Efeitos do feedback de vídeo na aprendizagem de uma habilidade motora do futebol

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Pedro Henrique
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/38649
Resumo: The aim of the present study was to investigate the effects of video feedback on the acquisition of a soccer motor skill. The sample consisted of 25 adult volunteers, of both genders (8 men and 17 women), with a mean age of 21.56 years (SD: 2.65). The motor task analyzed was the pass and aimed to kick a ball to wards a target located at a distance of 13 meters with the non-dominant foot. The study consiste do four stages called pre-test (5 attempts), acquisition phase (50 attempts), retention test (10 attempts) and transfer test (10 attempts, with the pass being performed at a distance of 18 meters). Participants were quasi-randomly as signed to a video feedback group (n = 12), which received video feedback after 50% of the acquisition phase trials; and the control group (n = 13), which did not receive video feedback after any trials. The measure used to evaluate the performance of the passes was the hit-to-target score, which ranged from 6 to 0 points. The results found revealed an increase in pass accuracy in the acquisition phase and superiority of the video feedback group in the transfer test. It is concluded that the provision of video feedback benefits the learning of the soccer pass. Such finding scan help teachers/coaches in football teaching-learning contexts.
id UFU_5bb1149447cc5314d840544e6bd43a92
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/38649
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Efeitos do feedback de vídeo na aprendizagem de uma habilidade motora do futebolFutebolSoccerAprendizagem motoraMotor learningFeedback de vídeoVideo feedbackCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICAThe aim of the present study was to investigate the effects of video feedback on the acquisition of a soccer motor skill. The sample consisted of 25 adult volunteers, of both genders (8 men and 17 women), with a mean age of 21.56 years (SD: 2.65). The motor task analyzed was the pass and aimed to kick a ball to wards a target located at a distance of 13 meters with the non-dominant foot. The study consiste do four stages called pre-test (5 attempts), acquisition phase (50 attempts), retention test (10 attempts) and transfer test (10 attempts, with the pass being performed at a distance of 18 meters). Participants were quasi-randomly as signed to a video feedback group (n = 12), which received video feedback after 50% of the acquisition phase trials; and the control group (n = 13), which did not receive video feedback after any trials. The measure used to evaluate the performance of the passes was the hit-to-target score, which ranged from 6 to 0 points. The results found revealed an increase in pass accuracy in the acquisition phase and superiority of the video feedback group in the transfer test. It is concluded that the provision of video feedback benefits the learning of the soccer pass. Such finding scan help teachers/coaches in football teaching-learning contexts.Pesquisa sem auxílio de agências de fomentoTrabalho de Conclusão de Curso (Graduação)O objetivo do presente estudo foi investigar os efeitos do fornecimento de feedback de vídeo na aquisição de uma habilidade motora do futebol. A amostra foi composta por 25 adultos voluntários, de ambos os sexos (8 homens e 17 mulheres), com idade média de 21,56 anos (DP: 2,65). A tarefa motora analisada foi o passe e tinha como meta chutar uma bola em direção a um alvo localizado a uma distância de 13 metros com o pé não dominante. O estudo foi composto de quatro etapas denominadas de pré-teste (5 tentativas), fase de aquisição (50 tentativas), teste de retenção (10 tentativas) e teste de transferência (10 tentativas, com a realização do passe a uma distância de 18 metros). Os participantes foram designados quase-aleatoriamente para um o grupo de feedback de vídeo (n = 12), que recebeu o feedback de vídeo após 50% das tentativas da fase de aquisição; e o grupo controle (n = 13), que não recebeu o feedback de vídeo após nenhuma tentativa. A medida utilizada para avaliar o desempenho dos passes foi o escore de acertos ao alvo, que variava de 6 a 0 pontos. Os resultados encontrados revelaram um aumento da precisão dos passes na fase de aquisição e superioridade do grupo de feedback de vídeo no teste de transferência. Conclui-se que o fornecimento de feedback de vídeo beneficia a aprendizagem do passe do futebol. Tais achados podem auxiliar professores/ treinadores em contextos de ensino-aprendizagem do futebol.Universidade Federal de UberlândiaBrasilEducação FísicaDrews, Ricardohttp://lattes.cnpq.br/2036471977494922Crozara, Luciano Fernandeshttp://lattes.cnpq.br/9640739484170033Burkle, Bruno Feijóhttp://lattes.cnpq.br/6075105587355218Oliveira, Pedro Henrique2023-07-14T18:18:45Z2023-07-14T18:18:45Z2023-07-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfOLIVEIRA, Pedro Henrique. Efeitos do feedback de vídeo na aprendizagem de uma habilidade motora do futebol. 2023. 22 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Física) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/38649porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2023-07-15T06:16:55Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/38649Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2023-07-15T06:16:55Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Efeitos do feedback de vídeo na aprendizagem de uma habilidade motora do futebol
title Efeitos do feedback de vídeo na aprendizagem de uma habilidade motora do futebol
spellingShingle Efeitos do feedback de vídeo na aprendizagem de uma habilidade motora do futebol
Oliveira, Pedro Henrique
Futebol
Soccer
Aprendizagem motora
Motor learning
Feedback de vídeo
Video feedback
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
title_short Efeitos do feedback de vídeo na aprendizagem de uma habilidade motora do futebol
title_full Efeitos do feedback de vídeo na aprendizagem de uma habilidade motora do futebol
title_fullStr Efeitos do feedback de vídeo na aprendizagem de uma habilidade motora do futebol
title_full_unstemmed Efeitos do feedback de vídeo na aprendizagem de uma habilidade motora do futebol
title_sort Efeitos do feedback de vídeo na aprendizagem de uma habilidade motora do futebol
author Oliveira, Pedro Henrique
author_facet Oliveira, Pedro Henrique
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Drews, Ricardo
http://lattes.cnpq.br/2036471977494922
Crozara, Luciano Fernandes
http://lattes.cnpq.br/9640739484170033
Burkle, Bruno Feijó
http://lattes.cnpq.br/6075105587355218
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Pedro Henrique
dc.subject.por.fl_str_mv Futebol
Soccer
Aprendizagem motora
Motor learning
Feedback de vídeo
Video feedback
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
topic Futebol
Soccer
Aprendizagem motora
Motor learning
Feedback de vídeo
Video feedback
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
description The aim of the present study was to investigate the effects of video feedback on the acquisition of a soccer motor skill. The sample consisted of 25 adult volunteers, of both genders (8 men and 17 women), with a mean age of 21.56 years (SD: 2.65). The motor task analyzed was the pass and aimed to kick a ball to wards a target located at a distance of 13 meters with the non-dominant foot. The study consiste do four stages called pre-test (5 attempts), acquisition phase (50 attempts), retention test (10 attempts) and transfer test (10 attempts, with the pass being performed at a distance of 18 meters). Participants were quasi-randomly as signed to a video feedback group (n = 12), which received video feedback after 50% of the acquisition phase trials; and the control group (n = 13), which did not receive video feedback after any trials. The measure used to evaluate the performance of the passes was the hit-to-target score, which ranged from 6 to 0 points. The results found revealed an increase in pass accuracy in the acquisition phase and superiority of the video feedback group in the transfer test. It is concluded that the provision of video feedback benefits the learning of the soccer pass. Such finding scan help teachers/coaches in football teaching-learning contexts.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-14T18:18:45Z
2023-07-14T18:18:45Z
2023-07-13
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv OLIVEIRA, Pedro Henrique. Efeitos do feedback de vídeo na aprendizagem de uma habilidade motora do futebol. 2023. 22 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Física) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/38649
identifier_str_mv OLIVEIRA, Pedro Henrique. Efeitos do feedback de vídeo na aprendizagem de uma habilidade motora do futebol. 2023. 22 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Física) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/38649
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Educação Física
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Educação Física
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1805569609116418048