LEARNING METHODOLOGIES THAT CHALLENGE STUDENTS, MEASURED BY DIGITAL TECHNOLOGIES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3466 |
Resumo: | Studying the Portuguese language and Portuguese literature is an invitation to students to get to know and appreciate their mother language. We expect them to master the different forms of expression, remember conceptual content, and be competent in different contexts. In order to do this we think there is a need to integrate active teaching and learning methodologies that can help develop curriculum and core competences. The integration of digital tools into the educational process, such as the mobile devices that students bring to the classroom, helps us to achieve educational goals and create innovative and motivational curriculum products and resources. In this text we share some pedagogical experiences carried out with students attending Vocational courses and developed to make the Portuguese classes engaging, memorable and challenging moments of learning. |
id |
UFT-8_c2e9614c96fcc5fe9c10c78ee81db3ee |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3466 |
network_acronym_str |
UFT-8 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
LEARNING METHODOLOGIES THAT CHALLENGE STUDENTS, MEASURED BY DIGITAL TECHNOLOGIESMETODOLOGÍAS DE APRENDIZAJE QUE DESAFÍAN LOS ALUMNOS, MEDIADOS POR TECNOLOGÍAS DIGITALESMETODOLOGIAS DE APRENDIZAGEM QUE DESAFIAM OS ALUNOS, MEDIADAS POR TECNOLOGIAS DIGITAISmobile learningactive methodologiesmobile devicesflipped learninggamificationmobile learningmobile devicesactive methodologiesflipped learninggamificationaprendizaje móvilmóvilesmetodologías activasaprendizaje invertidogamificaciónaprendizaje móvilmóvilesmetodologías activasaprendizaje invertidogamificaciónmobile learningdispositivos móveismetodologias ativasaprendizagem invertidagamificaçãomobile learningdispositivos móveismetodologias ativasaprendizagem invertidagamificaçãoStudying the Portuguese language and Portuguese literature is an invitation to students to get to know and appreciate their mother language. We expect them to master the different forms of expression, remember conceptual content, and be competent in different contexts. In order to do this we think there is a need to integrate active teaching and learning methodologies that can help develop curriculum and core competences. The integration of digital tools into the educational process, such as the mobile devices that students bring to the classroom, helps us to achieve educational goals and create innovative and motivational curriculum products and resources. In this text we share some pedagogical experiences carried out with students attending Vocational courses and developed to make the Portuguese classes engaging, memorable and challenging moments of learning.El estudio de la lengua portuguesa y su literatura es una invitación a los estudiantes a conocer y apreciar su propio idioma. Se espera que se apropien de las diferentes formas de expresión, recuerden los contenidos conceptuales y sean competentes en diferentes contextos. Con este fin, existe la necesidad de integrar métodos de enseñanza y aprendizaje activos, capaces de contribuir al desarrollo del plan de estudios y de las competencias esenciales. La integración de herramientas digitales en el proceso educativo, como los dispositivos móviles que los estudiantes traen al aula, nos ayuda en la consecución de los objetivos educativos y la creación de productos y recursos curriculares motivacionales y innovadores. En este texto compartimos algunos experimentos pedagógicos desarrollados en la clase de portugués, con estudiantes de formación profesional, transformando las clases en momentos de aprendizaje memorables y desafiantes.Estudar a língua e a literatura portuguesas é um convite aos alunos para que conheçam e apreciem a sua própria língua. Espera-se que se apropriem das diferentes formas de expressão, recordem conteúdos e sejam competentes em diferentes contextos. Para tal, há necessidade de integrar metodologias de ensino e aprendizagem ativas, capazes de ajudar a desenvolver o currículo e competências essenciais. A integração de ferramentas digitais no processo educativo, como os dispositivos móveis que os alunos levam para a sala de aula, ajuda-nos na consecução dos objetivos educacionais e na criação de produtos e recursos curriculares inovadores e motivacionais. Neste texto partilhamos algumas experiências pedagógicas realizadas na aula de Português, com alunos do ensino profissional, tornando as aulas em momentos de aprendizagem memoráveis e desafiantes.Universidade Federal do Tocantins - UFT2017-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/346610.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p256Observatory Journal; Vol. 3 No. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 256-278Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 256-278Observatoire Journal; Vol. 3 No. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 256-278Revista Observatório ; v. 3 n. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 256-2782447-426610.20873/uft.2447-4266.2017v3n4reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3466/9784https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3466/9813https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3466/9849https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3466/9880https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3466/9911https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3466/9940Século XX/XXICopyright (c) 2017 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessMoura, Adelina2022-03-04T13:19:37Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3466Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:19:37Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
LEARNING METHODOLOGIES THAT CHALLENGE STUDENTS, MEASURED BY DIGITAL TECHNOLOGIES METODOLOGÍAS DE APRENDIZAJE QUE DESAFÍAN LOS ALUMNOS, MEDIADOS POR TECNOLOGÍAS DIGITALES METODOLOGIAS DE APRENDIZAGEM QUE DESAFIAM OS ALUNOS, MEDIADAS POR TECNOLOGIAS DIGITAIS |
title |
LEARNING METHODOLOGIES THAT CHALLENGE STUDENTS, MEASURED BY DIGITAL TECHNOLOGIES |
spellingShingle |
LEARNING METHODOLOGIES THAT CHALLENGE STUDENTS, MEASURED BY DIGITAL TECHNOLOGIES Moura, Adelina mobile learning active methodologies mobile devices flipped learning gamification mobile learning mobile devices active methodologies flipped learning gamification aprendizaje móvil móviles metodologías activas aprendizaje invertido gamificación aprendizaje móvil móviles metodologías activas aprendizaje invertido gamificación mobile learning dispositivos móveis metodologias ativas aprendizagem invertida gamificação mobile learning dispositivos móveis metodologias ativas aprendizagem invertida gamificação |
title_short |
LEARNING METHODOLOGIES THAT CHALLENGE STUDENTS, MEASURED BY DIGITAL TECHNOLOGIES |
title_full |
LEARNING METHODOLOGIES THAT CHALLENGE STUDENTS, MEASURED BY DIGITAL TECHNOLOGIES |
title_fullStr |
LEARNING METHODOLOGIES THAT CHALLENGE STUDENTS, MEASURED BY DIGITAL TECHNOLOGIES |
title_full_unstemmed |
LEARNING METHODOLOGIES THAT CHALLENGE STUDENTS, MEASURED BY DIGITAL TECHNOLOGIES |
title_sort |
LEARNING METHODOLOGIES THAT CHALLENGE STUDENTS, MEASURED BY DIGITAL TECHNOLOGIES |
author |
Moura, Adelina |
author_facet |
Moura, Adelina |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moura, Adelina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
mobile learning active methodologies mobile devices flipped learning gamification mobile learning mobile devices active methodologies flipped learning gamification aprendizaje móvil móviles metodologías activas aprendizaje invertido gamificación aprendizaje móvil móviles metodologías activas aprendizaje invertido gamificación mobile learning dispositivos móveis metodologias ativas aprendizagem invertida gamificação mobile learning dispositivos móveis metodologias ativas aprendizagem invertida gamificação |
topic |
mobile learning active methodologies mobile devices flipped learning gamification mobile learning mobile devices active methodologies flipped learning gamification aprendizaje móvil móviles metodologías activas aprendizaje invertido gamificación aprendizaje móvil móviles metodologías activas aprendizaje invertido gamificación mobile learning dispositivos móveis metodologias ativas aprendizagem invertida gamificação mobile learning dispositivos móveis metodologias ativas aprendizagem invertida gamificação |
description |
Studying the Portuguese language and Portuguese literature is an invitation to students to get to know and appreciate their mother language. We expect them to master the different forms of expression, remember conceptual content, and be competent in different contexts. In order to do this we think there is a need to integrate active teaching and learning methodologies that can help develop curriculum and core competences. The integration of digital tools into the educational process, such as the mobile devices that students bring to the classroom, helps us to achieve educational goals and create innovative and motivational curriculum products and resources. In this text we share some pedagogical experiences carried out with students attending Vocational courses and developed to make the Portuguese classes engaging, memorable and challenging moments of learning. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-07-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3466 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p256 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3466 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p256 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3466/9784 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3466/9813 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3466/9849 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3466/9880 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3466/9911 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3466/9940 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip application/octet-stream application/zip application/x-gzip application/zip |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Século XX/XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 3 No. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 256-278 Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 256-278 Observatoire Journal; Vol. 3 No. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 256-278 Revista Observatório ; v. 3 n. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 256-278 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br|| |
_version_ |
1797174753387085824 |