Education quality and integral formation for citizenship in the prerogatives of international organizations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Miesse, Maria Carolina
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Sousa, Yedda Maria da Silva Caraçato de, Silva, Fernando Lazaretti Onorato, Souza, Vânia de Fátima Matias de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68701
Resumo: The objective of the present investigation is to understand the conceptual meaning of education quality and integral formation as targeted by UNESCO guidelines, which are aimed at promoting education and citizenship. The study used a qualitative approach, anchored in the documentary analysis of the Agenda 2030 for Education (UNESCO, 2016) and the pedagogical guide "Education for Global Citizenship: Topics and Learning Objectives" (UNESCO, 2015). The results indicate that these international guidelines underpin national educational policies, advocating for qualification that can be measured, attesting to a formation focused on the market. In this sense, education is seen as an investment for economic development. However, it is worth noting that the integral formation envisioned here does not refer to an emancipatory human formation.
id UFU-4_bb54c1e378d20de0e3839704ec5e4508
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68701
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Education quality and integral formation for citizenship in the prerogatives of international organizationsCalidad de la educación y formación integral para la ciudadanía en las prerrogativas de las organizaciones internacionalesQualidade da educação e a formação integral para a cidadania nas prerrogativas dos organismos internacionaisPolíticas Públicas EducacionaisEducação para a CidadaniaEducação para o TrabalhoEducational Public PoliciesEducation for CitizenshipEducation for WorkPolíticas Públicas EducativasEducación para la CiudadaníaEducación para el TrabajoThe objective of the present investigation is to understand the conceptual meaning of education quality and integral formation as targeted by UNESCO guidelines, which are aimed at promoting education and citizenship. The study used a qualitative approach, anchored in the documentary analysis of the Agenda 2030 for Education (UNESCO, 2016) and the pedagogical guide "Education for Global Citizenship: Topics and Learning Objectives" (UNESCO, 2015). The results indicate that these international guidelines underpin national educational policies, advocating for qualification that can be measured, attesting to a formation focused on the market. In this sense, education is seen as an investment for economic development. However, it is worth noting that the integral formation envisioned here does not refer to an emancipatory human formation.La presente investigación tiene como objetivo comprender el significado conceptual de la calidad de la educación y la formación integral, tal como lo objetiva la UNESCO en sus directrices, dirigidas a promover la educación y la ciudadanía. El estudio se realizó mediante un enfoque cualitativo, anclado en el análisis documental de la Agenda 2030 para la educación (UNESCO, 2016) y la guía pedagógica "Educación para la ciudadanía global: temas y objetivos de aprendizaje" (UNESCO, 2015). Los resultados indican que estas directrices internacionales fundamentan las políticas educativas nacionales, defendiendo una cualificación que pueda ser medida, atestiguando una formación dirigida al mercado. En este sentido, la educación se ve como una inversión para el desarrollo económico. Sin embargo, es importante destacar que la formación integral aquí contemplada no se refiere a una formación humana emancipadora.A investigação objetiva compreender o significado conceitual de qualidade da educação e formação integral objetivado nas orientações da UNESCO, voltadas a educação para a cidadania. Refere-se aos resultados de uma pesquisa qualitativa, ancorada na análise documental da Agenda 2030 para a educação (UNESCO, 2016) e do guia pedagógico Educação para a cidadania global: tópicos e objetivos de aprendizagem (UNESCO, 2015). Como resultados, avistamos que essas orientações internacionais embasam as políticas educacionais dos estados nacionais, defendendo uma qualificação que possa ser mensurada, atestando uma formação para o mercado, uma vez que a educação seria um investimento para o desenvolvimento econômico. A formação integral pensada não diz respeito a formação humana emancipatória.Universidade Federal de Uberlândia2023-05-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6870110.14393/REPOD-v12n2a2023-68701Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 722-738Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 722-738Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 722-738Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 722-7382238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68701/36080Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMiesse, Maria CarolinaSousa, Yedda Maria da Silva Caraçato deSilva, Fernando Lazaretti OnoratoSouza, Vânia de Fátima Matias de2023-05-18T23:34:27Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68701Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-05-18T23:34:27Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Education quality and integral formation for citizenship in the prerogatives of international organizations
Calidad de la educación y formación integral para la ciudadanía en las prerrogativas de las organizaciones internacionales
Qualidade da educação e a formação integral para a cidadania nas prerrogativas dos organismos internacionais
title Education quality and integral formation for citizenship in the prerogatives of international organizations
spellingShingle Education quality and integral formation for citizenship in the prerogatives of international organizations
Miesse, Maria Carolina
Políticas Públicas Educacionais
Educação para a Cidadania
Educação para o Trabalho
Educational Public Policies
Education for Citizenship
Education for Work
Políticas Públicas Educativas
Educación para la Ciudadanía
Educación para el Trabajo
title_short Education quality and integral formation for citizenship in the prerogatives of international organizations
title_full Education quality and integral formation for citizenship in the prerogatives of international organizations
title_fullStr Education quality and integral formation for citizenship in the prerogatives of international organizations
title_full_unstemmed Education quality and integral formation for citizenship in the prerogatives of international organizations
title_sort Education quality and integral formation for citizenship in the prerogatives of international organizations
author Miesse, Maria Carolina
author_facet Miesse, Maria Carolina
Sousa, Yedda Maria da Silva Caraçato de
Silva, Fernando Lazaretti Onorato
Souza, Vânia de Fátima Matias de
author_role author
author2 Sousa, Yedda Maria da Silva Caraçato de
Silva, Fernando Lazaretti Onorato
Souza, Vânia de Fátima Matias de
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Miesse, Maria Carolina
Sousa, Yedda Maria da Silva Caraçato de
Silva, Fernando Lazaretti Onorato
Souza, Vânia de Fátima Matias de
dc.subject.por.fl_str_mv Políticas Públicas Educacionais
Educação para a Cidadania
Educação para o Trabalho
Educational Public Policies
Education for Citizenship
Education for Work
Políticas Públicas Educativas
Educación para la Ciudadanía
Educación para el Trabajo
topic Políticas Públicas Educacionais
Educação para a Cidadania
Educação para o Trabalho
Educational Public Policies
Education for Citizenship
Education for Work
Políticas Públicas Educativas
Educación para la Ciudadanía
Educación para el Trabajo
description The objective of the present investigation is to understand the conceptual meaning of education quality and integral formation as targeted by UNESCO guidelines, which are aimed at promoting education and citizenship. The study used a qualitative approach, anchored in the documentary analysis of the Agenda 2030 for Education (UNESCO, 2016) and the pedagogical guide "Education for Global Citizenship: Topics and Learning Objectives" (UNESCO, 2015). The results indicate that these international guidelines underpin national educational policies, advocating for qualification that can be measured, attesting to a formation focused on the market. In this sense, education is seen as an investment for economic development. However, it is worth noting that the integral formation envisioned here does not refer to an emancipatory human formation.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68701
10.14393/REPOD-v12n2a2023-68701
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68701
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v12n2a2023-68701
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68701/36080
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 722-738
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 722-738
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 722-738
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 722-738
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943961690767360