knowledge that they create. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-08-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5632 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p182 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5632 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p182 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5632/13699 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5632/13740 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5632/13749 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5632/13764 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5632/13776 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5632/13785 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip application/octet-stream application/zip application/x-gzip application/zip |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Século XX/XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 182-205 Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 182-205 Observatoire Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 182-205 Revista Observatório ; v. 4 n. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 182-205 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br|| |
_version_ |
1797174755335340032 |