Young apprentices’ perceptions about the processes of teaching and learning
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4099 |
Resumo: | The present investigation refers to adolescents’ perceptions of the Young Apprentice Program (YAP), on classes considered “boring” and “cool” in a vocational school, in Florianópolis (SC). The objective was to understand and analyze the perceptions of young apprentices on the processes of teaching and learning, and the present qualitative indicators which assist in teaching activities. In collecting data, we have used the focus group with ten adolescents. For the young apprentices the “boring” class is focused on the transmission and reception of knowledge. And a “cool” class is when it is used teaching strategies such as motivation and accessible language.Keywords: Processes of teaching. |
id |
UNB - 28_3652412487d47e59c91b2709c314d616 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4099 |
network_acronym_str |
UNB - 28 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Young apprentices’ perceptions about the processes of teaching and learningLas percepciones de Jóvenes Aprendices sobre los procesos de enseñanza y aprendizajePercepções de jovens aprendizes sobre os processos de ensinar e de aprenderProcessos de ensinarProcessos de aprenderRecursos didáticosEstratégia de ensinoJovem AprendizProcesos de enseñanzaProcesos de aprendizajeRecursos para la enseñanzaEnseñanza de estrategiaJoven AprendizProcesses of teachingProcesses of learningTeaching resourcesTeaching strategyYoung ApprenticeThe present investigation refers to adolescents’ perceptions of the Young Apprentice Program (YAP), on classes considered “boring” and “cool” in a vocational school, in Florianópolis (SC). The objective was to understand and analyze the perceptions of young apprentices on the processes of teaching and learning, and the present qualitative indicators which assist in teaching activities. In collecting data, we have used the focus group with ten adolescents. For the young apprentices the “boring” class is focused on the transmission and reception of knowledge. And a “cool” class is when it is used teaching strategies such as motivation and accessible language.Keywords: Processes of teaching.La presente investigación se refiere a las percepciones de los adolescentes del Programa Joven Aprendiz (PJA), en las clases consideradas como “aburridas” y “estupendas” en una escuela de formación profesional, en Florianópolis (SC). El objetivo fue conocer y analizar las percepciones de jóvenes estudiantes en los procesos de enseñanza y aprendizaje, y presentar los indicadores cualitativos que ayudan en las actividades de enseñanza. En la recopilación de datos, se utilizó el grupo focal con diez adolescentes. Los jóvenes consideran la clase “aburrida” cuando esta se centra en la transmisión y recepción de conocimientos. Y las consideran “estupenda” cuando son usadas distintas estrategias de motivación y un lenguaje accesible.A presente investigação refere-se às percepções dos adolescentes do Programa Jovem Aprendiz (PJA) sobre aulas consideradas “chatas” e “legais”, em uma escola profissionalizante, no Município de Florianópolis (SC). O objetivo foi conhecer e analisar as percepções dos jovens aprendizes sobre os processos de ensinar e aprender, e apresentar indicadores qualitativos que auxiliam na atividade docente. Na coleta de dados, utilizamos o grupo focal com dez adolescentes. Para os jovens, uma aula “chata” é focada na transmissão e recepção de conhecimento. E uma aula “legal” é aquela em que se utilizam estratégias de ensino com motivação e linguagem acessível. Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2013-05-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/409910.26512/lc.v19i38.4099Linhas Críticas; Vol. 19 No. 38 (2013): Avaliação em educação; 169-186Linhas Críticas; Vol. 19 Núm. 38 (2013): Avaliação em educação; 169-186Linhas Críticas; v. 19 n. 38 (2013): Avaliação em educação; 169-1861981-04311516-489610.26512/lc.v19i38reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4099/3760Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessImhoff, Ana Maria Venâncio GonçalvesGrimes, CamilaSchroeder, Edson2022-01-14T18:33:45Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4099Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-01-14T18:33:45Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Young apprentices’ perceptions about the processes of teaching and learning Las percepciones de Jóvenes Aprendices sobre los procesos de enseñanza y aprendizaje Percepções de jovens aprendizes sobre os processos de ensinar e de aprender |
title |
Young apprentices’ perceptions about the processes of teaching and learning |
spellingShingle |
Young apprentices’ perceptions about the processes of teaching and learning Imhoff, Ana Maria Venâncio Gonçalves Processos de ensinar Processos de aprender Recursos didáticos Estratégia de ensino Jovem Aprendiz Procesos de enseñanza Procesos de aprendizaje Recursos para la enseñanza Enseñanza de estrategia Joven Aprendiz Processes of teaching Processes of learning Teaching resources Teaching strategy Young Apprentice |
title_short |
Young apprentices’ perceptions about the processes of teaching and learning |
title_full |
Young apprentices’ perceptions about the processes of teaching and learning |
title_fullStr |
Young apprentices’ perceptions about the processes of teaching and learning |
title_full_unstemmed |
Young apprentices’ perceptions about the processes of teaching and learning |
title_sort |
Young apprentices’ perceptions about the processes of teaching and learning |
author |
Imhoff, Ana Maria Venâncio Gonçalves |
author_facet |
Imhoff, Ana Maria Venâncio Gonçalves Grimes, Camila Schroeder, Edson |
author_role |
author |
author2 |
Grimes, Camila Schroeder, Edson |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Imhoff, Ana Maria Venâncio Gonçalves Grimes, Camila Schroeder, Edson |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Processos de ensinar Processos de aprender Recursos didáticos Estratégia de ensino Jovem Aprendiz Procesos de enseñanza Procesos de aprendizaje Recursos para la enseñanza Enseñanza de estrategia Joven Aprendiz Processes of teaching Processes of learning Teaching resources Teaching strategy Young Apprentice |
topic |
Processos de ensinar Processos de aprender Recursos didáticos Estratégia de ensino Jovem Aprendiz Procesos de enseñanza Procesos de aprendizaje Recursos para la enseñanza Enseñanza de estrategia Joven Aprendiz Processes of teaching Processes of learning Teaching resources Teaching strategy Young Apprentice |
description |
The present investigation refers to adolescents’ perceptions of the Young Apprentice Program (YAP), on classes considered “boring” and “cool” in a vocational school, in Florianópolis (SC). The objective was to understand and analyze the perceptions of young apprentices on the processes of teaching and learning, and the present qualitative indicators which assist in teaching activities. In collecting data, we have used the focus group with ten adolescents. For the young apprentices the “boring” class is focused on the transmission and reception of knowledge. And a “cool” class is when it is used teaching strategies such as motivation and accessible language.Keywords: Processes of teaching. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-05-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4099 10.26512/lc.v19i38.4099 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4099 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v19i38.4099 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4099/3760 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 19 No. 38 (2013): Avaliação em educação; 169-186 Linhas Críticas; Vol. 19 Núm. 38 (2013): Avaliação em educação; 169-186 Linhas Críticas; v. 19 n. 38 (2013): Avaliação em educação; 169-186 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v19i38 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br|| |
_version_ |
1797053651523469312 |