The Escola da Terra Program in times of the Covid-19 pandemic: continuing education experiences in Presidente Figueiredo/AM

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza e Souza, Érica de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Nascimento, Gabriel Rodrigues do, Borges, Heloisa da Silva, Victória, Cláudio Gomes da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67536
Resumo: This article is the result of the training and investigative activities of the Federal University of Amazonas within the scope of the Escola da Terra Program developed in agreement with MEC/FNDE/SEMESP, referring to the 2020/2021 edition, during the COVID-19 pandemic in the State of Amazonas. In this study, we aim to socialize the experiences of continuous training of rural teachers in the municipality of Presidente Figueiredo/AM, during the improvement course in “Field´s Education: pedagogical practices”. The study based on the methodological assumptions of qualitative research developed with the support of bibliographic, documentary and field research. The results achieved indicate that the continuous training of the Escola da Terra program, during the improvement course in Presidente Figueiredo promoted by UFAM, allowed the teachers of rural schools to learn new skills, contributing directly to pedagogical practices, curriculum planning based on research and interdisciplinary from the appreciation of the experiences, reality and knowledge of the historical subjects of peasant territories.
id UFU-4_c515b264c3fa1d3f6727546f3e487761
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/67536
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling The Escola da Terra Program in times of the Covid-19 pandemic: continuing education experiences in Presidente Figueiredo/AMEl Programa Escola da Terra en tiempos de la pandemia de la Covid-19: experiencias de educación continua en Presidente Figueiredo/AMO Programa Escola da Terra em tempos de pandemia de Covid-19: experiências de formação contínua em Presidente Figueiredo/AMEscola da terra. Educação do CampoFormação contínua de professores/asEscola do CampoPandemia de Covid-19Escola da TerraField EducationContinuous training of teachersField SchoolCOVID-19 pandemicEscola da TerraEducación de CampoFormación continúa de los professoresEscuela de CampoPandemia de COVID -19This article is the result of the training and investigative activities of the Federal University of Amazonas within the scope of the Escola da Terra Program developed in agreement with MEC/FNDE/SEMESP, referring to the 2020/2021 edition, during the COVID-19 pandemic in the State of Amazonas. In this study, we aim to socialize the experiences of continuous training of rural teachers in the municipality of Presidente Figueiredo/AM, during the improvement course in “Field´s Education: pedagogical practices”. The study based on the methodological assumptions of qualitative research developed with the support of bibliographic, documentary and field research. The results achieved indicate that the continuous training of the Escola da Terra program, during the improvement course in Presidente Figueiredo promoted by UFAM, allowed the teachers of rural schools to learn new skills, contributing directly to pedagogical practices, curriculum planning based on research and interdisciplinary from the appreciation of the experiences, reality and knowledge of the historical subjects of peasant territories.Este artículo es resultado de las actividades de formación e investigación de la Universidad Federal de Amazonas en el ámbito del Programa Escola da Terra desarrollado en convenio con el MEC/FNDE/SEMESP, referente a la edición 2020/2021, durante la pandemia del COVID-19 en el Estado de Amazonas. En este estudio pretendemos socializar las experiencias de formación continua de professores rurales en el municipio de Presidente Figueiredo/AM, durante el curso de perfeccionamiento en “Educación del campo: practicas pedagógicas” El estudio se basa en los presupuestos metodológicos de la investigación cualitativa desarrollada con el apoyo de investigaciones bibliográficas, documentales y de campo. Los resultados alcanzados indican que la formación continua del programa Escola da Terra durante el curso de perfeccionamiento en Presidente Figueiredo promovido por la UFAM, permitió a los docentes de las escuelas rurales aprender nuevas habilidades, contribuyendo directamente a las prácticas pedagógicas, panificación curricular basada en la investigación y la interdisciplinariedad; a partir de la valorización de las experiencias, realidad y saberes de los sujetos históricos de los territorios campesinos.Este artigo é resultado das atividades formativas e investigativas da Universidade Federal do Amazonas no âmbito do Programa Escola da Terra, desenvolvido em convênio com MEC/FNDE/SEMESP, referente à edição 2020/2021, durante a pandemia de Covid-19 no Estado do Amazonas. Neste estudo objetivamos socializar as experiências de formação contínua de professores/as do campo no município Presidente Figueiredo/AM, durante o curso de aperfeiçoamento em “Educação do Campo: práticas pedagógicas”. O estudo fundamenta-se nos pressupostos metodológicos da pesquisa qualitativa desenvolvida com apoio da pesquisa bibliográfica, documental e de campo. Os resultados alcançados apontam que a formação contínua do programa Escola da Terra durante o curso aperfeiçoamento em Presidente Figueiredo promovida pela UFAM, permitiu um novo aprendizado os professores/as das escolas do campo, contribuindo diretamente com as práticas pedagógicas, o planejamento curricular embasado na pesquisa e interdisciplinaridade; a partir da valorização das experiências, da realidade e saberes dos sujeitos históricos dos territórios camponeses.Universidade Federal de Uberlândia2022-12-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6753610.14393/REPOD-v12n1a2023-67536Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 115-134Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 115-134Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 115-134Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 115-1342238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67536/35130Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza e Souza, Érica deNascimento, Gabriel Rodrigues doBorges, Heloisa da SilvaVictória, Cláudio Gomes da2023-01-26T19:57:35Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/67536Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-01-26T19:57:35Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv The Escola da Terra Program in times of the Covid-19 pandemic: continuing education experiences in Presidente Figueiredo/AM
El Programa Escola da Terra en tiempos de la pandemia de la Covid-19: experiencias de educación continua en Presidente Figueiredo/AM
O Programa Escola da Terra em tempos de pandemia de Covid-19: experiências de formação contínua em Presidente Figueiredo/AM
title The Escola da Terra Program in times of the Covid-19 pandemic: continuing education experiences in Presidente Figueiredo/AM
spellingShingle The Escola da Terra Program in times of the Covid-19 pandemic: continuing education experiences in Presidente Figueiredo/AM
Souza e Souza, Érica de
Escola da terra. Educação do Campo
Formação contínua de professores/as
Escola do Campo
Pandemia de Covid-19
Escola da Terra
Field Education
Continuous training of teachers
Field School
COVID-19 pandemic
Escola da Terra
Educación de Campo
Formación continúa de los professores
Escuela de Campo
Pandemia de COVID -19
title_short The Escola da Terra Program in times of the Covid-19 pandemic: continuing education experiences in Presidente Figueiredo/AM
title_full The Escola da Terra Program in times of the Covid-19 pandemic: continuing education experiences in Presidente Figueiredo/AM
title_fullStr The Escola da Terra Program in times of the Covid-19 pandemic: continuing education experiences in Presidente Figueiredo/AM
title_full_unstemmed The Escola da Terra Program in times of the Covid-19 pandemic: continuing education experiences in Presidente Figueiredo/AM
title_sort The Escola da Terra Program in times of the Covid-19 pandemic: continuing education experiences in Presidente Figueiredo/AM
author Souza e Souza, Érica de
author_facet Souza e Souza, Érica de
Nascimento, Gabriel Rodrigues do
Borges, Heloisa da Silva
Victória, Cláudio Gomes da
author_role author
author2 Nascimento, Gabriel Rodrigues do
Borges, Heloisa da Silva
Victória, Cláudio Gomes da
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza e Souza, Érica de
Nascimento, Gabriel Rodrigues do
Borges, Heloisa da Silva
Victória, Cláudio Gomes da
dc.subject.por.fl_str_mv Escola da terra. Educação do Campo
Formação contínua de professores/as
Escola do Campo
Pandemia de Covid-19
Escola da Terra
Field Education
Continuous training of teachers
Field School
COVID-19 pandemic
Escola da Terra
Educación de Campo
Formación continúa de los professores
Escuela de Campo
Pandemia de COVID -19
topic Escola da terra. Educação do Campo
Formação contínua de professores/as
Escola do Campo
Pandemia de Covid-19
Escola da Terra
Field Education
Continuous training of teachers
Field School
COVID-19 pandemic
Escola da Terra
Educación de Campo
Formación continúa de los professores
Escuela de Campo
Pandemia de COVID -19
description This article is the result of the training and investigative activities of the Federal University of Amazonas within the scope of the Escola da Terra Program developed in agreement with MEC/FNDE/SEMESP, referring to the 2020/2021 edition, during the COVID-19 pandemic in the State of Amazonas. In this study, we aim to socialize the experiences of continuous training of rural teachers in the municipality of Presidente Figueiredo/AM, during the improvement course in “Field´s Education: pedagogical practices”. The study based on the methodological assumptions of qualitative research developed with the support of bibliographic, documentary and field research. The results achieved indicate that the continuous training of the Escola da Terra program, during the improvement course in Presidente Figueiredo promoted by UFAM, allowed the teachers of rural schools to learn new skills, contributing directly to pedagogical practices, curriculum planning based on research and interdisciplinary from the appreciation of the experiences, reality and knowledge of the historical subjects of peasant territories.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67536
10.14393/REPOD-v12n1a2023-67536
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67536
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v12n1a2023-67536
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67536/35130
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 115-134
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 115-134
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 115-134
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 115-134
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943961590104064