Drawn Representation:: Study About Evolutionary Change on Creative Thinking

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Kotler, Clara
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Faria Moro, Maria Lúcia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17309
Resumo: Based on Piaget's theory of cognition dynamics, this evolutive-descriptive research investigates forms bywhich the creative activity appears in drawn representation and their links with evolutive changes of potenciais and needs atdifferent ages. Evidences of these forms were searched on 749 drawings produced by 66 middle class students of a privateschool (4;6 to 15;9 years old) working with a geometrical figure (semicircle) as a starting model. Those drawings are quantitativelyand qualitatively analysed concerning the variations of presentative schemata (assimilation) and procedure schemata(accomodation) and for creative thinking characteristics of fluency, flexibility and elaboration. Results show flexibility andelaboration increases to the detriment of fluency as age advances. Therefore, three stages of evolutive changes on creativethinking are discussed as linked with evolution of potenciais according to the Piagetian view.
id UNB-4_cf5166420fd0aef76f3cb11398acfe07
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17309
network_acronym_str UNB-4
network_name_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository_id_str
spelling Drawn Representation:: Study About Evolutionary Change on Creative ThinkingRepresentação Desenhada:: Estudo Sobre a Mudança Evolutiva do Pensamento CriativoPensamento criativoDesenhoEvolução dos possíveisCreative thinkingDrawningEvolution of potenciaisBased on Piaget's theory of cognition dynamics, this evolutive-descriptive research investigates forms bywhich the creative activity appears in drawn representation and their links with evolutive changes of potenciais and needs atdifferent ages. Evidences of these forms were searched on 749 drawings produced by 66 middle class students of a privateschool (4;6 to 15;9 years old) working with a geometrical figure (semicircle) as a starting model. Those drawings are quantitativelyand qualitatively analysed concerning the variations of presentative schemata (assimilation) and procedure schemata(accomodation) and for creative thinking characteristics of fluency, flexibility and elaboration. Results show flexibility andelaboration increases to the detriment of fluency as age advances. Therefore, three stages of evolutive changes on creativethinking are discussed as linked with evolution of potenciais according to the Piagetian view.Com base na teoria de Piaget sobre a dinâmica da cognição, este estudo, de caráter evolutivo-descritivo, tem como objetivos investigar as formas pelas quais a atividade criativa manifesta-se na representação desenhada e como essas formas relacionam-se com a transformação dos possíveis e dos necessários em idades diferentes. Procurou-se indícios dessas formas em 749 desenhos realizados por 66 sujeitos, partindo de figura geométrica (semicírculo) como modelo. Os sujeitos são alunos de escola particular, de classe média, com idades entre 4;6 e 15;9 anos. Os desenhos são analisados quantitativa e qualitativamente quanto à variação dos esquemas presentativos (de assimilação) e dos esquemas de procedimento (de acomodação) e às características do pensamento criativo: fluência, flexibilidade e elaboração. Os resultados mostram aumento da flexibilidade e da elaboração da produção desenhada em detrimento de sua fluência, com o avançar da idade dos sujeitos. Em decorrência, três fases de transformação do pensamento criativo são discutidas como relacionadas à evolução dos possíveis conforme a visão piagetiana.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2012-09-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17309Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 14 No. 1: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 061-067Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 14 Núm. 1: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 061-067Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 14 No. 1: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 061-067Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 14 n. 1: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 061-0671806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17309/15786https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17309/15800Kotler, ClaraFaria Moro, Maria Lúciainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-18T17:33:22Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17309Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-18T17:33:22Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Drawn Representation:: Study About Evolutionary Change on Creative Thinking
Representação Desenhada:: Estudo Sobre a Mudança Evolutiva do Pensamento Criativo
title Drawn Representation:: Study About Evolutionary Change on Creative Thinking
spellingShingle Drawn Representation:: Study About Evolutionary Change on Creative Thinking
Kotler, Clara
Pensamento criativo
Desenho
Evolução dos possíveis
Creative thinking
Drawning
Evolution of potenciais
title_short Drawn Representation:: Study About Evolutionary Change on Creative Thinking
title_full Drawn Representation:: Study About Evolutionary Change on Creative Thinking
title_fullStr Drawn Representation:: Study About Evolutionary Change on Creative Thinking
title_full_unstemmed Drawn Representation:: Study About Evolutionary Change on Creative Thinking
title_sort Drawn Representation:: Study About Evolutionary Change on Creative Thinking
author Kotler, Clara
author_facet Kotler, Clara
Faria Moro, Maria Lúcia
author_role author
author2 Faria Moro, Maria Lúcia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Kotler, Clara
Faria Moro, Maria Lúcia
dc.subject.por.fl_str_mv Pensamento criativo
Desenho
Evolução dos possíveis
Creative thinking
Drawning
Evolution of potenciais
topic Pensamento criativo
Desenho
Evolução dos possíveis
Creative thinking
Drawning
Evolution of potenciais
description Based on Piaget's theory of cognition dynamics, this evolutive-descriptive research investigates forms bywhich the creative activity appears in drawn representation and their links with evolutive changes of potenciais and needs atdifferent ages. Evidences of these forms were searched on 749 drawings produced by 66 middle class students of a privateschool (4;6 to 15;9 years old) working with a geometrical figure (semicircle) as a starting model. Those drawings are quantitativelyand qualitatively analysed concerning the variations of presentative schemata (assimilation) and procedure schemata(accomodation) and for creative thinking characteristics of fluency, flexibility and elaboration. Results show flexibility andelaboration increases to the detriment of fluency as age advances. Therefore, three stages of evolutive changes on creativethinking are discussed as linked with evolution of potenciais according to the Piagetian view.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-09-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17309
url https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17309
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17309/15786
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17309/15800
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 14 No. 1: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 061-067
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 14 Núm. 1: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 061-067
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 14 No. 1: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 061-067
Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 14 n. 1: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 061-067
1806-3446
0102-3772
reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
collection Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv revistaptp@gmail.com
_version_ 1800211711306760192