Education quality and integral formation for citizenship in the prerogatives of international organizations
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68701 |
Resumo: | The objective of the present investigation is to understand the conceptual meaning of education quality and integral formation as targeted by UNESCO guidelines, which are aimed at promoting education and citizenship. The study used a qualitative approach, anchored in the documentary analysis of the Agenda 2030 for Education (UNESCO, 2016) and the pedagogical guide "Education for Global Citizenship: Topics and Learning Objectives" (UNESCO, 2015). The results indicate that these international guidelines underpin national educational policies, advocating for qualification that can be measured, attesting to a formation focused on the market. In this sense, education is seen as an investment for economic development. However, it is worth noting that the integral formation envisioned here does not refer to an emancipatory human formation. |
id |
UFU-4_bb54c1e378d20de0e3839704ec5e4508 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68701 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Education quality and integral formation for citizenship in the prerogatives of international organizationsCalidad de la educación y formación integral para la ciudadanía en las prerrogativas de las organizaciones internacionalesQualidade da educação e a formação integral para a cidadania nas prerrogativas dos organismos internacionaisPolíticas Públicas EducacionaisEducação para a CidadaniaEducação para o TrabalhoEducational Public PoliciesEducation for CitizenshipEducation for WorkPolíticas Públicas EducativasEducación para la CiudadaníaEducación para el TrabajoThe objective of the present investigation is to understand the conceptual meaning of education quality and integral formation as targeted by UNESCO guidelines, which are aimed at promoting education and citizenship. The study used a qualitative approach, anchored in the documentary analysis of the Agenda 2030 for Education (UNESCO, 2016) and the pedagogical guide "Education for Global Citizenship: Topics and Learning Objectives" (UNESCO, 2015). The results indicate that these international guidelines underpin national educational policies, advocating for qualification that can be measured, attesting to a formation focused on the market. In this sense, education is seen as an investment for economic development. However, it is worth noting that the integral formation envisioned here does not refer to an emancipatory human formation.La presente investigación tiene como objetivo comprender el significado conceptual de la calidad de la educación y la formación integral, tal como lo objetiva la UNESCO en sus directrices, dirigidas a promover la educación y la ciudadanía. El estudio se realizó mediante un enfoque cualitativo, anclado en el análisis documental de la Agenda 2030 para la educación (UNESCO, 2016) y la guía pedagógica "Educación para la ciudadanía global: temas y objetivos de aprendizaje" (UNESCO, 2015). Los resultados indican que estas directrices internacionales fundamentan las políticas educativas nacionales, defendiendo una cualificación que pueda ser medida, atestiguando una formación dirigida al mercado. En este sentido, la educación se ve como una inversión para el desarrollo económico. Sin embargo, es importante destacar que la formación integral aquí contemplada no se refiere a una formación humana emancipadora.A investigação objetiva compreender o significado conceitual de qualidade da educação e formação integral objetivado nas orientações da UNESCO, voltadas a educação para a cidadania. Refere-se aos resultados de uma pesquisa qualitativa, ancorada na análise documental da Agenda 2030 para a educação (UNESCO, 2016) e do guia pedagógico Educação para a cidadania global: tópicos e objetivos de aprendizagem (UNESCO, 2015). Como resultados, avistamos que essas orientações internacionais embasam as políticas educacionais dos estados nacionais, defendendo uma qualificação que possa ser mensurada, atestando uma formação para o mercado, uma vez que a educação seria um investimento para o desenvolvimento econômico. A formação integral pensada não diz respeito a formação humana emancipatória.Universidade Federal de Uberlândia2023-05-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6870110.14393/REPOD-v12n2a2023-68701Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 722-738Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 722-738Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 722-738Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 722-7382238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68701/36080Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMiesse, Maria CarolinaSousa, Yedda Maria da Silva Caraçato deSilva, Fernando Lazaretti OnoratoSouza, Vânia de Fátima Matias de2023-05-18T23:34:27Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68701Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-05-18T23:34:27Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Education quality and integral formation for citizenship in the prerogatives of international organizations Calidad de la educación y formación integral para la ciudadanía en las prerrogativas de las organizaciones internacionales Qualidade da educação e a formação integral para a cidadania nas prerrogativas dos organismos internacionais |
title |
Education quality and integral formation for citizenship in the prerogatives of international organizations |
spellingShingle |
Education quality and integral formation for citizenship in the prerogatives of international organizations Miesse, Maria Carolina Políticas Públicas Educacionais Educação para a Cidadania Educação para o Trabalho Educational Public Policies Education for Citizenship Education for Work Políticas Públicas Educativas Educación para la Ciudadanía Educación para el Trabajo |
title_short |
Education quality and integral formation for citizenship in the prerogatives of international organizations |
title_full |
Education quality and integral formation for citizenship in the prerogatives of international organizations |
title_fullStr |
Education quality and integral formation for citizenship in the prerogatives of international organizations |
title_full_unstemmed |
Education quality and integral formation for citizenship in the prerogatives of international organizations |
title_sort |
Education quality and integral formation for citizenship in the prerogatives of international organizations |
author |
Miesse, Maria Carolina |
author_facet |
Miesse, Maria Carolina Sousa, Yedda Maria da Silva Caraçato de Silva, Fernando Lazaretti Onorato Souza, Vânia de Fátima Matias de |
author_role |
author |
author2 |
Sousa, Yedda Maria da Silva Caraçato de Silva, Fernando Lazaretti Onorato Souza, Vânia de Fátima Matias de |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Miesse, Maria Carolina Sousa, Yedda Maria da Silva Caraçato de Silva, Fernando Lazaretti Onorato Souza, Vânia de Fátima Matias de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Políticas Públicas Educacionais Educação para a Cidadania Educação para o Trabalho Educational Public Policies Education for Citizenship Education for Work Políticas Públicas Educativas Educación para la Ciudadanía Educación para el Trabajo |
topic |
Políticas Públicas Educacionais Educação para a Cidadania Educação para o Trabalho Educational Public Policies Education for Citizenship Education for Work Políticas Públicas Educativas Educación para la Ciudadanía Educación para el Trabajo |
description |
The objective of the present investigation is to understand the conceptual meaning of education quality and integral formation as targeted by UNESCO guidelines, which are aimed at promoting education and citizenship. The study used a qualitative approach, anchored in the documentary analysis of the Agenda 2030 for Education (UNESCO, 2016) and the pedagogical guide "Education for Global Citizenship: Topics and Learning Objectives" (UNESCO, 2015). The results indicate that these international guidelines underpin national educational policies, advocating for qualification that can be measured, attesting to a formation focused on the market. In this sense, education is seen as an investment for economic development. However, it is worth noting that the integral formation envisioned here does not refer to an emancipatory human formation. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68701 10.14393/REPOD-v12n2a2023-68701 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68701 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v12n2a2023-68701 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68701/36080 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 722-738 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 722-738 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 722-738 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 722-738 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943961690767360 |