Integral education in higher education: a look at the physical aspect

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Quiaper Simeon, Erling Walter
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Viana, Helena Brandão
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12168
Resumo: This article aims to analyze the curricular matrices of an institution of higher education to verify the aspect of the present physical development as part of a proposed integral education. A bibliographical survey of the definition of integral education was made, then, the history of the discipline of physical education in the Brazilian higher education curriculum was presented. The analysis of the matrix pointed out that the institution had a physical education discipline, which was practical and with a diversity of environments, but after the LDB of 1996 and the absence of compulsory discipline in higher education, it was gradually replaced in the matrix leaving students without a discipline that takes care of physical development in a practical way.
id UNESP-15_1678c2e562fd1a8632183fc5a7d6790d
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12168
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Integral education in higher education: a look at the physical aspectEducación integral en la enseñanza superior: una mirada sobre el aspecto físicoEducação integral no ensino superior: um olhar sobre o aspecto físicoIntegral educationPhysical DevelopmentEducation.Educación integralDesarollo físicoEducación.Educação integralDesenvolvimento físicoEducação.This article aims to analyze the curricular matrices of an institution of higher education to verify the aspect of the present physical development as part of a proposed integral education. A bibliographical survey of the definition of integral education was made, then, the history of the discipline of physical education in the Brazilian higher education curriculum was presented. The analysis of the matrix pointed out that the institution had a physical education discipline, which was practical and with a diversity of environments, but after the LDB of 1996 and the absence of compulsory discipline in higher education, it was gradually replaced in the matrix leaving students without a discipline that takes care of physical development in a practical way.El presente artículo busca analizar las matrices curriculares de una institución de enseñanza superior para verificar el aspecto del desarrollo físico presente como parte de una educación integral propuesta. Se realizo un levantamiento bibliográfico de la definición de educación integral, después fue apresentado la historia de la disciplina de educación física en el currículo de la enseñanza superior brasileña. El análisis de la matriz apuntó que la institución poseía una disciplina de educación física, que era práctica y con diversidade de ambientes, pero después de la LDB de 1996 y la ausência de la obligatoriedad de esa disciplina en la enseñanza superior hizo que poco a poco se substituyera de la matriz dejando a los alunos sin una disciplina que cuide el desarrollo físico de forma práctica.O presente artigo busca analisar as matrizes curriculares de uma instituição de ensino superior para verificar o aspecto do desenvolvimento físico presente como parte de uma educação integral proposta. Foi feito um levantamento bibliográfico da definição de educação integral, em seguida é apresentada a história da disciplina de educação física no currículo do ensino superior brasileiro. A análise da matriz apontou que a instituição possuía uma disciplina de educação física, que era prática e com diversidade de ambientes, mas após a LDB de 1996 e a ausência da obrigatoriedade dessa disciplina no ensino superior fez com que aos poucos ela fosse sendo substituída na matriz deixando os alunos sem uma disciplina que cuide do desenvolvimento físico de forma prática.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2020-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionqualitativoapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1216810.21723/riaee.v15i1.12168Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v . 15, n. 1, jan./mar.; 159-171Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v . 15, n. 1, jan./mar.; 159-1711982-55872446-860610.21723/riaee.v15i1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12168/8803https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12168/9026https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12168/9475Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessQuiaper Simeon, Erling WalterViana, Helena Brandão2020-08-14T16:54:08Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12168Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-08-14T16:54:08Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Integral education in higher education: a look at the physical aspect
Educación integral en la enseñanza superior: una mirada sobre el aspecto físico
Educação integral no ensino superior: um olhar sobre o aspecto físico
title Integral education in higher education: a look at the physical aspect
spellingShingle Integral education in higher education: a look at the physical aspect
Quiaper Simeon, Erling Walter
Integral education
Physical Development
Education.
Educación integral
Desarollo físico
Educación.
Educação integral
Desenvolvimento físico
Educação.
title_short Integral education in higher education: a look at the physical aspect
title_full Integral education in higher education: a look at the physical aspect
title_fullStr Integral education in higher education: a look at the physical aspect
title_full_unstemmed Integral education in higher education: a look at the physical aspect
title_sort Integral education in higher education: a look at the physical aspect
author Quiaper Simeon, Erling Walter
author_facet Quiaper Simeon, Erling Walter
Viana, Helena Brandão
author_role author
author2 Viana, Helena Brandão
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Quiaper Simeon, Erling Walter
Viana, Helena Brandão
dc.subject.por.fl_str_mv Integral education
Physical Development
Education.
Educación integral
Desarollo físico
Educación.
Educação integral
Desenvolvimento físico
Educação.
topic Integral education
Physical Development
Education.
Educación integral
Desarollo físico
Educación.
Educação integral
Desenvolvimento físico
Educação.
description This article aims to analyze the curricular matrices of an institution of higher education to verify the aspect of the present physical development as part of a proposed integral education. A bibliographical survey of the definition of integral education was made, then, the history of the discipline of physical education in the Brazilian higher education curriculum was presented. The analysis of the matrix pointed out that the institution had a physical education discipline, which was practical and with a diversity of environments, but after the LDB of 1996 and the absence of compulsory discipline in higher education, it was gradually replaced in the matrix leaving students without a discipline that takes care of physical development in a practical way.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
qualitativo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12168
10.21723/riaee.v15i1.12168
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12168
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v15i1.12168
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12168/8803
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12168/9026
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12168/9475
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v . 15, n. 1, jan./mar.; 159-171
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v . 15, n. 1, jan./mar.; 159-171
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v15i1
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215857132994560