A historical look at the legal paths that preceded the Common Curricular National Base

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Juzwiak, Victor Ridel
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Silva Júnior, Astrogildo Fernandes da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/61246
Resumo: This article aims to historicize the curriculum policies in Brazil since the Federal Constitution of 1988 that legally justify the construction of the BNCC. In this sense, the following legislation and its construction contexts were analyzed: Federal Constitution of 1988; the 1996 LDB; PCNs; the 2010 DCN; and the PNE (2014-2024). The construction of these laws and the construction process of these documents occur in the midst of intense debates and discussions. In this way, the BNCC carries with it the ideological, political and interest clashes that have permeated educational public policies in Brazil for years.
id UFU-4_b71e342396b730417576a1ff7dfd8630
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/61246
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling A historical look at the legal paths that preceded the Common Curricular National BaseUna mirada histórica a los caminos jurídicos que antecedieron a la Base Curricular Nacional Común Um olhar histórico sobre os percursos legais que antecederam a Base Nacional Comum CurricularBNCCCurrículoPolítica EducacionalBNCCCurriculumEducational PolicyBNCCCurriculumPolitique éducativeBNCCCurrículumPolítica educativaThis article aims to historicize the curriculum policies in Brazil since the Federal Constitution of 1988 that legally justify the construction of the BNCC. In this sense, the following legislation and its construction contexts were analyzed: Federal Constitution of 1988; the 1996 LDB; PCNs; the 2010 DCN; and the PNE (2014-2024). The construction of these laws and the construction process of these documents occur in the midst of intense debates and discussions. In this way, the BNCC carries with it the ideological, political and interest clashes that have permeated educational public policies in Brazil for years.Él objetivo de este artículo es presentar las propuestas del Banco Mundial (BM) para la docencia, y como Minas Gerais ha asimilado tales proposiciones en él gobierno de Aécio Neves (2003-2010). Para lograr tal finalidad, presentamos un breve análisis de un documento del BM que destaca propuestas para la docencia. Las fuentes de la investigación son constituidas por el documento y por tesis de disertación que tratan de las repercusiones de las bonificaciones en el trabajo docente, principalmente del “Premio por Productividad”. De esta manera, identificamos que Minas Gerais ha asimilado la bonificación. La base de esta premiación fue el mérito que no ocasiono mejoría en la calidad de la docencia, pero si la responsabilidad de los agentes de la educación.Cet article vise à historiciser les politiques curriculaires au Brésil à partir de la Constitution fédérale de 1988 qui justifient légalement la construction de la base pádagogique nationale commune (BNCC). En ce sens, les lois suivantes et leurs contextes de construction ont été analysés: Constitution fédérale de 1988; la LDB de 1996; PCN; les DCN 2010; et le PNE (2014-2024). La construction de ces lois et le processus de rédaction de ces documents se déroulent au milieu d'intenses débats et discussions. De cette manière, la BNCC apporte avec lui les affrontements idéologiques, politiques et d'intérêts qui imprègnent les politiques publiques éducatives au Brésil depuis des années.Este artigo tem como objetivo historicizar as políticas curriculares no Brasil a partir da Constituição Federal de 1988 que fundamentam legalmente a construção da BNCC. Neste sentido, foram analisadas as seguintes legislações e seus contextos de construção: Constituição Federal de 1988; da LDB de 1996; dos PCN; das DCN de 2010; e do PNE (2014-2024). A construção dessas legislações e o processo de elaboração desses documentos ocorrem em meio a intensos debates e discussões. Dessa forma, a BNCC carrega consigo os embates ideológicos, políticos e de interesses que permeiam há anos as políticas públicas educacionais no Brasil.Universidade Federal de Uberlândia2022-04-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6124610.14393/REPOD-v11n2a2022-61246Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 810-829Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 810-829Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 810-829Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 810-8292238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/61246/33705Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessJuzwiak, Victor RidelSilva Júnior, Astrogildo Fernandes da2022-09-15T20:21:03Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/61246Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:21:03Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv A historical look at the legal paths that preceded the Common Curricular National Base
Una mirada histórica a los caminos jurídicos que antecedieron a la Base Curricular Nacional Común
Um olhar histórico sobre os percursos legais que antecederam a Base Nacional Comum Curricular
title A historical look at the legal paths that preceded the Common Curricular National Base
spellingShingle A historical look at the legal paths that preceded the Common Curricular National Base
Juzwiak, Victor Ridel
BNCC
Currículo
Política Educacional
BNCC
Curriculum
Educational Policy
BNCC
Curriculum
Politique éducative
BNCC
Currículum
Política educativa
title_short A historical look at the legal paths that preceded the Common Curricular National Base
title_full A historical look at the legal paths that preceded the Common Curricular National Base
title_fullStr A historical look at the legal paths that preceded the Common Curricular National Base
title_full_unstemmed A historical look at the legal paths that preceded the Common Curricular National Base
title_sort A historical look at the legal paths that preceded the Common Curricular National Base
author Juzwiak, Victor Ridel
author_facet Juzwiak, Victor Ridel
Silva Júnior, Astrogildo Fernandes da
author_role author
author2 Silva Júnior, Astrogildo Fernandes da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Juzwiak, Victor Ridel
Silva Júnior, Astrogildo Fernandes da
dc.subject.por.fl_str_mv BNCC
Currículo
Política Educacional
BNCC
Curriculum
Educational Policy
BNCC
Curriculum
Politique éducative
BNCC
Currículum
Política educativa
topic BNCC
Currículo
Política Educacional
BNCC
Curriculum
Educational Policy
BNCC
Curriculum
Politique éducative
BNCC
Currículum
Política educativa
description This article aims to historicize the curriculum policies in Brazil since the Federal Constitution of 1988 that legally justify the construction of the BNCC. In this sense, the following legislation and its construction contexts were analyzed: Federal Constitution of 1988; the 1996 LDB; PCNs; the 2010 DCN; and the PNE (2014-2024). The construction of these laws and the construction process of these documents occur in the midst of intense debates and discussions. In this way, the BNCC carries with it the ideological, political and interest clashes that have permeated educational public policies in Brazil for years.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/61246
10.14393/REPOD-v11n2a2022-61246
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/61246
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v11n2a2022-61246
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/61246/33705
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 810-829
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 810-829
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 810-829
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 2 (mai./ago. 2022); 810-829
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943960555159552