Integral education in higher education: a look at the physical aspect
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12168 |
Resumo: | This article aims to analyze the curricular matrices of an institution of higher education to verify the aspect of the present physical development as part of a proposed integral education. A bibliographical survey of the definition of integral education was made, then, the history of the discipline of physical education in the Brazilian higher education curriculum was presented. The analysis of the matrix pointed out that the institution had a physical education discipline, which was practical and with a diversity of environments, but after the LDB of 1996 and the absence of compulsory discipline in higher education, it was gradually replaced in the matrix leaving students without a discipline that takes care of physical development in a practical way. |
id |
UNESP-15_1678c2e562fd1a8632183fc5a7d6790d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12168 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Integral education in higher education: a look at the physical aspectEducación integral en la enseñanza superior: una mirada sobre el aspecto físicoEducação integral no ensino superior: um olhar sobre o aspecto físicoIntegral educationPhysical DevelopmentEducation.Educación integralDesarollo físicoEducación.Educação integralDesenvolvimento físicoEducação.This article aims to analyze the curricular matrices of an institution of higher education to verify the aspect of the present physical development as part of a proposed integral education. A bibliographical survey of the definition of integral education was made, then, the history of the discipline of physical education in the Brazilian higher education curriculum was presented. The analysis of the matrix pointed out that the institution had a physical education discipline, which was practical and with a diversity of environments, but after the LDB of 1996 and the absence of compulsory discipline in higher education, it was gradually replaced in the matrix leaving students without a discipline that takes care of physical development in a practical way.El presente artículo busca analizar las matrices curriculares de una institución de enseñanza superior para verificar el aspecto del desarrollo físico presente como parte de una educación integral propuesta. Se realizo un levantamiento bibliográfico de la definición de educación integral, después fue apresentado la historia de la disciplina de educación física en el currículo de la enseñanza superior brasileña. El análisis de la matriz apuntó que la institución poseía una disciplina de educación física, que era práctica y con diversidade de ambientes, pero después de la LDB de 1996 y la ausência de la obligatoriedad de esa disciplina en la enseñanza superior hizo que poco a poco se substituyera de la matriz dejando a los alunos sin una disciplina que cuide el desarrollo físico de forma práctica.O presente artigo busca analisar as matrizes curriculares de uma instituição de ensino superior para verificar o aspecto do desenvolvimento físico presente como parte de uma educação integral proposta. Foi feito um levantamento bibliográfico da definição de educação integral, em seguida é apresentada a história da disciplina de educação física no currículo do ensino superior brasileiro. A análise da matriz apontou que a instituição possuía uma disciplina de educação física, que era prática e com diversidade de ambientes, mas após a LDB de 1996 e a ausência da obrigatoriedade dessa disciplina no ensino superior fez com que aos poucos ela fosse sendo substituída na matriz deixando os alunos sem uma disciplina que cuide do desenvolvimento físico de forma prática.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2020-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionqualitativoapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1216810.21723/riaee.v15i1.12168Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v . 15, n. 1, jan./mar.; 159-171Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v . 15, n. 1, jan./mar.; 159-1711982-55872446-860610.21723/riaee.v15i1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12168/8803https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12168/9026https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12168/9475Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessQuiaper Simeon, Erling WalterViana, Helena Brandão2020-08-14T16:54:08Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12168Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-08-14T16:54:08Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Integral education in higher education: a look at the physical aspect Educación integral en la enseñanza superior: una mirada sobre el aspecto físico Educação integral no ensino superior: um olhar sobre o aspecto físico |
title |
Integral education in higher education: a look at the physical aspect |
spellingShingle |
Integral education in higher education: a look at the physical aspect Quiaper Simeon, Erling Walter Integral education Physical Development Education. Educación integral Desarollo físico Educación. Educação integral Desenvolvimento físico Educação. |
title_short |
Integral education in higher education: a look at the physical aspect |
title_full |
Integral education in higher education: a look at the physical aspect |
title_fullStr |
Integral education in higher education: a look at the physical aspect |
title_full_unstemmed |
Integral education in higher education: a look at the physical aspect |
title_sort |
Integral education in higher education: a look at the physical aspect |
author |
Quiaper Simeon, Erling Walter |
author_facet |
Quiaper Simeon, Erling Walter Viana, Helena Brandão |
author_role |
author |
author2 |
Viana, Helena Brandão |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Quiaper Simeon, Erling Walter Viana, Helena Brandão |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Integral education Physical Development Education. Educación integral Desarollo físico Educación. Educação integral Desenvolvimento físico Educação. |
topic |
Integral education Physical Development Education. Educación integral Desarollo físico Educación. Educação integral Desenvolvimento físico Educação. |
description |
This article aims to analyze the curricular matrices of an institution of higher education to verify the aspect of the present physical development as part of a proposed integral education. A bibliographical survey of the definition of integral education was made, then, the history of the discipline of physical education in the Brazilian higher education curriculum was presented. The analysis of the matrix pointed out that the institution had a physical education discipline, which was practical and with a diversity of environments, but after the LDB of 1996 and the absence of compulsory discipline in higher education, it was gradually replaced in the matrix leaving students without a discipline that takes care of physical development in a practical way. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-01-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion qualitativo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12168 10.21723/riaee.v15i1.12168 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12168 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v15i1.12168 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12168/8803 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12168/9026 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12168/9475 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v . 15, n. 1, jan./mar.; 159-171 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v . 15, n. 1, jan./mar.; 159-171 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v15i1 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215857132994560 |