Programs and resources for Special Education: Brazilian legislation evolution and ambiguities in the State of Goiás

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vaz, Duelci Aparecido de Freitas
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Gontijo, Maria Aparecida, Mesquita, Maria Cristina das Graças Dutra
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69432
Resumo: The study presents a synthesis of the Brazilian legislation Evolution for Special Education in public schools, highlighting the existence of programs and important resources for this transversal modality focusing on students with disabilities, global disorders of development and high abilities or giftedness. However, the recent law analysis in the State of Goiás has evidenced the attempt to reduce special support to an administrative role, relativizing specialized teaching actions. Considering exclusionary dynamics, that characterize Brazilian Society, invisibility was identified in the legislation of demands, that although are not classified as disabilities – it requires differentiated assistance for the effective exercise of citizenship.
id UFU-4_1ee06d706de4c200abbe60de8622798b
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/69432
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Programs and resources for Special Education: Brazilian legislation evolution and ambiguities in the State of GoiásProgramas y recursos para la Educación Especial: evolución en la legislación brasileña y ambigüedades en el Estado de GoiásProgramas e recursos para a Educação Especial: evolução na legislação brasileira e ambiguidades no Estado de Goiás Levantamento dos Recursos e Programas que Garantem a Educação Especial e Inclusiva nas Escolas Públicas do Brasil Financiamento da educaçãoPolíticas públicasEducação EspecialCidadania.Education fundingPublic policiesCitizenshipFinanciación de la educaciónPolíticas públicasEducación EspecialCiudadaníaThe study presents a synthesis of the Brazilian legislation Evolution for Special Education in public schools, highlighting the existence of programs and important resources for this transversal modality focusing on students with disabilities, global disorders of development and high abilities or giftedness. However, the recent law analysis in the State of Goiás has evidenced the attempt to reduce special support to an administrative role, relativizing specialized teaching actions. Considering exclusionary dynamics, that characterize Brazilian Society, invisibility was identified in the legislation of demands, that although are not classified as disabilities – it requires differentiated assistance for the effective exercise of citizenship.El estudio presenta una síntesis de la evolución de la legislación brasileña para la Educación Especial en las escuelas públicas, evidenciando la existencia de programas y recursos importantes para esta modalidad transversal con foco en estudiantes con discapacidad, trastornos globales de desarrollo y altas capacidades o superdotación. Sin embargo, el análisis de una ley reciente en el Estado de Goiás evidenció el intento de reducir el apoyo especial a una función administrativa, relativizando acciones de magisterio especializado. Considerando las dinámicas excluyentes, que caracterizan a la sociedad brasileña, se identificó la invisibilidad en la legislación de demandas, que - aunque no sean clasificadas como discapacidades - necesitan una atención diferenciada para el efectivo ejercicio de la ciudadanía.  O estudo apresenta uma síntese da evolução da legislação brasileira para a Educação Especial nas escolas públicas, evidenciando a existência de programas e recursos importantes para esta modalidade transversal com foco em estudantes com deficiências, transtornos globais de desenvolvimento e altas habilidades ou superdotação. Porém, a análise de uma lei recente no Estado de Goiás evidenciou a tentativa de reduzir o apoio especial a uma função administrativa, relativizando ações de magistério especializado. Considerando as dinâmicas excludentes, que caracterizam a sociedade brasileira, identificou-se a invisibilidade na legislação de demandas, que – embora não sejam classificadas como deficiências - necessitam de um atendimento diferenciado para o efetivo exercício da cidadania.Universidade Federal de Uberlândia2024-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo científicoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6943210.14393/REPOD-v13n2a2024-69432Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-17Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-17Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-17Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-172238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69432/38641Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVaz, Duelci Aparecido de FreitasGontijo, Maria AparecidaMesquita, Maria Cristina das Graças Dutra2024-04-29T09:15:19Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/69432Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2024-04-29T09:15:19Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Programs and resources for Special Education: Brazilian legislation evolution and ambiguities in the State of Goiás
Programas y recursos para la Educación Especial: evolución en la legislación brasileña y ambigüedades en el Estado de Goiás
Programas e recursos para a Educação Especial: evolução na legislação brasileira e ambiguidades no Estado de Goiás
Levantamento dos Recursos e Programas que Garantem a Educação Especial e Inclusiva nas Escolas Públicas do Brasil
title Programs and resources for Special Education: Brazilian legislation evolution and ambiguities in the State of Goiás
spellingShingle Programs and resources for Special Education: Brazilian legislation evolution and ambiguities in the State of Goiás
Vaz, Duelci Aparecido de Freitas
Financiamento da educação
Políticas públicas
Educação Especial
Cidadania.
Education funding
Public policies
Citizenship
Financiación de la educación
Políticas públicas
Educación Especial
Ciudadanía
title_short Programs and resources for Special Education: Brazilian legislation evolution and ambiguities in the State of Goiás
title_full Programs and resources for Special Education: Brazilian legislation evolution and ambiguities in the State of Goiás
title_fullStr Programs and resources for Special Education: Brazilian legislation evolution and ambiguities in the State of Goiás
title_full_unstemmed Programs and resources for Special Education: Brazilian legislation evolution and ambiguities in the State of Goiás
title_sort Programs and resources for Special Education: Brazilian legislation evolution and ambiguities in the State of Goiás
author Vaz, Duelci Aparecido de Freitas
author_facet Vaz, Duelci Aparecido de Freitas
Gontijo, Maria Aparecida
Mesquita, Maria Cristina das Graças Dutra
author_role author
author2 Gontijo, Maria Aparecida
Mesquita, Maria Cristina das Graças Dutra
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vaz, Duelci Aparecido de Freitas
Gontijo, Maria Aparecida
Mesquita, Maria Cristina das Graças Dutra
dc.subject.por.fl_str_mv Financiamento da educação
Políticas públicas
Educação Especial
Cidadania.
Education funding
Public policies
Citizenship
Financiación de la educación
Políticas públicas
Educación Especial
Ciudadanía
topic Financiamento da educação
Políticas públicas
Educação Especial
Cidadania.
Education funding
Public policies
Citizenship
Financiación de la educación
Políticas públicas
Educación Especial
Ciudadanía
description The study presents a synthesis of the Brazilian legislation Evolution for Special Education in public schools, highlighting the existence of programs and important resources for this transversal modality focusing on students with disabilities, global disorders of development and high abilities or giftedness. However, the recent law analysis in the State of Goiás has evidenced the attempt to reduce special support to an administrative role, relativizing specialized teaching actions. Considering exclusionary dynamics, that characterize Brazilian Society, invisibility was identified in the legislation of demands, that although are not classified as disabilities – it requires differentiated assistance for the effective exercise of citizenship.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo científico
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69432
10.14393/REPOD-v13n2a2024-69432
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69432
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v13n2a2024-69432
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69432/38641
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-17
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-17
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-17
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-17
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943957452423168