Curricular movement for the practice of teaching of students-teachers in training

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Lucinalva Andrade Ataíde de
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Silva, Janssen Felipe da, Lins, Carla Patrícia Acioli
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4691
Resumo: This article aims to analyze the curriculum lived contribution of initial training in pedagogy course for teaching students / teachers and to discuss the issue, we take as a theoretical lens, among others, Ball (2006) and Bourdoncle (1991). And as data collection procedure semi-structured interviews, using Discourse Analysis (Orlandi, 2010), considering the analysis of the statements of the speech as a symbolic production. The results showed that the lived curriculum allows the approximation of the theoretical discussions with the demands of the field by establishing dialogue between theory and practice and the teacher professionalization process.
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spelling Curricular movement for the practice of teaching of students-teachers in trainingMovimiento curricular para la práctica docente de estudiantes/profesores en formaciónMovimento curricular para prática docente de estudantes-professores em formaçãoCurrículo vividoFormação de professoresPolíticas curricularesCurrículo vivenciado;Formación;Políticas curriculares;Experienced program;Training;Curricular policiesThis article aims to analyze the curriculum lived contribution of initial training in pedagogy course for teaching students / teachers and to discuss the issue, we take as a theoretical lens, among others, Ball (2006) and Bourdoncle (1991). And as data collection procedure semi-structured interviews, using Discourse Analysis (Orlandi, 2010), considering the analysis of the statements of the speech as a symbolic production. The results showed that the lived curriculum allows the approximation of the theoretical discussions with the demands of the field by establishing dialogue between theory and practice and the teacher professionalization process.Este artículo tiene como objetivo analizar el plan de estudios vivenciado en la formación inicial en el curso de pedagogía para la enseñanza de los estudiantes/ profesores. Para tratar del asunto, tomamos como una lente teórica, entre otros, Ball (2006) y Bourdoncle (1991); y entrevistas semiestructuradas como procedimiento de colecta de datos, utilizando el Análisis del Discurso (Orlandi, 2010), considerando el análisis de las declaraciones del discurso como producción simbólica. Los resultados mostraron que el currículo vivenciado permite la aproximación de las discusiones teóricas con las demandas del campo de actuación mediante el establecimiento del diálogo entre la teoría y la práctica y el proceso de profesionalización docente.Este artigo tem por objetivo analisar a contribuição do currículo vivido da formação inicial no curso de pedagogia para a prática docente dos alunos/ professores, e, a fim de discutir a temática, tomamos como lente teórica, entre outros, Ball (2006) e Bourdoncle (1991). Como procedimento de coleta de dados, utilizamos a entrevista semiestruturada, com base na Análise de Discurso (Orlandi, 2010), por considerar a análise dos enunciados do discurso como uma produção simbólica. Os resultados apontaram que o currículo vivido possibilita a aproximação das discussões teóricas com as demandas do campo de atuação estabelecendo o diálogo entre a teoria e a prática e o processo de profissionalização docente.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2016-02-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/469110.26512/lc.v21i46.4691Linhas Críticas; Vol. 21 No. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 645-664Linhas Críticas; Vol. 21 Núm. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 645-664Linhas Crí­ticas; v. 21 n. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 645-6641981-04311516-489610.26512/lc.v21i46reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4691/4279Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Lucinalva Andrade Ataíde deSilva, Janssen Felipe daLins, Carla Patrícia Acioli2021-12-09T15:30:01Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4691Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2021-12-09T15:30:01Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
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