Perspectives on the Study of Everyday Argumentation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17262 |
Resumo: | This article describes some theoretical and methodological approaches to the current study of everydayargumentation. It is divided into four main sections followed by a discussion. The first section looks at two major ways argumenthas been defined in argumentation theory and research. The second section takes a brief look at some theoretical approacheswhich have prevailed in historic and contemporary argumentation studies. The third section focuses on the various perspectivesargumentation studies have taken. Four elements are emphasized here: the corpus of data analyzed, the research settingsinvestigated, the descriptive objectives, and the analytical methods adopted. The final section summarizes some findings fromempirical studies on people's argumentative skills. |
id |
UNB-4_ab5ce33b0ce9c78266f535815b65b247 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17262 |
network_acronym_str |
UNB-4 |
network_name_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Perspectives on the Study of Everyday ArgumentationPerspectivas no Estudo da Argumentação QuotidianaArgumentaçãoRaciocínio informalCognição socialArgumentationInformal reasoningSocial cognitionThis article describes some theoretical and methodological approaches to the current study of everydayargumentation. It is divided into four main sections followed by a discussion. The first section looks at two major ways argumenthas been defined in argumentation theory and research. The second section takes a brief look at some theoretical approacheswhich have prevailed in historic and contemporary argumentation studies. The third section focuses on the various perspectivesargumentation studies have taken. Four elements are emphasized here: the corpus of data analyzed, the research settingsinvestigated, the descriptive objectives, and the analytical methods adopted. The final section summarizes some findings fromempirical studies on people's argumentative skills.Este artigo revê alguns marcos teórico-metodológicos no estudo corrente da argumentação quotidiana. O texto divide-se em quatro partes principais seguidas de uma breve discussão. A primeira focaliza as duas principais formas como otermo argumento é definido na teoria e na pesquisa da argumentação. A segunda apresenta brevemente alguns dos modelos teóricos que, histórica e contemporaneamente, têm sido dominantes no estudo da argumentação. A terceira apresenta perspectivas sob as quais a argumentação tem sido estudada, enfatizando quatro elementos: a natureza dos dados, a situação em que a argumentação é produzida, os objetivos de cada estudo e os métodos adotados para a análise de dados. A parte final sintetiza resultados emergentes da pesquisa empírica sobre habilidades argumentativas de indivíduos.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2013-07-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17262Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 12 No. 1: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 011-021Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 12 Núm. 1: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 011-021Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 12 No. 1: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 011-021Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 12 n. 1: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 011-0211806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17262/15769Santos, Selma Leitãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-18T15:40:52Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17262Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-18T15:40:52Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Perspectives on the Study of Everyday Argumentation Perspectivas no Estudo da Argumentação Quotidiana |
title |
Perspectives on the Study of Everyday Argumentation |
spellingShingle |
Perspectives on the Study of Everyday Argumentation Santos, Selma Leitão Argumentação Raciocínio informal Cognição social Argumentation Informal reasoning Social cognition |
title_short |
Perspectives on the Study of Everyday Argumentation |
title_full |
Perspectives on the Study of Everyday Argumentation |
title_fullStr |
Perspectives on the Study of Everyday Argumentation |
title_full_unstemmed |
Perspectives on the Study of Everyday Argumentation |
title_sort |
Perspectives on the Study of Everyday Argumentation |
author |
Santos, Selma Leitão |
author_facet |
Santos, Selma Leitão |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Selma Leitão |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Argumentação Raciocínio informal Cognição social Argumentation Informal reasoning Social cognition |
topic |
Argumentação Raciocínio informal Cognição social Argumentation Informal reasoning Social cognition |
description |
This article describes some theoretical and methodological approaches to the current study of everydayargumentation. It is divided into four main sections followed by a discussion. The first section looks at two major ways argumenthas been defined in argumentation theory and research. The second section takes a brief look at some theoretical approacheswhich have prevailed in historic and contemporary argumentation studies. The third section focuses on the various perspectivesargumentation studies have taken. Four elements are emphasized here: the corpus of data analyzed, the research settingsinvestigated, the descriptive objectives, and the analytical methods adopted. The final section summarizes some findings fromempirical studies on people's argumentative skills. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-07-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17262 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17262 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17262/15769 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 12 No. 1: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 011-021 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 12 Núm. 1: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 011-021 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 12 No. 1: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 011-021 Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 12 n. 1: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 011-021 1806-3446 0102-3772 reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
collection |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaptp@gmail.com |
_version_ |
1800211711288934400 |