Aspects of integral education in Brazil: conceptual, ideological and political disputes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Carlos Wagner Costa
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Barcelos, Renata Gerhardt, Célia, Luciana dos Santos, Moll, Jaqueline
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
DOI: 10.14393/REPOD-v12n1a2023-66468
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/66468
Resumo: Integral education is the object of study by several educators, research groups and those interested in the subject, but there are conceptual contradictions and dystopias. This essay aims to analyze and dialogue with theoretical references of integral education, based on the production and experiences of: Anísio Teixeira, Maria Nilde Mascellani, Paulo Freire, Darcy Ribeiro and Jaqueline Moll. This is a qualitative and documentary research. It was used for analysis: texts, articles and official documents of Brazilian education that deal with the theme. It was concluded that the conceptual and historical bases of integral education need to be revisited, problematized and reflected, to not exist distortions in public policies implemented or in the implementation phase.
id UFU-4_34f0acb9fdfb0ff46e87b33b22b87d74
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/66468
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
spelling Aspects of integral education in Brazil: conceptual, ideological and political disputesAspectos de la educación integral en Brasil: disputas conceptuales, ideológicas y políticas Aspectos da educação integral no Brasil: disputas conceituais, ideológicas e políticasEducação IntegralEducação CientíficaHistória da EducaçãoIntegral EducationScientific EducationHistory of EducationEducación IntegralEducación científicaHistoria de la EducaciónIntegral education is the object of study by several educators, research groups and those interested in the subject, but there are conceptual contradictions and dystopias. This essay aims to analyze and dialogue with theoretical references of integral education, based on the production and experiences of: Anísio Teixeira, Maria Nilde Mascellani, Paulo Freire, Darcy Ribeiro and Jaqueline Moll. This is a qualitative and documentary research. It was used for analysis: texts, articles and official documents of Brazilian education that deal with the theme. It was concluded that the conceptual and historical bases of integral education need to be revisited, problematized and reflected, to not exist distortions in public policies implemented or in the implementation phase.La educación integral es objeto de estudio de varios educadores, grupos de investigación e interesados en el tema, pero existen contradicciones conceptuales y distopías. Este ensayo tiene como objetivo analizar y dialogar con referentes teóricos de la educación integral, a partir de la producción y experiencias de: Anísio Teixeira, Maria Nilde Mascellani, Paulo Freire, Darcy Ribeiro y Jaqueline Moll. Se trata de una investigación cualitativa y documental. Se utilizó para el análisis: textos, artículos y documentos oficiales de la educación brasileña que tratan el tema. Se concluyó que las bases conceptuales e históricas de la educación integral necesitan ser revisadas, problematizadas y reflexionadas, para que no existan distorsiones en las políticas públicas implementadas o en la fase de implementación.A educação integral é objeto de estudo por vários educadores, grupos de pesquisa e interessados pelo tema, porém existem contradições e distopias conceituais. Este ensaio tem por objetivo analisar e dialogar com referenciais teóricos da educação integral, a partir da produção e experiências de: Anísio Teixeira, Maria Nilde Mascellani, Paulo Freire, Darcy Ribeiro e Jaqueline Moll. Trata-se de uma pesquisa qualitativa e documental. Utilizou-se para análise: textos, artigos e documentos oficiais da educação brasileira que versam sobre o tema. Concluiu-se que as bases conceituais e históricas da educação integral precisam ser revisitadas, problematizadas e refletidas, para que não haja distorções nas políticas públicas implementadas ou em fase de implementação.Universidade Federal de Uberlândia2022-12-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6646810.14393/REPOD-v12n1a2023-66468Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 421-440Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 421-440Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 421-440Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 421-4402238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/66468/35147Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Carlos Wagner CostaBarcelos, Renata GerhardtCélia, Luciana dos SantosMoll, Jaqueline2023-01-27T15:49:40Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/66468Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-01-27T15:49:40Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Aspects of integral education in Brazil: conceptual, ideological and political disputes
Aspectos de la educación integral en Brasil: disputas conceptuales, ideológicas y políticas
Aspectos da educação integral no Brasil: disputas conceituais, ideológicas e políticas
title Aspects of integral education in Brazil: conceptual, ideological and political disputes
spellingShingle Aspects of integral education in Brazil: conceptual, ideological and political disputes
Aspects of integral education in Brazil: conceptual, ideological and political disputes
Araújo, Carlos Wagner Costa
Educação Integral
Educação Científica
História da Educação
Integral Education
Scientific Education
History of Education
Educación Integral
Educación científica
Historia de la Educación
Araújo, Carlos Wagner Costa
Educação Integral
Educação Científica
História da Educação
Integral Education
Scientific Education
History of Education
Educación Integral
Educación científica
Historia de la Educación
title_short Aspects of integral education in Brazil: conceptual, ideological and political disputes
title_full Aspects of integral education in Brazil: conceptual, ideological and political disputes
title_fullStr Aspects of integral education in Brazil: conceptual, ideological and political disputes
Aspects of integral education in Brazil: conceptual, ideological and political disputes
title_full_unstemmed Aspects of integral education in Brazil: conceptual, ideological and political disputes
Aspects of integral education in Brazil: conceptual, ideological and political disputes
title_sort Aspects of integral education in Brazil: conceptual, ideological and political disputes
author Araújo, Carlos Wagner Costa
author_facet Araújo, Carlos Wagner Costa
Araújo, Carlos Wagner Costa
Barcelos, Renata Gerhardt
Célia, Luciana dos Santos
Moll, Jaqueline
Barcelos, Renata Gerhardt
Célia, Luciana dos Santos
Moll, Jaqueline
author_role author
author2 Barcelos, Renata Gerhardt
Célia, Luciana dos Santos
Moll, Jaqueline
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, Carlos Wagner Costa
Barcelos, Renata Gerhardt
Célia, Luciana dos Santos
Moll, Jaqueline
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Integral
Educação Científica
História da Educação
Integral Education
Scientific Education
History of Education
Educación Integral
Educación científica
Historia de la Educación
topic Educação Integral
Educação Científica
História da Educação
Integral Education
Scientific Education
History of Education
Educación Integral
Educación científica
Historia de la Educación
description Integral education is the object of study by several educators, research groups and those interested in the subject, but there are conceptual contradictions and dystopias. This essay aims to analyze and dialogue with theoretical references of integral education, based on the production and experiences of: Anísio Teixeira, Maria Nilde Mascellani, Paulo Freire, Darcy Ribeiro and Jaqueline Moll. This is a qualitative and documentary research. It was used for analysis: texts, articles and official documents of Brazilian education that deal with the theme. It was concluded that the conceptual and historical bases of integral education need to be revisited, problematized and reflected, to not exist distortions in public policies implemented or in the implementation phase.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/66468
10.14393/REPOD-v12n1a2023-66468
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/66468
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v12n1a2023-66468
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/66468/35147
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 421-440
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 421-440
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 421-440
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 421-440
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1822179214215872512
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.14393/REPOD-v12n1a2023-66468