Among navigator and the navigation: the logbook of Mathematics Licentiate course in the Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinto, Thiago Pedro
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Morais, Ana Claudia Lemes de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60968
Resumo: Here is an exhibit of our perception about the beginning of a Degree in Mathematics in distance modality in the Federal University of Mato Grosso do Sul, which has the goal to characterize the initial movements of the constitution of this degree course. Such perceptions are outcomes from a Master's degree thesis that was produced from five interviews, following the methodological design outlined by Oral History and its transcription and textualization resources. This methodology is used in Mathematics Education, in particular by the Oral History of Mathematics Education Group (GHOEM) and History of Mathematical Education in Research (HEMEP). We highlight two movements: (i) the history of the degree course and; (ii) the actions before its foundation (i.e., parcellate and short-degrees) that were understood as continuous actions.
id UFU-8_4737145d87c523e957246357cf79a86d
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60968
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Among navigator and the navigation: the logbook of Mathematics Licentiate course in the Universidade Federal de Mato Grosso do SulEntre navegantes y navegaciones: bitácoras del curso Licenciatura en Matemáticas de la Universidad Federal de Mato Grosso do SulEntre navegantes e navegações: diários de bordo sobre o curso Licenciatura em Matemática da Universidade Federal de Mato Grosso do SulHistória da Educação MatemáticaHistória OralEducação a DistânciaLicenciatura em Matemática a DistânciaUniversidade Aberta do BrasilHistory of Mathematics EducationOral HistoryDistance EducationMathematics degree at distanceOpen University of BrazilHistoria de la Educación MatemáticaHistoria oralEducación a distanciaLicenciada en Matemáticas a DistanciaUniversidad Abierta de BrasilHere is an exhibit of our perception about the beginning of a Degree in Mathematics in distance modality in the Federal University of Mato Grosso do Sul, which has the goal to characterize the initial movements of the constitution of this degree course. Such perceptions are outcomes from a Master's degree thesis that was produced from five interviews, following the methodological design outlined by Oral History and its transcription and textualization resources. This methodology is used in Mathematics Education, in particular by the Oral History of Mathematics Education Group (GHOEM) and History of Mathematical Education in Research (HEMEP). We highlight two movements: (i) the history of the degree course and; (ii) the actions before its foundation (i.e., parcellate and short-degrees) that were understood as continuous actions.En este texto se presentan algunos entendimientos sobre el inicio de la Licenciatura en Matemáticas a distancia de la Universidad Federal de Mato Grosso do Sul. Tales entendimientos surgen de una investigación de maestría que tuvo como objetivo caracterizar los movimientos iniciales de la formación de este curso. Los análisis, a partir de cinco entrevistas producidas durante la maestría, se realizaron inspirados en los diseños de Historia Oral, utilizando sus recursos de transcripción y textualización, junto con documentos oficiales obtenidos en la institución. Esta metodología ha sido utilizada en Educación Matemática, especialmente por el Grupo de Historia Oral de la Educación Matemática (GHOEM) e História de la Educación Matemática en Investigación (HEMEP). En este trabajo se destacaron dos movimientos que fueron discutidos como temas en dos bitácoras: (i) el de una historia sobre el curso investigado y; (ii) la importancia de las acciones previas (Cuotas y Licencias Cortas) a su creación, entendida como una continuidad de acciones.Apresentam-se neste texto algumas compreensões sobre o início da Licenciatura em Matemática a distância da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Tais compreensões surgem de uma pesquisa de mestrado que teve como objetivo caracterizar os movimentos iniciais da constituição desse curso. As análises, pautadas em cinco entrevistas produzidas ao longo do mestrado, foram realizadas inspiradas nos delineamentos da História Oral, valendo-se de seus recursos de transcrição e textualização, juntamente com documentos oficiais obtidos na instituição. Esta metodologia vem sendo utilizada na Educação Matemática, em especial pelo Grupo História Oral de Educação Matemática (GHOEM) e História da Educação Matemática em Pesquisa (HEMEP). Neste trabalho, dois movimentos destacaram-se e foram discutidos como temas de dois diários de bordo: (i) o de uma história sobre o curso investigado e; (ii) a importância de ações prévias (Parceladas e Licenciaturas Curtas) à sua criação, entendidas como uma continuidade de ações.Universidade Federal de Uberlândia2021-05-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/6096810.14393/ER-v28a2021-30Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e030Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e030Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e0301983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60968/31627https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60968/31628Copyright (c) 2021 Thiago Pedro Pinto, Ana Claudia Lemes de Moraisinfo:eu-repo/semantics/openAccessPinto, Thiago Pedro Morais, Ana Claudia Lemes de 2021-05-12T00:33:25Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60968Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2021-05-12T00:33:25Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Among navigator and the navigation: the logbook of Mathematics Licentiate course in the Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
Entre navegantes y navegaciones: bitácoras del curso Licenciatura en Matemáticas de la Universidad Federal de Mato Grosso do Sul
Entre navegantes e navegações: diários de bordo sobre o curso Licenciatura em Matemática da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
title Among navigator and the navigation: the logbook of Mathematics Licentiate course in the Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
spellingShingle Among navigator and the navigation: the logbook of Mathematics Licentiate course in the Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
Pinto, Thiago Pedro
História da Educação Matemática
História Oral
Educação a Distância
Licenciatura em Matemática a Distância
Universidade Aberta do Brasil
History of Mathematics Education
Oral History
Distance Education
Mathematics degree at distance
Open University of Brazil
Historia de la Educación Matemática
Historia oral
Educación a distancia
Licenciada en Matemáticas a Distancia
Universidad Abierta de Brasil
title_short Among navigator and the navigation: the logbook of Mathematics Licentiate course in the Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
title_full Among navigator and the navigation: the logbook of Mathematics Licentiate course in the Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
title_fullStr Among navigator and the navigation: the logbook of Mathematics Licentiate course in the Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
title_full_unstemmed Among navigator and the navigation: the logbook of Mathematics Licentiate course in the Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
title_sort Among navigator and the navigation: the logbook of Mathematics Licentiate course in the Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
author Pinto, Thiago Pedro
author_facet Pinto, Thiago Pedro
Morais, Ana Claudia Lemes de
author_role author
author2 Morais, Ana Claudia Lemes de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinto, Thiago Pedro
Morais, Ana Claudia Lemes de
dc.subject.por.fl_str_mv História da Educação Matemática
História Oral
Educação a Distância
Licenciatura em Matemática a Distância
Universidade Aberta do Brasil
History of Mathematics Education
Oral History
Distance Education
Mathematics degree at distance
Open University of Brazil
Historia de la Educación Matemática
Historia oral
Educación a distancia
Licenciada en Matemáticas a Distancia
Universidad Abierta de Brasil
topic História da Educação Matemática
História Oral
Educação a Distância
Licenciatura em Matemática a Distância
Universidade Aberta do Brasil
History of Mathematics Education
Oral History
Distance Education
Mathematics degree at distance
Open University of Brazil
Historia de la Educación Matemática
Historia oral
Educación a distancia
Licenciada en Matemáticas a Distancia
Universidad Abierta de Brasil
description Here is an exhibit of our perception about the beginning of a Degree in Mathematics in distance modality in the Federal University of Mato Grosso do Sul, which has the goal to characterize the initial movements of the constitution of this degree course. Such perceptions are outcomes from a Master's degree thesis that was produced from five interviews, following the methodological design outlined by Oral History and its transcription and textualization resources. This methodology is used in Mathematics Education, in particular by the Oral History of Mathematics Education Group (GHOEM) and History of Mathematical Education in Research (HEMEP). We highlight two movements: (i) the history of the degree course and; (ii) the actions before its foundation (i.e., parcellate and short-degrees) that were understood as continuous actions.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60968
10.14393/ER-v28a2021-30
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60968
identifier_str_mv 10.14393/ER-v28a2021-30
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60968/31627
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60968/31628
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Thiago Pedro Pinto, Ana Claudia Lemes de Morais
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Thiago Pedro Pinto, Ana Claudia Lemes de Morais
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e030
Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e030
Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e030
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944223316770816