Participatory management and motivation in pedagogical spaces

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrade, Josefa Aparecida Pereira de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Oliveira, Erinaldo Silva, Nascimento-e-Silva, Daniel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: REVES - Revista Relações Sociais
Texto Completo: https://periodicos.ufv.br/reves/article/view/14672
Resumo: The scarcity of studies linking the practice of participatory management with motivational strategies, together with the interest in verifying how this process happens in pedagogical spaces, guided this work. The objective was to analyze the motivational strategies used by managers to obtain the participation of individuals in the management of pedagogical spaces. Qualitative research was used and, as a method of data collection, bibliographic research and semi-structured interview were used. Three respondents from the pedagogical space of an educational institution in the North Region participated in the study. It was evident that all respondents are interested in effectively participating in management processes, however, the study revealed that only the manager of the researched space participates in all these processes. It is assumed that this motivation has an effectively subjective background, revealing an internal desire of individuals. Which leads us, from Maslow's pyramid, that the motivation of the respondents can be associated with social needs and esteem needs.
id UFV-8_8e6f5329d98317b2b4cc822ea4041a62
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufv.br:article/14672
network_acronym_str UFV-8
network_name_str REVES - Revista Relações Sociais
repository_id_str
spelling Participatory management and motivation in pedagogical spaces Gestión participativa y motivación en espacios pedagógicosGestão participativa e motivação em espaços pedagógicosParticipaçãoGestãoEspaços pedagogicosMotivaçãoParticipation. Management. Pedagogical Spaces. Motivation.The scarcity of studies linking the practice of participatory management with motivational strategies, together with the interest in verifying how this process happens in pedagogical spaces, guided this work. The objective was to analyze the motivational strategies used by managers to obtain the participation of individuals in the management of pedagogical spaces. Qualitative research was used and, as a method of data collection, bibliographic research and semi-structured interview were used. Three respondents from the pedagogical space of an educational institution in the North Region participated in the study. It was evident that all respondents are interested in effectively participating in management processes, however, the study revealed that only the manager of the researched space participates in all these processes. It is assumed that this motivation has an effectively subjective background, revealing an internal desire of individuals. Which leads us, from Maslow's pyramid, that the motivation of the respondents can be associated with social needs and esteem needs.La escasez de estudios que vinculen la práctica de la gestión participativa con las estrategias motivacionales, junto con el interés por verificar cómo ocurre ese proceso en los espacios pedagógicos, orientaron este trabajo. El objetivo fue analizar las estrategias motivacionales utilizadas por los directivos para lograr la participación de los individuos en la gestión de los espacios pedagógicos. Se utilizó la investigación cualitativa y, como método de recolección de datos, se utilizó la investigación bibliográfica y la entrevista semiestructurada. Participaron del estudio tres informantes del espacio pedagógico de una institución educativa de la Región Norte. Se evidenció que todos los encuestados están interesados ??en participar efectivamente en los procesos de gestión, sin embargo, el estudio reveló que solo el gestor del espacio investigado participa en todos estos procesos. Se supone que esta motivación tiene un trasfondo efectivamente subjetivo, revelando un deseo interno de los individuos. Lo que nos lleva, desde la pirámide de Maslow, a que la motivación de los encuestados puede estar asociada a necesidades sociales y necesidades de estima.  A escassez de estudos vinculando a prática da gestão participativa com estratégias motivacionais, aliada ao interesse em verificar como esse processo acontece nos espaços pedagógicos, norteou esse trabalho. O Objetivo foi analisar as estratégias motivacionais utilizadas pelos gestores para obter a participação dos indivíduos na gestão de espaços pedagógicos. Foi utilizado a pesquisa qualitativa e como método de coleta dos dados, pesquisa bibliográfica e entrevista semiestruturada. Participaram do estudo três respondentes do espaço pedagógico de uma instituição de ensino da Região Norte. Evidenciou-se que todos os respondentes têm interesse em participar efetivamente dos processos gerenciais, todavia, o estudo revelou que apenas o gestor do espaço pesquisado, participa de todos esses processos. Supõe-se que essa motivação tenha um fundo, efetivamente, subjetivo, revelando um desejo interno dos indivíduos. O que nos remete, a partir da pirâmide de Maslow, que a motivação dos indivíduos respondentes pode estar associada as necessidades sociais e necessidades de estima.Universidade Federal de Viçosa - UFV2022-09-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufv.br/reves/article/view/1467210.18540/revesvl5iss4pp14672-01eREVES - Revista Relações Sociais; Vol. 5 No. 4 (2022); 14672-01eREVES - Revista Relações Sociais; Vol. 5 Núm. 4 (2022); 14672-01eREVES - Revista Relações Sociais; v. 5 n. 4 (2022); 14672-01e2595-4490reponame:REVES - Revista Relações Sociaisinstname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)instacron:UFVporhttps://periodicos.ufv.br/reves/article/view/14672/7470Copyright (c) 2022 REVES - Revista Relações Sociaishttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Andrade, Josefa Aparecida Pereira deOliveira, Erinaldo SilvaNascimento-e-Silva, Daniel2023-01-16T14:18:28Zoai:ojs.periodicos.ufv.br:article/14672Revistahttps://periodicos.ufv.br/reves/PUBhttps://periodicos.ufv.br/reves/oaireves.journal@ufv.br||2595-44902595-4490opendoar:2023-01-16T14:18:28REVES - Revista Relações Sociais - Universidade Federal de Viçosa (UFV)false
dc.title.none.fl_str_mv Participatory management and motivation in pedagogical spaces
Gestión participativa y motivación en espacios pedagógicos
Gestão participativa e motivação em espaços pedagógicos
title Participatory management and motivation in pedagogical spaces
spellingShingle Participatory management and motivation in pedagogical spaces
Andrade, Josefa Aparecida Pereira de
Participação
Gestão
Espaços pedagogicos
Motivação
Participation. Management. Pedagogical Spaces. Motivation.
title_short Participatory management and motivation in pedagogical spaces
title_full Participatory management and motivation in pedagogical spaces
title_fullStr Participatory management and motivation in pedagogical spaces
title_full_unstemmed Participatory management and motivation in pedagogical spaces
title_sort Participatory management and motivation in pedagogical spaces
author Andrade, Josefa Aparecida Pereira de
author_facet Andrade, Josefa Aparecida Pereira de
Oliveira, Erinaldo Silva
Nascimento-e-Silva, Daniel
author_role author
author2 Oliveira, Erinaldo Silva
Nascimento-e-Silva, Daniel
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Andrade, Josefa Aparecida Pereira de
Oliveira, Erinaldo Silva
Nascimento-e-Silva, Daniel
dc.subject.por.fl_str_mv Participação
Gestão
Espaços pedagogicos
Motivação
Participation. Management. Pedagogical Spaces. Motivation.
topic Participação
Gestão
Espaços pedagogicos
Motivação
Participation. Management. Pedagogical Spaces. Motivation.
description The scarcity of studies linking the practice of participatory management with motivational strategies, together with the interest in verifying how this process happens in pedagogical spaces, guided this work. The objective was to analyze the motivational strategies used by managers to obtain the participation of individuals in the management of pedagogical spaces. Qualitative research was used and, as a method of data collection, bibliographic research and semi-structured interview were used. Three respondents from the pedagogical space of an educational institution in the North Region participated in the study. It was evident that all respondents are interested in effectively participating in management processes, however, the study revealed that only the manager of the researched space participates in all these processes. It is assumed that this motivation has an effectively subjective background, revealing an internal desire of individuals. Which leads us, from Maslow's pyramid, that the motivation of the respondents can be associated with social needs and esteem needs.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufv.br/reves/article/view/14672
10.18540/revesvl5iss4pp14672-01e
url https://periodicos.ufv.br/reves/article/view/14672
identifier_str_mv 10.18540/revesvl5iss4pp14672-01e
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufv.br/reves/article/view/14672/7470
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 REVES - Revista Relações Sociais
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 REVES - Revista Relações Sociais
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Viçosa - UFV
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Viçosa - UFV
dc.source.none.fl_str_mv REVES - Revista Relações Sociais; Vol. 5 No. 4 (2022); 14672-01e
REVES - Revista Relações Sociais; Vol. 5 Núm. 4 (2022); 14672-01e
REVES - Revista Relações Sociais; v. 5 n. 4 (2022); 14672-01e
2595-4490
reponame:REVES - Revista Relações Sociais
instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)
instacron:UFV
instname_str Universidade Federal de Viçosa (UFV)
instacron_str UFV
institution UFV
reponame_str REVES - Revista Relações Sociais
collection REVES - Revista Relações Sociais
repository.name.fl_str_mv REVES - Revista Relações Sociais - Universidade Federal de Viçosa (UFV)
repository.mail.fl_str_mv reves.journal@ufv.br||
_version_ 1797053514583638016