Participatory management and motivation in pedagogical spaces
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | REVES - Revista Relações Sociais |
Texto Completo: | https://periodicos.ufv.br/reves/article/view/14672 |
Resumo: | The scarcity of studies linking the practice of participatory management with motivational strategies, together with the interest in verifying how this process happens in pedagogical spaces, guided this work. The objective was to analyze the motivational strategies used by managers to obtain the participation of individuals in the management of pedagogical spaces. Qualitative research was used and, as a method of data collection, bibliographic research and semi-structured interview were used. Three respondents from the pedagogical space of an educational institution in the North Region participated in the study. It was evident that all respondents are interested in effectively participating in management processes, however, the study revealed that only the manager of the researched space participates in all these processes. It is assumed that this motivation has an effectively subjective background, revealing an internal desire of individuals. Which leads us, from Maslow's pyramid, that the motivation of the respondents can be associated with social needs and esteem needs. |
id |
UFV-8_8e6f5329d98317b2b4cc822ea4041a62 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufv.br:article/14672 |
network_acronym_str |
UFV-8 |
network_name_str |
REVES - Revista Relações Sociais |
repository_id_str |
|
spelling |
Participatory management and motivation in pedagogical spaces Gestión participativa y motivación en espacios pedagógicosGestão participativa e motivação em espaços pedagógicosParticipaçãoGestãoEspaços pedagogicosMotivaçãoParticipation. Management. Pedagogical Spaces. Motivation.The scarcity of studies linking the practice of participatory management with motivational strategies, together with the interest in verifying how this process happens in pedagogical spaces, guided this work. The objective was to analyze the motivational strategies used by managers to obtain the participation of individuals in the management of pedagogical spaces. Qualitative research was used and, as a method of data collection, bibliographic research and semi-structured interview were used. Three respondents from the pedagogical space of an educational institution in the North Region participated in the study. It was evident that all respondents are interested in effectively participating in management processes, however, the study revealed that only the manager of the researched space participates in all these processes. It is assumed that this motivation has an effectively subjective background, revealing an internal desire of individuals. Which leads us, from Maslow's pyramid, that the motivation of the respondents can be associated with social needs and esteem needs.La escasez de estudios que vinculen la práctica de la gestión participativa con las estrategias motivacionales, junto con el interés por verificar cómo ocurre ese proceso en los espacios pedagógicos, orientaron este trabajo. El objetivo fue analizar las estrategias motivacionales utilizadas por los directivos para lograr la participación de los individuos en la gestión de los espacios pedagógicos. Se utilizó la investigación cualitativa y, como método de recolección de datos, se utilizó la investigación bibliográfica y la entrevista semiestructurada. Participaron del estudio tres informantes del espacio pedagógico de una institución educativa de la Región Norte. Se evidenció que todos los encuestados están interesados ??en participar efectivamente en los procesos de gestión, sin embargo, el estudio reveló que solo el gestor del espacio investigado participa en todos estos procesos. Se supone que esta motivación tiene un trasfondo efectivamente subjetivo, revelando un deseo interno de los individuos. Lo que nos lleva, desde la pirámide de Maslow, a que la motivación de los encuestados puede estar asociada a necesidades sociales y necesidades de estima. A escassez de estudos vinculando a prática da gestão participativa com estratégias motivacionais, aliada ao interesse em verificar como esse processo acontece nos espaços pedagógicos, norteou esse trabalho. O Objetivo foi analisar as estratégias motivacionais utilizadas pelos gestores para obter a participação dos indivíduos na gestão de espaços pedagógicos. Foi utilizado a pesquisa qualitativa e como método de coleta dos dados, pesquisa bibliográfica e entrevista semiestruturada. Participaram do estudo três respondentes do espaço pedagógico de uma instituição de ensino da Região Norte. Evidenciou-se que todos os respondentes têm interesse em participar efetivamente dos processos gerenciais, todavia, o estudo revelou que apenas o gestor do espaço pesquisado, participa de todos esses processos. Supõe-se que essa motivação tenha um fundo, efetivamente, subjetivo, revelando um desejo interno dos indivíduos. O que nos remete, a partir da pirâmide de Maslow, que a motivação dos indivíduos respondentes pode estar associada as necessidades sociais e necessidades de estima.Universidade Federal de Viçosa - UFV2022-09-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufv.br/reves/article/view/1467210.18540/revesvl5iss4pp14672-01eREVES - Revista Relações Sociais; Vol. 5 No. 4 (2022); 14672-01eREVES - Revista Relações Sociais; Vol. 5 Núm. 4 (2022); 14672-01eREVES - Revista Relações Sociais; v. 5 n. 4 (2022); 14672-01e2595-4490reponame:REVES - Revista Relações Sociaisinstname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)instacron:UFVporhttps://periodicos.ufv.br/reves/article/view/14672/7470Copyright (c) 2022 REVES - Revista Relações Sociaishttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Andrade, Josefa Aparecida Pereira deOliveira, Erinaldo SilvaNascimento-e-Silva, Daniel2023-01-16T14:18:28Zoai:ojs.periodicos.ufv.br:article/14672Revistahttps://periodicos.ufv.br/reves/PUBhttps://periodicos.ufv.br/reves/oaireves.journal@ufv.br||2595-44902595-4490opendoar:2023-01-16T14:18:28REVES - Revista Relações Sociais - Universidade Federal de Viçosa (UFV)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Participatory management and motivation in pedagogical spaces Gestión participativa y motivación en espacios pedagógicos Gestão participativa e motivação em espaços pedagógicos |
title |
Participatory management and motivation in pedagogical spaces |
spellingShingle |
Participatory management and motivation in pedagogical spaces Andrade, Josefa Aparecida Pereira de Participação Gestão Espaços pedagogicos Motivação Participation. Management. Pedagogical Spaces. Motivation. |
title_short |
Participatory management and motivation in pedagogical spaces |
title_full |
Participatory management and motivation in pedagogical spaces |
title_fullStr |
Participatory management and motivation in pedagogical spaces |
title_full_unstemmed |
Participatory management and motivation in pedagogical spaces |
title_sort |
Participatory management and motivation in pedagogical spaces |
author |
Andrade, Josefa Aparecida Pereira de |
author_facet |
Andrade, Josefa Aparecida Pereira de Oliveira, Erinaldo Silva Nascimento-e-Silva, Daniel |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Erinaldo Silva Nascimento-e-Silva, Daniel |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Andrade, Josefa Aparecida Pereira de Oliveira, Erinaldo Silva Nascimento-e-Silva, Daniel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Participação Gestão Espaços pedagogicos Motivação Participation. Management. Pedagogical Spaces. Motivation. |
topic |
Participação Gestão Espaços pedagogicos Motivação Participation. Management. Pedagogical Spaces. Motivation. |
description |
The scarcity of studies linking the practice of participatory management with motivational strategies, together with the interest in verifying how this process happens in pedagogical spaces, guided this work. The objective was to analyze the motivational strategies used by managers to obtain the participation of individuals in the management of pedagogical spaces. Qualitative research was used and, as a method of data collection, bibliographic research and semi-structured interview were used. Three respondents from the pedagogical space of an educational institution in the North Region participated in the study. It was evident that all respondents are interested in effectively participating in management processes, however, the study revealed that only the manager of the researched space participates in all these processes. It is assumed that this motivation has an effectively subjective background, revealing an internal desire of individuals. Which leads us, from Maslow's pyramid, that the motivation of the respondents can be associated with social needs and esteem needs. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufv.br/reves/article/view/14672 10.18540/revesvl5iss4pp14672-01e |
url |
https://periodicos.ufv.br/reves/article/view/14672 |
identifier_str_mv |
10.18540/revesvl5iss4pp14672-01e |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufv.br/reves/article/view/14672/7470 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 REVES - Revista Relações Sociais https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 REVES - Revista Relações Sociais https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Viçosa - UFV |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Viçosa - UFV |
dc.source.none.fl_str_mv |
REVES - Revista Relações Sociais; Vol. 5 No. 4 (2022); 14672-01e REVES - Revista Relações Sociais; Vol. 5 Núm. 4 (2022); 14672-01e REVES - Revista Relações Sociais; v. 5 n. 4 (2022); 14672-01e 2595-4490 reponame:REVES - Revista Relações Sociais instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV) instacron:UFV |
instname_str |
Universidade Federal de Viçosa (UFV) |
instacron_str |
UFV |
institution |
UFV |
reponame_str |
REVES - Revista Relações Sociais |
collection |
REVES - Revista Relações Sociais |
repository.name.fl_str_mv |
REVES - Revista Relações Sociais - Universidade Federal de Viçosa (UFV) |
repository.mail.fl_str_mv |
reves.journal@ufv.br|| |
_version_ |
1797053514583638016 |