The new school routine and absenteeism due to sickness among Municipal Education Network of teacher from Porto Alegre (MEN/POA)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leal, Caroline Pereira
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Bottega, Carla Garcia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60574
Resumo: This study aims to analyze the absenteeism due to sickness among teachers from the Municipal Education Network in Porto Alegre (MEN/POA) from 2014 to 2019. To do so, we investigated the sick leaves among teachers searching for alterations in indicators since the implantation of a new school routine in 2017. We analyzed quantitatively the indicators of Sick Leaves (SL) using the Descriptive Statistics and discovered a significant increase in its numbers and in the number of teachers with SL. We also found a reduction in the amount of days per leave and the amount of days of each leave per employee. These results allow us to suggest that the changes concerning the school routine contributed to elevate the number of sick leaves and that the managers need to promote changes in work organization aiming for teachers' health promotion.
id UFU-4_77bff327f7b1505cfa12c965c23faed2
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60574
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling The new school routine and absenteeism due to sickness among Municipal Education Network of teacher from Porto Alegre (MEN/POA)La nouvelle routine scolaire et la maladie de l'absentéisme chez les enseignants du Réseau Municipal de L'éducation à Porto AlegreA nova rotina escolar e o absenteísmo-doença entre professores da Rede Municipal de Ensino de Porto Alegre (RME/POA)EducaçãoGestão PúblicaSaúde docenteEducationPublic ManagementTeachers healthÉducationGestion publiqueEnseignement de la santéThis study aims to analyze the absenteeism due to sickness among teachers from the Municipal Education Network in Porto Alegre (MEN/POA) from 2014 to 2019. To do so, we investigated the sick leaves among teachers searching for alterations in indicators since the implantation of a new school routine in 2017. We analyzed quantitatively the indicators of Sick Leaves (SL) using the Descriptive Statistics and discovered a significant increase in its numbers and in the number of teachers with SL. We also found a reduction in the amount of days per leave and the amount of days of each leave per employee. These results allow us to suggest that the changes concerning the school routine contributed to elevate the number of sick leaves and that the managers need to promote changes in work organization aiming for teachers' health promotion.Cette étude examine l'absentéisme-maladie chez les enseignants du réseau éducatif municipal de Porto Alegre (RME / POA) dans la série chronologique 2014-2019. Grâce aux Statistiques descriptives, une analyse quantitative des indicateurs a été réalisée concernant les "Licences de Traitement de Santé (LTS)" accordées aux enseignants, afin de vérifier s'il y avait un changement après la mise en place de la nouvelle routine scolaire (2017). Il y a eu une augmentation significative du nombre de LTS, ainsi que du nombre d'enseignants qui devaient entrer en LTS; le nombre de jours par congé et de jours de congé par serveur, en revanche, a diminué. Ces résultats nous permettent de suggérer que les changements apportés à la routine scolaire ont contribué à l'augmentation du nombre de congés pour se faire traiter des problèmes de santé et que les gestionnaires doivent favoriser des changements dans l'organisation du travail visant à promouvoir la santé des enseignants.Este estudo tem como objetivo analisar o absenteísmo-doença entre professores da Rede Municipal de Ensino de Porto Alegre (RME/POA) na série temporal de 2014-2019. Para tanto, foram investigados os afastamentos por problemas de saúde entre docentes, na busca de alterações dos indicadores analisados, desde a implantação de uma nova rotina escolar no ano de 2017. Por meio da Estatística Descritiva, fez-se uma análise quantitativa de indicadores a respeito das Licenças Tratamento de Saúde (LTS), constatando-se um significativo aumento no número delas e de docentes em LTS, bem como a redução do número de dias por licença e de dias de licença por servidor. Esses resultados nos permitem sugerir que as mudanças efetuadas na rotina escolar contribuíram para a elevação do número de afastamentos para tratamento de problemas de saúde e que os gestores necessitam promover mudanças na organização de trabalho visando à promoção de saúde dos professores.Universidade Federal de Uberlândia2021-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6057410.14393/REPOD-v10n3a2021-60574Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1292-1307Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1292-1307Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1292-1307Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1292-13072238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60574/32657Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessLeal, Caroline PereiraBottega, Carla Garcia 2022-09-15T20:22:21Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60574Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:22:21Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv The new school routine and absenteeism due to sickness among Municipal Education Network of teacher from Porto Alegre (MEN/POA)
La nouvelle routine scolaire et la maladie de l'absentéisme chez les enseignants du Réseau Municipal de L'éducation à Porto Alegre
A nova rotina escolar e o absenteísmo-doença entre professores da Rede Municipal de Ensino de Porto Alegre (RME/POA)
title The new school routine and absenteeism due to sickness among Municipal Education Network of teacher from Porto Alegre (MEN/POA)
spellingShingle The new school routine and absenteeism due to sickness among Municipal Education Network of teacher from Porto Alegre (MEN/POA)
Leal, Caroline Pereira
Educação
Gestão Pública
Saúde docente
Education
Public Management
Teachers health
Éducation
Gestion publique
Enseignement de la santé
title_short The new school routine and absenteeism due to sickness among Municipal Education Network of teacher from Porto Alegre (MEN/POA)
title_full The new school routine and absenteeism due to sickness among Municipal Education Network of teacher from Porto Alegre (MEN/POA)
title_fullStr The new school routine and absenteeism due to sickness among Municipal Education Network of teacher from Porto Alegre (MEN/POA)
title_full_unstemmed The new school routine and absenteeism due to sickness among Municipal Education Network of teacher from Porto Alegre (MEN/POA)
title_sort The new school routine and absenteeism due to sickness among Municipal Education Network of teacher from Porto Alegre (MEN/POA)
author Leal, Caroline Pereira
author_facet Leal, Caroline Pereira
Bottega, Carla Garcia
author_role author
author2 Bottega, Carla Garcia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Leal, Caroline Pereira
Bottega, Carla Garcia
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Gestão Pública
Saúde docente
Education
Public Management
Teachers health
Éducation
Gestion publique
Enseignement de la santé
topic Educação
Gestão Pública
Saúde docente
Education
Public Management
Teachers health
Éducation
Gestion publique
Enseignement de la santé
description This study aims to analyze the absenteeism due to sickness among teachers from the Municipal Education Network in Porto Alegre (MEN/POA) from 2014 to 2019. To do so, we investigated the sick leaves among teachers searching for alterations in indicators since the implantation of a new school routine in 2017. We analyzed quantitatively the indicators of Sick Leaves (SL) using the Descriptive Statistics and discovered a significant increase in its numbers and in the number of teachers with SL. We also found a reduction in the amount of days per leave and the amount of days of each leave per employee. These results allow us to suggest that the changes concerning the school routine contributed to elevate the number of sick leaves and that the managers need to promote changes in work organization aiming for teachers' health promotion.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60574
10.14393/REPOD-v10n3a2021-60574
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60574
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v10n3a2021-60574
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60574/32657
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1292-1307
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1292-1307
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1292-1307
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1292-1307
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943960544673792