“Earth School” in times of school denial
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
DOI: | 10.14393/REPOD-v12n1a2023-67549 |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67549 |
Resumo: | The text discusses the implementation of the Escola da Terra program in the State of São Paulo. It assumes that the State has a large number of schools in rural areas, operating with multigrade classes. Schools that since the late 1980s have been closed, both by successive state governments and municipal governments, representatives of the local bourgeoisie. It is also discussed the importance of social movements in the fight against the closing of schools in the countryside, as well as the fight for transformations in Brazilian society, controlled by a bourgeoisie with slavocratic ideologies that aims to keep workers away from a school that can offer some type of relevant knowledge in relation to the forms of expropriation by capital. |
id |
UFU-4_e478ac69e8644cecb58110f253ccc229 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/67549 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
spelling |
“Earth School” in times of school denial“Escuela de la Tierra” en tiempos de negación escolar“Escola da terra” em tempos de negação da escolaPrograma escola da terraClasses multisseriadasFechamento de escolas no campoEarth School ProgramMultiseriate classesClosing of schools in the countrysidePrograma Escuela TierraClases multiseriadasCierre de escuelas en el campoThe text discusses the implementation of the Escola da Terra program in the State of São Paulo. It assumes that the State has a large number of schools in rural areas, operating with multigrade classes. Schools that since the late 1980s have been closed, both by successive state governments and municipal governments, representatives of the local bourgeoisie. It is also discussed the importance of social movements in the fight against the closing of schools in the countryside, as well as the fight for transformations in Brazilian society, controlled by a bourgeoisie with slavocratic ideologies that aims to keep workers away from a school that can offer some type of relevant knowledge in relation to the forms of expropriation by capital.El texto trata sobre la implementación del programa Escola da Terra en el Estado de São Paulo. Se supone que el Estado cuenta con un gran número de escuelas en las zonas rurales, operando con clases multigrado. Escuelas que desde fines de la década de 1980 han sido cerradas, tanto por sucesivos gobiernos estatales como municipales, representantes de la burguesía local. También se discute la importancia de los movimientos sociales en la lucha contra el cierre de escuelas en el campo, así como la lucha por las transformaciones de la sociedad brasileña, controlada por una burguesía con ideologías eslavocraticas que pretende alejar a los trabajadores de una escuela que pueda ofrecer algún tipo de conocimiento relevante en relación con las formas de expropiación por parte del capital.O texto discute a implementação do programa escola da terra no Estado de São Paulo. Parte do princípio que o Estado possui grande quantidade de escolas no meio rural, funcionando com classes multisseriadas. Escolas que desde o final dos anos 1980 vem sendo fechadas, tanto pelos sucessivos governos do Estado, como pelos governos municipais, representantes das burguesias locais. Discute-se ainda, a importância dos movimentos sociais na luta contra o fechamento das escolas no campo, bem como a luta por transformações na sociedade brasileira, controlada por uma burguesia com ideologias escravocratas que visa manter os trabalhadores longe de uma escola que possa oferecer algum tipo de conhecimento relevante em relação às formas de expropriação pelo capital.Universidade Federal de Uberlândia2022-12-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6754910.14393/REPOD-v12n1a2023-67549Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 313-325Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 313-325Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 313-325Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 313-3252238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67549/35142Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBezerra Neto, Luiz2023-01-27T15:22:27Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/67549Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-01-27T15:22:27Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“Earth School” in times of school denial “Escuela de la Tierra” en tiempos de negación escolar “Escola da terra” em tempos de negação da escola |
title |
“Earth School” in times of school denial |
spellingShingle |
“Earth School” in times of school denial “Earth School” in times of school denial Bezerra Neto, Luiz Programa escola da terra Classes multisseriadas Fechamento de escolas no campo Earth School Program Multiseriate classes Closing of schools in the countryside Programa Escuela Tierra Clases multiseriadas Cierre de escuelas en el campo Bezerra Neto, Luiz Programa escola da terra Classes multisseriadas Fechamento de escolas no campo Earth School Program Multiseriate classes Closing of schools in the countryside Programa Escuela Tierra Clases multiseriadas Cierre de escuelas en el campo |
title_short |
“Earth School” in times of school denial |
title_full |
“Earth School” in times of school denial |
title_fullStr |
“Earth School” in times of school denial “Earth School” in times of school denial |
title_full_unstemmed |
“Earth School” in times of school denial “Earth School” in times of school denial |
title_sort |
“Earth School” in times of school denial |
author |
Bezerra Neto, Luiz |
author_facet |
Bezerra Neto, Luiz Bezerra Neto, Luiz |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bezerra Neto, Luiz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Programa escola da terra Classes multisseriadas Fechamento de escolas no campo Earth School Program Multiseriate classes Closing of schools in the countryside Programa Escuela Tierra Clases multiseriadas Cierre de escuelas en el campo |
topic |
Programa escola da terra Classes multisseriadas Fechamento de escolas no campo Earth School Program Multiseriate classes Closing of schools in the countryside Programa Escuela Tierra Clases multiseriadas Cierre de escuelas en el campo |
description |
The text discusses the implementation of the Escola da Terra program in the State of São Paulo. It assumes that the State has a large number of schools in rural areas, operating with multigrade classes. Schools that since the late 1980s have been closed, both by successive state governments and municipal governments, representatives of the local bourgeoisie. It is also discussed the importance of social movements in the fight against the closing of schools in the countryside, as well as the fight for transformations in Brazilian society, controlled by a bourgeoisie with slavocratic ideologies that aims to keep workers away from a school that can offer some type of relevant knowledge in relation to the forms of expropriation by capital. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67549 10.14393/REPOD-v12n1a2023-67549 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67549 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v12n1a2023-67549 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67549/35142 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 313-325 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 313-325 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 313-325 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 313-325 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1822179214251524096 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.14393/REPOD-v12n1a2023-67549 |