Children’s Social Participation in crisis scenarios: a conversation with Maria Letícia Nascimento (interview)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Voltarelli, Monique Aparecida
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Gomes, Lisandra Ogg
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/33253
Resumo: Maria Letícia Barros Pedroso is a livre-docente professor at the School of Education of University of São Paulo (USP) in which she graduated in Pedagogy and did her Master and Doctorate degrees in education. In 2014 she concluded her post-doctorate in the field of Sociology of Childhood at the University of Sussex, UK. Since 2010, she coordinates the Group of Studies and Research on Sociology of Childhood and Early Childhood Education (GEPSI), associated to USP. In this interview, on July 2020, we talked about children’s social participation in a scenario of crisis, thinking about challenges, tensions, and impacts to children and to the childhood field.
id UNB - 28_e5667898b753074cc77feb530eba5f6f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/33253
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Children’s Social Participation in crisis scenarios: a conversation with Maria Letícia Nascimento (interview)La participación social de los niños y niñas delante escenarios de crisis: una conversación con Maria Letícia Nascimento (entrevista)Participação social das crianças diante de cenários de crise: uma conversa com Maria Letícia Nascimento (entrevista)InfânciaParticipação social das criançasProtagonismo infantilCenários de criseInfanciaParticipación social de los niños y niñasProtagonismo infantilEscenarios de crisisChildhoodChildren’s social participationChild protagonismCrisis scenarioMaria Letícia Barros Pedroso is a livre-docente professor at the School of Education of University of São Paulo (USP) in which she graduated in Pedagogy and did her Master and Doctorate degrees in education. In 2014 she concluded her post-doctorate in the field of Sociology of Childhood at the University of Sussex, UK. Since 2010, she coordinates the Group of Studies and Research on Sociology of Childhood and Early Childhood Education (GEPSI), associated to USP. In this interview, on July 2020, we talked about children’s social participation in a scenario of crisis, thinking about challenges, tensions, and impacts to children and to the childhood field.Maria Letícia Barros Pedroso Nascimento es profesora libre docente en la Facultad de Educación de la Universidad de São Paulo (USP), donde se graduó en pedagogía y realizó maestría y doctorado en educación. En 2014 finalizó su posdoctorado en el campo de la sociología de la infancia en la Universidad de Sussex, Reino Unido. Desde 2010 coordina el Grupo de Estudios e Investigaciones en Sociología de la Infancia y Educación Infantil (GEPSI), vinculado a la USP. En esta entrevista, realizada en julio de 2020, abarcamos la participación social de los niños y niñas delante escenarios de crisis, reflexionando sobre los desafíos, tensiones e impactos para los niños y niñas y el campo de la infancia.Maria Letícia Barros Pedroso Nascimento é professora livre docente da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (USP), pela qual se graduou em pedagogia e fez mestrado e doutorado em educação. Em 2014 concluiu seu pós-doutorado no campo da sociologia da infância na University of Sussex, UK. Desde 2010 coordena o Grupo de Estudos e Pesquisa em Sociologia da Infância e Educação Infantil (GEPSI), vinculado à USP. Nesta entrevista, ocorrida em julho de 2020, tratamos da participação social das crianças diante deste cenário de crise, refletindo sobre os desafios, as tensões e os impactos para as crianças e o campo da infância.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2020-09-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3325310.26512/lc.v26.2020.33253Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e33253Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (ene-dic); e33253Linhas Crí­ticas; v. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e332531981-04311516-489610.26512/lc.v26i0reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/33253/27532https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/33253/32482Copyright (c) 2020 Monique Aparecida Voltarelli, Lisandra Ogg Gomeshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVoltarelli, Monique AparecidaGomes, Lisandra Ogg 2022-02-09T11:04:21Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/33253Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-02-09T11:04:21Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Children’s Social Participation in crisis scenarios: a conversation with Maria Letícia Nascimento (interview)
La participación social de los niños y niñas delante escenarios de crisis: una conversación con Maria Letícia Nascimento (entrevista)
Participação social das crianças diante de cenários de crise: uma conversa com Maria Letícia Nascimento (entrevista)
title Children’s Social Participation in crisis scenarios: a conversation with Maria Letícia Nascimento (interview)
spellingShingle Children’s Social Participation in crisis scenarios: a conversation with Maria Letícia Nascimento (interview)
Voltarelli, Monique Aparecida
Infância
Participação social das crianças
Protagonismo infantil
Cenários de crise
Infancia
Participación social de los niños y niñas
Protagonismo infantil
Escenarios de crisis
Childhood
Children’s social participation
Child protagonism
Crisis scenario
title_short Children’s Social Participation in crisis scenarios: a conversation with Maria Letícia Nascimento (interview)
title_full Children’s Social Participation in crisis scenarios: a conversation with Maria Letícia Nascimento (interview)
title_fullStr Children’s Social Participation in crisis scenarios: a conversation with Maria Letícia Nascimento (interview)
title_full_unstemmed Children’s Social Participation in crisis scenarios: a conversation with Maria Letícia Nascimento (interview)
title_sort Children’s Social Participation in crisis scenarios: a conversation with Maria Letícia Nascimento (interview)
author Voltarelli, Monique Aparecida
author_facet Voltarelli, Monique Aparecida
Gomes, Lisandra Ogg
author_role author
author2 Gomes, Lisandra Ogg
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Voltarelli, Monique Aparecida
Gomes, Lisandra Ogg
dc.subject.por.fl_str_mv Infância
Participação social das crianças
Protagonismo infantil
Cenários de crise
Infancia
Participación social de los niños y niñas
Protagonismo infantil
Escenarios de crisis
Childhood
Children’s social participation
Child protagonism
Crisis scenario
topic Infância
Participação social das crianças
Protagonismo infantil
Cenários de crise
Infancia
Participación social de los niños y niñas
Protagonismo infantil
Escenarios de crisis
Childhood
Children’s social participation
Child protagonism
Crisis scenario
description Maria Letícia Barros Pedroso is a livre-docente professor at the School of Education of University of São Paulo (USP) in which she graduated in Pedagogy and did her Master and Doctorate degrees in education. In 2014 she concluded her post-doctorate in the field of Sociology of Childhood at the University of Sussex, UK. Since 2010, she coordinates the Group of Studies and Research on Sociology of Childhood and Early Childhood Education (GEPSI), associated to USP. In this interview, on July 2020, we talked about children’s social participation in a scenario of crisis, thinking about challenges, tensions, and impacts to children and to the childhood field.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/33253
10.26512/lc.v26.2020.33253
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/33253
identifier_str_mv 10.26512/lc.v26.2020.33253
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/33253/27532
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/33253/32482
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Monique Aparecida Voltarelli, Lisandra Ogg Gomes
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Monique Aparecida Voltarelli, Lisandra Ogg Gomes
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e33253
Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (ene-dic); e33253
Linhas Crí­ticas; v. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e33253
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v26i0
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053653476966400