Financing Basic Education in Brazil – political-historical deconstruction and reconstruction

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Michel da
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: TAVARES, Elisabeth dos Santos Tavares, COUTO, Maria Emília Couto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57746
Resumo: This article aims to make a historical path about the financing of brazilian education, based on research by França (2004), Saviani (2008) and Pinto (2002, 2012, 2020). Considering the path since the colonial period and the impacts with possible legal changes that, consequently, directly affect the functioning and quality of Basic Education in public institutions, with emphasis on the Public Policies for the creation and implementation of FUNDEF (1996), FUNDEB (2007) and the new FUNDEB (2020), unveiling advances, accompanied by resistance in the struggle for quality public and free education, with the strengthening of monitoring and social control councils, in the search for democracy, transparency and decentralization in the financial management of resources.
id UFU-4_e779eff8b83d564c3bc9055e617afdc1
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/57746
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Financing Basic Education in Brazil – political-historical deconstruction and reconstruction Financement de L'Éducation de Base au Brésil – déconstruction et reconstruction politique-historiqueFinanciamento da Educação Básica no Brasil – desconstrução e reconstrução político-históricaPolíticas PúblicasFundebGestão democrática da educaçãoEstado e políticas sociaisEducação. Financiamento da Educação.Public PoliciesFundebDemocratic education managementState and social policiesPolitiques publiquesFundebGestion démocratique de l'éducationÉtat et politiques socialesThis article aims to make a historical path about the financing of brazilian education, based on research by França (2004), Saviani (2008) and Pinto (2002, 2012, 2020). Considering the path since the colonial period and the impacts with possible legal changes that, consequently, directly affect the functioning and quality of Basic Education in public institutions, with emphasis on the Public Policies for the creation and implementation of FUNDEF (1996), FUNDEB (2007) and the new FUNDEB (2020), unveiling advances, accompanied by resistance in the struggle for quality public and free education, with the strengthening of monitoring and social control councils, in the search for democracy, transparency and decentralization in the financial management of resources.Cet article vise à tracer un chemin historique concernant le financement de l'éducation brésilienne, à partir des recherches de França (2004), Saviani (2008) et Pinto (2002, 2012, 2020). Considérant le chemin depuis la période coloniale et les impacts avec d'éventuels changements juridiques qui, par conséquent, affectent directement le fonctionnement et la qualité de l'éducation de base dans les institutions publiques, en mettant l'accent sur les politiques publiques pour la création et la mise en œuvre de FUNDEF (1996), FUNDEB (2007) et le nouveau FUNDEB (2020), dévoilant des avancées, accompagnées de résistances dans la lutte pour une éducation publique de qualité et gratuite, avec le renforcement des conseils de suivi et de contrôle social, dans la recherche de la démocratie, de la transparence et de la décentralisation dans la gestion financière des Ressources.O presente artigo tem o objetivo de fazer um percurso histórico concernente ao financiamento da educação brasileira, embasado em pesquisas de França (2004), Saviani (2008) e Pinto (2002, 2012, 2020). Considerando o percurso desde o período colonial e os impactos com as eventuais mudanças legais que, consequentemente, atingem diretamente o funcionamento e a qualidade da Educação Básica nas instituições públicas, com destaque para as Políticas Públicas de criação e implementação do FUNDEF (1996), FUNDEB (2007) e o novo FUNDEB (2020), desvelando avanços, acompanhados por resistência na luta para qualidade da educação pública e gratuita, com o fortalecimento dos conselhos de acompanhamento e controle social, na busca pela democracia, transparência e descentralização na gestão financeira de recursos.  Universidade Federal de Uberlândia2021-02-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/5774610.14393/REPOD-v10n1a2021-57746Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 1 (jan./abr. 2021); 172-187Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 1 (jan./abr. 2021); 172-187Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 1 (jan./abr. 2021); 172-187Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 1 (jan./abr. 2021); 172-1872238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57746/31142Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Michel daTAVARES, Elisabeth dos Santos TavaresCOUTO, Maria Emília Couto2022-09-15T20:23:35Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/57746Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:23:35Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Financing Basic Education in Brazil – political-historical deconstruction and reconstruction
Financement de L'Éducation de Base au Brésil – déconstruction et reconstruction politique-historique
Financiamento da Educação Básica no Brasil – desconstrução e reconstrução político-histórica
title Financing Basic Education in Brazil – political-historical deconstruction and reconstruction
spellingShingle Financing Basic Education in Brazil – political-historical deconstruction and reconstruction
Costa, Michel da
Políticas Públicas
Fundeb
Gestão democrática da educação
Estado e políticas sociais
Educação. Financiamento da Educação.
Public Policies
Fundeb
Democratic education management
State and social policies
Politiques publiques
Fundeb
Gestion démocratique de l'éducation
État et politiques sociales
title_short Financing Basic Education in Brazil – political-historical deconstruction and reconstruction
title_full Financing Basic Education in Brazil – political-historical deconstruction and reconstruction
title_fullStr Financing Basic Education in Brazil – political-historical deconstruction and reconstruction
title_full_unstemmed Financing Basic Education in Brazil – political-historical deconstruction and reconstruction
title_sort Financing Basic Education in Brazil – political-historical deconstruction and reconstruction
author Costa, Michel da
author_facet Costa, Michel da
TAVARES, Elisabeth dos Santos Tavares
COUTO, Maria Emília Couto
author_role author
author2 TAVARES, Elisabeth dos Santos Tavares
COUTO, Maria Emília Couto
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Michel da
TAVARES, Elisabeth dos Santos Tavares
COUTO, Maria Emília Couto
dc.subject.por.fl_str_mv Políticas Públicas
Fundeb
Gestão democrática da educação
Estado e políticas sociais
Educação. Financiamento da Educação.
Public Policies
Fundeb
Democratic education management
State and social policies
Politiques publiques
Fundeb
Gestion démocratique de l'éducation
État et politiques sociales
topic Políticas Públicas
Fundeb
Gestão democrática da educação
Estado e políticas sociais
Educação. Financiamento da Educação.
Public Policies
Fundeb
Democratic education management
State and social policies
Politiques publiques
Fundeb
Gestion démocratique de l'éducation
État et politiques sociales
description This article aims to make a historical path about the financing of brazilian education, based on research by França (2004), Saviani (2008) and Pinto (2002, 2012, 2020). Considering the path since the colonial period and the impacts with possible legal changes that, consequently, directly affect the functioning and quality of Basic Education in public institutions, with emphasis on the Public Policies for the creation and implementation of FUNDEF (1996), FUNDEB (2007) and the new FUNDEB (2020), unveiling advances, accompanied by resistance in the struggle for quality public and free education, with the strengthening of monitoring and social control councils, in the search for democracy, transparency and decentralization in the financial management of resources.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-02-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57746
10.14393/REPOD-v10n1a2021-57746
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57746
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v10n1a2021-57746
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57746/31142
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 1 (jan./abr. 2021); 172-187
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 1 (jan./abr. 2021); 172-187
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 1 (jan./abr. 2021); 172-187
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 1 (jan./abr. 2021); 172-187
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943959734124544