Curriculum: instrument of identity and epistemic independence

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Érica Ferreira da
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/54837
Resumo: The curriculum has become an instrument that allows training institutions to have their elaboration in front of the narratives and identities of their actors. The article aims to discuss the relationship between the curriculum and the decoloniality of being and knowledge in training processes, in order to make explicit a concept of curriculum that is capable of evoking, in its practices and methodologies, the identities, narratives and knowledge of actors in the training process, showing how it is possible for a curriculum to aggregate cultural identities in its conception. Thus, it is essential to explain what are the guiding concepts of decoloniality for the curriculum and training processes, considering the social and cultural aspects, and to point out their conditions of possibilities.
id UFU-4_44ba623535233d7c44a34588361e6ad6
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/54837
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Curriculum: instrument of identity and epistemic independenceCurriculum: instrument d'identité et d'indépendance épistémiqueCurrículo: instrumento de identidade e independência epistêmicaCurrículoDecolonialidadeProcessos formativosIdentidadesCurriculumDecolonialityFormative processesIdentitiesCurriculumDécolonialitéProcessus de formationIdentitésThe curriculum has become an instrument that allows training institutions to have their elaboration in front of the narratives and identities of their actors. The article aims to discuss the relationship between the curriculum and the decoloniality of being and knowledge in training processes, in order to make explicit a concept of curriculum that is capable of evoking, in its practices and methodologies, the identities, narratives and knowledge of actors in the training process, showing how it is possible for a curriculum to aggregate cultural identities in its conception. Thus, it is essential to explain what are the guiding concepts of decoloniality for the curriculum and training processes, considering the social and cultural aspects, and to point out their conditions of possibilities.El plan de estudios se ha convertido en un instrumento que permite a las instituciones entrenar su estructura de cara a cara a los registros y las identidades de los actores acteurs. L'article tiene como objetivo discutir la relación entre el plan de estudios y la descolonialidad del éter y el savoir en el proceso de formación, a fin de explicar un concepto de plan de estudios capaz de evocar en estas prácticas y en la metodología de las identidades. récits et les connaissances des acteurs du processus. formación, montrant comentario un programa peut agréger les identités culturelles dans sa conception Además, es esencial explicar aquellos conceptos que dirigen la descolonialidad del currículo y los procesos de formación, y las condiciones más extremas de posibilidades; discutir una concepción del currículum organizado por los aspectos de cultura, sociedad e historia; Montrer à travers le concept de curriculum identitaire comentario il es posible de considerar los identités, récits et les connaissances des acteurs de la communauté scolaireLe curriculum est devenu un instrument qui permet aux établissements de formation d'avoir leur élaboration devant les récits et les identités de leurs acteurs. L'article vise à discuter de la relation entre le curriculum et la décolonialité de l'être et des connaissances dans les processus de formation, afin d'expliciter un concept de curriculum capable d'évoquer, dans ses pratiques et méthodologies, les identités, les récits et les connaissances acteurs du processus de formation, montrant comment il est possible pour un curriculum d'agréger des identités culturelles dans sa conception. Il est essentiel d'expliquer quels sont les concepts directeurs de la décolonialité pour les programmes et les processus de formation, en tenant compte des aspects sociaux et culturels.O currículo tornou-se um instrumento que possibilita às instituições formativas ter sua elaboração frente a narrativas e identidades de seus atores. O artigo tem como objetivo dialogar sobre a relação entre o currículo e a decolonialidade do ser e saber nos processos formativos, de modo a explicitar uma concepção de currículo que seja capaz de evocar, em suas práticas e metodologias, identidades, narrativas e conhecimentos dos atores no processo de formação, mostrando como é possível um currículo agregar as identidades culturais em sua concepção. Assim, é imprescindível explicitar quais são as concepções norteadoras da decolonialidade para o currículo e os processos formativos, considerando-se os aspectos sociais e culturais, e apontar suas condições de possibilidades.Universidade Federal de Uberlândia2021-01-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/5483710.14393/REPOD-v10n1a2021-54837Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 1 (jan./abr. 2021); 482-495Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 1 (jan./abr. 2021); 482-495Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 1 (jan./abr. 2021); 482-495Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 1 (jan./abr. 2021); 482-4952238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/54837/31159Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Érica Ferreira da2022-09-15T20:23:35Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/54837Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:23:35Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Curriculum: instrument of identity and epistemic independence
Curriculum: instrument d'identité et d'indépendance épistémique
Currículo: instrumento de identidade e independência epistêmica
title Curriculum: instrument of identity and epistemic independence
spellingShingle Curriculum: instrument of identity and epistemic independence
Silva, Érica Ferreira da
Currículo
Decolonialidade
Processos formativos
Identidades
Curriculum
Decoloniality
Formative processes
Identities
Curriculum
Décolonialité
Processus de formation
Identités
title_short Curriculum: instrument of identity and epistemic independence
title_full Curriculum: instrument of identity and epistemic independence
title_fullStr Curriculum: instrument of identity and epistemic independence
title_full_unstemmed Curriculum: instrument of identity and epistemic independence
title_sort Curriculum: instrument of identity and epistemic independence
author Silva, Érica Ferreira da
author_facet Silva, Érica Ferreira da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Érica Ferreira da
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo
Decolonialidade
Processos formativos
Identidades
Curriculum
Decoloniality
Formative processes
Identities
Curriculum
Décolonialité
Processus de formation
Identités
topic Currículo
Decolonialidade
Processos formativos
Identidades
Curriculum
Decoloniality
Formative processes
Identities
Curriculum
Décolonialité
Processus de formation
Identités
description The curriculum has become an instrument that allows training institutions to have their elaboration in front of the narratives and identities of their actors. The article aims to discuss the relationship between the curriculum and the decoloniality of being and knowledge in training processes, in order to make explicit a concept of curriculum that is capable of evoking, in its practices and methodologies, the identities, narratives and knowledge of actors in the training process, showing how it is possible for a curriculum to aggregate cultural identities in its conception. Thus, it is essential to explain what are the guiding concepts of decoloniality for the curriculum and training processes, considering the social and cultural aspects, and to point out their conditions of possibilities.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/54837
10.14393/REPOD-v10n1a2021-54837
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/54837
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v10n1a2021-54837
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/54837/31159
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 1 (jan./abr. 2021); 482-495
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 1 (jan./abr. 2021); 482-495
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 1 (jan./abr. 2021); 482-495
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 1 (jan./abr. 2021); 482-495
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943959636606976