The revaluation of Freirian pedagogy 100 years after his birth: a critical, democratic and transformative education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Herrero Rico, Sofia
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Insurgência
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/article/view/41771
Resumo: This article proposes to revalue the educational proposals that emanate from Paulo Freire's pedagogy one hundred years after his birth. It emphasizes that his legacy lives on and many of his ideas, theoretical-practical reflections and educational experiences can still be considered of current actuality, even they are important challenges for the socio-educational system of the 21st century. Freire cradled a popular, critical, democratic and transformative education as an alternative to the education of his time that he called “banking education.” This education reproduce different types of violence, direct, structural and cultural, unequal and power relations and exclude the most vulnerable groups. His proposal empowers people who are educated to be agents of positive social transformation.
id UNB-14_f2002990a84701cb34e314e0ac3afad7
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/41771
network_acronym_str UNB-14
network_name_str Insurgência
repository_id_str
spelling The revaluation of Freirian pedagogy 100 years after his birth: a critical, democratic and transformative educationLa revalorización de la pedagogía freiriana 100 años después de su nacimiento: una educación crítica, democrática y transformadoraA revalorização da pedagogia freiriana 100 anos após seu nascimento: uma educação crítica, democrática e transformadoraEducação críticaindignaçãoconscientizaçãoempoderamentotransformaçãoEducación críticaindignaciónconcienciaciónempoderamientotransformaciónCritical EducationIndignationAwarenessEmpowermentTransformationThis article proposes to revalue the educational proposals that emanate from Paulo Freire's pedagogy one hundred years after his birth. It emphasizes that his legacy lives on and many of his ideas, theoretical-practical reflections and educational experiences can still be considered of current actuality, even they are important challenges for the socio-educational system of the 21st century. Freire cradled a popular, critical, democratic and transformative education as an alternative to the education of his time that he called “banking education.” This education reproduce different types of violence, direct, structural and cultural, unequal and power relations and exclude the most vulnerable groups. His proposal empowers people who are educated to be agents of positive social transformation.Este artículo propone revalorizar las propuestas educativas que emanan de la pedagogía de Paulo Freire cien años después de su nacimiento. Subraya que su legado continúa vivo y muchas de sus ideas, reflexiones teórico-prácticas y experiencias educativas siguen siendo de gran actualidad, incluso se presentan como un desafío para el sistema socio-educativo del S.XXI. Freire acunó una educación popular, crítica, democrática y transformadora, alternativa a la educación de su tiempo que él mismo llamó «educación bancaria». Esta educación reproduce distintos tipos de violencia, directa, estructural y cultural, relaciones desigualitarias y de poder y excluye a los colectivos más vulnerables. Su propuesta empodera a las personas que se educan para ser agentes de transformación social positiva.Este artigo se propõe a reavaliar as propostas educacionais que emanam da pedagogia de Paulo Freire cem anos após seu nascimento. Ele ressalta que seu legado continua vivo e muitas de suas ideias, reflexões teórico-práticas e experiências educacionais permanecem plenamente atuais, mesmo se apresentando como um desafio para o sistema socioeducativo do século XXI. Freire acalentou uma educação popular, crítica, democrática e transformadora, uma alternativa à educação de sua época que, ele mesmo chamou de “educação bancária”. Essa educação reproduziu diferentes tipos de violência, direta, estrutural e cultural, relações desiguais e de poder e excluiu os grupos mais vulneráveis. Sua proposta capacita pessoas que são educadas para serem agentes de transformação social positiva.Instituto de Pesquisa, Direitos e Movimentos Sociais - IPDMS2022-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer-reviwed articleArtículo revisado por paresArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/article/view/4177110.26512/revistainsurgncia.v8i1.41771InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais [InSURgence: rights and social movements journal]; Vol. 8 No. 1 (2022): Dossiê: "Paulo Freire, 100 anos – vida e pensamento que alimentam as lutas sociais e a defesa da justiça"; 55-76InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais [InSURgência: revista de derechos y movimientos sociales]; Vol. 8 Núm. 1 (2022): Dossier "Paulo Freire, 100 años - vida y pensamientos que alimentan las luchas sociales y la defensa de la justicia"; 55-76InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais; v. 8 n. 1 (2022): Dossiê: "Paulo Freire, 100 anos – vida e pensamento que alimentam as lutas sociais e a defesa da justiça"; 55-762447-668410.26512/revistainsurgncia.v8i1reponame:Insurgênciainstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBspahttps://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/article/view/41771/32504Copyright (c) 2022 InSURgência: revista de direitos e movimentos sociaishttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHerrero Rico, Sofia 2022-05-13T13:01:36Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/41771Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/insurgenciaPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/oaiabc.alexandre@gmail.com2447-66842447-6684opendoar:2022-05-13T13:01:36Insurgência - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv The revaluation of Freirian pedagogy 100 years after his birth: a critical, democratic and transformative education
La revalorización de la pedagogía freiriana 100 años después de su nacimiento: una educación crítica, democrática y transformadora
A revalorização da pedagogia freiriana 100 anos após seu nascimento: uma educação crítica, democrática e transformadora
title The revaluation of Freirian pedagogy 100 years after his birth: a critical, democratic and transformative education
spellingShingle The revaluation of Freirian pedagogy 100 years after his birth: a critical, democratic and transformative education
Herrero Rico, Sofia
Educação crítica
indignação
conscientização
empoderamento
transformação
Educación crítica
indignación
concienciación
empoderamiento
transformación
Critical Education
Indignation
Awareness
Empowerment
Transformation
title_short The revaluation of Freirian pedagogy 100 years after his birth: a critical, democratic and transformative education
title_full The revaluation of Freirian pedagogy 100 years after his birth: a critical, democratic and transformative education
title_fullStr The revaluation of Freirian pedagogy 100 years after his birth: a critical, democratic and transformative education
title_full_unstemmed The revaluation of Freirian pedagogy 100 years after his birth: a critical, democratic and transformative education
title_sort The revaluation of Freirian pedagogy 100 years after his birth: a critical, democratic and transformative education
author Herrero Rico, Sofia
author_facet Herrero Rico, Sofia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Herrero Rico, Sofia
dc.subject.por.fl_str_mv Educação crítica
indignação
conscientização
empoderamento
transformação
Educación crítica
indignación
concienciación
empoderamiento
transformación
Critical Education
Indignation
Awareness
Empowerment
Transformation
topic Educação crítica
indignação
conscientização
empoderamento
transformação
Educación crítica
indignación
concienciación
empoderamiento
transformación
Critical Education
Indignation
Awareness
Empowerment
Transformation
description This article proposes to revalue the educational proposals that emanate from Paulo Freire's pedagogy one hundred years after his birth. It emphasizes that his legacy lives on and many of his ideas, theoretical-practical reflections and educational experiences can still be considered of current actuality, even they are important challenges for the socio-educational system of the 21st century. Freire cradled a popular, critical, democratic and transformative education as an alternative to the education of his time that he called “banking education.” This education reproduce different types of violence, direct, structural and cultural, unequal and power relations and exclude the most vulnerable groups. His proposal empowers people who are educated to be agents of positive social transformation.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviwed article
Artículo revisado por pares
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/article/view/41771
10.26512/revistainsurgncia.v8i1.41771
url https://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/article/view/41771
identifier_str_mv 10.26512/revistainsurgncia.v8i1.41771
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/article/view/41771/32504
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Pesquisa, Direitos e Movimentos Sociais - IPDMS
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Pesquisa, Direitos e Movimentos Sociais - IPDMS
dc.source.none.fl_str_mv InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais [InSURgence: rights and social movements journal]; Vol. 8 No. 1 (2022): Dossiê: "Paulo Freire, 100 anos – vida e pensamento que alimentam as lutas sociais e a defesa da justiça"; 55-76
InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais [InSURgência: revista de derechos y movimientos sociales]; Vol. 8 Núm. 1 (2022): Dossier "Paulo Freire, 100 años - vida y pensamientos que alimentan las luchas sociales y la defensa de la justicia"; 55-76
InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais; v. 8 n. 1 (2022): Dossiê: "Paulo Freire, 100 anos – vida e pensamento que alimentam as lutas sociais e a defesa da justiça"; 55-76
2447-6684
10.26512/revistainsurgncia.v8i1
reponame:Insurgência
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Insurgência
collection Insurgência
repository.name.fl_str_mv Insurgência - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv abc.alexandre@gmail.com
_version_ 1798319840916668416