The protagonism of Information Literacy from the perspective of fake news: research data, proposals and reflections

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Rafaela Carolina
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Santos, Beatriz Rosa Pinheiro, Ottonicar, Selma Letícia Capinzaiki, Damian, Ieda Pelógia Martins
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/36755
Resumo: The paper makes a connection between information and fake news in the context of social and network media, and emphasizes the impact of fake news shared on social media to society. It aims to present the relationship between fake news and information literacy, suggesting guidelines for identifying and reducing fake news in the context of media and social networks. The focus is to demonstrate information literacy as a tool to face the challenges of fake news. The methodology involves a bibliographical research which has a qualitative nature. The results showed that fake news can influence information and knowledge in a negative way. The conclusions showed that information literacy is an element that guides the access, evaluation and use of effective information. Information literacy is fundamental in this context, so individuals can deal with fake news.
id UNB-7_7be1190c2ed2ff7162d496372715b1c2
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/36755
network_acronym_str UNB-7
network_name_str Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
repository_id_str
spelling The protagonism of Information Literacy from the perspective of fake news: research data, proposals and reflectionsEl protagonismo de la Alfabetización Informacional en la perspectiva de las fake news: datos de investigación, propuestas y reflexionesO protagonismo da Competência em Informação no contexto das fake news: dados de pesquisa, propostas e reflexõesFake newsRedes sociaisCompetência em informaçãoMidias sociaisDesinformaçãoNoticias falsasMedios de comunicaciónRedes socialesCompetencia en informaciónDesinformaciónFake newsInformation literacySocial mediaSocial networksMisinformationThe paper makes a connection between information and fake news in the context of social and network media, and emphasizes the impact of fake news shared on social media to society. It aims to present the relationship between fake news and information literacy, suggesting guidelines for identifying and reducing fake news in the context of media and social networks. The focus is to demonstrate information literacy as a tool to face the challenges of fake news. The methodology involves a bibliographical research which has a qualitative nature. The results showed that fake news can influence information and knowledge in a negative way. The conclusions showed that information literacy is an element that guides the access, evaluation and use of effective information. Information literacy is fundamental in this context, so individuals can deal with fake news.Aborda la relación entre la competencia en información y fake news en el universo de las redes sociales, a través de fuentes relacionadas con la competencia en información, fake news y desinformación en la era de la información. El objetivo era presentar las relaciones existentes entre noticias falsas y competencia informativa, sugiriendo pautas para identificar y reducir las noticias falsas en el contexto de los medios y redes sociales. Buscó enfatizar el impacto que las noticias falsas generan en la sociedad, destacando la competencia en la información como la principal herramienta para combatir las noticias falsas y ayudar en la capacitación humana. Fue un estudio bibliográfico. Es papel de los científicos y profesionales de la información trabajar para combatir las fake news en el entorno de los medios y redes sociales, ya que los efectos de este tipo de noticias pueden ser peligrosos y ofrecer riesgos para la consistencia de la sociedad. Se plantea que la competencia en información es el proceso rector para la preparación y formación humana sobre el acceso y uso efectivo de la información en sus contextos multivariados y que este proceso es fundamentalmente importante en la causa de la lucha contra las fake news.Aborda a relação entre a competência em informação e as fake news no universo das mídias redes sociais, por meio das fontes relativas à competência em informação, fake news e desinformação na era da informação. Objetivou apresentar as relações existentes entre as fake news e a competência em informação, sugerindo diretrizes para identificação e redução das fake news no contexto das mídias e redes sociais. Para tanto, buscou enfatizar o impacto que as notícias falsas correntes nas mídias e redes sociais geram à sociedade, destacando-se a competência em informação como a principal ferramenta de combate às fake news e de capacitação informacional humana. Tratou-se de uma pesquisa bibliográfica. Os resultados demonstraram que é papel dos cientistas e profissionais da informação trabalhar em prol do combate às fake news no ambiente das mídias e redes sociais, visto que as os efeitos desse tipo de notícia podem ser perigosos e oferecerem riscos à consistência da sociedade. Como considerações finais, afirma-se que a competência em informação é o processo norteador para preparo e capacitação humana acerca do acesso e do uso eficaz da informação nos seus multivariados contextos e que esse processo é essencialmente importante na causa de combate às fake news.Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação2022-08-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/3675510.26512/rici.v15.n2.2022.36755Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 15 No. 2 (2022): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 351-374Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 15 Núm. 2 (2022): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 351-374Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 15 n. 2 (2022): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 351-3741983-521310.26512/rici.v15.n2.2022reponame:Revista Ibero-americana de Ciência da Informaçãoinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/36755/34377Copyright (c) 2022 Rafaela Carolina da Silva, Beatriz Rosa Pinheiro dos Santos, Selma Letícia Capinzaiki Ottonicar, Ieda Pelógia Martins Damianhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Rafaela CarolinaSantos, Beatriz Rosa PinheiroOttonicar, Selma Letícia CapinzaikiDamian, Ieda Pelógia Martins2023-04-28T19:21:13Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/36755Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/oai||rici@unb.br1983-52131983-5213opendoar:2023-04-28T19:21:13Revista Ibero-americana de Ciência da Informação - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv The protagonism of Information Literacy from the perspective of fake news: research data, proposals and reflections
El protagonismo de la Alfabetización Informacional en la perspectiva de las fake news: datos de investigación, propuestas y reflexiones
O protagonismo da Competência em Informação no contexto das fake news: dados de pesquisa, propostas e reflexões
title The protagonism of Information Literacy from the perspective of fake news: research data, proposals and reflections
spellingShingle The protagonism of Information Literacy from the perspective of fake news: research data, proposals and reflections
Silva, Rafaela Carolina
Fake news
Redes sociais
Competência em informação
Midias sociais
Desinformação
Noticias falsas
Medios de comunicación
Redes sociales
Competencia en información
Desinformación
Fake news
Information literacy
Social media
Social networks
Misinformation
title_short The protagonism of Information Literacy from the perspective of fake news: research data, proposals and reflections
title_full The protagonism of Information Literacy from the perspective of fake news: research data, proposals and reflections
title_fullStr The protagonism of Information Literacy from the perspective of fake news: research data, proposals and reflections
title_full_unstemmed The protagonism of Information Literacy from the perspective of fake news: research data, proposals and reflections
title_sort The protagonism of Information Literacy from the perspective of fake news: research data, proposals and reflections
author Silva, Rafaela Carolina
author_facet Silva, Rafaela Carolina
Santos, Beatriz Rosa Pinheiro
Ottonicar, Selma Letícia Capinzaiki
Damian, Ieda Pelógia Martins
author_role author
author2 Santos, Beatriz Rosa Pinheiro
Ottonicar, Selma Letícia Capinzaiki
Damian, Ieda Pelógia Martins
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Rafaela Carolina
Santos, Beatriz Rosa Pinheiro
Ottonicar, Selma Letícia Capinzaiki
Damian, Ieda Pelógia Martins
dc.subject.por.fl_str_mv Fake news
Redes sociais
Competência em informação
Midias sociais
Desinformação
Noticias falsas
Medios de comunicación
Redes sociales
Competencia en información
Desinformación
Fake news
Information literacy
Social media
Social networks
Misinformation
topic Fake news
Redes sociais
Competência em informação
Midias sociais
Desinformação
Noticias falsas
Medios de comunicación
Redes sociales
Competencia en información
Desinformación
Fake news
Information literacy
Social media
Social networks
Misinformation
description The paper makes a connection between information and fake news in the context of social and network media, and emphasizes the impact of fake news shared on social media to society. It aims to present the relationship between fake news and information literacy, suggesting guidelines for identifying and reducing fake news in the context of media and social networks. The focus is to demonstrate information literacy as a tool to face the challenges of fake news. The methodology involves a bibliographical research which has a qualitative nature. The results showed that fake news can influence information and knowledge in a negative way. The conclusions showed that information literacy is an element that guides the access, evaluation and use of effective information. Information literacy is fundamental in this context, so individuals can deal with fake news.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/36755
10.26512/rici.v15.n2.2022.36755
url https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/36755
identifier_str_mv 10.26512/rici.v15.n2.2022.36755
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/36755/34377
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação
dc.source.none.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 15 No. 2 (2022): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 351-374
Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 15 Núm. 2 (2022): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 351-374
Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 15 n. 2 (2022): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 351-374
1983-5213
10.26512/rici.v15.n2.2022
reponame:Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
collection Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-americana de Ciência da Informação - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv ||rici@unb.br
_version_ 1788355275873320960