THE INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AS AGENTS OF INTEGRATION OF THE CURRICULUM WITH GLOCALITY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3493 |
Resumo: | Based on a qualitative case study on the Educom.Cine extension program, which promoted audiovisual production in elementary education, we reflected on the possibility of Information and Communication Technologies (ICT) becoming the backbone of a more attentive curriculum to the processes of integration of school with its locality. In this perspective, school would become the center of management of several community communication channels, where school production would be linked and publicized to the whole community. This would be part of a proposal to integrate the use of ICT in school environment with its non-formal use, stimulating the students to act in the local (neighborhood) considering also the global, in a glocal perspective. |
id |
UFT-8_f117a08be6d14af0b159974f2c8471fd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3493 |
network_acronym_str |
UFT-8 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
THE INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AS AGENTS OF INTEGRATION OF THE CURRICULUM WITH GLOCALITYTECNOLOGÍAS DE INFORMACIÓN Y COMUNICACIÓN COMO AGENTES DE INTEGRACIÓN CURRICULAR CON LA GLOCALIDADAS TECNOLOGIAS DE INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO COMO AGENTES DE INTEGRAÇÃO DO CURRÍCULO COM A GLOCALIDADEeducational technologyeducommunicationschool curriculumcommunicative ecosystemaudio-visualeducational technologyeducommunicationschool curriculumcommunicative ecosystemaudio-visualtecnología educacionalcomunicación educativacurrículoecosistema de comunicacíonaudiovisualtecnología educacionalcomunicación educativacurrículoecosistema de comunicacíonaudiovisualtecnologia educativaeducomunicaçãocurrículo escolaraudiovisualecossistema comunicativotecnologia educativaeducomunicaçãocurrículo escolarecossistema comunicativoaudiovisualBased on a qualitative case study on the Educom.Cine extension program, which promoted audiovisual production in elementary education, we reflected on the possibility of Information and Communication Technologies (ICT) becoming the backbone of a more attentive curriculum to the processes of integration of school with its locality. In this perspective, school would become the center of management of several community communication channels, where school production would be linked and publicized to the whole community. This would be part of a proposal to integrate the use of ICT in school environment with its non-formal use, stimulating the students to act in the local (neighborhood) considering also the global, in a glocal perspective.A partir de un estudio de caso cualitativo del programa de extensión Educom.Cine, que promovió la producción audiovisual en la escuela primaria, se reflexiona sobre la posibilidad de que las Tecnologías de Información y Comunicación (TIC) si configuren como columna vertebral de un currículo más atento a cerca de los procesos de integración de la escuela con su localidad. En esta perspectiva, la escuela se converte en el centro de la gestión de los canales comunitarios de comunicación, donde la producción de la escuela sea divulgada a toda la comunidad. Esto se configura en una propuesta para integrar el uso de las TIC en el entorno escolar con su uso no formal, estimulando los estudiantes para tomar medidas en nivel local (bairros) y también a pensar globalmente, en una perspectiva glocal.A partir de um estudo de caso qualitativo sobre o programa de extensão Educom.Cine, que promoveu a produção audiovisual no ensino fundamental, refletimos sobre a possibilidade das Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC) se configurarem como a espinha dorsal de um currículo mais atento aos processos de integração da escola com sua localidade. Nesta perspectiva, a escola se tornaria o centro de gerenciamento de diversos canais comunitários de comunicação, onde a produção escolar seria vinculada e publicizada à toda a comunidade. Esta se configuraria em uma proposta de integrar o uso das TIC no ambiente escolar com seu uso não-formal, estimulando os estudantes a agir no local (bairro) pensando também no global, numa perspectiva glocal.Universidade Federal do Tocantins - UFT2017-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/349310.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p387Observatory Journal; Vol. 3 No. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 387-406Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 387-406Observatoire Journal; Vol. 3 No. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 387-406Revista Observatório ; v. 3 n. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 387-4062447-426610.20873/uft.2447-4266.2017v3n4reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3493/9789https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3493/9818https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3493/9854https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3493/9885https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3493/9916https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3493/9945Século XX/XXICopyright (c) 2017 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Bento DuarteSartori, Ademilde SilveiraMartini, Rafael Gué2022-03-04T13:19:27Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3493Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:19:27Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AS AGENTS OF INTEGRATION OF THE CURRICULUM WITH GLOCALITY TECNOLOGÍAS DE INFORMACIÓN Y COMUNICACIÓN COMO AGENTES DE INTEGRACIÓN CURRICULAR CON LA GLOCALIDAD AS TECNOLOGIAS DE INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO COMO AGENTES DE INTEGRAÇÃO DO CURRÍCULO COM A GLOCALIDADE |
title |
THE INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AS AGENTS OF INTEGRATION OF THE CURRICULUM WITH GLOCALITY |
spellingShingle |
THE INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AS AGENTS OF INTEGRATION OF THE CURRICULUM WITH GLOCALITY Silva, Bento Duarte educational technology educommunication school curriculum communicative ecosystem audio-visual educational technology educommunication school curriculum communicative ecosystem audio-visual tecnología educacional comunicación educativa currículo ecosistema de comunicacíon audiovisual tecnología educacional comunicación educativa currículo ecosistema de comunicacíon audiovisual tecnologia educativa educomunicação currículo escolar audiovisual ecossistema comunicativo tecnologia educativa educomunicação currículo escolar ecossistema comunicativo audiovisual |
title_short |
THE INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AS AGENTS OF INTEGRATION OF THE CURRICULUM WITH GLOCALITY |
title_full |
THE INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AS AGENTS OF INTEGRATION OF THE CURRICULUM WITH GLOCALITY |
title_fullStr |
THE INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AS AGENTS OF INTEGRATION OF THE CURRICULUM WITH GLOCALITY |
title_full_unstemmed |
THE INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AS AGENTS OF INTEGRATION OF THE CURRICULUM WITH GLOCALITY |
title_sort |
THE INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AS AGENTS OF INTEGRATION OF THE CURRICULUM WITH GLOCALITY |
author |
Silva, Bento Duarte |
author_facet |
Silva, Bento Duarte Sartori, Ademilde Silveira Martini, Rafael Gué |
author_role |
author |
author2 |
Sartori, Ademilde Silveira Martini, Rafael Gué |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Bento Duarte Sartori, Ademilde Silveira Martini, Rafael Gué |
dc.subject.por.fl_str_mv |
educational technology educommunication school curriculum communicative ecosystem audio-visual educational technology educommunication school curriculum communicative ecosystem audio-visual tecnología educacional comunicación educativa currículo ecosistema de comunicacíon audiovisual tecnología educacional comunicación educativa currículo ecosistema de comunicacíon audiovisual tecnologia educativa educomunicação currículo escolar audiovisual ecossistema comunicativo tecnologia educativa educomunicação currículo escolar ecossistema comunicativo audiovisual |
topic |
educational technology educommunication school curriculum communicative ecosystem audio-visual educational technology educommunication school curriculum communicative ecosystem audio-visual tecnología educacional comunicación educativa currículo ecosistema de comunicacíon audiovisual tecnología educacional comunicación educativa currículo ecosistema de comunicacíon audiovisual tecnologia educativa educomunicação currículo escolar audiovisual ecossistema comunicativo tecnologia educativa educomunicação currículo escolar ecossistema comunicativo audiovisual |
description |
Based on a qualitative case study on the Educom.Cine extension program, which promoted audiovisual production in elementary education, we reflected on the possibility of Information and Communication Technologies (ICT) becoming the backbone of a more attentive curriculum to the processes of integration of school with its locality. In this perspective, school would become the center of management of several community communication channels, where school production would be linked and publicized to the whole community. This would be part of a proposal to integrate the use of ICT in school environment with its non-formal use, stimulating the students to act in the local (neighborhood) considering also the global, in a glocal perspective. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-07-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3493 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p387 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3493 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p387 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3493/9789 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3493/9818 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3493/9854 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3493/9885 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3493/9916 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3493/9945 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip application/octet-stream application/zip application/x-gzip application/zip |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Século XX/XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 3 No. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 387-406 Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 387-406 Observatoire Journal; Vol. 3 No. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 387-406 Revista Observatório ; v. 3 n. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 387-406 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br|| |
_version_ |
1797174753431126016 |