Drawn Representation:: Study About Evolutionary Change on Creative Thinking
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17309 |
Resumo: | Based on Piaget's theory of cognition dynamics, this evolutive-descriptive research investigates forms bywhich the creative activity appears in drawn representation and their links with evolutive changes of potenciais and needs atdifferent ages. Evidences of these forms were searched on 749 drawings produced by 66 middle class students of a privateschool (4;6 to 15;9 years old) working with a geometrical figure (semicircle) as a starting model. Those drawings are quantitativelyand qualitatively analysed concerning the variations of presentative schemata (assimilation) and procedure schemata(accomodation) and for creative thinking characteristics of fluency, flexibility and elaboration. Results show flexibility andelaboration increases to the detriment of fluency as age advances. Therefore, three stages of evolutive changes on creativethinking are discussed as linked with evolution of potenciais according to the Piagetian view. |
id |
UNB-4_cf5166420fd0aef76f3cb11398acfe07 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17309 |
network_acronym_str |
UNB-4 |
network_name_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Drawn Representation:: Study About Evolutionary Change on Creative ThinkingRepresentação Desenhada:: Estudo Sobre a Mudança Evolutiva do Pensamento CriativoPensamento criativoDesenhoEvolução dos possíveisCreative thinkingDrawningEvolution of potenciaisBased on Piaget's theory of cognition dynamics, this evolutive-descriptive research investigates forms bywhich the creative activity appears in drawn representation and their links with evolutive changes of potenciais and needs atdifferent ages. Evidences of these forms were searched on 749 drawings produced by 66 middle class students of a privateschool (4;6 to 15;9 years old) working with a geometrical figure (semicircle) as a starting model. Those drawings are quantitativelyand qualitatively analysed concerning the variations of presentative schemata (assimilation) and procedure schemata(accomodation) and for creative thinking characteristics of fluency, flexibility and elaboration. Results show flexibility andelaboration increases to the detriment of fluency as age advances. Therefore, three stages of evolutive changes on creativethinking are discussed as linked with evolution of potenciais according to the Piagetian view.Com base na teoria de Piaget sobre a dinâmica da cognição, este estudo, de caráter evolutivo-descritivo, tem como objetivos investigar as formas pelas quais a atividade criativa manifesta-se na representação desenhada e como essas formas relacionam-se com a transformação dos possíveis e dos necessários em idades diferentes. Procurou-se indícios dessas formas em 749 desenhos realizados por 66 sujeitos, partindo de figura geométrica (semicírculo) como modelo. Os sujeitos são alunos de escola particular, de classe média, com idades entre 4;6 e 15;9 anos. Os desenhos são analisados quantitativa e qualitativamente quanto à variação dos esquemas presentativos (de assimilação) e dos esquemas de procedimento (de acomodação) e à s características do pensamento criativo: fluência, flexibilidade e elaboração. Os resultados mostram aumento da flexibilidade e da elaboração da produção desenhada em detrimento de sua fluência, com o avançar da idade dos sujeitos. Em decorrência, três fases de transformação do pensamento criativo são discutidas como relacionadas à evolução dos possíveis conforme a visão piagetiana.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2012-09-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17309Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 14 No. 1: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 061-067Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 14 Núm. 1: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 061-067Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 14 No. 1: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 061-067Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 14 n. 1: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 061-0671806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17309/15786https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17309/15800Kotler, ClaraFaria Moro, Maria Lúciainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-18T17:33:22Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17309Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-18T17:33:22Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Drawn Representation:: Study About Evolutionary Change on Creative Thinking Representação Desenhada:: Estudo Sobre a Mudança Evolutiva do Pensamento Criativo |
title |
Drawn Representation:: Study About Evolutionary Change on Creative Thinking |
spellingShingle |
Drawn Representation:: Study About Evolutionary Change on Creative Thinking Kotler, Clara Pensamento criativo Desenho Evolução dos possíveis Creative thinking Drawning Evolution of potenciais |
title_short |
Drawn Representation:: Study About Evolutionary Change on Creative Thinking |
title_full |
Drawn Representation:: Study About Evolutionary Change on Creative Thinking |
title_fullStr |
Drawn Representation:: Study About Evolutionary Change on Creative Thinking |
title_full_unstemmed |
Drawn Representation:: Study About Evolutionary Change on Creative Thinking |
title_sort |
Drawn Representation:: Study About Evolutionary Change on Creative Thinking |
author |
Kotler, Clara |
author_facet |
Kotler, Clara Faria Moro, Maria Lúcia |
author_role |
author |
author2 |
Faria Moro, Maria Lúcia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Kotler, Clara Faria Moro, Maria Lúcia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pensamento criativo Desenho Evolução dos possíveis Creative thinking Drawning Evolution of potenciais |
topic |
Pensamento criativo Desenho Evolução dos possíveis Creative thinking Drawning Evolution of potenciais |
description |
Based on Piaget's theory of cognition dynamics, this evolutive-descriptive research investigates forms bywhich the creative activity appears in drawn representation and their links with evolutive changes of potenciais and needs atdifferent ages. Evidences of these forms were searched on 749 drawings produced by 66 middle class students of a privateschool (4;6 to 15;9 years old) working with a geometrical figure (semicircle) as a starting model. Those drawings are quantitativelyand qualitatively analysed concerning the variations of presentative schemata (assimilation) and procedure schemata(accomodation) and for creative thinking characteristics of fluency, flexibility and elaboration. Results show flexibility andelaboration increases to the detriment of fluency as age advances. Therefore, three stages of evolutive changes on creativethinking are discussed as linked with evolution of potenciais according to the Piagetian view. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-09-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17309 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17309 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17309/15786 https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17309/15800 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 14 No. 1: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 061-067 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 14 Núm. 1: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 061-067 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 14 No. 1: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 061-067 Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 14 n. 1: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 061-067 1806-3446 0102-3772 reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
collection |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaptp@gmail.com |
_version_ |
1800211711306760192 |