Programs and resources for Special Education: Brazilian legislation evolution and ambiguities in the State of Goiás
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69432 |
Resumo: | The study presents a synthesis of the Brazilian legislation Evolution for Special Education in public schools, highlighting the existence of programs and important resources for this transversal modality focusing on students with disabilities, global disorders of development and high abilities or giftedness. However, the recent law analysis in the State of Goiás has evidenced the attempt to reduce special support to an administrative role, relativizing specialized teaching actions. Considering exclusionary dynamics, that characterize Brazilian Society, invisibility was identified in the legislation of demands, that although are not classified as disabilities – it requires differentiated assistance for the effective exercise of citizenship. |
id |
UFU-4_1ee06d706de4c200abbe60de8622798b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/69432 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Programs and resources for Special Education: Brazilian legislation evolution and ambiguities in the State of GoiásProgramas y recursos para la Educación Especial: evolución en la legislación brasileña y ambigüedades en el Estado de GoiásProgramas e recursos para a Educação Especial: evolução na legislação brasileira e ambiguidades no Estado de Goiás Levantamento dos Recursos e Programas que Garantem a Educação Especial e Inclusiva nas Escolas Públicas do Brasil Financiamento da educaçãoPolíticas públicasEducação EspecialCidadania.Education fundingPublic policiesCitizenshipFinanciación de la educaciónPolíticas públicasEducación EspecialCiudadaníaThe study presents a synthesis of the Brazilian legislation Evolution for Special Education in public schools, highlighting the existence of programs and important resources for this transversal modality focusing on students with disabilities, global disorders of development and high abilities or giftedness. However, the recent law analysis in the State of Goiás has evidenced the attempt to reduce special support to an administrative role, relativizing specialized teaching actions. Considering exclusionary dynamics, that characterize Brazilian Society, invisibility was identified in the legislation of demands, that although are not classified as disabilities – it requires differentiated assistance for the effective exercise of citizenship.El estudio presenta una síntesis de la evolución de la legislación brasileña para la Educación Especial en las escuelas públicas, evidenciando la existencia de programas y recursos importantes para esta modalidad transversal con foco en estudiantes con discapacidad, trastornos globales de desarrollo y altas capacidades o superdotación. Sin embargo, el análisis de una ley reciente en el Estado de Goiás evidenció el intento de reducir el apoyo especial a una función administrativa, relativizando acciones de magisterio especializado. Considerando las dinámicas excluyentes, que caracterizan a la sociedad brasileña, se identificó la invisibilidad en la legislación de demandas, que - aunque no sean clasificadas como discapacidades - necesitan una atención diferenciada para el efectivo ejercicio de la ciudadanía. O estudo apresenta uma síntese da evolução da legislação brasileira para a Educação Especial nas escolas públicas, evidenciando a existência de programas e recursos importantes para esta modalidade transversal com foco em estudantes com deficiências, transtornos globais de desenvolvimento e altas habilidades ou superdotação. Porém, a análise de uma lei recente no Estado de Goiás evidenciou a tentativa de reduzir o apoio especial a uma função administrativa, relativizando ações de magistério especializado. Considerando as dinâmicas excludentes, que caracterizam a sociedade brasileira, identificou-se a invisibilidade na legislação de demandas, que – embora não sejam classificadas como deficiências - necessitam de um atendimento diferenciado para o efetivo exercício da cidadania.Universidade Federal de Uberlândia2024-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo científicoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6943210.14393/REPOD-v13n2a2024-69432Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-17Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-17Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-17Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-172238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69432/38641Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVaz, Duelci Aparecido de FreitasGontijo, Maria AparecidaMesquita, Maria Cristina das Graças Dutra2024-04-29T09:15:19Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/69432Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2024-04-29T09:15:19Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Programs and resources for Special Education: Brazilian legislation evolution and ambiguities in the State of Goiás Programas y recursos para la Educación Especial: evolución en la legislación brasileña y ambigüedades en el Estado de Goiás Programas e recursos para a Educação Especial: evolução na legislação brasileira e ambiguidades no Estado de Goiás Levantamento dos Recursos e Programas que Garantem a Educação Especial e Inclusiva nas Escolas Públicas do Brasil |
title |
Programs and resources for Special Education: Brazilian legislation evolution and ambiguities in the State of Goiás |
spellingShingle |
Programs and resources for Special Education: Brazilian legislation evolution and ambiguities in the State of Goiás Vaz, Duelci Aparecido de Freitas Financiamento da educação Políticas públicas Educação Especial Cidadania. Education funding Public policies Citizenship Financiación de la educación Políticas públicas Educación Especial Ciudadanía |
title_short |
Programs and resources for Special Education: Brazilian legislation evolution and ambiguities in the State of Goiás |
title_full |
Programs and resources for Special Education: Brazilian legislation evolution and ambiguities in the State of Goiás |
title_fullStr |
Programs and resources for Special Education: Brazilian legislation evolution and ambiguities in the State of Goiás |
title_full_unstemmed |
Programs and resources for Special Education: Brazilian legislation evolution and ambiguities in the State of Goiás |
title_sort |
Programs and resources for Special Education: Brazilian legislation evolution and ambiguities in the State of Goiás |
author |
Vaz, Duelci Aparecido de Freitas |
author_facet |
Vaz, Duelci Aparecido de Freitas Gontijo, Maria Aparecida Mesquita, Maria Cristina das Graças Dutra |
author_role |
author |
author2 |
Gontijo, Maria Aparecida Mesquita, Maria Cristina das Graças Dutra |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vaz, Duelci Aparecido de Freitas Gontijo, Maria Aparecida Mesquita, Maria Cristina das Graças Dutra |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Financiamento da educação Políticas públicas Educação Especial Cidadania. Education funding Public policies Citizenship Financiación de la educación Políticas públicas Educación Especial Ciudadanía |
topic |
Financiamento da educação Políticas públicas Educação Especial Cidadania. Education funding Public policies Citizenship Financiación de la educación Políticas públicas Educación Especial Ciudadanía |
description |
The study presents a synthesis of the Brazilian legislation Evolution for Special Education in public schools, highlighting the existence of programs and important resources for this transversal modality focusing on students with disabilities, global disorders of development and high abilities or giftedness. However, the recent law analysis in the State of Goiás has evidenced the attempt to reduce special support to an administrative role, relativizing specialized teaching actions. Considering exclusionary dynamics, that characterize Brazilian Society, invisibility was identified in the legislation of demands, that although are not classified as disabilities – it requires differentiated assistance for the effective exercise of citizenship. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo científico |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69432 10.14393/REPOD-v13n2a2024-69432 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69432 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v13n2a2024-69432 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69432/38641 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-17 Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-17 Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-17 Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-17 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943957452423168 |