The university: a privileged space for the training of physical education teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ventura, Paulo Roberto Veloso
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3682
Resumo: This article collects works accumulated by the author in the first decade of the 21st century, a time dedicated especially to studies about professional training in Physical Education. It deals with the university entrance process and the relationship between the people involved in that institution with the professional training process. In the pedagogical practice inherent to this relationship, it makes considerations about the inseparable aspects that permeate the process of teaching and learning, questions the way knowledge is treated in undergraduate courses and the consequences of such treatment in professional activities. It defends a single, general teacher training, centered on educating human beings.
id UNB - 28_d523ef5668be2be8f79afd8b597f7641
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3682
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling The university: a privileged space for the training of physical education teachersUniversidad: espacio privilegiado parala formación de profesores de educación físicaUniversidade: espaço privilegiado para a formação de professores de Educação FísicaUniversidadeFormação profissionalEducação físicaLicenciatura ampliadaUniversidadFormación de profesoresEducación físicaLicenciatura ampliadaUniversityProfessional trainingPhysical educationWide-scoped teacher trainingThis article collects works accumulated by the author in the first decade of the 21st century, a time dedicated especially to studies about professional training in Physical Education. It deals with the university entrance process and the relationship between the people involved in that institution with the professional training process. In the pedagogical practice inherent to this relationship, it makes considerations about the inseparable aspects that permeate the process of teaching and learning, questions the way knowledge is treated in undergraduate courses and the consequences of such treatment in professional activities. It defends a single, general teacher training, centered on educating human beings.Este trabajo reúne una acumulación de trabajos del autor en la primera década de este siglo, especialmente el tiempo dedicado a los estudios sobre la formación profesional en Educación Física. Describe el proceso de ingreso a la universidad y la relación de los actores de esta institución con el proceso de formación. En la práctica pedagógica inherente a esa relación, realiza consideraciones sobre la unidad que, del proceso de enseñar y aprender, cuestiona el tratamiento del conocimiento que ocurre en los cursos de graduación y las consecuencias que esta realidad provoca en los espacios de intervención profesional del área. Apoya la formación única y general para la licenciatura ampliada centralizada en el desarrollo humano.O presente artigo reúne acúmulos deste autor na primeira década do século XXI, tempo dedicado especialmente aos estudos sobre a formação profissional em Educação Física. Aborda o processo de entrada na universidade e a relação dos atores desta instituição com o processo de formação profissional. Na prática pedagógica inerente a esta relação, tece considerações sobre as indissociabilidades que permeiam o processo do ensinar e aprender e questiona o trato com o conhecimento que ocorre nos cursos de graduação e as consequências que esta realidade provoca nos espaços de intervenção profissional da área. Defende a formação única e generalista, pela licenciatura ampliada, com centralidade na formação humana.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2011-07-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/368210.26512/lc.v17i32.3682Linhas Críticas; Vol. 17 No. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 77-96Linhas Críticas; Vol. 17 Núm. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 77-96Linhas Crí­ticas; v. 17 n. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 77-961981-04311516-489610.26512/lc.v17i32reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3682/3360Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVentura, Paulo Roberto Veloso2022-08-10T14:31:42Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3682Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-08-10T14:31:42Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv The university: a privileged space for the training of physical education teachers
Universidad: espacio privilegiado parala formación de profesores de educación física
Universidade: espaço privilegiado para a formação de professores de Educação Física
title The university: a privileged space for the training of physical education teachers
spellingShingle The university: a privileged space for the training of physical education teachers
Ventura, Paulo Roberto Veloso
Universidade
Formação profissional
Educação física
Licenciatura ampliada
Universidad
Formación de profesores
Educación física
Licenciatura ampliada
University
Professional training
Physical education
Wide-scoped teacher training
title_short The university: a privileged space for the training of physical education teachers
title_full The university: a privileged space for the training of physical education teachers
title_fullStr The university: a privileged space for the training of physical education teachers
title_full_unstemmed The university: a privileged space for the training of physical education teachers
title_sort The university: a privileged space for the training of physical education teachers
author Ventura, Paulo Roberto Veloso
author_facet Ventura, Paulo Roberto Veloso
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ventura, Paulo Roberto Veloso
dc.subject.por.fl_str_mv Universidade
Formação profissional
Educação física
Licenciatura ampliada
Universidad
Formación de profesores
Educación física
Licenciatura ampliada
University
Professional training
Physical education
Wide-scoped teacher training
topic Universidade
Formação profissional
Educação física
Licenciatura ampliada
Universidad
Formación de profesores
Educación física
Licenciatura ampliada
University
Professional training
Physical education
Wide-scoped teacher training
description This article collects works accumulated by the author in the first decade of the 21st century, a time dedicated especially to studies about professional training in Physical Education. It deals with the university entrance process and the relationship between the people involved in that institution with the professional training process. In the pedagogical practice inherent to this relationship, it makes considerations about the inseparable aspects that permeate the process of teaching and learning, questions the way knowledge is treated in undergraduate courses and the consequences of such treatment in professional activities. It defends a single, general teacher training, centered on educating human beings.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-07-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3682
10.26512/lc.v17i32.3682
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3682
identifier_str_mv 10.26512/lc.v17i32.3682
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3682/3360
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 17 No. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 77-96
Linhas Críticas; Vol. 17 Núm. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 77-96
Linhas Crí­ticas; v. 17 n. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 77-96
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v17i32
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053650907955200