THE PANDEMIC OF COVID-19: The impacts and trends in the process of continuing teacher education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinheiro, Rose Mara
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Teruel, Caio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10030
Resumo: This article seeks to situate journalistic practice and news reading in the midst of the concept of postmodernity and mobile platforms. Based on authors such as Kumar (1997), Featherstone (1991), Freire (2000) and Citelli (2016), and the result of a questionnaire about reading habits among higher education students, it proposes reflections about the subject-reader and its relationship with reading news on digital media. Educommunication and its relationship with journalism appear as a proposal to rescue dialogue, critical training and media literacy in a society increasingly mediated by digital devices.
id UFT-8_93c8283af205d0cb8c3029024f6f4855
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/10030
network_acronym_str UFT-8
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling THE PANDEMIC OF COVID-19: The impacts and trends in the process of continuing teacher educationNOTICIAS PERIODÍSTICAS EN UN ESCENARIO POSMODERNO: reflexiones sobre el acto de leer en nuevas plataformasAS NOTÍCIAS JORNALÍSTICAS EM UM CENÁRIO PÓS-MODERNO: reflexões sobre o ato de ler em novas plataformasleiturapos-modernidadeeducaçãojornalismoeducomunicaçãoJornalismoeducomunicaçãotecnologiasThis article seeks to situate journalistic practice and news reading in the midst of the concept of postmodernity and mobile platforms. Based on authors such as Kumar (1997), Featherstone (1991), Freire (2000) and Citelli (2016), and the result of a questionnaire about reading habits among higher education students, it proposes reflections about the subject-reader and its relationship with reading news on digital media. Educommunication and its relationship with journalism appear as a proposal to rescue dialogue, critical training and media literacy in a society increasingly mediated by digital devices.Este artículo busca situar la práctica periodística y la lectura de noticias en medio del concepto de posmodernidad y plataformas móviles. Basado en autores como Kumar (1997), Featherstone (1991), Freire (2000) y Citelli (2016), y el resultado de un cuestionario sobre hábitos de lectura entre estudiantes de educación superior, propone reflexiones sobre el lector de la asignatura y su relación con la lectura de noticias en medios digitales. La educación y su relación con el periodismo aparecen como una propuesta para rescatar el diálogo, la capacitación crítica y la alfabetización mediática en una sociedad cada vez más mediada por dispositivos digitales.O presente artigo busca situar a prática jornalística e a leitura de notícias em meio ao conceito de pós-modernidade e plataformas móveis. Com base em autores como Kumar (1997), Featherstone (1991), Freire (2000) e Citelli (2016), e o resultado de um questionário sobre o hábito de leitura entre estudantes do ensino superior, propõe reflexões acerca do sujeito-leitor e a sua relação com a leitura de notícias em meios digitais. A educomunicação e sua relação com o jornalismo surgem como uma proposta para resgatar o diálogo, a formação crítica e a alfabetização midiática numa sociedade cada vez mais mediada pelos dispositivos digitais.Universidade Federal do Tocantins - UFT2020-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1003010.20873/uft.2447-4266.2020v6n6a11ptObservatory Journal; Vol. 6 No. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a11ptObservatorio Magazine; Vol. 6 Núm. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a11ptObservatoire Journal; Vol. 6 No. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a11ptRevista Observatório ; v. 6 n. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a11pt2447-426610.20873/uft.2447-4266.2020v6n6reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10030/18215https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10030/18216Copyright (c) 2020 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccessPinheiro, Rose Mara Teruel, Caio2022-03-04T12:58:21Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/10030Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T12:58:21Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE PANDEMIC OF COVID-19: The impacts and trends in the process of continuing teacher education
NOTICIAS PERIODÍSTICAS EN UN ESCENARIO POSMODERNO: reflexiones sobre el acto de leer en nuevas plataformas
AS NOTÍCIAS JORNALÍSTICAS EM UM CENÁRIO PÓS-MODERNO: reflexões sobre o ato de ler em novas plataformas
title THE PANDEMIC OF COVID-19: The impacts and trends in the process of continuing teacher education
spellingShingle THE PANDEMIC OF COVID-19: The impacts and trends in the process of continuing teacher education
Pinheiro, Rose Mara
leitura
pos-modernidade
educação
jornalismo
educomunicação
Jornalismo
educomunicação
tecnologias
title_short THE PANDEMIC OF COVID-19: The impacts and trends in the process of continuing teacher education
title_full THE PANDEMIC OF COVID-19: The impacts and trends in the process of continuing teacher education
title_fullStr THE PANDEMIC OF COVID-19: The impacts and trends in the process of continuing teacher education
title_full_unstemmed THE PANDEMIC OF COVID-19: The impacts and trends in the process of continuing teacher education
title_sort THE PANDEMIC OF COVID-19: The impacts and trends in the process of continuing teacher education
author Pinheiro, Rose Mara
author_facet Pinheiro, Rose Mara
Teruel, Caio
author_role author
author2 Teruel, Caio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinheiro, Rose Mara
Teruel, Caio
dc.subject.por.fl_str_mv leitura
pos-modernidade
educação
jornalismo
educomunicação
Jornalismo
educomunicação
tecnologias
topic leitura
pos-modernidade
educação
jornalismo
educomunicação
Jornalismo
educomunicação
tecnologias
description This article seeks to situate journalistic practice and news reading in the midst of the concept of postmodernity and mobile platforms. Based on authors such as Kumar (1997), Featherstone (1991), Freire (2000) and Citelli (2016), and the result of a questionnaire about reading habits among higher education students, it proposes reflections about the subject-reader and its relationship with reading news on digital media. Educommunication and its relationship with journalism appear as a proposal to rescue dialogue, critical training and media literacy in a society increasingly mediated by digital devices.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10030
10.20873/uft.2447-4266.2020v6n6a11pt
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10030
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2020v6n6a11pt
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10030/18215
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10030/18216
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 6 No. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a11pt
Observatorio Magazine; Vol. 6 Núm. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a11pt
Observatoire Journal; Vol. 6 No. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a11pt
Revista Observatório ; v. 6 n. 6 (2020): Disinformation, threats to democracy and opportunities for media literacy / Desinformação, ameaças à democracia e oportunidades de letramento/literacia midiática; a11pt
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2020v6n6
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||
_version_ 1797174756915544064