Oral interaction in spanish language: a proposal of communicative and technological immersion for students of open language courses
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/57436 |
Resumo: | This paper presents a proposal to evaluate oral interaction in the context of Spanish language teaching and learning. Given this difficulty of teachers to evaluate this communicative ability, especially in Open language courses modality, offered in Brazilian educational institutions, a structured proposal was developed in three phases: compilation of a descriptors Matrix for assess the oral interaction in LE; elaboration of a didactic activity focused on communicative and technological immersion and building a rubric for self-evaluation. The methodological procedures consist in a bibliographic review and analysis through a case study conducted on students of an intermediate level of Spanish language, aiming to identify the main contributions and limitations found. The results indicate that the proposal contributed to foster self-assessment of learning itself and enable the identification of performance levels, evidencing fluency and pronunciation as the most difficult criteria for students. |
id |
UFU-8_cd61f3f82a7edbd81ed2481fcd0eb65e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/57436 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Oral interaction in spanish language: a proposal of communicative and technological immersion for students of open language coursesInteracción oral en lengua española: una propuesta de inmersión comunicativa y tecnológica para estudiantes de cursos libresInteração oral em língua espanhola: uma proposta de imersão comunicativa e tecnológica para estudantes de cursos livres Tecnologia educacionalEnsino-aprendizagemAvaliaçãoCompetência comunicativaCursos de línguasEducational technologyTeachingevaluationCommunicative competenceLanguage coursesTecnología EducativaEnseñanza-evaluaciónCompetencia comunicativaCursos de idiomasThis paper presents a proposal to evaluate oral interaction in the context of Spanish language teaching and learning. Given this difficulty of teachers to evaluate this communicative ability, especially in Open language courses modality, offered in Brazilian educational institutions, a structured proposal was developed in three phases: compilation of a descriptors Matrix for assess the oral interaction in LE; elaboration of a didactic activity focused on communicative and technological immersion and building a rubric for self-evaluation. The methodological procedures consist in a bibliographic review and analysis through a case study conducted on students of an intermediate level of Spanish language, aiming to identify the main contributions and limitations found. The results indicate that the proposal contributed to foster self-assessment of learning itself and enable the identification of performance levels, evidencing fluency and pronunciation as the most difficult criteria for students.Este artículo presenta una propuesta para evaluar la interacción oral, en el contexto de la enseñanza-aprendizaje de la Lengua Española (LE). Dada la dificultad de profesores en evaluar esa habilidad comunicativa, especialmente en la modalidad de Cursos Libres, ofrecidos en instituciones de enseñanza brasileñas, se desarrolló una propuesta estructurada en tres fases: compilación de una Matriz de descriptores para evaluar la interacción oral en LE; elaboración de una actividad didáctica, con énfasis en la inmersión comunicativa y tecnológica y construcción de una rúbrica para autoevaluación. Los procedimientos metodológicos comprenden una revisión bibliográfica y análisis por medio de un Estudio de Caso, realizado con estudiantes de español, de nivel intermedio, con el objetivo de identificar las principales contribuciones y limitaciones encontradas. Los resultados indican que la propuesta contribuyó a fomentar la autoevaluación del propio aprendizaje y posibilitar la identificación de los niveles de desempeño, evidenciando la fluidez y la pronunciación como los criterios de mayor dificultad para los estudiantes.Este artigo apresenta uma proposta para avaliar a interação oral, no contexto de ensino-aprendizagem de Língua Espanhola (LE). Dada à dificuldade de professores em avaliar essa habilidade comunicativa, especialmente na modalidade de Cursos Livres, oferecidos em instituições de ensino brasileiras, foi desenvolvida uma proposta estruturada em três fases: compilação de uma Matriz de descritores para avaliar a interação oral em LE; elaboração de uma atividade didática, com ênfase na imersão comunicativa e tecnológica e construção de uma rubrica para autoavaliação. Os procedimentos metodológicos compreendem uma revisão bibliográfica e análise por meio de um Estudo de Caso, realizado com estudantes de espanhol, de nível intermediário, com o objetivo de identificar as principais contribuições e limitações encontradas. Os resultados indicam que a proposta contribuiu para fomentar a autoavaliação do próprio aprendizado e possibilitar a identificação dos níveis de desempenho, evidenciando a fluência e a pronúncia como os critérios de maior dificuldade para os estudantes.Universidade Federal de Uberlândia2020-09-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/5743610.14393/ER-v27nEa2020-7Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. Especial (dez. 2020); 1332-1356Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. Especial (dez. 2020); 1332-1356Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. Especial (dez. 2020); 1332-13561983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/57436/29984https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/57436/29985Coelho, Iandra Maria Weirich da Silva Soares, Franciane de Araújo info:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-29T00:13:37Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/57436Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2020-09-29T00:13:37Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Oral interaction in spanish language: a proposal of communicative and technological immersion for students of open language courses Interacción oral en lengua española: una propuesta de inmersión comunicativa y tecnológica para estudiantes de cursos libres Interação oral em língua espanhola: uma proposta de imersão comunicativa e tecnológica para estudantes de cursos livres |
title |
Oral interaction in spanish language: a proposal of communicative and technological immersion for students of open language courses |
spellingShingle |
Oral interaction in spanish language: a proposal of communicative and technological immersion for students of open language courses Coelho, Iandra Maria Weirich da Silva Tecnologia educacional Ensino-aprendizagem Avaliação Competência comunicativa Cursos de línguas Educational technology Teaching evaluation Communicative competence Language courses Tecnología Educativa Enseñanza-evaluación Competencia comunicativa Cursos de idiomas |
title_short |
Oral interaction in spanish language: a proposal of communicative and technological immersion for students of open language courses |
title_full |
Oral interaction in spanish language: a proposal of communicative and technological immersion for students of open language courses |
title_fullStr |
Oral interaction in spanish language: a proposal of communicative and technological immersion for students of open language courses |
title_full_unstemmed |
Oral interaction in spanish language: a proposal of communicative and technological immersion for students of open language courses |
title_sort |
Oral interaction in spanish language: a proposal of communicative and technological immersion for students of open language courses |
author |
Coelho, Iandra Maria Weirich da Silva |
author_facet |
Coelho, Iandra Maria Weirich da Silva Soares, Franciane de Araújo |
author_role |
author |
author2 |
Soares, Franciane de Araújo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Coelho, Iandra Maria Weirich da Silva Soares, Franciane de Araújo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tecnologia educacional Ensino-aprendizagem Avaliação Competência comunicativa Cursos de línguas Educational technology Teaching evaluation Communicative competence Language courses Tecnología Educativa Enseñanza-evaluación Competencia comunicativa Cursos de idiomas |
topic |
Tecnologia educacional Ensino-aprendizagem Avaliação Competência comunicativa Cursos de línguas Educational technology Teaching evaluation Communicative competence Language courses Tecnología Educativa Enseñanza-evaluación Competencia comunicativa Cursos de idiomas |
description |
This paper presents a proposal to evaluate oral interaction in the context of Spanish language teaching and learning. Given this difficulty of teachers to evaluate this communicative ability, especially in Open language courses modality, offered in Brazilian educational institutions, a structured proposal was developed in three phases: compilation of a descriptors Matrix for assess the oral interaction in LE; elaboration of a didactic activity focused on communicative and technological immersion and building a rubric for self-evaluation. The methodological procedures consist in a bibliographic review and analysis through a case study conducted on students of an intermediate level of Spanish language, aiming to identify the main contributions and limitations found. The results indicate that the proposal contributed to foster self-assessment of learning itself and enable the identification of performance levels, evidencing fluency and pronunciation as the most difficult criteria for students. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-09-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/57436 10.14393/ER-v27nEa2020-7 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/57436 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v27nEa2020-7 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/57436/29984 https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/57436/29985 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. Especial (dez. 2020); 1332-1356 Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. Especial (dez. 2020); 1332-1356 Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. Especial (dez. 2020); 1332-1356 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944223196184576 |