The Escola da Terra Program in times of the Covid-19 pandemic: continuing education experiences in Presidente Figueiredo/AM
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67536 |
Resumo: | This article is the result of the training and investigative activities of the Federal University of Amazonas within the scope of the Escola da Terra Program developed in agreement with MEC/FNDE/SEMESP, referring to the 2020/2021 edition, during the COVID-19 pandemic in the State of Amazonas. In this study, we aim to socialize the experiences of continuous training of rural teachers in the municipality of Presidente Figueiredo/AM, during the improvement course in “Field´s Education: pedagogical practices”. The study based on the methodological assumptions of qualitative research developed with the support of bibliographic, documentary and field research. The results achieved indicate that the continuous training of the Escola da Terra program, during the improvement course in Presidente Figueiredo promoted by UFAM, allowed the teachers of rural schools to learn new skills, contributing directly to pedagogical practices, curriculum planning based on research and interdisciplinary from the appreciation of the experiences, reality and knowledge of the historical subjects of peasant territories. |
id |
UFU-4_c515b264c3fa1d3f6727546f3e487761 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/67536 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
The Escola da Terra Program in times of the Covid-19 pandemic: continuing education experiences in Presidente Figueiredo/AMEl Programa Escola da Terra en tiempos de la pandemia de la Covid-19: experiencias de educación continua en Presidente Figueiredo/AMO Programa Escola da Terra em tempos de pandemia de Covid-19: experiências de formação contínua em Presidente Figueiredo/AMEscola da terra. Educação do CampoFormação contínua de professores/asEscola do CampoPandemia de Covid-19Escola da TerraField EducationContinuous training of teachersField SchoolCOVID-19 pandemicEscola da TerraEducación de CampoFormación continúa de los professoresEscuela de CampoPandemia de COVID -19This article is the result of the training and investigative activities of the Federal University of Amazonas within the scope of the Escola da Terra Program developed in agreement with MEC/FNDE/SEMESP, referring to the 2020/2021 edition, during the COVID-19 pandemic in the State of Amazonas. In this study, we aim to socialize the experiences of continuous training of rural teachers in the municipality of Presidente Figueiredo/AM, during the improvement course in “Field´s Education: pedagogical practices”. The study based on the methodological assumptions of qualitative research developed with the support of bibliographic, documentary and field research. The results achieved indicate that the continuous training of the Escola da Terra program, during the improvement course in Presidente Figueiredo promoted by UFAM, allowed the teachers of rural schools to learn new skills, contributing directly to pedagogical practices, curriculum planning based on research and interdisciplinary from the appreciation of the experiences, reality and knowledge of the historical subjects of peasant territories.Este artículo es resultado de las actividades de formación e investigación de la Universidad Federal de Amazonas en el ámbito del Programa Escola da Terra desarrollado en convenio con el MEC/FNDE/SEMESP, referente a la edición 2020/2021, durante la pandemia del COVID-19 en el Estado de Amazonas. En este estudio pretendemos socializar las experiencias de formación continua de professores rurales en el municipio de Presidente Figueiredo/AM, durante el curso de perfeccionamiento en “Educación del campo: practicas pedagógicas” El estudio se basa en los presupuestos metodológicos de la investigación cualitativa desarrollada con el apoyo de investigaciones bibliográficas, documentales y de campo. Los resultados alcanzados indican que la formación continua del programa Escola da Terra durante el curso de perfeccionamiento en Presidente Figueiredo promovido por la UFAM, permitió a los docentes de las escuelas rurales aprender nuevas habilidades, contribuyendo directamente a las prácticas pedagógicas, panificación curricular basada en la investigación y la interdisciplinariedad; a partir de la valorización de las experiencias, realidad y saberes de los sujetos históricos de los territorios campesinos.Este artigo é resultado das atividades formativas e investigativas da Universidade Federal do Amazonas no âmbito do Programa Escola da Terra, desenvolvido em convênio com MEC/FNDE/SEMESP, referente à edição 2020/2021, durante a pandemia de Covid-19 no Estado do Amazonas. Neste estudo objetivamos socializar as experiências de formação contínua de professores/as do campo no município Presidente Figueiredo/AM, durante o curso de aperfeiçoamento em “Educação do Campo: práticas pedagógicas”. O estudo fundamenta-se nos pressupostos metodológicos da pesquisa qualitativa desenvolvida com apoio da pesquisa bibliográfica, documental e de campo. Os resultados alcançados apontam que a formação contínua do programa Escola da Terra durante o curso aperfeiçoamento em Presidente Figueiredo promovida pela UFAM, permitiu um novo aprendizado os professores/as das escolas do campo, contribuindo diretamente com as práticas pedagógicas, o planejamento curricular embasado na pesquisa e interdisciplinaridade; a partir da valorização das experiências, da realidade e saberes dos sujeitos históricos dos territórios camponeses.Universidade Federal de Uberlândia2022-12-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6753610.14393/REPOD-v12n1a2023-67536Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 115-134Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 115-134Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 115-134Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 115-1342238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67536/35130Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza e Souza, Érica deNascimento, Gabriel Rodrigues doBorges, Heloisa da SilvaVictória, Cláudio Gomes da2023-01-26T19:57:35Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/67536Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-01-26T19:57:35Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Escola da Terra Program in times of the Covid-19 pandemic: continuing education experiences in Presidente Figueiredo/AM El Programa Escola da Terra en tiempos de la pandemia de la Covid-19: experiencias de educación continua en Presidente Figueiredo/AM O Programa Escola da Terra em tempos de pandemia de Covid-19: experiências de formação contínua em Presidente Figueiredo/AM |
title |
The Escola da Terra Program in times of the Covid-19 pandemic: continuing education experiences in Presidente Figueiredo/AM |
spellingShingle |
The Escola da Terra Program in times of the Covid-19 pandemic: continuing education experiences in Presidente Figueiredo/AM Souza e Souza, Érica de Escola da terra. Educação do Campo Formação contínua de professores/as Escola do Campo Pandemia de Covid-19 Escola da Terra Field Education Continuous training of teachers Field School COVID-19 pandemic Escola da Terra Educación de Campo Formación continúa de los professores Escuela de Campo Pandemia de COVID -19 |
title_short |
The Escola da Terra Program in times of the Covid-19 pandemic: continuing education experiences in Presidente Figueiredo/AM |
title_full |
The Escola da Terra Program in times of the Covid-19 pandemic: continuing education experiences in Presidente Figueiredo/AM |
title_fullStr |
The Escola da Terra Program in times of the Covid-19 pandemic: continuing education experiences in Presidente Figueiredo/AM |
title_full_unstemmed |
The Escola da Terra Program in times of the Covid-19 pandemic: continuing education experiences in Presidente Figueiredo/AM |
title_sort |
The Escola da Terra Program in times of the Covid-19 pandemic: continuing education experiences in Presidente Figueiredo/AM |
author |
Souza e Souza, Érica de |
author_facet |
Souza e Souza, Érica de Nascimento, Gabriel Rodrigues do Borges, Heloisa da Silva Victória, Cláudio Gomes da |
author_role |
author |
author2 |
Nascimento, Gabriel Rodrigues do Borges, Heloisa da Silva Victória, Cláudio Gomes da |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza e Souza, Érica de Nascimento, Gabriel Rodrigues do Borges, Heloisa da Silva Victória, Cláudio Gomes da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Escola da terra. Educação do Campo Formação contínua de professores/as Escola do Campo Pandemia de Covid-19 Escola da Terra Field Education Continuous training of teachers Field School COVID-19 pandemic Escola da Terra Educación de Campo Formación continúa de los professores Escuela de Campo Pandemia de COVID -19 |
topic |
Escola da terra. Educação do Campo Formação contínua de professores/as Escola do Campo Pandemia de Covid-19 Escola da Terra Field Education Continuous training of teachers Field School COVID-19 pandemic Escola da Terra Educación de Campo Formación continúa de los professores Escuela de Campo Pandemia de COVID -19 |
description |
This article is the result of the training and investigative activities of the Federal University of Amazonas within the scope of the Escola da Terra Program developed in agreement with MEC/FNDE/SEMESP, referring to the 2020/2021 edition, during the COVID-19 pandemic in the State of Amazonas. In this study, we aim to socialize the experiences of continuous training of rural teachers in the municipality of Presidente Figueiredo/AM, during the improvement course in “Field´s Education: pedagogical practices”. The study based on the methodological assumptions of qualitative research developed with the support of bibliographic, documentary and field research. The results achieved indicate that the continuous training of the Escola da Terra program, during the improvement course in Presidente Figueiredo promoted by UFAM, allowed the teachers of rural schools to learn new skills, contributing directly to pedagogical practices, curriculum planning based on research and interdisciplinary from the appreciation of the experiences, reality and knowledge of the historical subjects of peasant territories. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67536 10.14393/REPOD-v12n1a2023-67536 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67536 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v12n1a2023-67536 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67536/35130 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 115-134 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 115-134 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 115-134 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 115-134 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943961590104064 |