THE INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AS AGENTS OF INTEGRATION OF THE CURRICULUM WITH GLOCALITY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Bento Duarte
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Sartori, Ademilde Silveira, Martini, Rafael Gué
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3493
Resumo: Based on a qualitative case study on the Educom.Cine extension program, which promoted audiovisual production in elementary education, we reflected on the possibility of Information and Communication Technologies (ICT) becoming the backbone of a more attentive curriculum to the processes of integration of school with its locality. In this perspective, school would become the center of management of several community communication channels, where school production would be linked and publicized to the whole community. This would be part of a proposal to integrate the use of ICT in school environment with its non-formal use, stimulating the students to act in the local (neighborhood) considering also the global, in a glocal perspective.
id UFT-8_f117a08be6d14af0b159974f2c8471fd
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3493
network_acronym_str UFT-8
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling THE INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AS AGENTS OF INTEGRATION OF THE CURRICULUM WITH GLOCALITYTECNOLOGÍAS DE INFORMACIÓN Y COMUNICACIÓN COMO AGENTES DE INTEGRACIÓN CURRICULAR CON LA GLOCALIDADAS TECNOLOGIAS DE INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO COMO AGENTES DE INTEGRAÇÃO DO CURRÍCULO COM A GLOCALIDADEeducational technologyeducommunicationschool curriculumcommunicative ecosystemaudio-visualeducational technologyeducommunicationschool curriculumcommunicative ecosystemaudio-visualtecnología educacionalcomunicación educativacurrículoecosistema de comunicacíonaudiovisualtecnología educacionalcomunicación educativacurrículoecosistema de comunicacíonaudiovisualtecnologia educativaeducomunicaçãocurrículo escolaraudiovisualecossistema comunicativotecnologia educativaeducomunicaçãocurrículo escolarecossistema comunicativoaudiovisualBased on a qualitative case study on the Educom.Cine extension program, which promoted audiovisual production in elementary education, we reflected on the possibility of Information and Communication Technologies (ICT) becoming the backbone of a more attentive curriculum to the processes of integration of school with its locality. In this perspective, school would become the center of management of several community communication channels, where school production would be linked and publicized to the whole community. This would be part of a proposal to integrate the use of ICT in school environment with its non-formal use, stimulating the students to act in the local (neighborhood) considering also the global, in a glocal perspective.A partir de un estudio de caso cualitativo del programa de extensión Educom.Cine, que promovió la producción audiovisual en la escuela primaria, se reflexiona sobre la posibilidad de que las Tecnologías de Información y Comunicación (TIC) si configuren como columna vertebral de un currículo más atento a cerca de los procesos de integración de la escuela con su localidad. En esta perspectiva, la escuela se converte en el centro de la gestión de los canales comunitarios de comunicación, donde la producción de la escuela sea divulgada a toda la comunidad. Esto se configura en una propuesta para integrar el uso de las TIC en el entorno escolar con su uso no formal, estimulando los estudiantes para tomar medidas en nivel local (bairros) y también a pensar globalmente, en una perspectiva glocal.A partir de um estudo de caso qualitativo sobre o programa de extensão Educom.Cine, que promoveu a produção audiovisual no ensino fundamental, refletimos sobre a possibilidade das Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC) se configurarem como a espinha dorsal de um currículo mais atento aos processos de integração da escola com sua localidade. Nesta perspectiva, a escola se tornaria o centro de gerenciamento de diversos canais comunitários de comunicação, onde a produção escolar seria vinculada e publicizada à toda a comunidade. Esta se configuraria em uma proposta de integrar o uso das TIC no ambiente escolar com seu uso não-formal, estimulando os estudantes a agir no local (bairro) pensando também no global, numa perspectiva glocal.Universidade Federal do Tocantins - UFT2017-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/349310.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p387Observatory Journal; Vol. 3 No. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 387-406Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 387-406Observatoire Journal; Vol. 3 No. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 387-406Revista Observatório ; v. 3 n. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 387-4062447-426610.20873/uft.2447-4266.2017v3n4reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3493/9789https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3493/9818https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3493/9854https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3493/9885https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3493/9916https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3493/9945Século XX/XXICopyright (c) 2017 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Bento DuarteSartori, Ademilde SilveiraMartini, Rafael Gué2022-03-04T13:19:27Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3493Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:19:27Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AS AGENTS OF INTEGRATION OF THE CURRICULUM WITH GLOCALITY
TECNOLOGÍAS DE INFORMACIÓN Y COMUNICACIÓN COMO AGENTES DE INTEGRACIÓN CURRICULAR CON LA GLOCALIDAD
AS TECNOLOGIAS DE INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO COMO AGENTES DE INTEGRAÇÃO DO CURRÍCULO COM A GLOCALIDADE
title THE INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AS AGENTS OF INTEGRATION OF THE CURRICULUM WITH GLOCALITY
spellingShingle THE INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AS AGENTS OF INTEGRATION OF THE CURRICULUM WITH GLOCALITY
Silva, Bento Duarte
educational technology
educommunication
school curriculum
communicative ecosystem
audio-visual
educational technology
educommunication
school curriculum
communicative ecosystem
audio-visual
tecnología educacional
comunicación educativa
currículo
ecosistema de comunicacíon
audiovisual
tecnología educacional
comunicación educativa
currículo
ecosistema de comunicacíon
audiovisual
tecnologia educativa
educomunicação
currículo escolar
audiovisual
ecossistema comunicativo
tecnologia educativa
educomunicação
currículo escolar
ecossistema comunicativo
audiovisual
title_short THE INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AS AGENTS OF INTEGRATION OF THE CURRICULUM WITH GLOCALITY
title_full THE INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AS AGENTS OF INTEGRATION OF THE CURRICULUM WITH GLOCALITY
title_fullStr THE INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AS AGENTS OF INTEGRATION OF THE CURRICULUM WITH GLOCALITY
title_full_unstemmed THE INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AS AGENTS OF INTEGRATION OF THE CURRICULUM WITH GLOCALITY
title_sort THE INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AS AGENTS OF INTEGRATION OF THE CURRICULUM WITH GLOCALITY
author Silva, Bento Duarte
author_facet Silva, Bento Duarte
Sartori, Ademilde Silveira
Martini, Rafael Gué
author_role author
author2 Sartori, Ademilde Silveira
Martini, Rafael Gué
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Bento Duarte
Sartori, Ademilde Silveira
Martini, Rafael Gué
dc.subject.por.fl_str_mv educational technology
educommunication
school curriculum
communicative ecosystem
audio-visual
educational technology
educommunication
school curriculum
communicative ecosystem
audio-visual
tecnología educacional
comunicación educativa
currículo
ecosistema de comunicacíon
audiovisual
tecnología educacional
comunicación educativa
currículo
ecosistema de comunicacíon
audiovisual
tecnologia educativa
educomunicação
currículo escolar
audiovisual
ecossistema comunicativo
tecnologia educativa
educomunicação
currículo escolar
ecossistema comunicativo
audiovisual
topic educational technology
educommunication
school curriculum
communicative ecosystem
audio-visual
educational technology
educommunication
school curriculum
communicative ecosystem
audio-visual
tecnología educacional
comunicación educativa
currículo
ecosistema de comunicacíon
audiovisual
tecnología educacional
comunicación educativa
currículo
ecosistema de comunicacíon
audiovisual
tecnologia educativa
educomunicação
currículo escolar
audiovisual
ecossistema comunicativo
tecnologia educativa
educomunicação
currículo escolar
ecossistema comunicativo
audiovisual
description Based on a qualitative case study on the Educom.Cine extension program, which promoted audiovisual production in elementary education, we reflected on the possibility of Information and Communication Technologies (ICT) becoming the backbone of a more attentive curriculum to the processes of integration of school with its locality. In this perspective, school would become the center of management of several community communication channels, where school production would be linked and publicized to the whole community. This would be part of a proposal to integrate the use of ICT in school environment with its non-formal use, stimulating the students to act in the local (neighborhood) considering also the global, in a glocal perspective.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-07-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3493
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p387
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3493
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p387
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3493/9789
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3493/9818
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3493/9854
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3493/9885
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3493/9916
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3493/9945
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/octet-stream
application/zip
application/x-gzip
application/zip
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 3 No. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 387-406
Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 387-406
Observatoire Journal; Vol. 3 No. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 387-406
Revista Observatório ; v. 3 n. 4 (2017): V. 3 N. 4 (2017) Comunicação, Educação e Tecnologias Jul-Set 2017; 387-406
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||
_version_ 1797174753431126016