Teacher training policies for vocational education: one hundred years of struggles

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Maria Adélia da
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Filho, Antônio Meneses
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/46444
Resumo: Part of a master's research, documental and bibliographical in nature, this article aims to apprehend and problematize the policies for the formation of teachers for Professional Education (EP), under the Brazilian legislation from 1917 to 2017. This framework temporary is justified by the creation of the Venceslau Brás Normal School of Arts and Crafts, the first to initiate a policy of teacher training for PE, and Law 13.415 / 2017, which induces "notorious knowledge" to professionals of this teaching modality. It is observed that the legislation presents flexibility regarding the trainingof teachers, consolidating the emergency, fragmented and special courses, which presupposes a weak formation, besides not evidencing the compulsory degree.
id UFU-8_f3a7fd0915607112e98778389586ddf7
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/46444
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Teacher training policies for vocational education: one hundred years of strugglesPolíticas de educación docente para la educación vocacional: cien años de luchaPolíticas de formação de professores para a Educação Profissional: cem anos de lutas Políticas públicasFormação docenteEducação profissionalPublic policyTeacher trainingProfessional educationPolíticas públicasFormación del profesoradoEducación vocacionalPart of a master's research, documental and bibliographical in nature, this article aims to apprehend and problematize the policies for the formation of teachers for Professional Education (EP), under the Brazilian legislation from 1917 to 2017. This framework temporary is justified by the creation of the Venceslau Brás Normal School of Arts and Crafts, the first to initiate a policy of teacher training for PE, and Law 13.415 / 2017, which induces "notorious knowledge" to professionals of this teaching modality. It is observed that the legislation presents flexibility regarding the trainingof teachers, consolidating the emergency, fragmented and special courses, which presupposes a weak formation, besides not evidencing the compulsory degree.Para alcanzar el objetivo de aprehender y problematizar las políticas de educación de docentes para la Educación Vocacional (EP), según la legislación brasileña entre 1917 y 2017, la estrategia documental se utilizó como fuente de datos. Se accedió a documentos legales, como el Decreto N ° 7.566 / 1909, la Resolución 06/2012 y la Ley N ° 13.415 / 2017. El plazo se justifica debido a la creación de la Escuela de Artes y Oficios Normal Venceslau Brás, la primera en iniciar una política de educación docente para educación física, y la Ley 13.415 / 2017, que induce el "conocimiento notorio" a los profesionales de este tipo de educación. . Está claro que la legislación tiene flexibilidad con respecto a la formación del profesorado, consolidando los cursos de emergencia, fragmentados y especiales, lo que presupone una formación frágil, además de no evidenciar el grado obligatorio.Para alcançar o objetivo de apreender e problematizar as políticas para a formação de professores para a Educação Profissional (EP), sob o olhar da legislação brasileira entre 1917 e 2017, utilizou-se, como metodologia, a estratégia documental como fonte de dados. Foram acessados documentos legais, como o Decreto nº 7.566/1909, Resolução 06/2012 e a Lei nº 13.415/2017. O marco temporal se justifica devido à  criação da Escola Normal Artes e Ofícios Venceslau Brás, primeira a iniciar uma política de formação de professores para a EP, e à  Lei 13.415/2017, que induz o "notório saber" aos profissionais dessa modalidade de ensino. Constata-se que a legislação apresenta flexibilidade quanto à formação de professores, consolidando os cursos emergenciais, fragmentados e especiais, o que pressupõe uma formação fragilizada, além de não evidenciar a obrigatoriedade da licenciatura.  Universidade Federal de Uberlândia2018-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/4644410.14393/ER-v25n3e2018-14Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. Especial (dez. 2018); 1113-1136Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. Especial (dez. 2018); 1113-1136Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. Especial (dez. 2018); 1113-11361983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/46444/24913Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Maria Adélia daFilho, Antônio Meneses2019-12-16T17:57:18Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/46444Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2019-12-16T17:57:18Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher training policies for vocational education: one hundred years of struggles
Políticas de educación docente para la educación vocacional: cien años de lucha
Políticas de formação de professores para a Educação Profissional: cem anos de lutas
title Teacher training policies for vocational education: one hundred years of struggles
spellingShingle Teacher training policies for vocational education: one hundred years of struggles
Costa, Maria Adélia da
Políticas públicas
Formação docente
Educação profissional
Public policy
Teacher training
Professional education
Políticas públicas
Formación del profesorado
Educación vocacional
title_short Teacher training policies for vocational education: one hundred years of struggles
title_full Teacher training policies for vocational education: one hundred years of struggles
title_fullStr Teacher training policies for vocational education: one hundred years of struggles
title_full_unstemmed Teacher training policies for vocational education: one hundred years of struggles
title_sort Teacher training policies for vocational education: one hundred years of struggles
author Costa, Maria Adélia da
author_facet Costa, Maria Adélia da
Filho, Antônio Meneses
author_role author
author2 Filho, Antônio Meneses
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Maria Adélia da
Filho, Antônio Meneses
dc.subject.por.fl_str_mv Políticas públicas
Formação docente
Educação profissional
Public policy
Teacher training
Professional education
Políticas públicas
Formación del profesorado
Educación vocacional
topic Políticas públicas
Formação docente
Educação profissional
Public policy
Teacher training
Professional education
Políticas públicas
Formación del profesorado
Educación vocacional
description Part of a master's research, documental and bibliographical in nature, this article aims to apprehend and problematize the policies for the formation of teachers for Professional Education (EP), under the Brazilian legislation from 1917 to 2017. This framework temporary is justified by the creation of the Venceslau Brás Normal School of Arts and Crafts, the first to initiate a policy of teacher training for PE, and Law 13.415 / 2017, which induces "notorious knowledge" to professionals of this teaching modality. It is observed that the legislation presents flexibility regarding the trainingof teachers, consolidating the emergency, fragmented and special courses, which presupposes a weak formation, besides not evidencing the compulsory degree.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/46444
10.14393/ER-v25n3e2018-14
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/46444
identifier_str_mv 10.14393/ER-v25n3e2018-14
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/46444/24913
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. Especial (dez. 2018); 1113-1136
Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. Especial (dez. 2018); 1113-1136
Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. Especial (dez. 2018); 1113-1136
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944221873930240