Contemporary education dilemmas: contributions from discourse analysis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dainez, Débora
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4991
Resumo: In this paper we aim to search into the potential of the French discourse analysis regarding social problems which are relevant to education within the contemporary context. To do so, we have elected for our analysis the fact which took place at a public school in the city of Realengo ”“ RJ in 2011, involving a former student of the institution. For the analysis corpus we presented a set of texts published on the newspaper “Folha de São Paulo” from April 08th to 23rd, 2011. We have focused on how the discourses from and about the ex-student and the school were presented on the media, calling for social images and producing certain sense effects.
id UNB-32_9e7eefc348dbc67c2e446217edbcfdc8
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4991
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Contemporary education dilemmas: contributions from discourse analysisDilemas de la educación en la sociedad contemporánea: contribuciones del análisis del discursoDilemmes de l'éducation dans la contemporanéité: contributions de l'analyse du discoursDilemas da educação na contemporaneidade: contribuições da análise do discursoEducaçãoEscolaLinguagemAnálise do discursoEducaciónEscuelaLenguajeAnálisis del discursoEducationSchoolLanguageDiscourse analysisIn this paper we aim to search into the potential of the French discourse analysis regarding social problems which are relevant to education within the contemporary context. To do so, we have elected for our analysis the fact which took place at a public school in the city of Realengo ”“ RJ in 2011, involving a former student of the institution. For the analysis corpus we presented a set of texts published on the newspaper “Folha de São Paulo” from April 08th to 23rd, 2011. We have focused on how the discourses from and about the ex-student and the school were presented on the media, calling for social images and producing certain sense effects.En este trabajo examinamos el potencial del Análisis del Discurso de la escuela francesa, para abordar los problemas más apremiantes de la educación en la sociedad contemporánea. Para el análisis, seleccionamos un hecho ocurrido en 2011 en una escuela pública de la ciudad de Realengo ”“ RJ que involucra a uno de sus ex-alumnos. El corpus de datos está constituido por un conjunto de textos del periódico Folha de São Paulo, publicados entre el 8 y el 23 de abril de 2011. Prestamos atención a la forma en que los discursos sobre el ex-alumno y la escuela aparecen en los medios, movilizando ciertas imágenes sociales y produciendo determinadas efectos de sentido.Dans cet article, nous examinerons le potentiel de l'analyse du discours français par rapport aux problèmes sociaux impérieux de l'éducation dans le contexte contemporain. Pour cela, nous avons choisi d'analyser un fait ayant lieu dans une école publique de Realengo, à Rio de Janeiro, en 2011, impliquant un ancien élève. Nous présenterons comme corpus d'analyse de textes du journal Folha de São Paulo, publié dans la période du 8 au 23 avril 2011. Nous avons observé comment les discours du et sur le sujet en question, ainsi que sur l’école, apparaissent dans les médias, en mobilisant des images sociales et en produisant certains effets de sens.Este texto, tratamos de perscrutar o potencial da análise do discurso francesa com relação a problemas sociais contundentes à educação no contexto da contemporaneidade. Para isso, elegemos para a análise o fato ocorrido em uma escola pública da cidade de Realengo - RJ, em 2011, envolvendo o caso de um ex-aluno. Apresentamos como corpus de análise um conjunto de textos do Jornal Folha de São Paulo, publicados no período de 8 a 23 de abril de 2011. Atentamo-nos para como os discursos do e sobre o ex-aluno e sobre a escola aparecem na mídia, mobilizando imagens sociais e produzindo determinados efeitos de sentidos.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2017-06-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/499110.26512/lc.v22i49.4991Linhas Críticas; Vol. 22 No. 49 (2016): Educação Profissional e Tecnológica; 667-684Linhas Críticas; Vol. 22 Núm. 49 (2016): Educação Profissional e Tecnológica; 667-684Linhas Crí­ticas; v. 22 n. 49 (2016): Educação Profissional e Tecnológica; 667-6841981-04311516-489610.26512/lc.v22i49reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4991/4534Copyright (c) 2017 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDainez, Débora2021-09-27T22:50:57Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4991Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2021-09-27T22:50:57Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Contemporary education dilemmas: contributions from discourse analysis
Dilemas de la educación en la sociedad contemporánea: contribuciones del análisis del discurso
Dilemmes de l'éducation dans la contemporanéité: contributions de l'analyse du discours
Dilemas da educação na contemporaneidade: contribuições da análise do discurso
title Contemporary education dilemmas: contributions from discourse analysis
spellingShingle Contemporary education dilemmas: contributions from discourse analysis
Dainez, Débora
Educação
Escola
Linguagem
Análise do discurso
Educación
Escuela
Lenguaje
Análisis del discurso
Education
School
Language
Discourse analysis
title_short Contemporary education dilemmas: contributions from discourse analysis
title_full Contemporary education dilemmas: contributions from discourse analysis
title_fullStr Contemporary education dilemmas: contributions from discourse analysis
title_full_unstemmed Contemporary education dilemmas: contributions from discourse analysis
title_sort Contemporary education dilemmas: contributions from discourse analysis
author Dainez, Débora
author_facet Dainez, Débora
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dainez, Débora
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Escola
Linguagem
Análise do discurso
Educación
Escuela
Lenguaje
Análisis del discurso
Education
School
Language
Discourse analysis
topic Educação
Escola
Linguagem
Análise do discurso
Educación
Escuela
Lenguaje
Análisis del discurso
Education
School
Language
Discourse analysis
description In this paper we aim to search into the potential of the French discourse analysis regarding social problems which are relevant to education within the contemporary context. To do so, we have elected for our analysis the fact which took place at a public school in the city of Realengo ”“ RJ in 2011, involving a former student of the institution. For the analysis corpus we presented a set of texts published on the newspaper “Folha de São Paulo” from April 08th to 23rd, 2011. We have focused on how the discourses from and about the ex-student and the school were presented on the media, calling for social images and producing certain sense effects.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-06-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4991
10.26512/lc.v22i49.4991
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4991
identifier_str_mv 10.26512/lc.v22i49.4991
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4991/4534
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 22 No. 49 (2016): Educação Profissional e Tecnológica; 667-684
Linhas Críticas; Vol. 22 Núm. 49 (2016): Educação Profissional e Tecnológica; 667-684
Linhas Crí­ticas; v. 22 n. 49 (2016): Educação Profissional e Tecnológica; 667-684
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v22i49
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309286825328640