Students and teachers on Orkut: school education in the cyber arena
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3830 |
Resumo: | This article aims at analyzing virtual communities about school education. Therefore, we scrutinize manifestations written by teachers and pupils in order to understand the ways in which people involved in the teaching-learning process perceive one another. Our lucubration is illuminated by Critical Theory authors such as Theodor Adorno and Walter Benjamin, by means of the confluence of the collected material in the virtual communities with topics like disorientation, fragmentation and half-formation in contemporaneity, and its reflections on Brazilian school education. |
id |
UNB-32_23f093fcaa1c9351cb05727e475e7483 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3830 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Students and teachers on Orkut: school education in the cyber arenaEstudiantes y profesores en Orkut: la educación escolar en el ámbito cibernético Alunos e professores no Orkut: a educação escolar na arena ciberespacialExperiênciaComunidades virtuaisEducação escolarExperienciaLas comunidades virtualesLa educación escolarExperienceVirtual communitiesSchool educationThis article aims at analyzing virtual communities about school education. Therefore, we scrutinize manifestations written by teachers and pupils in order to understand the ways in which people involved in the teaching-learning process perceive one another. Our lucubration is illuminated by Critical Theory authors such as Theodor Adorno and Walter Benjamin, by means of the confluence of the collected material in the virtual communities with topics like disorientation, fragmentation and half-formation in contemporaneity, and its reflections on Brazilian school education.El objetivo de este trabajo es analizar las comunidades virtuales de Internet dedicadas a la educación escolar. Por lo tanto, se analizaron las declaraciones escritas de los profesores y los estudiantes con la intención de comprender las formas en que las personas involucradas en el proceso enseñanza-aprendizaje se perciben mutuamente. Las reflexiones son iluminadas por los autores de la teoría crítica, como Theodor Adorno y Walter Benjamin, por la confluencia de los materiales recogidos en las comunidades virtuales con temas tales como la desorientación y la fragmentación, así como la semi formación en la sociedad contemporánea y sus reflejos en la educación escolar en Brasil.O objetivo deste artigo consiste em investigar as comunidades virtuais da Internet dedicadas à educação escolar. Assim, analisamos manifestações escritas de professores e alunos a fim de apreendermos as maneiras como os sujeitos envolvidos no processo ensino-aprendizagem percebem uns aos outros. As lucubrações são iluminadas por autores da Teoria Crítica como Theodor Adorno e Walter Benjamin, por meio da confluência do material coletado nas comunidades virtuais com temas como desorientação, fragmentação e sem formação na contemporaneidade e os seus reflexos na educação escolar brasileira.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2012-02-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/383010.26512/lc.v17i34.3830Linhas Críticas; Vol. 17 No. 34 (2011); 561-582Linhas Críticas; Vol. 17 Núm. 34 (2011); 561-582Linhas Críticas; v. 17 n. 34 (2011); 561-5821981-04311516-489610.26512/lc.v17i34reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3830/3501Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Alessandro Eleutério deZuin, Antônio Álvaro Soares2022-08-09T21:19:32Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3830Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-08-09T21:19:32Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Students and teachers on Orkut: school education in the cyber arena Estudiantes y profesores en Orkut: la educación escolar en el ámbito cibernético Alunos e professores no Orkut: a educação escolar na arena ciberespacial |
title |
Students and teachers on Orkut: school education in the cyber arena |
spellingShingle |
Students and teachers on Orkut: school education in the cyber arena Oliveira, Alessandro Eleutério de Experiência Comunidades virtuais Educação escolar Experiencia Las comunidades virtuales La educación escolar Experience Virtual communities School education |
title_short |
Students and teachers on Orkut: school education in the cyber arena |
title_full |
Students and teachers on Orkut: school education in the cyber arena |
title_fullStr |
Students and teachers on Orkut: school education in the cyber arena |
title_full_unstemmed |
Students and teachers on Orkut: school education in the cyber arena |
title_sort |
Students and teachers on Orkut: school education in the cyber arena |
author |
Oliveira, Alessandro Eleutério de |
author_facet |
Oliveira, Alessandro Eleutério de Zuin, Antônio Álvaro Soares |
author_role |
author |
author2 |
Zuin, Antônio Álvaro Soares |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Alessandro Eleutério de Zuin, Antônio Álvaro Soares |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Experiência Comunidades virtuais Educação escolar Experiencia Las comunidades virtuales La educación escolar Experience Virtual communities School education |
topic |
Experiência Comunidades virtuais Educação escolar Experiencia Las comunidades virtuales La educación escolar Experience Virtual communities School education |
description |
This article aims at analyzing virtual communities about school education. Therefore, we scrutinize manifestations written by teachers and pupils in order to understand the ways in which people involved in the teaching-learning process perceive one another. Our lucubration is illuminated by Critical Theory authors such as Theodor Adorno and Walter Benjamin, by means of the confluence of the collected material in the virtual communities with topics like disorientation, fragmentation and half-formation in contemporaneity, and its reflections on Brazilian school education. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-02-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3830 10.26512/lc.v17i34.3830 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3830 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v17i34.3830 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3830/3501 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 17 No. 34 (2011); 561-582 Linhas Críticas; Vol. 17 Núm. 34 (2011); 561-582 Linhas Críticas; v. 17 n. 34 (2011); 561-582 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v17i34 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309285809258496 |