LEARNING METHODOLOGIES THAT CHALLENGE STUDENTS, MEASURED BY DIGITAL TECHNOLOGIES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moura, Adelina
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3466
Resumo: Studying the Portuguese language and Portuguese literature is an invitation to students to get to know and appreciate their mother language. We expect them to master the different forms of expression, remember conceptual content, and be competent in different contexts. In order to do this we think there is a need to integrate active teaching and learning methodologies that can help develop curriculum and core competences. The integration of digital tools into the educational process, such as the mobile devices that students bring to the classroom, helps us to achieve educational goals and create innovative and motivational curriculum products and resources. In this text we share some pedagogical experiences carried out with students attending Vocational courses and developed to make the Portuguese classes engaging, memorable and challenging moments of learning.
id UFT-8_c2e9614c96fcc5fe9c10c78ee81db3ee
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3466
network_acronym_str UFT-8
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling LEARNING METHODOLOGIES THAT CHALLENGE STUDENTS, MEASURED BY DIGITAL TECHNOLOGIESMETODOLOGÍAS DE APRENDIZAJE QUE DESAFÍAN LOS ALUMNOS, MEDIADOS POR TECNOLOGÍAS DIGITALESMETODOLOGIAS DE APRENDIZAGEM QUE DESAFIAM OS ALUNOS, MEDIADAS POR TECNOLOGIAS DIGITAISmobile learningactive methodologiesmobile devicesflipped learninggamificationmobile learningmobile devicesactive methodologiesflipped learninggamificationaprendizaje móvilmóvilesmetodologías activasaprendizaje invertidogamificaciónaprendizaje móvilmóvilesmetodologías activasaprendizaje invertidogamificaciónmobile learningdispositivos móveismetodologias ativasaprendizagem invertidagamificaçãomobile learningdispositivos móveismetodologias ativasaprendizagem invertidagamificaçãoStudying the Portuguese language and Portuguese literature is an invitation to students to get to know and appreciate their mother language. We expect them to master the different forms of expression, remember conceptual content, and be competent in different contexts. In order to do this we think there is a need to integrate active teaching and learning methodologies that can help develop curriculum and core competences. The integration of digital tools into the educational process, such as the mobile devices that students bring to the classroom, helps us to achieve educational goals and create innovative and motivational curriculum products and resources. In this text we share some pedagogical experiences carried out with students attending Vocational courses and developed to make the Portuguese classes engaging, memorable and challenging moments of learning.El estudio de la lengua portuguesa y su literatura es una invitación a los estudiantes a conocer y apreciar su propio idioma. Se espera que se apropien de las diferentes formas de expresión, recuerden los contenidos conceptuales y sean competentes en diferentes contextos. Con este fin, existe la necesidad de integrar métodos de enseñanza y aprendizaje activos, capaces de contribuir al desarrollo del plan de estudios y de las competencias esenciales. La integración de herramientas digitales en el proceso educativo, como los dispositivos móviles que los estudiantes traen al aula, nos ayuda en la consecución de los objetivos educativos y la creación de productos y recursos curriculares motivacionales y innovadores. En este texto compartimos algunos experimentos pedagógicos desarrollados en la clase de portugués, con estudiantes de formación profesional, transformando las clases en momentos de aprendizaje memorables y desafiantes.Estudar a língua e a literatura portuguesas é um convite aos alunos para que conheçam e apreciem a sua própria língua. Espera-se que se apropriem das diferentes formas de expressão, recordem conteúdos e sejam competentes em diferentes contextos. Para tal, há necessidade de integrar metodologias de ensino e aprendizagem ativas, capazes de ajudar a desenvolver o currículo e competências essenciais. A integração de ferramentas digitais no processo educativo, como os dispositivos móveis que os alunos levam para a sala de aula, ajuda-nos na consecução dos objetivos educacionais e na criação de produtos e recursos curriculares inovadores e motivacionais. Neste texto partilhamos algumas experiências pedagógicas realizadas na aula de Português, com alunos do ensino profissional, tornando as aulas em momentos de aprendizagem memoráveis e desafiantes.Universidade Federal do Tocantins - UFT2017-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/346610.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p256Observatory Journal; Vol. 3 No. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 256-278Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 256-278Observatoire Journal; Vol. 3 No. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 256-278Revista Observatório ; v. 3 n. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 256-2782447-426610.20873/uft.2447-4266.2017v3n4reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3466/9784https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3466/9813https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3466/9849https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3466/9880https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3466/9911https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3466/9940Século XX/XXICopyright (c) 2017 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessMoura, Adelina2022-03-04T13:19:37Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3466Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:19:37Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv LEARNING METHODOLOGIES THAT CHALLENGE STUDENTS, MEASURED BY DIGITAL TECHNOLOGIES
METODOLOGÍAS DE APRENDIZAJE QUE DESAFÍAN LOS ALUMNOS, MEDIADOS POR TECNOLOGÍAS DIGITALES
METODOLOGIAS DE APRENDIZAGEM QUE DESAFIAM OS ALUNOS, MEDIADAS POR TECNOLOGIAS DIGITAIS
title LEARNING METHODOLOGIES THAT CHALLENGE STUDENTS, MEASURED BY DIGITAL TECHNOLOGIES
spellingShingle LEARNING METHODOLOGIES THAT CHALLENGE STUDENTS, MEASURED BY DIGITAL TECHNOLOGIES
Moura, Adelina
mobile learning
active methodologies
mobile devices
flipped learning
gamification
mobile learning
mobile devices
active methodologies
flipped learning
gamification
aprendizaje móvil
móviles
metodologías activas
aprendizaje invertido
gamificación
aprendizaje móvil
móviles
metodologías activas
aprendizaje invertido
gamificación
mobile learning
dispositivos móveis
metodologias ativas
aprendizagem invertida
gamificação
mobile learning
dispositivos móveis
metodologias ativas
aprendizagem invertida
gamificação
title_short LEARNING METHODOLOGIES THAT CHALLENGE STUDENTS, MEASURED BY DIGITAL TECHNOLOGIES
title_full LEARNING METHODOLOGIES THAT CHALLENGE STUDENTS, MEASURED BY DIGITAL TECHNOLOGIES
title_fullStr LEARNING METHODOLOGIES THAT CHALLENGE STUDENTS, MEASURED BY DIGITAL TECHNOLOGIES
title_full_unstemmed LEARNING METHODOLOGIES THAT CHALLENGE STUDENTS, MEASURED BY DIGITAL TECHNOLOGIES
title_sort LEARNING METHODOLOGIES THAT CHALLENGE STUDENTS, MEASURED BY DIGITAL TECHNOLOGIES
author Moura, Adelina
author_facet Moura, Adelina
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moura, Adelina
dc.subject.por.fl_str_mv mobile learning
active methodologies
mobile devices
flipped learning
gamification
mobile learning
mobile devices
active methodologies
flipped learning
gamification
aprendizaje móvil
móviles
metodologías activas
aprendizaje invertido
gamificación
aprendizaje móvil
móviles
metodologías activas
aprendizaje invertido
gamificación
mobile learning
dispositivos móveis
metodologias ativas
aprendizagem invertida
gamificação
mobile learning
dispositivos móveis
metodologias ativas
aprendizagem invertida
gamificação
topic mobile learning
active methodologies
mobile devices
flipped learning
gamification
mobile learning
mobile devices
active methodologies
flipped learning
gamification
aprendizaje móvil
móviles
metodologías activas
aprendizaje invertido
gamificación
aprendizaje móvil
móviles
metodologías activas
aprendizaje invertido
gamificación
mobile learning
dispositivos móveis
metodologias ativas
aprendizagem invertida
gamificação
mobile learning
dispositivos móveis
metodologias ativas
aprendizagem invertida
gamificação
description Studying the Portuguese language and Portuguese literature is an invitation to students to get to know and appreciate their mother language. We expect them to master the different forms of expression, remember conceptual content, and be competent in different contexts. In order to do this we think there is a need to integrate active teaching and learning methodologies that can help develop curriculum and core competences. The integration of digital tools into the educational process, such as the mobile devices that students bring to the classroom, helps us to achieve educational goals and create innovative and motivational curriculum products and resources. In this text we share some pedagogical experiences carried out with students attending Vocational courses and developed to make the Portuguese classes engaging, memorable and challenging moments of learning.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-07-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3466
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p256
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3466
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p256
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3466/9784
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3466/9813
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3466/9849
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3466/9880
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3466/9911
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3466/9940
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/octet-stream
application/zip
application/x-gzip
application/zip
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 3 No. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 256-278
Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 256-278
Observatoire Journal; Vol. 3 No. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 256-278
Revista Observatório ; v. 3 n. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 256-278
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||
_version_ 1797174753387085824