Curriculum: instrument of identity and epistemic independence
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/54837 |
Resumo: | The curriculum has become an instrument that allows training institutions to have their elaboration in front of the narratives and identities of their actors. The article aims to discuss the relationship between the curriculum and the decoloniality of being and knowledge in training processes, in order to make explicit a concept of curriculum that is capable of evoking, in its practices and methodologies, the identities, narratives and knowledge of actors in the training process, showing how it is possible for a curriculum to aggregate cultural identities in its conception. Thus, it is essential to explain what are the guiding concepts of decoloniality for the curriculum and training processes, considering the social and cultural aspects, and to point out their conditions of possibilities. |
id |
UFU-4_44ba623535233d7c44a34588361e6ad6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/54837 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Curriculum: instrument of identity and epistemic independenceCurriculum: instrument d'identité et d'indépendance épistémiqueCurrículo: instrumento de identidade e independência epistêmicaCurrículoDecolonialidadeProcessos formativosIdentidadesCurriculumDecolonialityFormative processesIdentitiesCurriculumDécolonialitéProcessus de formationIdentitésThe curriculum has become an instrument that allows training institutions to have their elaboration in front of the narratives and identities of their actors. The article aims to discuss the relationship between the curriculum and the decoloniality of being and knowledge in training processes, in order to make explicit a concept of curriculum that is capable of evoking, in its practices and methodologies, the identities, narratives and knowledge of actors in the training process, showing how it is possible for a curriculum to aggregate cultural identities in its conception. Thus, it is essential to explain what are the guiding concepts of decoloniality for the curriculum and training processes, considering the social and cultural aspects, and to point out their conditions of possibilities.El plan de estudios se ha convertido en un instrumento que permite a las instituciones entrenar su estructura de cara a cara a los registros y las identidades de los actores acteurs. L'article tiene como objetivo discutir la relación entre el plan de estudios y la descolonialidad del éter y el savoir en el proceso de formación, a fin de explicar un concepto de plan de estudios capaz de evocar en estas prácticas y en la metodología de las identidades. récits et les connaissances des acteurs du processus. formación, montrant comentario un programa peut agréger les identités culturelles dans sa conception Además, es esencial explicar aquellos conceptos que dirigen la descolonialidad del currículo y los procesos de formación, y las condiciones más extremas de posibilidades; discutir una concepción del currículum organizado por los aspectos de cultura, sociedad e historia; Montrer à travers le concept de curriculum identitaire comentario il es posible de considerar los identités, récits et les connaissances des acteurs de la communauté scolaireLe curriculum est devenu un instrument qui permet aux établissements de formation d'avoir leur élaboration devant les récits et les identités de leurs acteurs. L'article vise à discuter de la relation entre le curriculum et la décolonialité de l'être et des connaissances dans les processus de formation, afin d'expliciter un concept de curriculum capable d'évoquer, dans ses pratiques et méthodologies, les identités, les récits et les connaissances acteurs du processus de formation, montrant comment il est possible pour un curriculum d'agréger des identités culturelles dans sa conception. Il est essentiel d'expliquer quels sont les concepts directeurs de la décolonialité pour les programmes et les processus de formation, en tenant compte des aspects sociaux et culturels.O currículo tornou-se um instrumento que possibilita às instituições formativas ter sua elaboração frente a narrativas e identidades de seus atores. O artigo tem como objetivo dialogar sobre a relação entre o currículo e a decolonialidade do ser e saber nos processos formativos, de modo a explicitar uma concepção de currículo que seja capaz de evocar, em suas práticas e metodologias, identidades, narrativas e conhecimentos dos atores no processo de formação, mostrando como é possível um currículo agregar as identidades culturais em sua concepção. Assim, é imprescindível explicitar quais são as concepções norteadoras da decolonialidade para o currículo e os processos formativos, considerando-se os aspectos sociais e culturais, e apontar suas condições de possibilidades.Universidade Federal de Uberlândia2021-01-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/5483710.14393/REPOD-v10n1a2021-54837Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 1 (jan./abr. 2021); 482-495Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 1 (jan./abr. 2021); 482-495Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 1 (jan./abr. 2021); 482-495Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 1 (jan./abr. 2021); 482-4952238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/54837/31159Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Érica Ferreira da2022-09-15T20:23:35Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/54837Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:23:35Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Curriculum: instrument of identity and epistemic independence Curriculum: instrument d'identité et d'indépendance épistémique Currículo: instrumento de identidade e independência epistêmica |
title |
Curriculum: instrument of identity and epistemic independence |
spellingShingle |
Curriculum: instrument of identity and epistemic independence Silva, Érica Ferreira da Currículo Decolonialidade Processos formativos Identidades Curriculum Decoloniality Formative processes Identities Curriculum Décolonialité Processus de formation Identités |
title_short |
Curriculum: instrument of identity and epistemic independence |
title_full |
Curriculum: instrument of identity and epistemic independence |
title_fullStr |
Curriculum: instrument of identity and epistemic independence |
title_full_unstemmed |
Curriculum: instrument of identity and epistemic independence |
title_sort |
Curriculum: instrument of identity and epistemic independence |
author |
Silva, Érica Ferreira da |
author_facet |
Silva, Érica Ferreira da |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Érica Ferreira da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Currículo Decolonialidade Processos formativos Identidades Curriculum Decoloniality Formative processes Identities Curriculum Décolonialité Processus de formation Identités |
topic |
Currículo Decolonialidade Processos formativos Identidades Curriculum Decoloniality Formative processes Identities Curriculum Décolonialité Processus de formation Identités |
description |
The curriculum has become an instrument that allows training institutions to have their elaboration in front of the narratives and identities of their actors. The article aims to discuss the relationship between the curriculum and the decoloniality of being and knowledge in training processes, in order to make explicit a concept of curriculum that is capable of evoking, in its practices and methodologies, the identities, narratives and knowledge of actors in the training process, showing how it is possible for a curriculum to aggregate cultural identities in its conception. Thus, it is essential to explain what are the guiding concepts of decoloniality for the curriculum and training processes, considering the social and cultural aspects, and to point out their conditions of possibilities. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/54837 10.14393/REPOD-v10n1a2021-54837 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/54837 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v10n1a2021-54837 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/54837/31159 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 1 (jan./abr. 2021); 482-495 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 1 (jan./abr. 2021); 482-495 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 1 (jan./abr. 2021); 482-495 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 1 (jan./abr. 2021); 482-495 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943959636606976 |