Expressions of future teachers who teach mathematics in actions involving actions and measures
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/57435 |
Resumo: | With the object of initial formation reflections, this article proposes to discuss expressions of future teachers facing a learning-triggering situation relating to quantities and measures, focusing on volume. At the Federal University of Santa Maria Mathematics Club, students participated in studies and actions related to teaching and learning of mathematics, based on the Historical-Cultural Theory and especially on Activity Theory and Teaching Guiding Activity, providing the empirical data of this study. The analysis showed indications that future teachers, when faced with situations that trigger learning, do not always overcome the appeal to sensory material as the only way to search for a solution, which characterizes empirical thinking. As a consequence of the results, it is pointed out, in the initial formation the relevance of access to spaces that allow discussions and reflections reaching beyond the knowledge considered as further development of the future teaching area. |
id |
UFU-8_36063cfa4f20d695349331db0bcee33a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/57435 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Expressions of future teachers who teach mathematics in actions involving actions and measuresManifestaciones de futuros profesores que enseñan matemáticas en acciones que involucran grandezas y medidasManifestações de futuros professores que ensinam matemática em ações que envolvem grandezas e medidasFormação Inicial de ProfessoresGrandezas e MedidasClube de MatemáticaInitial Teacher FormationQuantities and MeasuresMathematics ClubFormación Inicial de ProfesoresGrandezas y MedidasClub de MatemáticasWith the object of initial formation reflections, this article proposes to discuss expressions of future teachers facing a learning-triggering situation relating to quantities and measures, focusing on volume. At the Federal University of Santa Maria Mathematics Club, students participated in studies and actions related to teaching and learning of mathematics, based on the Historical-Cultural Theory and especially on Activity Theory and Teaching Guiding Activity, providing the empirical data of this study. The analysis showed indications that future teachers, when faced with situations that trigger learning, do not always overcome the appeal to sensory material as the only way to search for a solution, which characterizes empirical thinking. As a consequence of the results, it is pointed out, in the initial formation the relevance of access to spaces that allow discussions and reflections reaching beyond the knowledge considered as further development of the future teaching area.Teniendo como objeto de reflexiones la formación inicial, este artículo se propone discutir sobre manifestaciones de futuros profesores delante de una situación desencadenadora de aprendizaje relativa a grandezas y medidas, específicamente sobre volumen. En el espacio del Club de Matemáticas, de la Universidad Federal de Santa Maria (UFSM), académicos participaron de estudios y acciones relacionadas a la enseñanza y el aprendizaje de matemáticas, pautados en la Teoría Histórico-Cultural, especialmente en la Teoría de la Actividad y en la Actividad Orientadora de Enseñanza, originando los datos empíricos de este trabajo. El análisis presentó indicativos de que futuros profesores, cuando puestos delante de situaciones desencadenadoras de aprendizaje, ni siempre superan el llamado al material sensorial como único modo de búsqueda de solución, lo que caracteriza el pensamiento empírico. En virtud de los resultados, se señala, en la formación inicial, la relevancia del acceso a espacios que posibiliten discusiones y reflexiones que permitan ir más allá de los conocimientos considerados como profundizaciones de la futura área de enseñanza.Tendo como objeto de reflexões a formação inicial, este artigo propõe-se a discutir sobre manifestações de futuros professores diante de uma situação desencadeadora de aprendizagem relativa a grandezas e medidas, especificamente sobre volume. No espaço do Clube de Matemática da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), acadêmicos participaram de estudos e ações relacionadas ao ensino e aprendizagem de matemática, pautados na Teoria Histórico-Cultural, especialmente na Teoria da Atividade e na Atividade Orientadora de Ensino, originando os dados empíricos deste trabalho. A análise apresentou indicativos de que futuros professores, quando colocados diante de situações desencadeadoras de aprendizagem, nem sempre superam o apelo ao material sensorial como única forma de busca de solução, o que caracteriza o pensamento empírico. Como decorrência dos resultados, aponta-se, na formação inicial, a relevância do acesso a espaços que possibilitem reflexões que permitam ir para além dos conhecimentos considerados como aprofundamentos da futura área de ensino.Universidade Federal de Uberlândia2020-09-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/5743510.14393/ER-v27nEa2020-6Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. Especial (dez. 2020); 1306-1331Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. Especial (dez. 2020); 1306-1331Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. Especial (dez. 2020); 1306-13311983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/57435/29982https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/57435/29983Lopes, Anemari Roesler Luersen Vieira Pozebon , Simone Klein , Maiara Luisa info:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-29T00:13:37Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/57435Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2020-09-29T00:13:37Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Expressions of future teachers who teach mathematics in actions involving actions and measures Manifestaciones de futuros profesores que enseñan matemáticas en acciones que involucran grandezas y medidas Manifestações de futuros professores que ensinam matemática em ações que envolvem grandezas e medidas |
title |
Expressions of future teachers who teach mathematics in actions involving actions and measures |
spellingShingle |
Expressions of future teachers who teach mathematics in actions involving actions and measures Lopes, Anemari Roesler Luersen Vieira Formação Inicial de Professores Grandezas e Medidas Clube de Matemática Initial Teacher Formation Quantities and Measures Mathematics Club Formación Inicial de Profesores Grandezas y Medidas Club de Matemáticas |
title_short |
Expressions of future teachers who teach mathematics in actions involving actions and measures |
title_full |
Expressions of future teachers who teach mathematics in actions involving actions and measures |
title_fullStr |
Expressions of future teachers who teach mathematics in actions involving actions and measures |
title_full_unstemmed |
Expressions of future teachers who teach mathematics in actions involving actions and measures |
title_sort |
Expressions of future teachers who teach mathematics in actions involving actions and measures |
author |
Lopes, Anemari Roesler Luersen Vieira |
author_facet |
Lopes, Anemari Roesler Luersen Vieira Pozebon , Simone Klein , Maiara Luisa |
author_role |
author |
author2 |
Pozebon , Simone Klein , Maiara Luisa |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lopes, Anemari Roesler Luersen Vieira Pozebon , Simone Klein , Maiara Luisa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação Inicial de Professores Grandezas e Medidas Clube de Matemática Initial Teacher Formation Quantities and Measures Mathematics Club Formación Inicial de Profesores Grandezas y Medidas Club de Matemáticas |
topic |
Formação Inicial de Professores Grandezas e Medidas Clube de Matemática Initial Teacher Formation Quantities and Measures Mathematics Club Formación Inicial de Profesores Grandezas y Medidas Club de Matemáticas |
description |
With the object of initial formation reflections, this article proposes to discuss expressions of future teachers facing a learning-triggering situation relating to quantities and measures, focusing on volume. At the Federal University of Santa Maria Mathematics Club, students participated in studies and actions related to teaching and learning of mathematics, based on the Historical-Cultural Theory and especially on Activity Theory and Teaching Guiding Activity, providing the empirical data of this study. The analysis showed indications that future teachers, when faced with situations that trigger learning, do not always overcome the appeal to sensory material as the only way to search for a solution, which characterizes empirical thinking. As a consequence of the results, it is pointed out, in the initial formation the relevance of access to spaces that allow discussions and reflections reaching beyond the knowledge considered as further development of the future teaching area. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-09-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/57435 10.14393/ER-v27nEa2020-6 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/57435 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v27nEa2020-6 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/57435/29982 https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/57435/29983 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. Especial (dez. 2020); 1306-1331 Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. Especial (dez. 2020); 1306-1331 Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. Especial (dez. 2020); 1306-1331 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944223193038848 |