The revaluation of Freirian pedagogy 100 years after his birth: a critical, democratic and transformative education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Insurgência |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/article/view/41771 |
Resumo: | This article proposes to revalue the educational proposals that emanate from Paulo Freire's pedagogy one hundred years after his birth. It emphasizes that his legacy lives on and many of his ideas, theoretical-practical reflections and educational experiences can still be considered of current actuality, even they are important challenges for the socio-educational system of the 21st century. Freire cradled a popular, critical, democratic and transformative education as an alternative to the education of his time that he called “banking education.” This education reproduce different types of violence, direct, structural and cultural, unequal and power relations and exclude the most vulnerable groups. His proposal empowers people who are educated to be agents of positive social transformation. |
id |
UNB-14_f2002990a84701cb34e314e0ac3afad7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/41771 |
network_acronym_str |
UNB-14 |
network_name_str |
Insurgência |
repository_id_str |
|
spelling |
The revaluation of Freirian pedagogy 100 years after his birth: a critical, democratic and transformative educationLa revalorización de la pedagogía freiriana 100 años después de su nacimiento: una educación crítica, democrática y transformadoraA revalorização da pedagogia freiriana 100 anos após seu nascimento: uma educação crítica, democrática e transformadoraEducação críticaindignaçãoconscientizaçãoempoderamentotransformaçãoEducación críticaindignaciónconcienciaciónempoderamientotransformaciónCritical EducationIndignationAwarenessEmpowermentTransformationThis article proposes to revalue the educational proposals that emanate from Paulo Freire's pedagogy one hundred years after his birth. It emphasizes that his legacy lives on and many of his ideas, theoretical-practical reflections and educational experiences can still be considered of current actuality, even they are important challenges for the socio-educational system of the 21st century. Freire cradled a popular, critical, democratic and transformative education as an alternative to the education of his time that he called “banking education.” This education reproduce different types of violence, direct, structural and cultural, unequal and power relations and exclude the most vulnerable groups. His proposal empowers people who are educated to be agents of positive social transformation.Este artículo propone revalorizar las propuestas educativas que emanan de la pedagogía de Paulo Freire cien años después de su nacimiento. Subraya que su legado continúa vivo y muchas de sus ideas, reflexiones teórico-prácticas y experiencias educativas siguen siendo de gran actualidad, incluso se presentan como un desafío para el sistema socio-educativo del S.XXI. Freire acunó una educación popular, crítica, democrática y transformadora, alternativa a la educación de su tiempo que él mismo llamó «educación bancaria». Esta educación reproduce distintos tipos de violencia, directa, estructural y cultural, relaciones desigualitarias y de poder y excluye a los colectivos más vulnerables. Su propuesta empodera a las personas que se educan para ser agentes de transformación social positiva.Este artigo se propõe a reavaliar as propostas educacionais que emanam da pedagogia de Paulo Freire cem anos após seu nascimento. Ele ressalta que seu legado continua vivo e muitas de suas ideias, reflexões teórico-práticas e experiências educacionais permanecem plenamente atuais, mesmo se apresentando como um desafio para o sistema socioeducativo do século XXI. Freire acalentou uma educação popular, crítica, democrática e transformadora, uma alternativa à educação de sua época que, ele mesmo chamou de “educação bancária”. Essa educação reproduziu diferentes tipos de violência, direta, estrutural e cultural, relações desiguais e de poder e excluiu os grupos mais vulneráveis. Sua proposta capacita pessoas que são educadas para serem agentes de transformação social positiva.Instituto de Pesquisa, Direitos e Movimentos Sociais - IPDMS2022-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer-reviwed articleArtículo revisado por paresArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/article/view/4177110.26512/revistainsurgncia.v8i1.41771InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais [InSURgence: rights and social movements journal]; Vol. 8 No. 1 (2022): Dossiê: "Paulo Freire, 100 anos – vida e pensamento que alimentam as lutas sociais e a defesa da justiça"; 55-76InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais [InSURgência: revista de derechos y movimientos sociales]; Vol. 8 Núm. 1 (2022): Dossier "Paulo Freire, 100 años - vida y pensamientos que alimentan las luchas sociales y la defensa de la justicia"; 55-76InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais; v. 8 n. 1 (2022): Dossiê: "Paulo Freire, 100 anos – vida e pensamento que alimentam as lutas sociais e a defesa da justiça"; 55-762447-668410.26512/revistainsurgncia.v8i1reponame:Insurgênciainstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBspahttps://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/article/view/41771/32504Copyright (c) 2022 InSURgência: revista de direitos e movimentos sociaishttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHerrero Rico, Sofia 2022-05-13T13:01:36Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/41771Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/insurgenciaPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/oaiabc.alexandre@gmail.com2447-66842447-6684opendoar:2022-05-13T13:01:36Insurgência - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The revaluation of Freirian pedagogy 100 years after his birth: a critical, democratic and transformative education La revalorización de la pedagogía freiriana 100 años después de su nacimiento: una educación crítica, democrática y transformadora A revalorização da pedagogia freiriana 100 anos após seu nascimento: uma educação crítica, democrática e transformadora |
title |
The revaluation of Freirian pedagogy 100 years after his birth: a critical, democratic and transformative education |
spellingShingle |
The revaluation of Freirian pedagogy 100 years after his birth: a critical, democratic and transformative education Herrero Rico, Sofia Educação crítica indignação conscientização empoderamento transformação Educación crítica indignación concienciación empoderamiento transformación Critical Education Indignation Awareness Empowerment Transformation |
title_short |
The revaluation of Freirian pedagogy 100 years after his birth: a critical, democratic and transformative education |
title_full |
The revaluation of Freirian pedagogy 100 years after his birth: a critical, democratic and transformative education |
title_fullStr |
The revaluation of Freirian pedagogy 100 years after his birth: a critical, democratic and transformative education |
title_full_unstemmed |
The revaluation of Freirian pedagogy 100 years after his birth: a critical, democratic and transformative education |
title_sort |
The revaluation of Freirian pedagogy 100 years after his birth: a critical, democratic and transformative education |
author |
Herrero Rico, Sofia |
author_facet |
Herrero Rico, Sofia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Herrero Rico, Sofia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação crítica indignação conscientização empoderamento transformação Educación crítica indignación concienciación empoderamiento transformación Critical Education Indignation Awareness Empowerment Transformation |
topic |
Educação crítica indignação conscientização empoderamento transformação Educación crítica indignación concienciación empoderamiento transformación Critical Education Indignation Awareness Empowerment Transformation |
description |
This article proposes to revalue the educational proposals that emanate from Paulo Freire's pedagogy one hundred years after his birth. It emphasizes that his legacy lives on and many of his ideas, theoretical-practical reflections and educational experiences can still be considered of current actuality, even they are important challenges for the socio-educational system of the 21st century. Freire cradled a popular, critical, democratic and transformative education as an alternative to the education of his time that he called “banking education.” This education reproduce different types of violence, direct, structural and cultural, unequal and power relations and exclude the most vulnerable groups. His proposal empowers people who are educated to be agents of positive social transformation. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-01-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviwed article Artículo revisado por pares Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/article/view/41771 10.26512/revistainsurgncia.v8i1.41771 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/article/view/41771 |
identifier_str_mv |
10.26512/revistainsurgncia.v8i1.41771 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/article/view/41771/32504 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Pesquisa, Direitos e Movimentos Sociais - IPDMS |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Pesquisa, Direitos e Movimentos Sociais - IPDMS |
dc.source.none.fl_str_mv |
InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais [InSURgence: rights and social movements journal]; Vol. 8 No. 1 (2022): Dossiê: "Paulo Freire, 100 anos – vida e pensamento que alimentam as lutas sociais e a defesa da justiça"; 55-76 InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais [InSURgência: revista de derechos y movimientos sociales]; Vol. 8 Núm. 1 (2022): Dossier "Paulo Freire, 100 años - vida y pensamientos que alimentan las luchas sociales y la defensa de la justicia"; 55-76 InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais; v. 8 n. 1 (2022): Dossiê: "Paulo Freire, 100 anos – vida e pensamento que alimentam as lutas sociais e a defesa da justiça"; 55-76 2447-6684 10.26512/revistainsurgncia.v8i1 reponame:Insurgência instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Insurgência |
collection |
Insurgência |
repository.name.fl_str_mv |
Insurgência - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
abc.alexandre@gmail.com |
_version_ |
1798319840916668416 |