Oral interaction in spanish language: a proposal of communicative and technological immersion for students of open language courses

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Coelho, Iandra Maria Weirich da Silva
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Soares, Franciane de Araújo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/57436
Resumo: This paper presents a proposal to evaluate oral interaction in the context of Spanish language teaching and learning. Given this difficulty of teachers to evaluate this communicative ability, especially in Open language courses modality, offered in Brazilian educational institutions, a structured proposal was developed in three phases: compilation of a descriptors Matrix for assess the oral interaction in LE; elaboration of a didactic activity focused on communicative and technological immersion and building a rubric for self-evaluation. The methodological procedures consist in a bibliographic review and analysis through a case study conducted on students of an intermediate level of Spanish language, aiming to identify the main contributions and limitations found. The results indicate that the proposal contributed to foster self-assessment of learning itself and enable the identification of performance levels, evidencing fluency and pronunciation as the most difficult criteria for students.
id UFU-8_cd61f3f82a7edbd81ed2481fcd0eb65e
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/57436
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Oral interaction in spanish language: a proposal of communicative and technological immersion for students of open language coursesInteracción oral en lengua española: una propuesta de inmersión comunicativa y tecnológica para estudiantes de cursos libresInteração oral em língua espanhola: uma proposta de imersão comunicativa e tecnológica para estudantes de cursos livres Tecnologia educacionalEnsino-aprendizagemAvaliaçãoCompetência comunicativaCursos de línguasEducational technologyTeachingevaluationCommunicative competenceLanguage coursesTecnología EducativaEnseñanza-evaluaciónCompetencia comunicativaCursos de idiomasThis paper presents a proposal to evaluate oral interaction in the context of Spanish language teaching and learning. Given this difficulty of teachers to evaluate this communicative ability, especially in Open language courses modality, offered in Brazilian educational institutions, a structured proposal was developed in three phases: compilation of a descriptors Matrix for assess the oral interaction in LE; elaboration of a didactic activity focused on communicative and technological immersion and building a rubric for self-evaluation. The methodological procedures consist in a bibliographic review and analysis through a case study conducted on students of an intermediate level of Spanish language, aiming to identify the main contributions and limitations found. The results indicate that the proposal contributed to foster self-assessment of learning itself and enable the identification of performance levels, evidencing fluency and pronunciation as the most difficult criteria for students.Este artículo presenta una propuesta para evaluar la interacción oral, en el contexto de la enseñanza-aprendizaje de la Lengua Española (LE). Dada la dificultad de profesores en evaluar esa habilidad comunicativa, especialmente en la modalidad de Cursos Libres, ofrecidos en instituciones de enseñanza brasileñas, se desarrolló una propuesta estructurada en tres fases: compilación de una Matriz de descriptores para evaluar la interacción oral en LE; elaboración de una actividad didáctica, con énfasis en la inmersión comunicativa y tecnológica y construcción de una rúbrica para autoevaluación. Los procedimientos metodológicos comprenden una revisión bibliográfica y análisis por medio de un Estudio de Caso, realizado con estudiantes de español, de nivel intermedio, con el objetivo de identificar las principales contribuciones y limitaciones encontradas. Los resultados indican que la propuesta contribuyó a fomentar la autoevaluación del propio aprendizaje y posibilitar la identificación de los niveles de desempeño, evidenciando la fluidez y la pronunciación como los criterios de mayor dificultad para los estudiantes.Este artigo apresenta uma proposta para avaliar a interação oral, no contexto de ensino-aprendizagem de Língua Espanhola (LE). Dada à dificuldade de professores em avaliar essa habilidade comunicativa, especialmente na modalidade de Cursos Livres, oferecidos em instituições de ensino brasileiras, foi desenvolvida uma proposta estruturada em três fases: compilação de uma Matriz de descritores para avaliar a interação oral em LE; elaboração de uma atividade didática, com ênfase na imersão comunicativa e tecnológica e construção de uma rubrica para autoavaliação. Os procedimentos metodológicos compreendem uma revisão bibliográfica e análise por meio de um Estudo de Caso, realizado com estudantes de espanhol, de nível intermediário, com o objetivo de identificar as principais contribuições e limitações encontradas. Os resultados indicam que a proposta contribuiu para fomentar a autoavaliação do próprio aprendizado e possibilitar a identificação dos níveis de desempenho, evidenciando a fluência e a pronúncia como os critérios de maior dificuldade para os estudantes.Universidade Federal de Uberlândia2020-09-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/5743610.14393/ER-v27nEa2020-7Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. Especial (dez. 2020); 1332-1356Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. Especial (dez. 2020); 1332-1356Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. Especial (dez. 2020); 1332-13561983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/57436/29984https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/57436/29985Coelho, Iandra Maria Weirich da Silva Soares, Franciane de Araújo info:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-29T00:13:37Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/57436Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2020-09-29T00:13:37Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Oral interaction in spanish language: a proposal of communicative and technological immersion for students of open language courses
Interacción oral en lengua española: una propuesta de inmersión comunicativa y tecnológica para estudiantes de cursos libres
Interação oral em língua espanhola: uma proposta de imersão comunicativa e tecnológica para estudantes de cursos livres
title Oral interaction in spanish language: a proposal of communicative and technological immersion for students of open language courses
spellingShingle Oral interaction in spanish language: a proposal of communicative and technological immersion for students of open language courses
Coelho, Iandra Maria Weirich da Silva
Tecnologia educacional
Ensino-aprendizagem
Avaliação
Competência comunicativa
Cursos de línguas
Educational technology
Teaching
evaluation
Communicative competence
Language courses
Tecnología Educativa
Enseñanza-evaluación
Competencia comunicativa
Cursos de idiomas
title_short Oral interaction in spanish language: a proposal of communicative and technological immersion for students of open language courses
title_full Oral interaction in spanish language: a proposal of communicative and technological immersion for students of open language courses
title_fullStr Oral interaction in spanish language: a proposal of communicative and technological immersion for students of open language courses
title_full_unstemmed Oral interaction in spanish language: a proposal of communicative and technological immersion for students of open language courses
title_sort Oral interaction in spanish language: a proposal of communicative and technological immersion for students of open language courses
author Coelho, Iandra Maria Weirich da Silva
author_facet Coelho, Iandra Maria Weirich da Silva
Soares, Franciane de Araújo
author_role author
author2 Soares, Franciane de Araújo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Coelho, Iandra Maria Weirich da Silva
Soares, Franciane de Araújo
dc.subject.por.fl_str_mv Tecnologia educacional
Ensino-aprendizagem
Avaliação
Competência comunicativa
Cursos de línguas
Educational technology
Teaching
evaluation
Communicative competence
Language courses
Tecnología Educativa
Enseñanza-evaluación
Competencia comunicativa
Cursos de idiomas
topic Tecnologia educacional
Ensino-aprendizagem
Avaliação
Competência comunicativa
Cursos de línguas
Educational technology
Teaching
evaluation
Communicative competence
Language courses
Tecnología Educativa
Enseñanza-evaluación
Competencia comunicativa
Cursos de idiomas
description This paper presents a proposal to evaluate oral interaction in the context of Spanish language teaching and learning. Given this difficulty of teachers to evaluate this communicative ability, especially in Open language courses modality, offered in Brazilian educational institutions, a structured proposal was developed in three phases: compilation of a descriptors Matrix for assess the oral interaction in LE; elaboration of a didactic activity focused on communicative and technological immersion and building a rubric for self-evaluation. The methodological procedures consist in a bibliographic review and analysis through a case study conducted on students of an intermediate level of Spanish language, aiming to identify the main contributions and limitations found. The results indicate that the proposal contributed to foster self-assessment of learning itself and enable the identification of performance levels, evidencing fluency and pronunciation as the most difficult criteria for students.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/57436
10.14393/ER-v27nEa2020-7
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/57436
identifier_str_mv 10.14393/ER-v27nEa2020-7
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/57436/29984
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/57436/29985
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. Especial (dez. 2020); 1332-1356
Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. Especial (dez. 2020); 1332-1356
Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. Especial (dez. 2020); 1332-1356
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944223196184576