A ferrovia como elemento de geração de turismo e patrimônio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | P@ranoá |
DOI: | 10.18830/issn.1679-0944.n19.2017.03 |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/paranoa/article/view/11793 |
Resumo: | Cultural heritage has revealed importance and visibility in product development and tourist itineraries proposed. Regions seek greater diversification of cultural offerings, highlighting the concern over the railroad heritage, which in Brazil, underwent a privatization process in the 1990s, due to the decline of the rail system efficiency, initiated in the 1940s. This article aims to analyze some of the Brazilian railways that suffered some kind of tourist implement, evaluate the urban-regional policies adopted and development possibilities offered by a plan at these levels, with emphasis on the maintenance and preservation of the railway heritage , linked to the development of tourist activities. However, it is emphasized that this importance and visibility are far short of the need to preserve the railway heritage, making the historical context and the reasons these processes crucial for the better understanding of the decay process and devaluation of railways in Brazil. |
id |
UNB-28_9aa9255abb81c5e30bc0dc38e060ad7a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11793 |
network_acronym_str |
UNB-28 |
network_name_str |
P@ranoá |
spelling |
A ferrovia como elemento de geração de turismo e patrimônioPatrimônio ferroviárioPolíticas públicaserrovias turísticasPlanejamento regionalHeritage railwayPublic policyTourist railwaysRegional planningCultural heritage has revealed importance and visibility in product development and tourist itineraries proposed. Regions seek greater diversification of cultural offerings, highlighting the concern over the railroad heritage, which in Brazil, underwent a privatization process in the 1990s, due to the decline of the rail system efficiency, initiated in the 1940s. This article aims to analyze some of the Brazilian railways that suffered some kind of tourist implement, evaluate the urban-regional policies adopted and development possibilities offered by a plan at these levels, with emphasis on the maintenance and preservation of the railway heritage , linked to the development of tourist activities. However, it is emphasized that this importance and visibility are far short of the need to preserve the railway heritage, making the historical context and the reasons these processes crucial for the better understanding of the decay process and devaluation of railways in Brazil.O patrimônio cultural tem revelado importância e visibilidade em propostas de desenvolvimento de produtos e roteiros turísticos. As regiões buscam maior diversificação de ofertas culturais, destacando-se a preocupação com o patrimônio ferroviário, que no Brasil, passou por um processo de privatização na década de 1990, decorrente do declínio da eficiência do sistema ferroviário, desencadeado nos anos de 1940. Este artigo tem o objetivo de analisar algumas das ferrovias brasileiras que sofreram algum tipo de implemento turístico, avaliando as políticas de âmbito urbano-regional adotadas e as possibilidades de desenvolvimento proporcionadas por meio de um plano nesses níveis, com ênfase na manutenção e preservação do patrimônio ferroviário, articuladas ao desenvolvimento de atividades turísticas. No entanto, ressalta-se que esta importância e visibilidade estão muito aquém do necessário para a preservação do patrimônio ferroviário, tornando a contextualização histórica e a fundamentação destes processos cruciais para melhor entendimento do processo de decadência e desvalorização das ferrovias no Brasil.Programa de Pós-graduação em Arquitetura e Urbanismo, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo2018-03-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/paranoa/article/view/1179310.18830/issn.1679-0944.n19.2017.03Paranoá; Vol. 10 No. 19 (2017): Fluxo Contínuo - Julho/DezembroParanoá; v. 10 n. 19 (2017): Fluxo Contínuo - Julho/Dezembro1679-09441677-7395reponame:P@ranoáinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/paranoa/article/view/11793/10362D'Agostini, Fernanda FigueiredoAbascal, Eunice Helena Sguizzardiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-02-08T12:27:50Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11793Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/paranoaPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/paranoa/oaiparanoa@unb.br1679-09441677-7395opendoar:2024-02-08T12:27:50P@ranoá - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A ferrovia como elemento de geração de turismo e patrimônio |
title |
A ferrovia como elemento de geração de turismo e patrimônio |
spellingShingle |
A ferrovia como elemento de geração de turismo e patrimônio A ferrovia como elemento de geração de turismo e patrimônio D'Agostini, Fernanda Figueiredo Patrimônio ferroviário Políticas públicas errovias turísticas Planejamento regional Heritage railway Public policy Tourist railways Regional planning D'Agostini, Fernanda Figueiredo Patrimônio ferroviário Políticas públicas errovias turísticas Planejamento regional Heritage railway Public policy Tourist railways Regional planning |
title_short |
A ferrovia como elemento de geração de turismo e patrimônio |
title_full |
A ferrovia como elemento de geração de turismo e patrimônio |
title_fullStr |
A ferrovia como elemento de geração de turismo e patrimônio A ferrovia como elemento de geração de turismo e patrimônio |
title_full_unstemmed |
A ferrovia como elemento de geração de turismo e patrimônio A ferrovia como elemento de geração de turismo e patrimônio |
title_sort |
A ferrovia como elemento de geração de turismo e patrimônio |
author |
D'Agostini, Fernanda Figueiredo |
author_facet |
D'Agostini, Fernanda Figueiredo D'Agostini, Fernanda Figueiredo Abascal, Eunice Helena Sguizzardi Abascal, Eunice Helena Sguizzardi |
author_role |
author |
author2 |
Abascal, Eunice Helena Sguizzardi |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
D'Agostini, Fernanda Figueiredo Abascal, Eunice Helena Sguizzardi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Patrimônio ferroviário Políticas públicas errovias turísticas Planejamento regional Heritage railway Public policy Tourist railways Regional planning |
topic |
Patrimônio ferroviário Políticas públicas errovias turísticas Planejamento regional Heritage railway Public policy Tourist railways Regional planning |
description |
Cultural heritage has revealed importance and visibility in product development and tourist itineraries proposed. Regions seek greater diversification of cultural offerings, highlighting the concern over the railroad heritage, which in Brazil, underwent a privatization process in the 1990s, due to the decline of the rail system efficiency, initiated in the 1940s. This article aims to analyze some of the Brazilian railways that suffered some kind of tourist implement, evaluate the urban-regional policies adopted and development possibilities offered by a plan at these levels, with emphasis on the maintenance and preservation of the railway heritage , linked to the development of tourist activities. However, it is emphasized that this importance and visibility are far short of the need to preserve the railway heritage, making the historical context and the reasons these processes crucial for the better understanding of the decay process and devaluation of railways in Brazil. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-03-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/paranoa/article/view/11793 10.18830/issn.1679-0944.n19.2017.03 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/paranoa/article/view/11793 |
identifier_str_mv |
10.18830/issn.1679-0944.n19.2017.03 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/paranoa/article/view/11793/10362 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Arquitetura e Urbanismo, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Arquitetura e Urbanismo, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Paranoá; Vol. 10 No. 19 (2017): Fluxo Contínuo - Julho/Dezembro Paranoá; v. 10 n. 19 (2017): Fluxo Contínuo - Julho/Dezembro 1679-0944 1677-7395 reponame:P@ranoá instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
P@ranoá |
collection |
P@ranoá |
repository.name.fl_str_mv |
P@ranoá - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
paranoa@unb.br |
_version_ |
1822179600614031360 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.18830/issn.1679-0944.n19.2017.03 |