Disputes for the public school: historic contributions to think about teaching work
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/31908 |
Resumo: | In this article we propose to understand the meanings of the teaching work constituted in the historicity of the clashes by a hegemonic project of public school education. We carry out epistemological searches in the philosophical currents that support the modern school, analyzing historical multideterminants that foster public school meanings, and possibilities of sense for teaching work. We conclude that traditional Christian humanism makes sense centered on church-oriented knowledge; modern humanism forms an ambivalent sense between professionalization and vocation; and neoliberal humanism engages the teacher to mediate self-learning, causing loss of sense. |
id |
UNB-32_fd8a061f9cfb5e2244fb9fb96d52a5d1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/31908 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Disputes for the public school: historic contributions to think about teaching workDisputas por la escuela pública: contribuciones históricas para pensar en el trabajo de docenteDisputas pela escola pública: contribuições históricas para pensar o trabalho docenteDefesa da Escola PúblicaProjeto de EscolaTrabalho docenteSentido do trabalho docenteDefensa de La escuela públicaProyecto escolarTrabajo docenteSentido del trabajo docenteDefense of public schoolSchool ProjectTeaching workMeaning of teaching workIn this article we propose to understand the meanings of the teaching work constituted in the historicity of the clashes by a hegemonic project of public school education. We carry out epistemological searches in the philosophical currents that support the modern school, analyzing historical multideterminants that foster public school meanings, and possibilities of sense for teaching work. We conclude that traditional Christian humanism makes sense centered on church-oriented knowledge; modern humanism forms an ambivalent sense between professionalization and vocation; and neoliberal humanism engages the teacher to mediate self-learning, causing loss of sense.En este ensayo proponemos comprender los sentidos del trabajo docente constituido en la historicidad de los enfrentamientos por un proyecto hegemónico de educación en escuelas públicas. Realizamos búsquedas epistemológicas en las corrientes filosóficas que apoyan la escuela moderna, analizando multideterminantes históricos que fomentan los sentidos de la escuela pública y las posibilidades de los sentidos para el trabajo docente. Concluimos que el humanismo cristiano tradicional establece un sentido centrado en el conocimiento orientado por la iglesia; el humanismo moderno forma un sentido ambivalente entre profesionalización y vocación; y el humanismo neoliberal involucra al maestro para mediar en el autoaprendizaje, causando pérdida de sentido.Neste ensaio propomos compreender os sentidos do trabalho docente constituídos na historicidade dos embates por um projeto hegemônico de educação pública escolar. Realizamos buscas epistemológicas nas correntes filosóficas que embasam a escola moderna, analisando multideterminantes históricas que fomentam sentidos da escola pública, e possibilidades de sentidos para o trabalho docente. Concluímos que o humanismo tradicional cristão estabelece sentido centrado no conhecimento orientado pela igreja; o humanismo moderno forma sentido ambivalente entre a profissionalização e a vocação; e o humanismo neoliberal empenha ao professor a mediação da autoaprendizagem, ocasionando a perda de sentidos.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2020-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3190810.26512/lc.v26.2020.31908Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e31908Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (ene-dic); e31908Linhas Críticas; v. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e319081981-04311516-489610.26512/lc.v26i0reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/31908/27457https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/31908/32124Copyright (c) 2020 Deise Ramos da Rocha, Álvaro Luiz Moreira Hypolitohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRamos da Rocha, DeiseMoreira Hypolito, Álvaro Luiz2022-02-09T11:30:46Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/31908Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-02-09T11:30:46Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Disputes for the public school: historic contributions to think about teaching work Disputas por la escuela pública: contribuciones históricas para pensar en el trabajo de docente Disputas pela escola pública: contribuições históricas para pensar o trabalho docente |
title |
Disputes for the public school: historic contributions to think about teaching work |
spellingShingle |
Disputes for the public school: historic contributions to think about teaching work Ramos da Rocha, Deise Defesa da Escola Pública Projeto de Escola Trabalho docente Sentido do trabalho docente Defensa de La escuela pública Proyecto escolar Trabajo docente Sentido del trabajo docente Defense of public school School Project Teaching work Meaning of teaching work |
title_short |
Disputes for the public school: historic contributions to think about teaching work |
title_full |
Disputes for the public school: historic contributions to think about teaching work |
title_fullStr |
Disputes for the public school: historic contributions to think about teaching work |
title_full_unstemmed |
Disputes for the public school: historic contributions to think about teaching work |
title_sort |
Disputes for the public school: historic contributions to think about teaching work |
author |
Ramos da Rocha, Deise |
author_facet |
Ramos da Rocha, Deise Moreira Hypolito, Álvaro Luiz |
author_role |
author |
author2 |
Moreira Hypolito, Álvaro Luiz |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ramos da Rocha, Deise Moreira Hypolito, Álvaro Luiz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Defesa da Escola Pública Projeto de Escola Trabalho docente Sentido do trabalho docente Defensa de La escuela pública Proyecto escolar Trabajo docente Sentido del trabajo docente Defense of public school School Project Teaching work Meaning of teaching work |
topic |
Defesa da Escola Pública Projeto de Escola Trabalho docente Sentido do trabalho docente Defensa de La escuela pública Proyecto escolar Trabajo docente Sentido del trabajo docente Defense of public school School Project Teaching work Meaning of teaching work |
description |
In this article we propose to understand the meanings of the teaching work constituted in the historicity of the clashes by a hegemonic project of public school education. We carry out epistemological searches in the philosophical currents that support the modern school, analyzing historical multideterminants that foster public school meanings, and possibilities of sense for teaching work. We conclude that traditional Christian humanism makes sense centered on church-oriented knowledge; modern humanism forms an ambivalent sense between professionalization and vocation; and neoliberal humanism engages the teacher to mediate self-learning, causing loss of sense. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-09-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/31908 10.26512/lc.v26.2020.31908 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/31908 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v26.2020.31908 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/31908/27457 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/31908/32124 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Deise Ramos da Rocha, Álvaro Luiz Moreira Hypolito http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Deise Ramos da Rocha, Álvaro Luiz Moreira Hypolito http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e31908 Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (ene-dic); e31908 Linhas Críticas; v. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e31908 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v26i0 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309287862370304 |