OCUPAÇÃO DO ESPAÇO URBANO PELA ARTE E CULTURA LGBTQIA+ COMO MECANISMO DE LUTA NA GARANTIA DE DIREITOS
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Direito.Unb (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/revistadedireitounb/article/view/41071 |
Resumo: | This paper aims to analyze artistic and cultural movements idealized and organized by collec-tive subjects Lesbians, Gays, Bisexuals, Transvestites and Transsexuals, Queer, Intersex, Asexual and other sexual orientations and gender identities (LGBTQIA+) as a way to guar-antee the fundamental right and human to the city. The methodological construction was based on a bibliographical survey, with a qualitative approach, which used the hypothetical-deductive method to analyze the collected data. Sousa Júnior (2008, 2019a, 2019b), Butler (1990) and Castells (1983), among others, make up the theorical base of reference. The con-clusion demonstrates that the collective artistic and cultural movements of LGBTQIA+, as-sociated with achievements of a legal-political nature, such as those provided for in the City Statute, and the epistemological, critically-based support of constructions such as the Law Achado na Rua they constitute a process that points to the expansion of the conquest of LGBTQIA+ rights, in opposition to the systematic violation by the State of fundamental rights and exclusion of this group from the public scene. |
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OCUPAÇÃO DO ESPAÇO URBANO PELA ARTE E CULTURA LGBTQIA+ COMO MECANISMO DE LUTA NA GARANTIA DE DIREITOSLGBTQIAArte e CulturaDireito à CidadeDireito Achado na RuaColetivosThis paper aims to analyze artistic and cultural movements idealized and organized by collec-tive subjects Lesbians, Gays, Bisexuals, Transvestites and Transsexuals, Queer, Intersex, Asexual and other sexual orientations and gender identities (LGBTQIA+) as a way to guar-antee the fundamental right and human to the city. The methodological construction was based on a bibliographical survey, with a qualitative approach, which used the hypothetical-deductive method to analyze the collected data. Sousa Júnior (2008, 2019a, 2019b), Butler (1990) and Castells (1983), among others, make up the theorical base of reference. The con-clusion demonstrates that the collective artistic and cultural movements of LGBTQIA+, as-sociated with achievements of a legal-political nature, such as those provided for in the City Statute, and the epistemological, critically-based support of constructions such as the Law Achado na Rua they constitute a process that points to the expansion of the conquest of LGBTQIA+ rights, in opposition to the systematic violation by the State of fundamental rights and exclusion of this group from the public scene.O trabalho tem como objetivo analisar movimentos artísticos e culturais idealizados e organizados por sujeitos coletivos Lésbicas, Gays, Bissexuais, Travestis e Transexuais, Queer, Intersexo, Assexual e demais orientações sexuais e identidades de gênero (LGBTQIA+) como forma de garantir o direito fundamental e humano à cidade. Tomou como base na construção metodológica uma pesquisa de levantamento bibliográfico, de abordagem qualitativa, que se utilizou do método hipotético-dedutivo para análise dos dados coletados. Sousa Júnior (2008, 2019a, 2019b), Butler (1990) e Castells (1983), dentre outros (as), compõem a base teórica de referência. A conclusão demonstra que as movimentações coletivas artísticas e culturais LGBTQIA+, associadas às conquistas de caráter jurídico-político, a exemplo das que estão previstas no Estatuto da Cidade e o suporte epistemológico, de base crítica, de construções como a do Direito Achado na Rua se constituem em processos que apontam para a ampliação da conquista dos direitos LGBTQIA+, em oposição à violação sistemática pelo Estado dos direitos fundamentais e exclusão desse grupo da cena pública.FACULDADE DE DIREITO - UnB2022-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistadedireitounb/article/view/41071Direito.UnB - Juristisches Journal der Universität Brasília; Bd. 6 Nr. 2 (2022): Revista Direito.UnB |Maio - Agosto, 2022, V. 06, N. 2; 231-250Direito.UnB - Law Journal of the University of Brasília; Vol. 6 No. 2 (2022): Revista Direito.UnB |Maio - Agosto, 2022, V. 06, N. 2; 231-250Direito.UnB - Revista de Derecho de la Universidad de Brasília; Vol. 6 Núm. 2 (2022): Revista Direito.UnB |Maio - Agosto, 2022, V. 06, N. 2; 231-250Direito.UnB - Revue de Droit de l'Université de Brasília; Vol. 6 No. 2 (2022): Revista Direito.UnB |Maio - Agosto, 2022, V. 06, N. 2; 231-250Direito.UnB - Revista de Direito da Universidade de Brasília; v. 6 n. 2 (2022): Revista Direito.UnB |Maio - Agosto, 2022, V. 06, N. 2; 231-2502357-8009reponame:Direito.Unb (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistadedireitounb/article/view/41071/34483Copyright (c) 2022 Direito.UnB - Revista de Direito da Universidade de Brasíliahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSousa, Diego Silva deMarques Filho, Elvis GomesMedeiros, Lucineide Barros2023-11-09T02:20:22Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/41071Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistadedireitounb/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistadedireitounb/oairevistafdunb@gmail.com || periodicos.bce@unb.br2357-80092318-9908opendoar:2023-11-09T02:20:22Direito.Unb (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
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