The new school routine and absenteeism due to sickness among Municipal Education Network of teacher from Porto Alegre (MEN/POA)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60574 |
Resumo: | This study aims to analyze the absenteeism due to sickness among teachers from the Municipal Education Network in Porto Alegre (MEN/POA) from 2014 to 2019. To do so, we investigated the sick leaves among teachers searching for alterations in indicators since the implantation of a new school routine in 2017. We analyzed quantitatively the indicators of Sick Leaves (SL) using the Descriptive Statistics and discovered a significant increase in its numbers and in the number of teachers with SL. We also found a reduction in the amount of days per leave and the amount of days of each leave per employee. These results allow us to suggest that the changes concerning the school routine contributed to elevate the number of sick leaves and that the managers need to promote changes in work organization aiming for teachers' health promotion. |
id |
UFU-4_77bff327f7b1505cfa12c965c23faed2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60574 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
The new school routine and absenteeism due to sickness among Municipal Education Network of teacher from Porto Alegre (MEN/POA)La nouvelle routine scolaire et la maladie de l'absentéisme chez les enseignants du Réseau Municipal de L'éducation à Porto AlegreA nova rotina escolar e o absenteísmo-doença entre professores da Rede Municipal de Ensino de Porto Alegre (RME/POA)EducaçãoGestão PúblicaSaúde docenteEducationPublic ManagementTeachers healthÉducationGestion publiqueEnseignement de la santéThis study aims to analyze the absenteeism due to sickness among teachers from the Municipal Education Network in Porto Alegre (MEN/POA) from 2014 to 2019. To do so, we investigated the sick leaves among teachers searching for alterations in indicators since the implantation of a new school routine in 2017. We analyzed quantitatively the indicators of Sick Leaves (SL) using the Descriptive Statistics and discovered a significant increase in its numbers and in the number of teachers with SL. We also found a reduction in the amount of days per leave and the amount of days of each leave per employee. These results allow us to suggest that the changes concerning the school routine contributed to elevate the number of sick leaves and that the managers need to promote changes in work organization aiming for teachers' health promotion.Cette étude examine l'absentéisme-maladie chez les enseignants du réseau éducatif municipal de Porto Alegre (RME / POA) dans la série chronologique 2014-2019. Grâce aux Statistiques descriptives, une analyse quantitative des indicateurs a été réalisée concernant les "Licences de Traitement de Santé (LTS)" accordées aux enseignants, afin de vérifier s'il y avait un changement après la mise en place de la nouvelle routine scolaire (2017). Il y a eu une augmentation significative du nombre de LTS, ainsi que du nombre d'enseignants qui devaient entrer en LTS; le nombre de jours par congé et de jours de congé par serveur, en revanche, a diminué. Ces résultats nous permettent de suggérer que les changements apportés à la routine scolaire ont contribué à l'augmentation du nombre de congés pour se faire traiter des problèmes de santé et que les gestionnaires doivent favoriser des changements dans l'organisation du travail visant à promouvoir la santé des enseignants.Este estudo tem como objetivo analisar o absenteísmo-doença entre professores da Rede Municipal de Ensino de Porto Alegre (RME/POA) na série temporal de 2014-2019. Para tanto, foram investigados os afastamentos por problemas de saúde entre docentes, na busca de alterações dos indicadores analisados, desde a implantação de uma nova rotina escolar no ano de 2017. Por meio da Estatística Descritiva, fez-se uma análise quantitativa de indicadores a respeito das Licenças Tratamento de Saúde (LTS), constatando-se um significativo aumento no número delas e de docentes em LTS, bem como a redução do número de dias por licença e de dias de licença por servidor. Esses resultados nos permitem sugerir que as mudanças efetuadas na rotina escolar contribuíram para a elevação do número de afastamentos para tratamento de problemas de saúde e que os gestores necessitam promover mudanças na organização de trabalho visando à promoção de saúde dos professores.Universidade Federal de Uberlândia2021-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6057410.14393/REPOD-v10n3a2021-60574Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1292-1307Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1292-1307Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1292-1307Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1292-13072238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60574/32657Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessLeal, Caroline PereiraBottega, Carla Garcia 2022-09-15T20:22:21Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60574Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:22:21Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The new school routine and absenteeism due to sickness among Municipal Education Network of teacher from Porto Alegre (MEN/POA) La nouvelle routine scolaire et la maladie de l'absentéisme chez les enseignants du Réseau Municipal de L'éducation à Porto Alegre A nova rotina escolar e o absenteísmo-doença entre professores da Rede Municipal de Ensino de Porto Alegre (RME/POA) |
title |
The new school routine and absenteeism due to sickness among Municipal Education Network of teacher from Porto Alegre (MEN/POA) |
spellingShingle |
The new school routine and absenteeism due to sickness among Municipal Education Network of teacher from Porto Alegre (MEN/POA) Leal, Caroline Pereira Educação Gestão Pública Saúde docente Education Public Management Teachers health Éducation Gestion publique Enseignement de la santé |
title_short |
The new school routine and absenteeism due to sickness among Municipal Education Network of teacher from Porto Alegre (MEN/POA) |
title_full |
The new school routine and absenteeism due to sickness among Municipal Education Network of teacher from Porto Alegre (MEN/POA) |
title_fullStr |
The new school routine and absenteeism due to sickness among Municipal Education Network of teacher from Porto Alegre (MEN/POA) |
title_full_unstemmed |
The new school routine and absenteeism due to sickness among Municipal Education Network of teacher from Porto Alegre (MEN/POA) |
title_sort |
The new school routine and absenteeism due to sickness among Municipal Education Network of teacher from Porto Alegre (MEN/POA) |
author |
Leal, Caroline Pereira |
author_facet |
Leal, Caroline Pereira Bottega, Carla Garcia |
author_role |
author |
author2 |
Bottega, Carla Garcia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Leal, Caroline Pereira Bottega, Carla Garcia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Gestão Pública Saúde docente Education Public Management Teachers health Éducation Gestion publique Enseignement de la santé |
topic |
Educação Gestão Pública Saúde docente Education Public Management Teachers health Éducation Gestion publique Enseignement de la santé |
description |
This study aims to analyze the absenteeism due to sickness among teachers from the Municipal Education Network in Porto Alegre (MEN/POA) from 2014 to 2019. To do so, we investigated the sick leaves among teachers searching for alterations in indicators since the implantation of a new school routine in 2017. We analyzed quantitatively the indicators of Sick Leaves (SL) using the Descriptive Statistics and discovered a significant increase in its numbers and in the number of teachers with SL. We also found a reduction in the amount of days per leave and the amount of days of each leave per employee. These results allow us to suggest that the changes concerning the school routine contributed to elevate the number of sick leaves and that the managers need to promote changes in work organization aiming for teachers' health promotion. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60574 10.14393/REPOD-v10n3a2021-60574 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60574 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v10n3a2021-60574 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60574/32657 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1292-1307 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1292-1307 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1292-1307 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1292-1307 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943960544673792 |