“Earth School” in times of school denial

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bezerra Neto, Luiz
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
DOI: 10.14393/REPOD-v12n1a2023-67549
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67549
Resumo: The text discusses the implementation of the Escola da Terra program in the State of São Paulo. It assumes that the State has a large number of schools in rural areas, operating with multigrade classes. Schools that since the late 1980s have been closed, both by successive state governments and municipal governments, representatives of the local bourgeoisie. It is also discussed the importance of social movements in the fight against the closing of schools in the countryside, as well as the fight for transformations in Brazilian society, controlled by a bourgeoisie with slavocratic ideologies that aims to keep workers away from a school that can offer some type of relevant knowledge in relation to the forms of expropriation by capital.
id UFU-4_e478ac69e8644cecb58110f253ccc229
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/67549
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
spelling “Earth School” in times of school denial“Escuela de la Tierra” en tiempos de negación escolar“Escola da terra” em tempos de negação da escolaPrograma escola da terraClasses multisseriadasFechamento de escolas no campoEarth School ProgramMultiseriate classesClosing of schools in the countrysidePrograma Escuela TierraClases multiseriadasCierre de escuelas en el campoThe text discusses the implementation of the Escola da Terra program in the State of São Paulo. It assumes that the State has a large number of schools in rural areas, operating with multigrade classes. Schools that since the late 1980s have been closed, both by successive state governments and municipal governments, representatives of the local bourgeoisie. It is also discussed the importance of social movements in the fight against the closing of schools in the countryside, as well as the fight for transformations in Brazilian society, controlled by a bourgeoisie with slavocratic ideologies that aims to keep workers away from a school that can offer some type of relevant knowledge in relation to the forms of expropriation by capital.El texto trata sobre la implementación del programa Escola da Terra en el Estado de São Paulo. Se supone que el Estado cuenta con un gran número de escuelas en las zonas rurales, operando con clases multigrado. Escuelas que desde fines de la década de 1980 han sido cerradas, tanto por sucesivos gobiernos estatales como municipales, representantes de la burguesía local. También se discute la importancia de los movimientos sociales en la lucha contra el cierre de escuelas en el campo, así como la lucha por las transformaciones de la sociedad brasileña, controlada por una burguesía con ideologías eslavocraticas que pretende alejar a los trabajadores de una escuela que pueda ofrecer algún tipo de conocimiento relevante en relación con las formas de expropiación por parte del capital.O texto discute a implementação do programa escola da terra no Estado de São Paulo. Parte do princípio que o Estado possui grande quantidade de escolas no meio rural, funcionando com classes multisseriadas. Escolas que desde o final dos anos 1980 vem sendo fechadas, tanto pelos sucessivos governos do Estado, como pelos governos municipais, representantes das burguesias locais. Discute-se ainda, a importância dos movimentos sociais na luta contra o fechamento das escolas no campo, bem como a luta por transformações na sociedade brasileira, controlada por uma burguesia com ideologias escravocratas que visa manter os trabalhadores longe de uma escola que possa oferecer algum tipo de conhecimento relevante em relação às formas de expropriação pelo capital.Universidade Federal de Uberlândia2022-12-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6754910.14393/REPOD-v12n1a2023-67549Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 313-325Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 313-325Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 313-325Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 313-3252238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67549/35142Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBezerra Neto, Luiz2023-01-27T15:22:27Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/67549Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-01-27T15:22:27Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv “Earth School” in times of school denial
“Escuela de la Tierra” en tiempos de negación escolar
“Escola da terra” em tempos de negação da escola
title “Earth School” in times of school denial
spellingShingle “Earth School” in times of school denial
“Earth School” in times of school denial
Bezerra Neto, Luiz
Programa escola da terra
Classes multisseriadas
Fechamento de escolas no campo
Earth School Program
Multiseriate classes
Closing of schools in the countryside
Programa Escuela Tierra
Clases multiseriadas
Cierre de escuelas en el campo
Bezerra Neto, Luiz
Programa escola da terra
Classes multisseriadas
Fechamento de escolas no campo
Earth School Program
Multiseriate classes
Closing of schools in the countryside
Programa Escuela Tierra
Clases multiseriadas
Cierre de escuelas en el campo
title_short “Earth School” in times of school denial
title_full “Earth School” in times of school denial
title_fullStr “Earth School” in times of school denial
“Earth School” in times of school denial
title_full_unstemmed “Earth School” in times of school denial
“Earth School” in times of school denial
title_sort “Earth School” in times of school denial
author Bezerra Neto, Luiz
author_facet Bezerra Neto, Luiz
Bezerra Neto, Luiz
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bezerra Neto, Luiz
dc.subject.por.fl_str_mv Programa escola da terra
Classes multisseriadas
Fechamento de escolas no campo
Earth School Program
Multiseriate classes
Closing of schools in the countryside
Programa Escuela Tierra
Clases multiseriadas
Cierre de escuelas en el campo
topic Programa escola da terra
Classes multisseriadas
Fechamento de escolas no campo
Earth School Program
Multiseriate classes
Closing of schools in the countryside
Programa Escuela Tierra
Clases multiseriadas
Cierre de escuelas en el campo
description The text discusses the implementation of the Escola da Terra program in the State of São Paulo. It assumes that the State has a large number of schools in rural areas, operating with multigrade classes. Schools that since the late 1980s have been closed, both by successive state governments and municipal governments, representatives of the local bourgeoisie. It is also discussed the importance of social movements in the fight against the closing of schools in the countryside, as well as the fight for transformations in Brazilian society, controlled by a bourgeoisie with slavocratic ideologies that aims to keep workers away from a school that can offer some type of relevant knowledge in relation to the forms of expropriation by capital.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67549
10.14393/REPOD-v12n1a2023-67549
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67549
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v12n1a2023-67549
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67549/35142
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 313-325
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 313-325
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 313-325
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 313-325
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1822179214251524096
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.14393/REPOD-v12n1a2023-67549