Contemporary education dilemmas: contributions from discourse analysis
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4991 |
Resumo: | In this paper we aim to search into the potential of the French discourse analysis regarding social problems which are relevant to education within the contemporary context. To do so, we have elected for our analysis the fact which took place at a public school in the city of Realengo ”“ RJ in 2011, involving a former student of the institution. For the analysis corpus we presented a set of texts published on the newspaper “Folha de São Paulo” from April 08th to 23rd, 2011. We have focused on how the discourses from and about the ex-student and the school were presented on the media, calling for social images and producing certain sense effects. |
id |
UNB-32_9e7eefc348dbc67c2e446217edbcfdc8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4991 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Contemporary education dilemmas: contributions from discourse analysisDilemas de la educación en la sociedad contemporánea: contribuciones del análisis del discursoDilemmes de l'éducation dans la contemporanéité: contributions de l'analyse du discoursDilemas da educação na contemporaneidade: contribuições da análise do discursoEducaçãoEscolaLinguagemAnálise do discursoEducaciónEscuelaLenguajeAnálisis del discursoEducationSchoolLanguageDiscourse analysisIn this paper we aim to search into the potential of the French discourse analysis regarding social problems which are relevant to education within the contemporary context. To do so, we have elected for our analysis the fact which took place at a public school in the city of Realengo ”“ RJ in 2011, involving a former student of the institution. For the analysis corpus we presented a set of texts published on the newspaper “Folha de São Paulo” from April 08th to 23rd, 2011. We have focused on how the discourses from and about the ex-student and the school were presented on the media, calling for social images and producing certain sense effects.En este trabajo examinamos el potencial del Análisis del Discurso de la escuela francesa, para abordar los problemas más apremiantes de la educación en la sociedad contemporánea. Para el análisis, seleccionamos un hecho ocurrido en 2011 en una escuela pública de la ciudad de Realengo ”“ RJ que involucra a uno de sus ex-alumnos. El corpus de datos está constituido por un conjunto de textos del periódico Folha de São Paulo, publicados entre el 8 y el 23 de abril de 2011. Prestamos atención a la forma en que los discursos sobre el ex-alumno y la escuela aparecen en los medios, movilizando ciertas imágenes sociales y produciendo determinadas efectos de sentido.Dans cet article, nous examinerons le potentiel de l'analyse du discours français par rapport aux problèmes sociaux impérieux de l'éducation dans le contexte contemporain. Pour cela, nous avons choisi d'analyser un fait ayant lieu dans une école publique de Realengo, Ã Rio de Janeiro, en 2011, impliquant un ancien élève. Nous présenterons comme corpus d'analyse de textes du journal Folha de São Paulo, publié dans la période du 8 au 23 avril 2011. Nous avons observé comment les discours du et sur le sujet en question, ainsi que sur l’école, apparaissent dans les médias, en mobilisant des images sociales et en produisant certains effets de sens.Este texto, tratamos de perscrutar o potencial da análise do discurso francesa com relação a problemas sociais contundentes à educação no contexto da contemporaneidade. Para isso, elegemos para a análise o fato ocorrido em uma escola pública da cidade de Realengo - RJ, em 2011, envolvendo o caso de um ex-aluno. Apresentamos como corpus de análise um conjunto de textos do Jornal Folha de São Paulo, publicados no período de 8 a 23 de abril de 2011. Atentamo-nos para como os discursos do e sobre o ex-aluno e sobre a escola aparecem na mídia, mobilizando imagens sociais e produzindo determinados efeitos de sentidos.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2017-06-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/499110.26512/lc.v22i49.4991Linhas Críticas; Vol. 22 No. 49 (2016): Educação Profissional e Tecnológica; 667-684Linhas Críticas; Vol. 22 Núm. 49 (2016): Educação Profissional e Tecnológica; 667-684Linhas Críticas; v. 22 n. 49 (2016): Educação Profissional e Tecnológica; 667-6841981-04311516-489610.26512/lc.v22i49reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4991/4534Copyright (c) 2017 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDainez, Débora2021-09-27T22:50:57Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4991Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2021-09-27T22:50:57Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contemporary education dilemmas: contributions from discourse analysis Dilemas de la educación en la sociedad contemporánea: contribuciones del análisis del discurso Dilemmes de l'éducation dans la contemporanéité: contributions de l'analyse du discours Dilemas da educação na contemporaneidade: contribuições da análise do discurso |
title |
Contemporary education dilemmas: contributions from discourse analysis |
spellingShingle |
Contemporary education dilemmas: contributions from discourse analysis Dainez, Débora Educação Escola Linguagem Análise do discurso Educación Escuela Lenguaje Análisis del discurso Education School Language Discourse analysis |
title_short |
Contemporary education dilemmas: contributions from discourse analysis |
title_full |
Contemporary education dilemmas: contributions from discourse analysis |
title_fullStr |
Contemporary education dilemmas: contributions from discourse analysis |
title_full_unstemmed |
Contemporary education dilemmas: contributions from discourse analysis |
title_sort |
Contemporary education dilemmas: contributions from discourse analysis |
author |
Dainez, Débora |
author_facet |
Dainez, Débora |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dainez, Débora |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Escola Linguagem Análise do discurso Educación Escuela Lenguaje Análisis del discurso Education School Language Discourse analysis |
topic |
Educação Escola Linguagem Análise do discurso Educación Escuela Lenguaje Análisis del discurso Education School Language Discourse analysis |
description |
In this paper we aim to search into the potential of the French discourse analysis regarding social problems which are relevant to education within the contemporary context. To do so, we have elected for our analysis the fact which took place at a public school in the city of Realengo ”“ RJ in 2011, involving a former student of the institution. For the analysis corpus we presented a set of texts published on the newspaper “Folha de São Paulo” from April 08th to 23rd, 2011. We have focused on how the discourses from and about the ex-student and the school were presented on the media, calling for social images and producing certain sense effects. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-06-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4991 10.26512/lc.v22i49.4991 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4991 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v22i49.4991 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4991/4534 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 22 No. 49 (2016): Educação Profissional e Tecnológica; 667-684 Linhas Críticas; Vol. 22 Núm. 49 (2016): Educação Profissional e Tecnológica; 667-684 Linhas Críticas; v. 22 n. 49 (2016): Educação Profissional e Tecnológica; 667-684 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v22i49 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309286825328640 |