Financing Basic Education in Brazil – political-historical deconstruction and reconstruction
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57746 |
Resumo: | This article aims to make a historical path about the financing of brazilian education, based on research by França (2004), Saviani (2008) and Pinto (2002, 2012, 2020). Considering the path since the colonial period and the impacts with possible legal changes that, consequently, directly affect the functioning and quality of Basic Education in public institutions, with emphasis on the Public Policies for the creation and implementation of FUNDEF (1996), FUNDEB (2007) and the new FUNDEB (2020), unveiling advances, accompanied by resistance in the struggle for quality public and free education, with the strengthening of monitoring and social control councils, in the search for democracy, transparency and decentralization in the financial management of resources. |
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Financing Basic Education in Brazil – political-historical deconstruction and reconstruction Financement de L'Éducation de Base au Brésil – déconstruction et reconstruction politique-historiqueFinanciamento da Educação Básica no Brasil – desconstrução e reconstrução político-históricaPolíticas PúblicasFundebGestão democrática da educaçãoEstado e políticas sociaisEducação. Financiamento da Educação.Public PoliciesFundebDemocratic education managementState and social policiesPolitiques publiquesFundebGestion démocratique de l'éducationÉtat et politiques socialesThis article aims to make a historical path about the financing of brazilian education, based on research by França (2004), Saviani (2008) and Pinto (2002, 2012, 2020). Considering the path since the colonial period and the impacts with possible legal changes that, consequently, directly affect the functioning and quality of Basic Education in public institutions, with emphasis on the Public Policies for the creation and implementation of FUNDEF (1996), FUNDEB (2007) and the new FUNDEB (2020), unveiling advances, accompanied by resistance in the struggle for quality public and free education, with the strengthening of monitoring and social control councils, in the search for democracy, transparency and decentralization in the financial management of resources.Cet article vise à tracer un chemin historique concernant le financement de l'éducation brésilienne, à partir des recherches de França (2004), Saviani (2008) et Pinto (2002, 2012, 2020). Considérant le chemin depuis la période coloniale et les impacts avec d'éventuels changements juridiques qui, par conséquent, affectent directement le fonctionnement et la qualité de l'éducation de base dans les institutions publiques, en mettant l'accent sur les politiques publiques pour la création et la mise en œuvre de FUNDEF (1996), FUNDEB (2007) et le nouveau FUNDEB (2020), dévoilant des avancées, accompagnées de résistances dans la lutte pour une éducation publique de qualité et gratuite, avec le renforcement des conseils de suivi et de contrôle social, dans la recherche de la démocratie, de la transparence et de la décentralisation dans la gestion financière des Ressources.O presente artigo tem o objetivo de fazer um percurso histórico concernente ao financiamento da educação brasileira, embasado em pesquisas de França (2004), Saviani (2008) e Pinto (2002, 2012, 2020). Considerando o percurso desde o período colonial e os impactos com as eventuais mudanças legais que, consequentemente, atingem diretamente o funcionamento e a qualidade da Educação Básica nas instituições públicas, com destaque para as Políticas Públicas de criação e implementação do FUNDEF (1996), FUNDEB (2007) e o novo FUNDEB (2020), desvelando avanços, acompanhados por resistência na luta para qualidade da educação pública e gratuita, com o fortalecimento dos conselhos de acompanhamento e controle social, na busca pela democracia, transparência e descentralização na gestão financeira de recursos. Universidade Federal de Uberlândia2021-02-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/5774610.14393/REPOD-v10n1a2021-57746Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 1 (jan./abr. 2021); 172-187Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 1 (jan./abr. 2021); 172-187Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 1 (jan./abr. 2021); 172-187Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 1 (jan./abr. 2021); 172-1872238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57746/31142Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Michel daTAVARES, Elisabeth dos Santos TavaresCOUTO, Maria Emília Couto2022-09-15T20:23:35Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/57746Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:23:35Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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