Aspects of integral education in Brazil: conceptual, ideological and political disputes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
DOI: | 10.14393/REPOD-v12n1a2023-66468 |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/66468 |
Resumo: | Integral education is the object of study by several educators, research groups and those interested in the subject, but there are conceptual contradictions and dystopias. This essay aims to analyze and dialogue with theoretical references of integral education, based on the production and experiences of: Anísio Teixeira, Maria Nilde Mascellani, Paulo Freire, Darcy Ribeiro and Jaqueline Moll. This is a qualitative and documentary research. It was used for analysis: texts, articles and official documents of Brazilian education that deal with the theme. It was concluded that the conceptual and historical bases of integral education need to be revisited, problematized and reflected, to not exist distortions in public policies implemented or in the implementation phase. |
id |
UFU-4_34f0acb9fdfb0ff46e87b33b22b87d74 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/66468 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
spelling |
Aspects of integral education in Brazil: conceptual, ideological and political disputesAspectos de la educación integral en Brasil: disputas conceptuales, ideológicas y políticas Aspectos da educação integral no Brasil: disputas conceituais, ideológicas e políticasEducação IntegralEducação CientíficaHistória da EducaçãoIntegral EducationScientific EducationHistory of EducationEducación IntegralEducación científicaHistoria de la EducaciónIntegral education is the object of study by several educators, research groups and those interested in the subject, but there are conceptual contradictions and dystopias. This essay aims to analyze and dialogue with theoretical references of integral education, based on the production and experiences of: Anísio Teixeira, Maria Nilde Mascellani, Paulo Freire, Darcy Ribeiro and Jaqueline Moll. This is a qualitative and documentary research. It was used for analysis: texts, articles and official documents of Brazilian education that deal with the theme. It was concluded that the conceptual and historical bases of integral education need to be revisited, problematized and reflected, to not exist distortions in public policies implemented or in the implementation phase.La educación integral es objeto de estudio de varios educadores, grupos de investigación e interesados en el tema, pero existen contradicciones conceptuales y distopías. Este ensayo tiene como objetivo analizar y dialogar con referentes teóricos de la educación integral, a partir de la producción y experiencias de: Anísio Teixeira, Maria Nilde Mascellani, Paulo Freire, Darcy Ribeiro y Jaqueline Moll. Se trata de una investigación cualitativa y documental. Se utilizó para el análisis: textos, artículos y documentos oficiales de la educación brasileña que tratan el tema. Se concluyó que las bases conceptuales e históricas de la educación integral necesitan ser revisadas, problematizadas y reflexionadas, para que no existan distorsiones en las políticas públicas implementadas o en la fase de implementación.A educação integral é objeto de estudo por vários educadores, grupos de pesquisa e interessados pelo tema, porém existem contradições e distopias conceituais. Este ensaio tem por objetivo analisar e dialogar com referenciais teóricos da educação integral, a partir da produção e experiências de: Anísio Teixeira, Maria Nilde Mascellani, Paulo Freire, Darcy Ribeiro e Jaqueline Moll. Trata-se de uma pesquisa qualitativa e documental. Utilizou-se para análise: textos, artigos e documentos oficiais da educação brasileira que versam sobre o tema. Concluiu-se que as bases conceituais e históricas da educação integral precisam ser revisitadas, problematizadas e refletidas, para que não haja distorções nas políticas públicas implementadas ou em fase de implementação.Universidade Federal de Uberlândia2022-12-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6646810.14393/REPOD-v12n1a2023-66468Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 421-440Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 421-440Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 421-440Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 421-4402238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/66468/35147Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Carlos Wagner CostaBarcelos, Renata GerhardtCélia, Luciana dos SantosMoll, Jaqueline2023-01-27T15:49:40Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/66468Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-01-27T15:49:40Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aspects of integral education in Brazil: conceptual, ideological and political disputes Aspectos de la educación integral en Brasil: disputas conceptuales, ideológicas y políticas Aspectos da educação integral no Brasil: disputas conceituais, ideológicas e políticas |
title |
Aspects of integral education in Brazil: conceptual, ideological and political disputes |
spellingShingle |
Aspects of integral education in Brazil: conceptual, ideological and political disputes Aspects of integral education in Brazil: conceptual, ideological and political disputes Araújo, Carlos Wagner Costa Educação Integral Educação Científica História da Educação Integral Education Scientific Education History of Education Educación Integral Educación científica Historia de la Educación Araújo, Carlos Wagner Costa Educação Integral Educação Científica História da Educação Integral Education Scientific Education History of Education Educación Integral Educación científica Historia de la Educación |
title_short |
Aspects of integral education in Brazil: conceptual, ideological and political disputes |
title_full |
Aspects of integral education in Brazil: conceptual, ideological and political disputes |
title_fullStr |
Aspects of integral education in Brazil: conceptual, ideological and political disputes Aspects of integral education in Brazil: conceptual, ideological and political disputes |
title_full_unstemmed |
Aspects of integral education in Brazil: conceptual, ideological and political disputes Aspects of integral education in Brazil: conceptual, ideological and political disputes |
title_sort |
Aspects of integral education in Brazil: conceptual, ideological and political disputes |
author |
Araújo, Carlos Wagner Costa |
author_facet |
Araújo, Carlos Wagner Costa Araújo, Carlos Wagner Costa Barcelos, Renata Gerhardt Célia, Luciana dos Santos Moll, Jaqueline Barcelos, Renata Gerhardt Célia, Luciana dos Santos Moll, Jaqueline |
author_role |
author |
author2 |
Barcelos, Renata Gerhardt Célia, Luciana dos Santos Moll, Jaqueline |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araújo, Carlos Wagner Costa Barcelos, Renata Gerhardt Célia, Luciana dos Santos Moll, Jaqueline |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Integral Educação Científica História da Educação Integral Education Scientific Education History of Education Educación Integral Educación científica Historia de la Educación |
topic |
Educação Integral Educação Científica História da Educação Integral Education Scientific Education History of Education Educación Integral Educación científica Historia de la Educación |
description |
Integral education is the object of study by several educators, research groups and those interested in the subject, but there are conceptual contradictions and dystopias. This essay aims to analyze and dialogue with theoretical references of integral education, based on the production and experiences of: Anísio Teixeira, Maria Nilde Mascellani, Paulo Freire, Darcy Ribeiro and Jaqueline Moll. This is a qualitative and documentary research. It was used for analysis: texts, articles and official documents of Brazilian education that deal with the theme. It was concluded that the conceptual and historical bases of integral education need to be revisited, problematized and reflected, to not exist distortions in public policies implemented or in the implementation phase. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/66468 10.14393/REPOD-v12n1a2023-66468 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/66468 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v12n1a2023-66468 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/66468/35147 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 421-440 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 421-440 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 421-440 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 421-440 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1822179214215872512 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.14393/REPOD-v12n1a2023-66468 |