Young apprentices’ perceptions about the processes of teaching and learning

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Imhoff, Ana Maria Venâncio Gonçalves
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Grimes, Camila, Schroeder, Edson
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4099
Resumo: The present investigation refers to adolescents’ perceptions of the Young Apprentice Program (YAP), on classes considered “boring” and “cool” in a vocational school, in Florianópolis (SC). The objective was to understand and analyze the perceptions of young apprentices on the processes of teaching and learning, and the present qualitative indicators which assist in teaching activities. In collecting data, we have used the focus group with ten adolescents. For the young apprentices the “boring” class is focused on the transmission and reception of knowledge. And a “cool” class is when it is used teaching strategies such as motivation and accessible language.Keywords: Processes of teaching.
id UNB - 28_3652412487d47e59c91b2709c314d616
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4099
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Young apprentices’ perceptions about the processes of teaching and learningLas percepciones de Jóvenes Aprendices sobre los procesos de enseñanza y aprendizajePercepções de jovens aprendizes sobre os processos de ensinar e de aprenderProcessos de ensinarProcessos de aprenderRecursos didáticosEstratégia de ensinoJovem AprendizProcesos de enseñanzaProcesos de aprendizajeRecursos para la enseñanzaEnseñanza de estrategiaJoven AprendizProcesses of teachingProcesses of learningTeaching resourcesTeaching strategyYoung ApprenticeThe present investigation refers to adolescents’ perceptions of the Young Apprentice Program (YAP), on classes considered “boring” and “cool” in a vocational school, in Florianópolis (SC). The objective was to understand and analyze the perceptions of young apprentices on the processes of teaching and learning, and the present qualitative indicators which assist in teaching activities. In collecting data, we have used the focus group with ten adolescents. For the young apprentices the “boring” class is focused on the transmission and reception of knowledge. And a “cool” class is when it is used teaching strategies such as motivation and accessible language.Keywords: Processes of teaching.La presente investigación se refiere a las percepciones de los adolescentes del Programa Joven Aprendiz (PJA), en las clases consideradas como “aburridas” y “estupendas” en una escuela de formación profesional, en Florianópolis (SC). El objetivo fue conocer y analizar las percepciones de jóvenes estudiantes en los procesos de enseñanza y aprendizaje, y presentar los indicadores cualitativos que ayudan en las actividades de enseñanza. En la recopilación de datos, se utilizó el grupo focal con diez adolescentes. Los jóvenes consideran la clase “aburrida” cuando esta se centra en la transmisión y recepción de conocimientos. Y las consideran “estupenda” cuando son usadas distintas estrategias de motivación y un lenguaje accesible.A presente investigação refere-se às percepções dos adolescentes do Programa Jovem Aprendiz (PJA) sobre aulas consideradas “chatas” e “legais”, em uma escola profissionalizante, no Município de Florianópolis (SC). O objetivo foi conhecer e analisar as percepções dos jovens aprendizes sobre os processos de ensinar e aprender, e apresentar indicadores qualitativos que auxiliam na atividade docente. Na coleta de dados, utilizamos o grupo focal com dez adolescentes. Para os jovens, uma aula “chata” é focada na transmissão e recepção de conhecimento. E uma aula “legal” é aquela em que se utilizam estratégias de ensino com motivação e linguagem acessível. Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2013-05-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/409910.26512/lc.v19i38.4099Linhas Críticas; Vol. 19 No. 38 (2013): Avaliação em educação; 169-186Linhas Críticas; Vol. 19 Núm. 38 (2013): Avaliação em educação; 169-186Linhas Crí­ticas; v. 19 n. 38 (2013): Avaliação em educação; 169-1861981-04311516-489610.26512/lc.v19i38reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4099/3760Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessImhoff, Ana Maria Venâncio GonçalvesGrimes, CamilaSchroeder, Edson2022-01-14T18:33:45Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4099Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-01-14T18:33:45Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Young apprentices’ perceptions about the processes of teaching and learning
Las percepciones de Jóvenes Aprendices sobre los procesos de enseñanza y aprendizaje
Percepções de jovens aprendizes sobre os processos de ensinar e de aprender
title Young apprentices’ perceptions about the processes of teaching and learning
spellingShingle Young apprentices’ perceptions about the processes of teaching and learning
Imhoff, Ana Maria Venâncio Gonçalves
Processos de ensinar
Processos de aprender
Recursos didáticos
Estratégia de ensino
Jovem Aprendiz
Procesos de enseñanza
Procesos de aprendizaje
Recursos para la enseñanza
Enseñanza de estrategia
Joven Aprendiz
Processes of teaching
Processes of learning
Teaching resources
Teaching strategy
Young Apprentice
title_short Young apprentices’ perceptions about the processes of teaching and learning
title_full Young apprentices’ perceptions about the processes of teaching and learning
title_fullStr Young apprentices’ perceptions about the processes of teaching and learning
title_full_unstemmed Young apprentices’ perceptions about the processes of teaching and learning
title_sort Young apprentices’ perceptions about the processes of teaching and learning
author Imhoff, Ana Maria Venâncio Gonçalves
author_facet Imhoff, Ana Maria Venâncio Gonçalves
Grimes, Camila
Schroeder, Edson
author_role author
author2 Grimes, Camila
Schroeder, Edson
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Imhoff, Ana Maria Venâncio Gonçalves
Grimes, Camila
Schroeder, Edson
dc.subject.por.fl_str_mv Processos de ensinar
Processos de aprender
Recursos didáticos
Estratégia de ensino
Jovem Aprendiz
Procesos de enseñanza
Procesos de aprendizaje
Recursos para la enseñanza
Enseñanza de estrategia
Joven Aprendiz
Processes of teaching
Processes of learning
Teaching resources
Teaching strategy
Young Apprentice
topic Processos de ensinar
Processos de aprender
Recursos didáticos
Estratégia de ensino
Jovem Aprendiz
Procesos de enseñanza
Procesos de aprendizaje
Recursos para la enseñanza
Enseñanza de estrategia
Joven Aprendiz
Processes of teaching
Processes of learning
Teaching resources
Teaching strategy
Young Apprentice
description The present investigation refers to adolescents’ perceptions of the Young Apprentice Program (YAP), on classes considered “boring” and “cool” in a vocational school, in Florianópolis (SC). The objective was to understand and analyze the perceptions of young apprentices on the processes of teaching and learning, and the present qualitative indicators which assist in teaching activities. In collecting data, we have used the focus group with ten adolescents. For the young apprentices the “boring” class is focused on the transmission and reception of knowledge. And a “cool” class is when it is used teaching strategies such as motivation and accessible language.Keywords: Processes of teaching.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-05-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4099
10.26512/lc.v19i38.4099
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4099
identifier_str_mv 10.26512/lc.v19i38.4099
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4099/3760
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 19 No. 38 (2013): Avaliação em educação; 169-186
Linhas Críticas; Vol. 19 Núm. 38 (2013): Avaliação em educação; 169-186
Linhas Crí­ticas; v. 19 n. 38 (2013): Avaliação em educação; 169-186
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v19i38
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053651523469312