A historical look at the legal paths that preceded the Common Curricular National Base
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/61246 |
Resumo: | This article aims to historicize the curriculum policies in Brazil since the Federal Constitution of 1988 that legally justify the construction of the BNCC. In this sense, the following legislation and its construction contexts were analyzed: Federal Constitution of 1988; the 1996 LDB; PCNs; the 2010 DCN; and the PNE (2014-2024). The construction of these laws and the construction process of these documents occur in the midst of intense debates and discussions. In this way, the BNCC carries with it the ideological, political and interest clashes that have permeated educational public policies in Brazil for years. |
id |
UFU-4_b71e342396b730417576a1ff7dfd8630 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/61246 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
A historical look at the legal paths that preceded the Common Curricular National BaseUna mirada histórica a los caminos jurídicos que antecedieron a la Base Curricular Nacional Común Um olhar histórico sobre os percursos legais que antecederam a Base Nacional Comum CurricularBNCCCurrículoPolítica EducacionalBNCCCurriculumEducational PolicyBNCCCurriculumPolitique éducativeBNCCCurrículumPolítica educativaThis article aims to historicize the curriculum policies in Brazil since the Federal Constitution of 1988 that legally justify the construction of the BNCC. In this sense, the following legislation and its construction contexts were analyzed: Federal Constitution of 1988; the 1996 LDB; PCNs; the 2010 DCN; and the PNE (2014-2024). The construction of these laws and the construction process of these documents occur in the midst of intense debates and discussions. In this way, the BNCC carries with it the ideological, political and interest clashes that have permeated educational public policies in Brazil for years.Él objetivo de este artículo es presentar las propuestas del Banco Mundial (BM) para la docencia, y como Minas Gerais ha asimilado tales proposiciones en él gobierno de Aécio Neves (2003-2010). Para lograr tal finalidad, presentamos un breve análisis de un documento del BM que destaca propuestas para la docencia. Las fuentes de la investigación son constituidas por el documento y por tesis de disertación que tratan de las repercusiones de las bonificaciones en el trabajo docente, principalmente del “Premio por Productividad”. De esta manera, identificamos que Minas Gerais ha asimilado la bonificación. La base de esta premiación fue el mérito que no ocasiono mejoría en la calidad de la docencia, pero si la responsabilidad de los agentes de la educación.Cet article vise à historiciser les politiques curriculaires au Brésil à partir de la Constitution fédérale de 1988 qui justifient légalement la construction de la base pádagogique nationale commune (BNCC). En ce sens, les lois suivantes et leurs contextes de construction ont été analysés: Constitution fédérale de 1988; la LDB de 1996; PCN; les DCN 2010; et le PNE (2014-2024). La construction de ces lois et le processus de rédaction de ces documents se déroulent au milieu d'intenses débats et discussions. De cette manière, la BNCC apporte avec lui les affrontements idéologiques, politiques et d'intérêts qui imprègnent les politiques publiques éducatives au Brésil depuis des années.Este artigo tem como objetivo historicizar as políticas curriculares no Brasil a partir da Constituição Federal de 1988 que fundamentam legalmente a construção da BNCC. Neste sentido, foram analisadas as seguintes legislações e seus contextos de construção: Constituição Federal de 1988; da LDB de 1996; dos PCN; das DCN de 2010; e do PNE (2014-2024). A construção dessas legislações e o processo de elaboração desses documentos ocorrem em meio a intensos debates e discussões. Dessa forma, a BNCC carrega consigo os embates ideológicos, políticos e de interesses que permeiam há anos as políticas públicas educacionais no Brasil.Universidade Federal de Uberlândia2022-04-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6124610.14393/REPOD-v11n2a2022-61246Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 810-829Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 810-829Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 810-829Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 810-8292238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/61246/33705Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessJuzwiak, Victor RidelSilva Júnior, Astrogildo Fernandes da2022-09-15T20:21:03Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/61246Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:21:03Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A historical look at the legal paths that preceded the Common Curricular National Base Una mirada histórica a los caminos jurídicos que antecedieron a la Base Curricular Nacional Común Um olhar histórico sobre os percursos legais que antecederam a Base Nacional Comum Curricular |
title |
A historical look at the legal paths that preceded the Common Curricular National Base |
spellingShingle |
A historical look at the legal paths that preceded the Common Curricular National Base Juzwiak, Victor Ridel BNCC Currículo Política Educacional BNCC Curriculum Educational Policy BNCC Curriculum Politique éducative BNCC Currículum Política educativa |
title_short |
A historical look at the legal paths that preceded the Common Curricular National Base |
title_full |
A historical look at the legal paths that preceded the Common Curricular National Base |
title_fullStr |
A historical look at the legal paths that preceded the Common Curricular National Base |
title_full_unstemmed |
A historical look at the legal paths that preceded the Common Curricular National Base |
title_sort |
A historical look at the legal paths that preceded the Common Curricular National Base |
author |
Juzwiak, Victor Ridel |
author_facet |
Juzwiak, Victor Ridel Silva Júnior, Astrogildo Fernandes da |
author_role |
author |
author2 |
Silva Júnior, Astrogildo Fernandes da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Juzwiak, Victor Ridel Silva Júnior, Astrogildo Fernandes da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
BNCC Currículo Política Educacional BNCC Curriculum Educational Policy BNCC Curriculum Politique éducative BNCC Currículum Política educativa |
topic |
BNCC Currículo Política Educacional BNCC Curriculum Educational Policy BNCC Curriculum Politique éducative BNCC Currículum Política educativa |
description |
This article aims to historicize the curriculum policies in Brazil since the Federal Constitution of 1988 that legally justify the construction of the BNCC. In this sense, the following legislation and its construction contexts were analyzed: Federal Constitution of 1988; the 1996 LDB; PCNs; the 2010 DCN; and the PNE (2014-2024). The construction of these laws and the construction process of these documents occur in the midst of intense debates and discussions. In this way, the BNCC carries with it the ideological, political and interest clashes that have permeated educational public policies in Brazil for years. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/61246 10.14393/REPOD-v11n2a2022-61246 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/61246 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v11n2a2022-61246 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/61246/33705 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 810-829 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 810-829 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 810-829 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 810-829 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943960555159552 |