Teacher training plans in Argentina (2007-2019): a reading from the political dimension
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/27688 |
Resumo: | In this article we analyze the textual surfaces of the Teacher Training Plans of Argentina in the period 2007-2019, trying to recognize the significantes maestros that set the senses of the teaching policies. The Plans, from a political-centered perspective of inquiry, along the lines of Discourse Theory and Political Discourse Analysis, constitute practices that articulate discursive configurations of teacher training. In them, we recognize fixations of meaning that, on the one hand, seek to rebuild an identity for the formative system and, on the other, organize the discursive field around the signifier of professional capacities. Â Â |
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Teacher training plans in Argentina (2007-2019): a reading from the political dimensionPlanes de formación docente en Argentina (2007-2019): una lectura desde la dimensión de lo políticoPlans de formation des enseignants en Argentine (2007-2019): Une approche dès la dimension politiquePlanos de formação docente na Argentina (2007-2019): uma leitura desde a dimensão políticaFormação de docentesArgentinaPlanos nacionais de formação docenteAnálise política do discursoFormación de docentesArgentinaPlanes nacionales de formación docenteAnálisis político de discursoTeacher educationArgentinaNational teacher training plansPolitical discourse analysisIn this article we analyze the textual surfaces of the Teacher Training Plans of Argentina in the period 2007-2019, trying to recognize the significantes maestros that set the senses of the teaching policies. The Plans, from a political-centered perspective of inquiry, along the lines of Discourse Theory and Political Discourse Analysis, constitute practices that articulate discursive configurations of teacher training. In them, we recognize fixations of meaning that, on the one hand, seek to rebuild an identity for the formative system and, on the other, organize the discursive field around the signifier of professional capacities. Â Â En este artículo analizamos las superficies textuales de los Planes de Formación Docente de Argentina en el período 2007-2019, procurando reconocer los significantes maestros que fijan los sentidos de las políticas docentes. Los Planes, desde una perspectiva de indagación centrada en lo político, en la línea de la Teoría de Discurso y el Análisis Político de Discurso, constituyen prácticas que articulan configuraciones discursivas de la formación docente. En las mismas reconocemos fijaciones de sentido que, por un lado, procuran la reconstrucción de una identidad para el sistema formador y, por otro, organizan el campo discursivo en torno al significante de las capacidades profesionales.Dans cet article, nous analysons les des surfaces textuelles des plans de formation des enseignants de l’Argentine pour la période 2007-2019, en essayant de reconnaître les signifiants maestros qui définissent les sens des politiques d’enseignement. Les plans, dans une perspective de recherche centrée sur le domaine politique, sur la ligne de la Théorie du Discours et de l’Analyse Politique du Discours, constituent des pratiques qui articulent des configurations discursives de la formation des enseignants. En eux, nous reconnaissons des fixations de sens qui, d’une part, essaient de reconstruire une identité pour le système formatif et, d’autre part, organisent le champ discursif autour du signifiant des capacités professionnelles.Neste artigo, analisamos as superfícies textuais dos Planos de Formação Docente da Argentina no período 2007-2019, tentando reconhecer os significantes “maestros” (Professores do Ensino Fundamental) que definem os sentidos das políticas docentes. Os Planos, desde uma perspectiva de indagação centrada no político, na linha da Teoria do Discurso e da Análise Política do Discurso, constituem práticas que articulam configurações discursivas da formação docente. Nelas, reconhecemos fixações de sentido que, por um lado, procuram reconstruir uma identidade para o sistema formativo e, por outro, organizam o campo discursivo em torno do significante das capacidades profissionais.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2020-08-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/2768810.26512/lc.v26.2020.27688Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e27688Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (ene-dic); e27688Linhas Críticas; v. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e276881981-04311516-489610.26512/lc.v26i0reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBspahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/27688/26981https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/27688/32005Copyright (c) 2020 Raúl Piazzentino, Luciana Rita Tournhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPiazzentino, RaúlTourn, Luciana Rita2022-02-09T11:35:24Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/27688Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-02-09T11:35:24Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
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